Strava: Vragen, Opmerkingen, Tips&Tricks
Er klopt sowieso allemaal maar weinig van.. ik heb en keer mijn Forerunner225, mijn edge 25, edge 820 en de Strava app gelijktijdig aan gezet (rit 100 km in het Noorden) Na alles te hebben geüpload had ik 4 verschillende hoogtemeter waardes. Uiteenlopend van 25 meter tot 221 meter. Aan hoogtemeters hecht ik ook nagenoeg geen waarde.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
Strava doet de hoogtemeters herberekenen toch, nadat ze van je meting af gepland zijn? Dat doen ze dan aan de hand van je route en kaartmateriaal.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Het hangt af van je device:MarkVeenstra schreef: ↑11 feb 2018 16:11 Strava doet de hoogtemeters herberekenen toch, nadat ze van je meting af gepland zijn? Dat doen ze dan aan de hand van je route en kaartmateriaal.
https://support.strava.com/hc/en-us/art ... _site=true
Maak eens een GPX bestand uit je eigen rittenboek open:MarkVeenstra schreef: ↑11 feb 2018 16:11 Strava doet de hoogtemeters herberekenen toch, nadat ze van je meting af gepland zijn? Dat doen ze dan aan de hand van je route en kaartmateriaal.
Elk punt op je track bestaat uit een lengte- en een breedtegraad, een time-stamp en een hoogtemeting<trkpt lat="52.1814870" lon="5.2721470">
<ele>5.2</ele>
time>2018-02-10T07:37:31Z</time>
</trkpt>
<trkpt lat="52.1814950" lon="5.2717330">
<ele>5.2</ele>
<time>2018-02-10T07:37:37Z</time>
</trkpt>
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
Maar hoogtemeting gebeurd veelal op basis van barometrische meetwaarde van je fietscomputer. In Strava kan je dan hoogte herberekenen aanklikken. (gaat niet automatisch idd). En wat Strava dan exact doet, weet ik niet,maar ik dacht dus het hoogteprofiel herleiden uit de gereden route (en de barometrische meetwaarden links laten liggen).
Maar Strava app op je telefoon registreert natuurlijk sowieso de hoogte al op basis van GPS, en niet op de luchtdruk.
Maar Strava app op je telefoon registreert natuurlijk sowieso de hoogte al op basis van GPS, en niet op de luchtdruk.
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Bedoel je hiermee dat een telefoon app min of meer de juiste hms aan zou geven? Dat is niet hetgeen wat mijn ervaring is. Die geven eigenlijk altijd veel meer hms dan mijn Garmin en die is al niet zuinig.MarkVeenstra schreef: ↑11 feb 2018 22:12 Maar Strava app op je telefoon registreert natuurlijk sowieso de hoogte al op basis van GPS, en niet op de luchtdruk.
Dat zou toch kunnen? De Garmins meten (de meeste) op basis van luchtdruk, het is geen professionele apparatuur dus onderlinge afwijkingen zijn te verwachten.RVV schreef: ↑11 feb 2018 10:53 Er klopt sowieso allemaal maar weinig van.. ik heb en keer mijn Forerunner225, mijn edge 25, edge 820 en de Strava app gelijktijdig aan gezet (rit 100 km in het Noorden) Na alles te hebben geüpload had ik 4 verschillende hoogtemeter waardes. Uiteenlopend van 25 meter tot 221 meter. Aan hoogtemeters hecht ik ook nagenoeg geen waarde.
Strava baseert zich op GPS data, die slaan de plank helemaal mis.
Gek van de weg, de MTB en het gravel
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
Nee, ik bedoel hiermee dat de meetmethode anders is. Niet dat de 1 of de ander beter is. Na het herberekenen (nadat je activiteit op strava staat en je expliciet de knop "elevation" -->"correct elevation"), zou de hoogtemeters gebasseerd moeten zijn op je gereden route (dus niet meer aan de hand van een meting van de app of een meting van je fietscomputer, maar puur op basis van je routeprofiel en hoogteprofiel die daaruit voorkomt op basis van kaartmateriaal).Jans schreef: ↑11 feb 2018 23:40Bedoel je hiermee dat een telefoon app min of meer de juiste hms aan zou geven? Dat is niet hetgeen wat mijn ervaring is. Die geven eigenlijk altijd veel meer hms dan mijn Garmin en die is al niet zuinig.MarkVeenstra schreef: ↑11 feb 2018 22:12 Maar Strava app op je telefoon registreert natuurlijk sowieso de hoogte al op basis van GPS, en niet op de luchtdruk.
Ook dit werkt lang niet altijd goed. 2 jaar terug een week in de vogezen, zat mijn sigma ROX aardig in de buurt van de verwachtte hoogtemeters, maar na "correct elevation" had strava er bijna 1,5x zoveel van gemaakt.
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013