Retro / oudere fietsen
Het zijn echt niet allemaal wapperframes hoor. Kijk anders even op pagina 205 van dit topic. Daar staat een discussie over de betere frames.
-
- Forum-lid
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 16 sep 2014 11:26
Het hangt er heel erg van af wat je van plan bent te gaan doen. Volgens mij zou je zo'n fiets namelijk niet moeten hebben om mee te gaan racen en KOMs te zetten (dat kan beter op je carbonfiets), maar wel om (op hogere snelheid) te touren en dan is de stijfheid veel minder van belang. Maar je kan het ook zien als verbeterde training: meer inspanning moeten leveren om je vrienden bij te houden.Roaldinio schreef:Ik zou graag een retro fiets willen aanschaffen als projectje, maar wil er naderhand ook met veel plezier op kunnen fietsen. Ik heb namelijk het gevoel dat als je zo'n oudere fiets gebruikt dat hij langs alle kanten beweegt en niet stijf is en dat de helft van de kracht die ik lever ergens in het frame gaat zitten.
Zijn er retroframes waar krachtoverdracht erg goed is en het frame redelijk stijf?
Mooi fietsje!
- Vieux chnoque
- Forum-lid
- Berichten: 613
- Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
- Locatie: STEYL
Wat een onzin, dat klassiek stalen frames( reynolds, columbus, vitus etc.), omdat ze niet stijf genoeg zijn, ongeschikt zijn voor Strava Kom's en wedstrijden.
Ze zijn inderdaad zwaarder dan een carbonframe, maar gewicht speelt een zeer ondergeschikte rol, hiervan zijn genoeg testen gemaakt.
Het is de fietser meer dan de fiets die het onderscheid maakt!
Ze zijn inderdaad zwaarder dan een carbonframe, maar gewicht speelt een zeer ondergeschikte rol, hiervan zijn genoeg testen gemaakt.
Het is de fietser meer dan de fiets die het onderscheid maakt!
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la
Als ik 53x12 schakel, dan moet ik net zoveel omwentelingen maken als bij een 53x12 op een plastic racert. Het zal per omwenteling vast iets meer energie kosten, al heb ik nooit op een carbon fiets gefietst en heb ik dus geen idee. Ik weet alleen dat je op een oude stalen racer ook gewoon KOM's kunt fietsen. (alleen niet in Amsterdam, daar liggen de tijden toch hoger dan in omgeving Delft...)klassiekeracefiets schreef:
Het hangt er heel erg van af wat je van plan bent te gaan doen. Volgens mij zou je zo'n fiets namelijk niet moeten hebben om mee te gaan racen en KOMs te zetten (dat kan beter op je carbonfiets), maar wel om (op hogere snelheid) te touren en dan is de stijfheid veel minder van belang. Maar je kan het ook zien als verbeterde training: meer inspanning moeten leveren om je vrienden bij te houden.
Als je eenmaal op snelheid bent maakt het niks uit, ook het gewicht niet. Bij aanzetten, sprinten en klimmen gaat er wat energie verloren. Wil je een stijf stalen frame dan is Columbus Max of de Japanse imitatie, de Koga Full Pro Oval een prima optie. Dat doet weinig onder voor aluminium en goedkoper/ouder carbon. Maar eigenlijk zijn alle frames uit de jaren 90 met oversized buizen vrij stijf. Columbus Thron of Brain kost je geen vermogen en is prima spul met meestal een klassieke uitstraling.
Campagnolo Ultra Dork
Oversized en jaren 90 is niet heel erg retro. Als je staal belangrijker vindt dan retro, is dat een optie. Voor de "retro look" zou ik een ouder frame kiezen.