Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Titanium fietsen

fietslind
Forum-lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 11 dec 2006 17:55

fietslind 18 okt 2011 23:55

mikethebike schreef:Voor mij nooit een tita Van Tuyl...(Russisch titanium en daarbuiten slappe frames)
Kocmo daarentegen weer wel, gebruikt de goede legeringen en last fraai. Maar weer liever een Litespeed of Merlin dan een Passoni of Van Nicolas....
Smaken verschillen...
Kocmo is toch ook Russisch titanium?

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 19 okt 2011 08:43

Kocmo is inderdaad russich en is ook als dertien in een dozijn frame begonnen.
en wat betreft de Astraeus, niets te nadele van dit frame maar de prijs brengt hem op het levell van de daarna genoemde "dure" merken zonder dat de extreem hoge kwaliteit wordt gehaald (je koopt dit frame voornamelijk voor de goed VN service maar er is voor een vergelijkbaar bedrag zat ander moois te krijgen)

poulain
Forum-lid
Berichten: 189
Lid geworden op: 22 mar 2011 21:04

poulain 19 okt 2011 09:36

Kocmo wordt inderdaad in Rusland geproduceerd (naar ik me heb laten wijs maken: evenals destijds de Colnago CT1), maar wordt ontworpen in Duitsland. Het is dan ook niet simpelweg "straight ti tubing". In een Tour-test van een paar jaar terug kwam de Kocmo er supergoed vanaf. Voor wat het waard is: de geteste complete fiets zat dik onder de 7 kg. Een van mijn fietsmaten heeft er daarna een gekocht en is er heel tevreden over. Kocmo is nmm value for money. Zie ook de website. Wellicht moeilijk in de Benelux verkrijgbaar.

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 19 okt 2011 09:42

De man achter Kocmo is bovendien goed bereikbaar via hun e-mailadres wat de verkrijgbaarheid een stuk eenvoudiger maakt.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

d_jokke
Forum-lid
Berichten: 216
Lid geworden op: 25 jan 2008 20:47

d_jokke 19 okt 2011 11:34

Hoe zit het met garantiegevallen?

Lynskey en VN zijn dik inorde wanneer ik de ervaringen lees.
Litespeed is niet goed.

Maar hoe zit het me de overige tita merken zoals Kocmo

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3104
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 19 okt 2011 17:41

sharkman113 schreef:Kocmo is inderdaad russich en is ook als dertien in een dozijn frame begonnen.
en wat betreft de Astraeus, niets te nadele van dit frame maar de prijs brengt hem op het levell van de daarna genoemde "dure" merken zonder dat de extreem hoge kwaliteit wordt gehaald (je koopt dit frame voornamelijk voor de goed VN service maar er is voor een vergelijkbaar bedrag zat ander moois te krijgen)
Nou ja voor de prijs van een Astraeus koop je hooguit een middenklasser van de "dure" merken met de "gewone" ronde buizen waar je volgens een eerdere post helemaal klaar mee bent. Volgens mij wordt het nu weer beter, maar bijvoorbeeld de Merlins van een paar jaar geleden haalden toch ook het lasniveau niet meer van voor de overname door litespeed. De genoemde extreem hoge kwaliteit is naar mijn idee echt niet zo heel extreem veel hoger dan die van een Astraeus. Net als met carbon weten ze in China inmiddels ook echt wel hoe ze een goed titanium frame moeten maken.

Hoewel ik zelf bij een vergelijkbare prijs toch ook naar een Amerikaan zou neigen geef ik eerlijk toe....... Maar dat is meer gevoelsmatig.
Laatst gewijzigd door jsparie op 19 okt 2011 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 19 okt 2011 18:07

De buizen van een Lynskey R230 zijn allesbehalve rond...

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3104
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 19 okt 2011 19:33

Daar heb je idd wel een punt maar om nou te zeggen dat die een extreem hoge kwaliteit bereikt ten opzicht van bijvoorbeeld een Astraeus vind ik toch echt overdreven. De laatste is ook nog eens behoorlijk arbeitsintensief gepolijst. Moet je van houden, van mij hoeft het niet, maar verklaart ook wel weer een deel van het prijsverschil.

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1642
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 19 okt 2011 20:53

Wat is nou de bepalende factor voor de kwaliteit van een titanium frame? De meeste fabrikanten gebruiken allemaal 3Al/2.5V en 6Al/4V titanium legeringen en zijn de buizen single of double butted, dit geld voor zowel Russisch, Chinees als Amerikaans titanium. Kun je deze buizen allemaal dezelfde kwaliteit toedichten of zijn er toch verschillen? Litespeed heeft het er bijvoorbeeld over dat ze enkel met Aerospace gecertificeerd titanium werken, marketing?

Daarnaast wordt kwaliteit m.i. ook bepaald door het afwerkingsnivo, dan heb ik het over de kwaliteit van de lassen, de aandacht voor details zoals het klavertje van Lynskey en de uiteindelijke finish zoals brushed of polished.

