Scott
Woensdag een dagje Plopsaland met de kinderen en moeders de vrouw. Fijn weer gehad in België , en aangezien ik zondagavond mijn frame pas besteld had hoef ik niet thuis te blijven het frame komt toch nog niet. Een pakket uit Engeland kan nooit zo snel zijn.
Vandaag blijkt op de verjaardag van wijlen Koningin Juliana toch anders want de buurman komt met de melding dat er een pakje in de gang bij hem staat. Dat zal toch geen waar zijn.....ik loop de gang in en zie een mooie grote doos met SCOTT erop. Sinterklaas op 30 april , wat wil een mens nog meer.
Ik zet de doos neer in de woonkamer , en mijn verstand kan me voorkomen om het pakket open te sleuren zoals de kinderen doen op 5 december.
Ik open de doos met enige voorzichtigheid , en neem nog een foto langst boven en ontwaar nog wat zakjes en een doosje. Rustig blijven , rustig blijven zeg ik tegen mezelf....een bakkie koffie tussendoor.
Voorzichtigheid is geboden als ik de doos verder ontwaar en besluit het frame er voorzichtig uit te tillen. Genieten met de HOOFDLETTER H als ik het frame zie , mooier dan Liz Hatch om maar iets te noemen.
Een foto nemen , kijken kijken en nog eens kijken is alles wat ik doe die 5 minuten........en nog eens kijken.
Snel , waar heeft moeders de precisieweegschaal. Even de vork en het frame wegen met de bescherming die er nu nog opzit. Er gaat dus nog wat af gelukkig....ik schrok al bijna toe ik de gewichten ging aflezen.
De vork weegt uncut een mooie 322 gram , en zal dus net onder de 300 gram uitkomen als hij afgekort is. Het frame kwam binnen op 932 gram incl. de boutjes voor de bidonhouders ( en afstandhouders ) en de bescherming. Zal dus na inkorten zadelbuis minder dan 900 gram wegen. Edit: Ik zag op het controle rapport wat bij het frame zat dat het frame een nette 857 grammen weegt !!
Daarna de spulletjes netjes opgeborgen en misschien dit weekend een begin maken met opbouwen van deze beauty. Er moeten nog wat spullen binnenkomen voordat ik kan beginnen.
De seatpost stubby weegt 120 gram , en het balhoofd compleet 132 gram dus frame compleet met vork en alles: 1441 gram zonder vork en seatpost ingekort te hebben.
Wordt vervolgd.
P.S> Sharkman ik heb je nog een PM gestuurd met een vraag.
Vandaag blijkt op de verjaardag van wijlen Koningin Juliana toch anders want de buurman komt met de melding dat er een pakje in de gang bij hem staat. Dat zal toch geen waar zijn.....ik loop de gang in en zie een mooie grote doos met SCOTT erop. Sinterklaas op 30 april , wat wil een mens nog meer.
Ik zet de doos neer in de woonkamer , en mijn verstand kan me voorkomen om het pakket open te sleuren zoals de kinderen doen op 5 december.
Ik open de doos met enige voorzichtigheid , en neem nog een foto langst boven en ontwaar nog wat zakjes en een doosje. Rustig blijven , rustig blijven zeg ik tegen mezelf....een bakkie koffie tussendoor.
Voorzichtigheid is geboden als ik de doos verder ontwaar en besluit het frame er voorzichtig uit te tillen. Genieten met de HOOFDLETTER H als ik het frame zie , mooier dan Liz Hatch om maar iets te noemen.
Een foto nemen , kijken kijken en nog eens kijken is alles wat ik doe die 5 minuten........en nog eens kijken.
Snel , waar heeft moeders de precisieweegschaal. Even de vork en het frame wegen met de bescherming die er nu nog opzit. Er gaat dus nog wat af gelukkig....ik schrok al bijna toe ik de gewichten ging aflezen.
