Hierbij enkele vraagjes - ik kan eventueel de derailleur laten vervangen door ultrgra RX versie. Lijkt me een no brainer? Schakelgedrag zelf zal wel gelijk zijn (?) als de gewone maar met voordeel minder klapperende ketting.
Welke wielen zijn aanraders?
voorwaarden:
max +/- 500 euro
geen stickers
bij voorkeur 3 cm hoog
welke velgbreedte is ideaal voor bredere banden?
of wordt een wiel dan te stijf voor offroad?
deze kosten bv 530 : (
https://www.vaneycksport.com/nl/ffwd-f3 ... -disc.html)
FFWD F3AD DT350 30MM DISC
Ik heb sinds kort een Kanzo Adventure met een 2x aandrijving. Ik heb hier even mee gereden met een klassieke Ultegra derailleur en heb letterlijk ondervonden dat deze te slap is voor graveltochten.
Het was al wel duidelijk dat de ketting tegen de lak kletterde. We hadden dan ook afgesproken om de ultegra te vervangen door een RX. Deze staat echter niet meer in de catalogus van Shimano in België, maar je kan hem nog wel bestellen. Wij hebben gekozen om ineens voor de GRX derailleur te gaan.
Vooraleer de achterderailleur geleverd werd toch nog de Hoonderd in Turnhout gereden en daar is de ketting tussen de kader en de kettingbladen komen vastzitten, waardoor de lak zwaar werd beschadigd. De dealer en Ridley hebben er voor gezorgd dat de kader volledig opnieuw werd gespoten en nu zit er uiteraard een GRX op, de miserie is gedaan.
Een 2x aandrijving zonder een clutch-mechanisme moet je ten allen tijde vermijden. Het verschil in schakelen is nauwelijks merkbaar en je kader zal je dankbaar zijn.
Mijn baanwielen hebben een interne velgbreedte van 21 mm en hier valt maat 28 van band perfect op.
Op de Kanzo heb ik de Mavic Allroad pro, de elite versie heb je hier al voor een kleine 500€
https://www.bike-components.de/en/Mavic ... o-o210438/
Deze hebben een binnenbreedte van 22 mm en hierop vallen 40 mm Maxis Rambler heel mooi. Smaller dan 21 mm zou ik voor gravel niet gaan als je met brede banden wil rijden.