Ik ben er van overtuigd dat er overal in de wereld vakmensen zijn die een kwalitatief goed frame kunnen afleveren. Voor de eindgebruiker is het echter maar lastig te beoordelen of de prijs het waard is en wordt het een gevoelskwestie.

Ik had mijn keuze al gemaakt, het zou een van Nicholas Astraeus worden. Op een gegeven moment werd ik op een Lynskey Helix gewezen, het prijsverschil was nauwelijks meer dan €100. Ik heb mij toen meer verdiept in beide merken en behalve dat ik de Helix mooier vond, heb ik mijn keuze mede laten afhangen van het feit dat het een Amerikaan is.

Overigens ben ik ook een aantal jaar een tevreden eigenaar geweest van een Russische van Tuyl 980.

Afbeelding
Afbeelding

fietslind
Forum-lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 11 dec 2006 17:55

fietslind 19 okt 2011 21:19

het gevoel is dus erg belangrijk bij een aankoop; in jouw geval gaf dus het amerikaan zijn de doorslag.

marchisiocorsa
Forum-lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 15 feb 2009 12:51

marchisiocorsa 20 okt 2011 20:30

Aerospace titanium is geen marketing maar realiteit. Bij aerospace titanium wordt iedere buis geröntgend. Hierdoor is er en 100% garantie op kwaliteit van de buis. Goedkopere buizen worden alleen maar steekproefgewijs gecontroleerd.

Voor de racefiets is het röntgen geen must. Meer een soort extra garantie en exclusiviteit..

Aerospace gecontroleeerde titanium buizen zijn zo wie zo 15% duurder dan de niet aerospace gecertificeerde. Daarnaast heeft het alleen zin hoge kwaliteit titanium buizen te certificeren. Bij certificeren van kwalitatief mindere buizen kan het percentage kosten voor het rontgen misschien wel 20-tot 30% bedragen.

De standaard titanium fietsen worden van realtief goedkoop titanium gemaakt. Hierbij is niet zozeer de legering die de prijs bepaald, maar meer het productieproces en de kwaliteitscontrole (en natuurlijk waar in de wereld de buizen worden gemaakt).
apexrider schreef:Wat is nou de bepalende factor voor de kwaliteit van een titanium frame? De meeste fabrikanten gebruiken allemaal 3Al/2.5V en 6Al/4V titanium legeringen en zijn de buizen single of double butted, dit geld voor zowel Russisch, Chinees als Amerikaans titanium. Kun je deze buizen allemaal dezelfde kwaliteit toedichten of zijn er toch verschillen? Litespeed heeft het er bijvoorbeeld over dat ze enkel met Aerospace gecertificeerd titanium werken, marketing?

Daarnaast wordt kwaliteit m.i. ook bepaald door het afwerkingsnivo, dan heb ik het over de kwaliteit van de lassen, de aandacht voor details zoals het klavertje van Lynskey en de uiteindelijke finish zoals brushed of polished.

Ik ben er van overtuigd dat er overal in de wereld vakmensen zijn die een kwalitatief goed frame kunnen afleveren. Voor de eindgebruiker is het echter maar lastig te beoordelen of de prijs het waard is en wordt het een gevoelskwestie.

Ik had mijn keuze al gemaakt, het zou een van Nicholas Astraeus worden. Op een gegeven moment werd ik op een Lynskey Helix gewezen, het prijsverschil was nauwelijks meer dan €100. Ik heb mij toen meer verdiept in beide merken en behalve dat ik de Helix mooier vond, heb ik mijn keuze mede laten afhangen van het feit dat het een Amerikaan is.

Overigens ben ik ook een aantal jaar een tevreden eigenaar geweest van een Russische van Tuyl 980.

Afbeelding
Gazelle SPR Gazelle FCC pro Gazelle R531 Team Gazelle Silhouet Marchisio Campagnolo Look

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 20 okt 2011 21:20

marchisiocorsa schreef:Aerospace titanium is geen marketing maar realiteit. Bij aerospace titanium wordt iedere buis geröntgend. Hierdoor is er en 100% garantie op kwaliteit van de buis. Goedkopere buizen worden alleen maar steekproefgewijs gecontroleerd.

Voor de racefiets is het röntgen geen must. Meer een soort extra garantie en exclusiviteit..

Aerospace gecontroleeerde titanium buizen zijn zo wie zo 15% duurder dan de niet aerospace gecertificeerde. Daarnaast heeft het alleen zin hoge kwaliteit titanium buizen te certificeren. Bij certificeren van kwalitatief mindere buizen kan het percentage kosten voor het rontgen misschien wel 20-tot 30% bedragen.

De standaard titanium fietsen worden van realtief goedkoop titanium gemaakt. Hierbij is niet zozeer de legering die de prijs bepaald, maar meer het productieproces en de kwaliteitscontrole (en natuurlijk waar in de wereld de buizen worden gemaakt).
Nooit geweten (nooit bij stilgestaan eigenlijk) maar buitengewoon interessant om te weten :!: Thanks!!
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Plaats reactie