De vork weegt uncut een mooie 322 gram , en zal dus net onder de 300 gram uitkomen als hij afgekort is. Het frame kwam binnen op 932 gram incl. de boutjes voor de bidonhouders ( en afstandhouders ) en de bescherming. Zal dus na inkorten zadelbuis minder dan 900 gram wegen. Edit: Ik zag op het controle rapport wat bij het frame zat dat het frame een nette 857 grammen weegt !!
Daarna de spulletjes netjes opgeborgen en misschien dit weekend een begin maken met opbouwen van deze beauty. Er moeten nog wat spullen binnenkomen voordat ik kan beginnen.
De seatpost stubby weegt 120 gram , en het balhoofd compleet 132 gram dus frame compleet met vork en alles: 1441 gram zonder vork en seatpost ingekort te hebben.
Wordt vervolgd.
P.S> Sharkman ik heb je nog een PM gestuurd met een vraag.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Vandaag na het eten het frame opgebouwd..... Wat een leuk werk , eerst het gereedschap klaar voor gebruik maken ( zaag - hamertje - sleutels- inbus sleutels - momentsleutel )
Alles klaar en dan eerst de vork in het frame steken , gaat goed nadat ik gisteren de lagercups in het frame geplaatst had. Na 24 uur in de vriezer ging het als een tiet , bedankt voor de tip Sharkman. Een klein tikje was voldoende om de cups in het frame te krijgen.
Vork gemonteerd en afgetekend waar te zagen , want dit is de eerste keer dat ik een carbon vork zaag dus moet het wel goed zijn. Ook dat gaat goed , en na de lagers op spanning gezet te hebben stuurpen vast op moment en de speling controleren , en in 1 keer goed.
Wat me wel opviel is dat de vorkbuis zo ontzettend sterk is. Ik had het afgezaagde stuk op de straat gelegd en geprobeerd met een 150 grams hamer het stuk te meppen , maar helaas. Na flink wat slagwerk wel wat plekjes op de carbon buis van het metaal van de hamer , maar echt GEEN breukvlak te ontdekken.
Daarna de remmen; stuur en de kabels gemonteerd , wel een whistle of a penny. Bracketlagers was ook een pièce du kak aangezien ik dit al vaker had gedaan , en bracket hoefde niet gevlakt te worden want de maat was goed en met een verchil van minder dan 0,05 mm erg nauwkeurig vlak.
Achterderailleur erop is ook geen probleem , maar dan weer zagen. Het afmeten van de zadelbuis is niet echt moeilijk alleen dubbel meten om maar 1 foutje te voorkomen....dat wil je echt niet hebben. zadel kan nog een centimeter of 2 omhoog , zit nu op bijna max. beneden en perfect op maat.
De bidonhouders gemonteerd en die staan echt mooi al zeg ik het zelf.
Nu is het wachten op nog wat onderdelen voordat ik verder ga met monteren en zal hopelijk niet meer lang duren aangezien ze in bestelling zijn:
* Sram red voorderailleur - Selle Italia SLR Carbonio flow in zwart - Continental 4000S. Ook wil ik nog remmen in zwart. ( Sram Rival of anders Sram Red mocht dit een betere keuze zijn) en wie weet nog een setje pedalen: Look Keo.
De fiets wordt dus Stealth black heb ik besloten.....zwart stuurlint heb ik al , alleen twijfel ik nog of ik ander stuurtje zal nemen.
Gewicht zal totaal zo'n 7,1Kg zijn incl. pedalen , en met deze zware wielen valt me dat niet tegen. Ik heb de wielen eens gewogen incl. 105 cassette en snelspanners en kwam uit op 2830 gram. Met lichtere banden ( ca 150 gram minder ) en lichtere cassette en snelspanners ( weer 100 gram minder) kom ik zeker onder 6,9Kg
Sorry dat ik geen foto's heb genomen tijdens montage en deze zijn van de telefoon. Als de fiets klaar is zal ik eens goede nemen.
Alles klaar en dan eerst de vork in het frame steken , gaat goed nadat ik gisteren de lagercups in het frame geplaatst had. Na 24 uur in de vriezer ging het als een tiet , bedankt voor de tip Sharkman. Een klein tikje was voldoende om de cups in het frame te krijgen.
