Dat is iets anders dan lekker 130 over de snelweg cruisen als er ruimte is.
Het grote auto-topic
- daniel1975
- Forum-lid HC
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
- Lcsmet
- Forum-lid HC
Wat is te snel, even de paarden loslaten maakt dat je veel alerter achter het stuur zit en dan gaat het echt niet (altijd) om de tijdswinst maar gewoon even het gevoel dat je met de auto rijdt.
Echter op automatische piloot met lane assist en alle andere hulp systemen ingeschakeld kan ook wel eens goed zijn maar ik word daar meestal niet echt blij van.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
In Vlaanderen, toch zeker hier in de provincie Antwerpen, is met de auto rijden een kwelling geworden. Als ik iets met wielen onder me heb, dan wil ik dat het vooruit gaat. Met de fiets gaat dat nog, met de moto al een pak minder en met de auto gaat het gewoon niet meer. Best wel spijtig, want ik heb altijd heel graag met de auto gereden. Onlangs naar de technische keuring geweest, ik zag dat ik amper 6.000 km op een jaar gereden heb. En daar zit dan nog een reis in van 3.000 km en wat kortere reistripjes. Pakweg zo'n 2.000 km aan andere verplaatsingen dus. Ik kruip de auto echt niet meer graag in.
Als je het nodig hebt om je voldoende te kunnen concentreren, kun je in het vervolg beter de bus of de trein pakken.Lcsmet schreef: ↑14 mar 2025 12:56Wat is te snel, even de paarden loslaten maakt dat je veel alerter achter het stuur zit en dan gaat het echt niet (altijd) om de tijdswinst maar gewoon even het gevoel dat je met de auto rijdt.
Echter op automatische piloot met lane assist en alle andere hulp systemen ingeschakeld kan ook wel eens goed zijn maar ik word daar meestal niet echt blij van.
Ik snap bovendien niet wat dan de uitdaging is van 20-30km/h sneller rijden in een moderne auto.
Koop een oude Fiat Panda met rotte schokbrekers. Dan moet je je concentreren, ook met 100km/h

Campagnolo Ultra Dork
Dat alert zijn... Ik snap het wel, maar eigenlijk klopt het inderdaad niet.
Wat wel klopt is dat op sommige plaatsen de maximum snelheid niet conform de infrastructuur is en je écht de indruk krijgt aan ongelooflijk slakkengang te rijden. En dan zou je wel idd even kunnen wegdromen... Ik woon in een zone 30 (met trajectcontrole). Die strook is een kleine kilometer rechtdoor denk ik. En dat voelt héél traag.
En inderdaad op de snelweg bij weinig volk, durf ik ook naar 130 gaan ipv 120. Ik vermoed dat Daniel 130 bedoelt ipv 100 in Nederland. Op de autosnelweg moet je je eigenlijk aanpassen aan de flow van het verkeer. Als dat 125 is, rij ik mee.
En met de motor ga ik soms iets sneller maar ben allesbehalve zo'n typische biker. Mijn motor haalt max 135 km/h
Een lekkere 350cc ééncylinder met 20 pk maar veel koppel. Bochtjes nemen is daar het plezier. Snelheid doet me weinig. Maar je trekt dan heel snel op naar 90-100 ipv 70.
Nogmaals, ik stoor me ook totaal niet aan iemand die me op een rustige snelweg aan 140 inhaalt, maar wel aan het zenuwachtige optrekken, inhalen, ... in een stedelijke context. Dat haalt niets uit en zorgt voor stress.
Wat wel klopt is dat op sommige plaatsen de maximum snelheid niet conform de infrastructuur is en je écht de indruk krijgt aan ongelooflijk slakkengang te rijden. En dan zou je wel idd even kunnen wegdromen... Ik woon in een zone 30 (met trajectcontrole). Die strook is een kleine kilometer rechtdoor denk ik. En dat voelt héél traag.
En inderdaad op de snelweg bij weinig volk, durf ik ook naar 130 gaan ipv 120. Ik vermoed dat Daniel 130 bedoelt ipv 100 in Nederland. Op de autosnelweg moet je je eigenlijk aanpassen aan de flow van het verkeer. Als dat 125 is, rij ik mee.
En met de motor ga ik soms iets sneller maar ben allesbehalve zo'n typische biker. Mijn motor haalt max 135 km/h

Nogmaals, ik stoor me ook totaal niet aan iemand die me op een rustige snelweg aan 140 inhaalt, maar wel aan het zenuwachtige optrekken, inhalen, ... in een stedelijke context. Dat haalt niets uit en zorgt voor stress.
- daniel1975
- Forum-lid HC
100 op de trajectcontrole met 4 rijstroken en geen kip in de buurt is een behoorlijk stuk geestdodender dan gewoon lekker doorrijden en actief met rijden bezig zijn ipv ongeconcentreerd tuffen.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
-
- Forum-lid
De grootste ergernis voor mij is (zijn):
Mensen die met 89 km/u eindeloos op de linkerbaan blijven hangen terwijl er ruimte is op rechts,
Vrachtwagens die het inhaalverbod negeren en de boel onnodig ophouden,
Spitsstroken die dicht zijn terwijl er verkeersdruk is,
De Belgische snelwegen in het algemeen en die rond Brussel en Antwerpen in bijzonder,
Zwitsers die in eigen land als bejaarden rijden maar daarbuiten op je bumper komen hangen terwijl je zelf al flink doorgast.
Er komt een tijd dat ik ik niet meer ga meedoen aan die linkerbaanoorlog
Mensen die met 89 km/u eindeloos op de linkerbaan blijven hangen terwijl er ruimte is op rechts,
Vrachtwagens die het inhaalverbod negeren en de boel onnodig ophouden,
Spitsstroken die dicht zijn terwijl er verkeersdruk is,
De Belgische snelwegen in het algemeen en die rond Brussel en Antwerpen in bijzonder,
Zwitsers die in eigen land als bejaarden rijden maar daarbuiten op je bumper komen hangen terwijl je zelf al flink doorgast.
Er komt een tijd dat ik ik niet meer ga meedoen aan die linkerbaanoorlog

Adversity is the Catalyst of Change
-
- Forum-lid
Top ergernis in België: de erbarmelijke staat van ons wegennet. Vooral Wallonië is daarbij de topper.
Top ergernis 2: onaangepaste snelheidsregelingen. Bijgevolg zit je meer op de teller te kijken dan op te letten in 't verkeer. Cruise control is dan de redder bij traject controle (waar nota bene in hoofdzaak vooral de firma die dit installeert beter van wordt). Het is wel slaapverwekkend.
Top ergernis 3: chauffeurs die er nog liever de spiegels zouden afrijden dan voorrang te geven.
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Uiteraard ben ikzelf een gentleman in het verkeer

.
Top ergernis 2: onaangepaste snelheidsregelingen. Bijgevolg zit je meer op de teller te kijken dan op te letten in 't verkeer. Cruise control is dan de redder bij traject controle (waar nota bene in hoofdzaak vooral de firma die dit installeert beter van wordt). Het is wel slaapverwekkend.
Top ergernis 3: chauffeurs die er nog liever de spiegels zouden afrijden dan voorrang te geven.
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Uiteraard ben ikzelf een gentleman in het verkeer
-
- Forum-lid
Ik ook hoor 
Adversity is the Catalyst of Change
gevolg van inkomensafhankelijke boete systeemDubbeldekker schreef: ↑14 mar 2025 17:43 Zwitsers die in eigen land als bejaarden rijden maar daarbuiten op je bumper komen hangen terwijl je zelf al flink doorgast.

- daniel1975
- Forum-lid HC