Retro / oudere fietsen
Tja die heeft een klein beetje TLC nodig, maar het lijkt best een aardige fiets hoor. Niet daverend spectaculair volgens mij, maar zet 'm eens op Marktplaats, zoek anders eerst naar wat vergelijkbare fietsen hebben opgebracht, wacht een weekje, niet gelijk toehappen en dan zie je wel wat je er nog voor krijgen kan.
M'n laaaaaaaangdurige project schiet aardig op, heb geen foto's maar wilde het even delen
Wel kan ik alvast verklappen:
- NOS remhoeven (~1985)
- NOS remgrepen, incl. originele remgreeprubbers Shimi
- NOS clarks kabelset (met een gekleurde liner om de schakelbinnenkabels)
- NOS Shimano Dura Ace toe straps (1982)
- al het chroomwerk van blanke lak voorzien (chroom bevroren)
- de graveringen van de onderdelengroep allemaal opnieuw 'ingelakt'
- complete onderdelengroep volledig gepolijst (weg annodisatielaag)
- nieuwe open corsa's banden
- wielset; spaken herspannen, hoogte- en zijdeslagen eruit, voornaaf gecentreerd)
- wielset naven en velg gepolijst
- alle overige onderdelen (zadelpen, bidonhouder, balhoofd, stuur, stuurpen et cetera gepolijst
- Diverse 'lakinvullingen' in o.a. tandwielen, eindkap snelspanner en zadelpen.
Wel kan ik alvast verklappen:
- NOS remhoeven (~1985)
- NOS remgrepen, incl. originele remgreeprubbers Shimi
- NOS clarks kabelset (met een gekleurde liner om de schakelbinnenkabels)
- NOS Shimano Dura Ace toe straps (1982)
- al het chroomwerk van blanke lak voorzien (chroom bevroren)
- de graveringen van de onderdelengroep allemaal opnieuw 'ingelakt'
- complete onderdelengroep volledig gepolijst (weg annodisatielaag)
- nieuwe open corsa's banden
- wielset; spaken herspannen, hoogte- en zijdeslagen eruit, voornaaf gecentreerd)
- wielset naven en velg gepolijst
- alle overige onderdelen (zadelpen, bidonhouder, balhoofd, stuur, stuurpen et cetera gepolijst
- Diverse 'lakinvullingen' in o.a. tandwielen, eindkap snelspanner en zadelpen.
Previous name Jansen01
Zoekt en gij zal vinden! Nadat ik de diverse lijstjes van jaren '90 fietsen eens had bekeken, betekende dat dus eindeloos elke avond de diverse verkoopsites afstruinen op zoek naar een geschikte kandidaat ... en nu heb ik 'm gevonden hoor! Een Concorde Ventana uit 1994, niet met SLX buizen, maar gemaakt van Chromor buizen, die schijnen net ff wat comfortabeler te zijn dan de high-end frames en dat is me wel wat waard. De fiets is van de eerste eigenaar en nog in uitstekende staat, er is maar 2 jaar op gefietst en daarna opgehangen in de schuur onder een kleed. De fiets is weliswaar afgemonteerd met een Chorus groep, maar die wordt dus echt vervangen door een Dura Ace 7400 groep.
Het gaat alleen wel even duren voordat ik 'm zal ophalen, op 4 oktober is namelijk onze 2e dochter geboren, dus ik ben nu even druk met flesjes, luiers en boertjes, en onze dochter van 2.5 jaar bezig houden maar als ik 'm in de schuur hier heb staan volgen de foto's vanzelf.
Het gaat alleen wel even duren voordat ik 'm zal ophalen, op 4 oktober is namelijk onze 2e dochter geboren, dus ik ben nu even druk met flesjes, luiers en boertjes, en onze dochter van 2.5 jaar bezig houden maar als ik 'm in de schuur hier heb staan volgen de foto's vanzelf.
Dubbel gefeliciteerd!. Leuke projecten zo te lezen. Zelf ben ik Campagnolo onderdelen aan het verzamelen voor het AA Special frame. Het wordt een mengelmoesje, maar voor mij goed genoeg voor mijn eerste Campa fiets.
-
- Forum-lid
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 12 okt 2015 09:11
Hoi retroliefhebbers,
Eerste post, ik ben een newbie op het forum . Ik ben al een aantal jaren bezig met het verzamelen van retro-racers.
Laatste aanwinst is een Alan uit 1974, een van de eerste alu-frames op de markt. Remkabelnokjes etc. nog met klemmetjes- mooi! Is een lopend project, bedoeling is om het frame geheel op te bouwen met Campa Nuovo Record.