Vork gemonteerd en afgetekend waar te zagen , want dit is de eerste keer dat ik een carbon vork zaag dus moet het wel goed zijn. Ook dat gaat goed , en na de lagers op spanning gezet te hebben stuurpen vast op moment en de speling controleren , en in 1 keer goed.
Wat me wel opviel is dat de vorkbuis zo ontzettend sterk is. Ik had het afgezaagde stuk op de straat gelegd en geprobeerd met een 150 grams hamer het stuk te meppen , maar helaas. Na flink wat slagwerk wel wat plekjes op de carbon buis van het metaal van de hamer , maar echt GEEN breukvlak te ontdekken.
Daarna de remmen; stuur en de kabels gemonteerd , wel een whistle of a penny. Bracketlagers was ook een pièce du kak aangezien ik dit al vaker had gedaan , en bracket hoefde niet gevlakt te worden want de maat was goed en met een verchil van minder dan 0,05 mm erg nauwkeurig vlak.
Achterderailleur erop is ook geen probleem , maar dan weer zagen. Het afmeten van de zadelbuis is niet echt moeilijk alleen dubbel meten om maar 1 foutje te voorkomen....dat wil je echt niet hebben. zadel kan nog een centimeter of 2 omhoog , zit nu op bijna max. beneden en perfect op maat.
De bidonhouders gemonteerd en die staan echt mooi al zeg ik het zelf.
Nu is het wachten op nog wat onderdelen voordat ik verder ga met monteren en zal hopelijk niet meer lang duren aangezien ze in bestelling zijn:
* Sram red voorderailleur - Selle Italia SLR Carbonio flow in zwart - Continental 4000S. Ook wil ik nog remmen in zwart. ( Sram Rival of anders Sram Red mocht dit een betere keuze zijn) en wie weet nog een setje pedalen: Look Keo.
De fiets wordt dus Stealth black heb ik besloten.....zwart stuurlint heb ik al , alleen twijfel ik nog of ik ander stuurtje zal nemen.
Gewicht zal totaal zo'n 7,1Kg zijn incl. pedalen , en met deze zware wielen valt me dat niet tegen. Ik heb de wielen eens gewogen incl. 105 cassette en snelspanners en kwam uit op 2830 gram. Met lichtere banden ( ca 150 gram minder ) en lichtere cassette en snelspanners ( weer 100 gram minder) kom ik zeker onder 6,9Kg
Sorry dat ik geen foto's heb genomen tijdens montage en deze zijn van de telefoon. Als de fiets klaar is zal ik eens goede nemen.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Bedankt voor de leuke reacties , en idd Wezep het is een medium met een zadelhoogte van 73,8 cm ongeveer , afhankelijk hoever de padding van het zadel ingedrukt wordt.
Op de volgende delen valt nog wat winst te halen , en sommige zijn al in bestelling:
* Zadel -100 gram en is onderweg ( Selle Italia SLR carbonio)
* Look Keo ipv Shimano Ultegra -100 gram
* Sram red remmen ipv Shimano Ultegra -60 gram
* Ritchey logic II en Ritchey 4 axis wet black 110 mm tov Scott standaard -70 gram.
* Continental 4000 S ipv Continental ultra 2000 -150 gram
* Shimano Dura ace cassette ipv 105 -60 gram
* KCNC snelspanner ipv deze heavy weights -70 gram
* mocht ik ooit willen , kan ik de wielen spaken met CX ray van Sapim ipv. Sapim standaard race -150 gram.
Tellen we dit bij elkaar op dan scheelt het toch weer 750 gram en komen we op het acceptabele gewicht van 6,3 kg.
Op de volgende delen valt nog wat winst te halen , en sommige zijn al in bestelling:
* Zadel -100 gram en is onderweg ( Selle Italia SLR carbonio)
* Look Keo ipv Shimano Ultegra -100 gram
* Sram red remmen ipv Shimano Ultegra -60 gram
* Ritchey logic II en Ritchey 4 axis wet black 110 mm tov Scott standaard -70 gram.
