Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Titanium fietsen

simen
Forum-lid
Berichten: 1511
Lid geworden op: 20 aug 2006 22:54

simen 20 okt 2011 21:37

timo2.0 schreef:
marchisiocorsa schreef:Aerospace titanium is geen marketing maar realiteit. Bij aerospace titanium wordt iedere buis geröntgend. Hierdoor is er en 100% garantie op kwaliteit van de buis. Goedkopere buizen worden alleen maar steekproefgewijs gecontroleerd.

Voor de racefiets is het röntgen geen must. Meer een soort extra garantie en exclusiviteit..

Aerospace gecontroleeerde titanium buizen zijn zo wie zo 15% duurder dan de niet aerospace gecertificeerde. Daarnaast heeft het alleen zin hoge kwaliteit titanium buizen te certificeren. Bij certificeren van kwalitatief mindere buizen kan het percentage kosten voor het rontgen misschien wel 20-tot 30% bedragen.

De standaard titanium fietsen worden van realtief goedkoop titanium gemaakt. Hierbij is niet zozeer de legering die de prijs bepaald, maar meer het productieproces en de kwaliteitscontrole (en natuurlijk waar in de wereld de buizen worden gemaakt).
Nooit geweten (nooit bij stilgestaan eigenlijk) maar buitengewoon interessant om te weten :!: Thanks!!
Kortom,vakmanschap
Zij is ook tegen

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 20 okt 2011 21:41

Welk percentage beslaan de kosten van de titanium buizen in de totaalkosten van een titaniumfiets? En dat deel zou dan zo'n 15% duurder zijn? Tikt niet echt aan.

skimons
Forum-lid
Berichten: 2424
Lid geworden op: 08 apr 2004 16:47
Locatie: Nijmegen

skimons 20 okt 2011 21:43

volgens mij wordt met "rontgenen van de buis" de controle van het laswerk (idd met X-ray) bedoeld. 100% betekent dan weer dan 100% van de laslengte wordt gecheckt. je kunt ondermeer insluitingen of slechte hechting zichtbaar maken. ik ben geen expert, dus lassers mogen mij verbeteren :)

er zijn trouwens wel meer (betrouwbare) methoden om te kijken of een las OK is of niet

met vakmanschap heeft dit alleen zijdelings te maken, wel met quality control. wat er wel weer toe leidt dat slechte lassers geen poot aan de grond krijgen, want het is een beetje jammer om de helft van de frames weg te gooien bij het niet halen van je kwaliteitseis

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 20 okt 2011 22:27

En 1 ding weet je zeker als bedrijven met termen als aerospace grade aankomen bij de gebruikte materialen, de materialen zijn alles behalve high-tech. Je mag iets pas in een vliegtuig gebruiken wanneer het tot in den treuren getest is, dus een nieuwe legering of vezel zie je meestal niet snel terug in een vliegtuig.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 21 okt 2011 08:15

geloof ook niet dat je dat moet willen. verkeers/transportvliegtuig gaat makkelijk 30 jaar mee. High tech materialen kom je wel tegen in vliegtuigen/helikopters met militaire doeleinden, ultralights en overige hobbytoestellen.
Aerospace grade zegt alleen maar dat het gebruikte materiaal foutvrij is en voldoet aan allerlei strenge standaarden. De lasser en de gebruikte techniek zijn veel meer bepalend waarbij je wel in gedachten moet houden dat een goede lasser van matig materiaal niets betrouwbaars kan maken maar dat een slechte lasser zelfs het beste materiaal kan verzieken.
Een goede lasser met goed materiaal herken je aan dunne zeer regelmatige lassen, geen extreme materiaalverkleuringen/vervormingen in het omliggende materiaal. Een slecht (niet altijd) aan extreem geslepen lassen en kenmerken die duiden op haastwerk.
Chinezen werkten in het verleden op tijd en dachten in aantallen zonder over goede aparatuur te beschikken en daar ging het zeker in het verleden vaak fout.

marchisiocorsa
Forum-lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 15 feb 2009 12:51

marchisiocorsa 21 okt 2011 09:50

Neen, er wordt bedoeld dat de buizen na de productie in de fabriek (voordat ze worden toegepast door enig afnemer) al gerontged worden. Zoals Sharkman al heeft aangegeven moeten dit soort buizen foutloos zijn vanwege de mogelijke toepassing.

Dat de afnemer van de buizen zelf ook nog de verantwoordelijkheid heeft na het lassen van de buizen kwaliteitscontroles uit te voeren heeft niets met de aerospace certificering te maken.

100% eens ook met Sharkman dat om een maximaal goed eindproduct te krijgen alle grootheden die in het productieproces van een frame betrokken zijn maximaal goed moeten zijn; de lasser, de omstandigheden etc etc. Op deze wijze wordt veel ellende voorkomen bij het gebruik van een frame/fiets.

skimons schreef:volgens mij wordt met "rontgenen van de buis" de controle van het laswerk (idd met X-ray) bedoeld. 100% betekent dan weer dan 100% van de laslengte wordt gecheckt. je kunt ondermeer insluitingen of slechte hechting zichtbaar maken. ik ben geen expert, dus lassers mogen mij verbeteren :)

er zijn trouwens wel meer (betrouwbare) methoden om te kijken of een las OK is of niet

met vakmanschap heeft dit alleen zijdelings te maken, wel met quality control. wat er wel weer toe leidt dat slechte lassers geen poot aan de grond krijgen, want het is een beetje jammer om de helft van de frames weg te gooien bij het niet halen van je kwaliteitseis
Gazelle SPR Gazelle FCC pro Gazelle R531 Team Gazelle Silhouet Marchisio Campagnolo Look

simen
Forum-lid
Berichten: 1511
Lid geworden op: 20 aug 2006 22:54

simen 21 okt 2011 20:16

En dan moet de lasser ook nog gek zijn van fietsen.
Waarschijnlijk verdient hij meer met hoogwaardig laswerk afleveren aan de industrie.
Dat soort vakmensen is redelijk zeldzaam.
Zij is ook tegen

bosna
Forum-lid
Berichten: 710
Lid geworden op: 06 okt 2008 15:44

bosna 22 okt 2011 09:52

simen schreef:En dan moet de lasser ook nog gek zijn van fietsen.
Waarschijnlijk verdient hij meer met hoogwaardig laswerk afleveren aan de industrie.
Dat soort vakmensen is redelijk zeldzaam.

hier zit er 1, super gemotiveerd om aan frames te gaan lassen.
nu nog een merk vinden die een lasser nodig heeft.

uiteraard heb ik goed naar de lassen gekeken op BM.
over het algemeen zagen ze er niet slecht uit.
al schrok ik enorm van een fm uit belgie die in een hoekje stond.(terecht)
daar zaten zelfs gaatjes in de las.(gasbellen)
IF stak er met kop en schouders bovenuit!

simen
Forum-lid
Berichten: 1511
Lid geworden op: 20 aug 2006 22:54

simen 22 okt 2011 21:24

Als dat echt je droom is (Zo onrealistisch is die niet)probeer dan zeker om die uit te laten komen.
Daar haal je veel voldoening uit.
Zij het dat het natuurlijk ook gewoon hard werken is.
Maar als je direkt met gebruikers van je werkstukken contact hebt geeft dat wel een meerwaarde aan je werk.
Zij is ook tegen

Gebruikersavatar
rico8
Forum-lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 27 jan 2009 21:09
Locatie: Arnhem

Gebruikersavatar rico8 24 okt 2011 21:02

litespeed schreef:Er zijn toch Litespeeds en Lynskey 's te koop voor een Astraeus budget? Waarom je dan wel Record en Shamal neemt, is mij trouwens ook onduidelijk...
Gevoel: het mooiste van een Nederlands merk met mooiste van Campa maakt voor mij de ultieme fiets. En dat gaat technisch gezien niet eens zo'n heel slechte fiets worden ;)
De voldoening duurt langer dan de pijn...

bosna
Forum-lid
Berichten: 710
Lid geworden op: 06 okt 2008 15:44

bosna 27 okt 2011 00:37

Aanstaande maandag mijn eerste ervaring op een TI frame.
ik mag een test ritje komen maken, op een Astreaus bij VN.
ik ben benieuwd???

ik had dit ook op een Lynskey willen doen, maar daar kreeg ik het niet voor elkaar.
dat maakt de keuze misschien wat makkelijker?

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 27 okt 2011 11:13

bosna schreef:Aanstaande maandag mijn eerste ervaring op een TI frame.
ik mag een test ritje komen maken, op een Astreaus bij VN.
ik ben benieuwd???

ik had dit ook op een Lynskey willen doen, maar daar kreeg ik het niet voor elkaar.
dat maakt de keuze misschien wat makkelijker?
Ik heb ook een test rit gedaan op een Astreaus en deze reed super.
Je moet niet alleen afgaan op een testrit want afstelling, afmontage zoals wielen zijn bepalend voor rijgedrag. Ik zou eerder afgaan op wat jij mooi vind.
;)
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Plaats reactie