Foto's volgen.
Vergis ik mij of heeft het hele retro-race gebeuren het afgelopen jaar een grotere vlucht genomen? Als ik kijk naar het aantal toegenomen posts in dit topic lijkt het er wel op! Goeie zaak natuurlijk maar minder voor de prijs van die oude spulletjes.
Martijn
Eerste post, ik ben een newbie op het forum . Ik ben al een aantal jaren bezig met het verzamelen van retro-racers.
Laatste aanwinst is een Alan uit 1974, een van de eerste alu-frames op de markt. Remkabelnokjes etc. nog met klemmetjes- mooi! Is een lopend project, bedoeling is om het frame geheel op te bouwen met Campa Nuovo Record.
Foto's volgen.
Vergis ik mij of heeft het hele retro-race gebeuren het afgelopen jaar een grotere vlucht genomen? Als ik kijk naar het aantal toegenomen posts in dit topic lijkt het er wel op! Goeie zaak natuurlijk maar minder voor de prijs van die oude spulletjes.
Martijn
Bedankt voor de felicitaties, mijn dochtertje is nu even belangrijker dan alle retro racefietsen op de wereld, maar ik heb toch even de tijd gevonden om wat foto's te plaatsen van de Concorde. Deze stonden bij de advertentie op een bekende verkoopsite.
De fiets is trouwens afgemonteerd met een Chorus 8-speed Ergopower groep. Als je even kan wachten EmPaHa dan kunnen we het misschien wel eens worden over de prijs voor de gehele groep?
Jullie snappen wel dat deze stuurpen als eerste verwijderd zal worden als ik de fiets eenmaal hier heb staan ... ik vind de kleurstelling wel erg sjiek.
Mooie verchroomde voorvork.
Zo kan je de staat van de fiets eens beter zien, gewoon heel erg mooi als zeg ik het zelf.
En ja, retro wordt steeds steeds populairder, de jongetjes van toen kunnen nu wel een mooie racefiets kopen, maar willen wel een echt mooie hebben, dus volgens de wet van vraag en aanbod gaan dan de prijzen omhoog, en willen meer verkopers er wat aan verdienen, dus springen ze allemaal in de markt. Of dat goed is ... de tijd zal 't leren.
De fiets is trouwens afgemonteerd met een Chorus 8-speed Ergopower groep. Als je even kan wachten EmPaHa dan kunnen we het misschien wel eens worden over de prijs voor de gehele groep?
Jullie snappen wel dat deze stuurpen als eerste verwijderd zal worden als ik de fiets eenmaal hier heb staan ... ik vind de kleurstelling wel erg sjiek.
Mooie verchroomde voorvork.
Zo kan je de staat van de fiets eens beter zien, gewoon heel erg mooi als zeg ik het zelf.
En ja, retro wordt steeds steeds populairder, de jongetjes van toen kunnen nu wel een mooie racefiets kopen, maar willen wel een echt mooie hebben, dus volgens de wet van vraag en aanbod gaan dan de prijzen omhoog, en willen meer verkopers er wat aan verdienen, dus springen ze allemaal in de markt. Of dat goed is ... de tijd zal 't leren.
Daar is inderdaad wel wat moois van te maken. De groep laat ik waarschijnlijk aan mij voorbij gaan. Ik heb alleen nog remhendels nodig en dan zonder geïntegreerd schakelsysteem. Een complete groep is altijd wel interessant, maar ik heb mezelf even een koop stop opgelegd.
Is ook eigenlijk meer prioriteiten stellen dan een echte stop : gisteren een CX 50 crank op de CM crosser gezet en mtb-pedalen + schoenen staan ook nog op de wenslijst.
Voor de AA Special zaterdag wielen halen en volgende week zaterdag kijken of ik hiervoor verf kan bestellen.
Tot zover de stop.
Voor de AA Special zaterdag wielen halen en volgende week zaterdag kijken of ik hiervoor verf kan bestellen.
Tot zover de stop.
Ik zou graag een retro fiets willen aanschaffen als projectje, maar wil er naderhand ook met veel plezier op kunnen fietsen. Ik heb namelijk het gevoel dat als je zo'n oudere fiets gebruikt dat hij langs alle kanten beweegt en niet stijf is en dat de helft van de kracht die ik lever ergens in het frame gaat zitten.
Zijn er retroframes waar krachtoverdracht erg goed is en het frame redelijk stijf?
Zijn er retroframes waar krachtoverdracht erg goed is en het frame redelijk stijf?