* Continental 4000 S ipv Continental ultra 2000 -150 gram
* Shimano Dura ace cassette ipv 105 -60 gram
* KCNC snelspanner ipv deze heavy weights -70 gram
* mocht ik ooit willen , kan ik de wielen spaken met CX ray van Sapim ipv. Sapim standaard race -150 gram.
Tellen we dit bij elkaar op dan scheelt het toch weer 750 gram en komen we op het acceptabele gewicht van 6,3 kg.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Rene,
Wat een fantastische fiets! Ik vind de combinatie met juist het witte zadel en stuurlint erg mooi! Ben wel benieuwd naar de stealth look!
Aan welk ander stuur zit je nog te denken?
Mag ik je advies vragen? Ik ga binnenkort een vork op maat zagen. Hoe markeer
je waar de zaagsnede precies moet komen?
Wat een fantastische fiets! Ik vind de combinatie met juist het witte zadel en stuurlint erg mooi! Ben wel benieuwd naar de stealth look!
Aan welk ander stuur zit je nog te denken?
Mag ik je advies vragen? Ik ga binnenkort een vork op maat zagen. Hoe markeer
je waar de zaagsnede precies moet komen?
Erikvdn schreef:Rene,
Wat een fantastische fiets! Ik vind de combinatie met juist het witte zadel en stuurlint erg mooi! Ben wel benieuwd naar de stealth look!
Aan welk ander stuur zit je nog te denken?
Mag ik je advies vragen? Ik ga binnenkort een vork op maat zagen. Hoe markeer
je waar de zaagsnede precies moet komen?
Ik ben ook benieuwd naar de Stealth look en hoop dat deze week mijn zadel binnenkomt. Stuurlint heb ik al , en voor het stuur twijfel ik tussen een Deda Newton shallow , of een PRO plt. Ritchey WCS Logic II is ook een optie alleen heeft deze geen 2 kabelgootjes.
Mocht het de Ritchey worden dan komt er ook een Wet black stuurpen , want die staat wel erg mooi bij het frame qua kleur en glans.
De vork heb ik als volgt gemarkeerd: Stem monteren op de vorkbuis boven op de spacer die onder de stem komt. Nog een spacer erboven om de vork mooi te belasten( dus ook tijdens fietsen spacer boven de stem zoals je op foto kan zien) en dan met een markeer pen aftekenen. Daarna alles eraf en de vork afzagen 3 mm onder de markering. Dan heb je voldoende ruimte om het balhoofd af te stellen zonder speling.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Ik heb interesse in een nieuwe Scott Addict. Op de site van Scott heb ik gezien dat o.a. Rijwielpaleis Bilthoven en Azzuri te Waalre als verkooppunt van Scott fietsen worden genoemd. Ik heb echter geen ervaring met beide FM's. Is iemand bekend met Azzuri te Waalre (qua afstand iets dichter bij voor mij, scheelt 10 km)? Ik wil de fiets nl. door de fm op laten bouwen.
Alvast bedankt voor de reacties
Alvast bedankt voor de reacties
staph schreef:Ik heb interesse in een nieuwe Scott Addict. Op de site van Scott heb ik gezien dat o.a. Rijwielpaleis Bilthoven en Azzuri te Waalre als verkooppunt van Scott fietsen worden genoemd. Ik heb echter geen ervaring met beide FM's. Is iemand bekend met Azzuri te Waalre (qua afstand iets dichter bij voor mij, scheelt 10 km)? Ik wil de fiets nl. door de fm op laten bouwen.
Alvast bedankt voor de reacties
Geef Sharkman1 eens een mailtje....................
Geen zee te diep, geen berg te hoog.
-
- Forum-lid
- Berichten: 279
- Lid geworden op: 25 mar 2008 14:48
@ Staph, Ventoux in Tilburg levert Scott (is zeker dichterbij) en mijn ervaringen zijn erg goed, voor opbouw kun je daar ook prima terecht.
Frits
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Als je zelf niet handig bent is Ventoux een prima optie.