DeRosa
Ik neem toch aan dat bijvoorbeeld de SK Pininfarina door Pininfarina in samenwerking met De Rosa is ontworpen. Dat hij dan uiteindelijk in het verre oosten wordt geproduceerd betekent nog niet dat het een stickermerk is. Daar worden de carbon frames van ongeveer alle grote merken gemaakt tegenwoordig dacht ik?
Strava
Alle carbon frames komen inderdaad uit het Oosten, net als bij vrijwel ieder hedendaags merk. De vorige generatie Protos was het laatste in Italie gemaakte carbon frame. Ontwikkeling wordt door De Rosa zelf gedaan, in samenwerking met gespecialiseerde partijen en bv Pininfarina in het geval van een aantal modellen. Mallen zijn eigendom van De Rosa. Sommige frames zijn onder het Black Label label op maat geleverd - van de carbon frames was dat alleen de King. Er worden dus geen open mould frames gestickered. In de fabriek in Cusano Milanino worden wel stalen en titanium frames gebouwd. Of dit alle frames zijn, of bv alleen de custom (black label) frames weer ik niet. Bovenstaande heb ik meegekregen tijdens een korte tour in de fabriek toen ik daar was voor noodreparatie aan mijn fiets tijdens mijn vakantie - maar mijn Italiaans is matig dus heb misschien niet alles begrepen.
Uitdaging voor De Rosa is dat ze de kant op willen van de grotere Italiaanse merken zoals Colnago en Pinarello, zowel qua volume als vooruitstrevendheid van design, en dat gaat ten koste van het artisanale karakter, ook met gevolgen
voor de samenstelling van de directie. Dit laatste is niet zo expliciet gezegd tijdens mijn bezoek, maar mijn interpretatie.
Ik snap de antipathie hiertegen van voormalige liefhebbers wel, al vind ik De Rosa zelf nog uniek genoeg. De benaderbaarheid en de sfeer rond het merk is iets wat ik ook waardeer. Heb rechtstreeks contact met de importeur en ben bij de fabriek met alle egards behandeld toen ik langs kwam met een probleempje. Het is maar te bezien of dat bij, zeg eens een Specialized ook kan. Bij Festka of een andere echte framebouwer uiteraard wel.
Maar het moge duidelijk zijn, fanboy is een groot woord, maar ik rij al een hele tijd De Rosa naar volle tevredenheid.
Uitdaging voor De Rosa is dat ze de kant op willen van de grotere Italiaanse merken zoals Colnago en Pinarello, zowel qua volume als vooruitstrevendheid van design, en dat gaat ten koste van het artisanale karakter, ook met gevolgen
voor de samenstelling van de directie. Dit laatste is niet zo expliciet gezegd tijdens mijn bezoek, maar mijn interpretatie.
Ik snap de antipathie hiertegen van voormalige liefhebbers wel, al vind ik De Rosa zelf nog uniek genoeg. De benaderbaarheid en de sfeer rond het merk is iets wat ik ook waardeer. Heb rechtstreeks contact met de importeur en ben bij de fabriek met alle egards behandeld toen ik langs kwam met een probleempje. Het is maar te bezien of dat bij, zeg eens een Specialized ook kan. Bij Festka of een andere echte framebouwer uiteraard wel.
Maar het moge duidelijk zijn, fanboy is een groot woord, maar ik rij al een hele tijd De Rosa naar volle tevredenheid.
Laatst gewijzigd door Joris op 24 jun 2019 23:19, 1 keer totaal gewijzigd.
DeRosa heeft ooit wel één open mould gehad, de R848.
Verder klopt het uiteraard dat vrijwel alle grote merken productiecapaciteit inkopen in Azië.
Verder klopt het uiteraard dat vrijwel alle grote merken productiecapaciteit inkopen in Azië.
Ook ik ben nog steeds groot fan. Mijn King is 'by far' de mooiste, maar vooral ook beste fiets waar ik op gereden heb.
Sitckermerk was gechargeerd bedoeld, maar het is gewoon doodzonde dat een merk de zelfde kant op gaat als andere. Ontwerpen zullen ze nog wel doen voor de topmodellen, zoals al eerder aangegeven open mould zijn ze ook niet vies van, de Super King 888 was ook open mould.
De King XS heb ik ook gehad, ik vond het een saaie fiets totaal maar ook totaal geen enkele beleving. Goed frame hoor, stijf etc... Maar kon niet tippen aan mijn King RS die veel meer beleving had maar zeer zeker niet zo stijf was echter je daalde rustig de Ventoux ermee af met 90kmh....
Nu veranderen ze het lettertype van hun naam, vreselijk en in mijn ogen onverstandig als "oud" bedrijf doe je dat niet zo maar....
Inderdaad verschillende top bedrijven in Italië doen het maar maken meestal zelf de topmodellen en/of lakken nog zelf en dan vind ik een bepaalde prijs rechtvaardig.
Om maar eens de Protos te noemen, die ik overigens afgelopen zondag tegenkwam in het groen en heel mooi vond, die kost een berg geld en wordt door lingping in elkaar gezet, heb daar moeite mee om daar 4k€ op stuk te slaan.
Misschien dat ik zo reageer omdat ik wel een De Rosa fanboy was en er een stukje vakwerk weer verloren gaat, noem het emotie
De King XS heb ik ook gehad, ik vond het een saaie fiets totaal maar ook totaal geen enkele beleving. Goed frame hoor, stijf etc... Maar kon niet tippen aan mijn King RS die veel meer beleving had maar zeer zeker niet zo stijf was echter je daalde rustig de Ventoux ermee af met 90kmh....
Nu veranderen ze het lettertype van hun naam, vreselijk en in mijn ogen onverstandig als "oud" bedrijf doe je dat niet zo maar....
Inderdaad verschillende top bedrijven in Italië doen het maar maken meestal zelf de topmodellen en/of lakken nog zelf en dan vind ik een bepaalde prijs rechtvaardig.
Om maar eens de Protos te noemen, die ik overigens afgelopen zondag tegenkwam in het groen en heel mooi vond, die kost een berg geld en wordt door lingping in elkaar gezet, heb daar moeite mee om daar 4k€ op stuk te slaan.
Misschien dat ik zo reageer omdat ik wel een De Rosa fanboy was en er een stukje vakwerk weer verloren gaat, noem het emotie
YFood !!!
Time wordt ook nog in Frankrijk geproduceerd.
-
- Forum-lid
- Berichten: 484
- Lid geworden op: 12 jun 2012 10:29
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16481
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Mooi.
Niet als kritiek maar als tip.
Maar als je zoveel spacers nodig hebt lijkt mij een hogere cone spacer over de volledige hoogte net nog iets mooier. Bestaan tot 40 mm.
Niet als kritiek maar als tip.
Maar als je zoveel spacers nodig hebt lijkt mij een hogere cone spacer over de volledige hoogte net nog iets mooier. Bestaan tot 40 mm.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
-
- Forum-lid
- Berichten: 484
- Lid geworden op: 12 jun 2012 10:29
Zal het doorgeven aan de eigenaar, thanks!