Vandaag geklust aan de fiets
-
- Forum-lid
- Berichten: 361
- Lid geworden op: 21 sep 2014 01:16
Niet vandaag, maar vorige week donderdag.
Recent een tweedehandsje gekocht en daarvan de aandrijflijn en remmerij ververst: buitenblad, ketting, cassette, nieuwe kabels en nieuwe blokken. Rijdt weer een stuk beter en het stopt ook weer fatsoenlijk.
Daarnaast een goede poetsbeurt en een vers lintje, en het ziet er weer als nieuw uit.
Recent een tweedehandsje gekocht en daarvan de aandrijflijn en remmerij ververst: buitenblad, ketting, cassette, nieuwe kabels en nieuwe blokken. Rijdt weer een stuk beter en het stopt ook weer fatsoenlijk.
Daarnaast een goede poetsbeurt en een vers lintje, en het ziet er weer als nieuw uit.
-
- Forum-lid
- Berichten: 491
- Lid geworden op: 03 okt 2013 17:49
ziet er goed uit !thestudent schreef: ↑24 jan 2022 12:59 Meteen maar even een klokje toegevoegd aan de Gazele Mini die ik gisteren heb mogen ophalen. Heel blij mee
GazelleMiniklok.jpeg
sensa guilia
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl
Vandaag maar eens gaan ‘zitten’ voor het trekken van kabels door het frame. Gezien de rubberen kabbel doorvoer (geen ‘stops’) concludeerde ik al snel dat ook de buitenkabels door het frame mogen/moeten. An sich wel logisch: gravelbike, dus kan er nu veel minder troep bij de derailleurkabels komen.
Verder heb nagedacht hoe ik de kabel wil laten lopen: Californian cross en kruisend binnen in het frame. Bij mijn huidige frame is de balhoofdbuis flink gehavend door schurende kabels. Zeker wanneer je met een grote handlebarbag rijdt, is dat lastig te vermijden. Met de cross (andere kant van frame inlaten) raken de kabels minder snel het frame en is de kabel loop beter.
Hydraulische remkabel door de voorvork krijgen was een lastig klusje, vanwege de ‘eyelets’ voor bagage. Geduld (niet mijn sterkste kant) en gepiel bleek uiteindelijk voldoende. Ook de derailleurkabel door de chainstay was even gepriegel. Nu nog wachten op een onderdeeltje voor de derailleurhanger en voorderailleur klem (heb een hele specifieke van Techno besteld) en dan kan de groep over.
Verder heb nagedacht hoe ik de kabel wil laten lopen: Californian cross en kruisend binnen in het frame. Bij mijn huidige frame is de balhoofdbuis flink gehavend door schurende kabels. Zeker wanneer je met een grote handlebarbag rijdt, is dat lastig te vermijden. Met de cross (andere kant van frame inlaten) raken de kabels minder snel het frame en is de kabel loop beter.
Hydraulische remkabel door de voorvork krijgen was een lastig klusje, vanwege de ‘eyelets’ voor bagage. Geduld (niet mijn sterkste kant) en gepiel bleek uiteindelijk voldoende. Ook de derailleurkabel door de chainstay was even gepriegel. Nu nog wachten op een onderdeeltje voor de derailleurhanger en voorderailleur klem (heb een hele specifieke van Techno besteld) en dan kan de groep over.
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Ik heb heel veel plezier gehad van die veel te dure Parktool kabeltrek kit (er zijn ook imitatie Ali setjes dacht ik). Vooral ook bij het trekken van kabels door het stuur. Vergeet overigens niet foam over die buitenkabels te duwen, dan wel die kleine tierapjes, scheelt rammelen, mocht je dat al niet gedaan hebben.
De hidden bolt van een SRAM Quarq crank…… Wie heeft dat bedacht? Ik kan oprecht niet bedenken waarom dit door een ingenieur bij SRAM bedacht is, tenzij om het vervangen van een kettingblad onmogelijk te maken. Het heeft mij 4 uur bezig gehouden.
Eenmaal los, heb ik zitten denken hoe ik dit probleem in de toekomst zou voorkomen. Vastlijmen van het busje met schroefdraad in het buitenblad (en vervangen met buitenblad) lukt niet: te weinig ruimte. Dus ik kon niet anders dan op dezelfde manier monteren als hiervoor. Ik heb dat boutje handvast gezet, en ga hem snel verliezen. Jammer, dan….
Ik ben totaal niet onder de indruk van SRAM (shifters vervangen), losdraaien crank, en deze idioterie. Paar maandjes sparen en dan stap ik ook op deze fiets weer over op Campagnolo.
Later deze week ga ik verder met de opbouw. Hopelijk vlot het dan meer
Eenmaal los, heb ik zitten denken hoe ik dit probleem in de toekomst zou voorkomen. Vastlijmen van het busje met schroefdraad in het buitenblad (en vervangen met buitenblad) lukt niet: te weinig ruimte. Dus ik kon niet anders dan op dezelfde manier monteren als hiervoor. Ik heb dat boutje handvast gezet, en ga hem snel verliezen. Jammer, dan….
Ik ben totaal niet onder de indruk van SRAM (shifters vervangen), losdraaien crank, en deze idioterie. Paar maandjes sparen en dan stap ik ook op deze fiets weer over op Campagnolo.
Later deze week ga ik verder met de opbouw. Hopelijk vlot het dan meer
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Ik heb werkelijk nog nooit problemen gehad met de HB van mijn Quarq, die ik toch al 5 jaar heb. Wellicht omdat ik de HB regelmatig loshaal (ik wissel van binnenblad tussen polder en (hoog)gebergte). Volgens mij is de HB ook gewoon van staal i.p.v. aluminium, wat de kans verkleint dat die zomaar loskomt. Aluminium kettingbladboutjes heb ik dan weer slechte ervaringen mee
t.a.f.k.a.e.h.
Hoe zit die hidden bolt van jou dan vast? In mijn geval duw je een bus met schroefdraad (inbus 6) door binnen- en buitenblad, en de bout (inbus 5) tussen crank en buitenblad. Andersom past niet. Dat boutje kan je niet vastzetten met de inbus 5, aangezien je niet meer dan 5-7mm tuisen blad en crank hebt. Met een platte schroevendraaier probeer ik dat boutje zo als mogelijk te klemmen. Vast krijgen lukt nog wel, maar los… Overigens zat het buitenblad er maar een jaar op (versleten na 11.000km).
Mijn Campa cranks kennen ook een hidden bolt maar die schroef je in de crank.
Mijn Campa cranks kennen ook een hidden bolt maar die schroef je in de crank.
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Ik moest een moer met gekartelde buitenkant (de “knurled edge nut”) in het buitenblad persen waar je vervolgens een bout vanaf het binnenblad (inbus 5) indraait, zie plaatje. Die moer heeft geen inbus kern, wat logisch is omdat er geen ruimte voor een inbussleutel is tussen het buitenblad en de crankarm. Kennelijk toch net wat anders dan bij jou?JoostG schreef: ↑06 feb 2022 19:22 Hoe zit die hidden bolt van jou dan vast? In mijn geval duw je een bus met schroefdraad (inbus 6) door binnen- en buitenblad, en de bout (inbus 5) tussen crank en buitenblad. Andersom past niet. Dat boutje kan je niet vastzetten met de inbus 5, aangezien je niet meer dan 5-7mm tuisen blad en crank hebt. Met een platte schroevendraaier probeer ik dat boutje zo als mogelijk te klemmen. Vast krijgen lukt nog wel, maar los… Overigens zat het buitenblad er maar een jaar op (versleten na 11.000km).
Mijn Campa cranks kennen ook een hidden bolt maar die schroef je in de crank.
t.a.f.k.a.e.h.
Stuur draaide niet zo zoepel meer en lager zat soms vast . Vandaag maar even vervangen en weer goed voorzien van
Vervolgens dacht ik nog even snel de tubeless achterband te vervangen van de Duke velg . De Hutchinson fusion ging er redelijk op, wel strak maar te doen. Vervolgens krijg ik hem nooit meer geplopt. Alles geprobeerd , ingesopt, voetpomp, co2, compressor met verschillende aansluitingen, krijg het niet goed passend. Los slangetje past nog het beste, maar helaas nog niet gelukt . Morgen een pompkop op de compressor maken en dan hopen dat het lukt. Het is altijd nog gelukt dus zal wel goed komen.
Vervolgens dacht ik nog even snel de tubeless achterband te vervangen van de Duke velg . De Hutchinson fusion ging er redelijk op, wel strak maar te doen. Vervolgens krijg ik hem nooit meer geplopt. Alles geprobeerd , ingesopt, voetpomp, co2, compressor met verschillende aansluitingen, krijg het niet goed passend. Los slangetje past nog het beste, maar helaas nog niet gelukt . Morgen een pompkop op de compressor maken en dan hopen dat het lukt. Het is altijd nog gelukt dus zal wel goed komen.
Laatst gewijzigd door Jac op 06 feb 2022 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Blauw
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs