Tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Yep, heb je tubeless tape gebruikt?
Je kan er nog een laagje overheen tapen, wel eerst goed schoonmaken en zorgen dat je de goede breedte tape hebt.
Zorg wel dat je buitenband en nog redelijk gemakkelijk omgaat.
Je kan er nog een laagje overheen tapen, wel eerst goed schoonmaken en zorgen dat je de goede breedte tape hebt.
Zorg wel dat je buitenband en nog redelijk gemakkelijk omgaat.
Even zeepwater spuiten, dan zie je zo waar de lucht vandaan komt.
@scottpch, wel tubeless tape, maar af-fabriek.
@havanna, afhankelijk van werk en andere zaken ga ik hier vanavond of morgen verder mee stoeien. Zeepsop in de aanslag!
@havanna, afhankelijk van werk en andere zaken ga ik hier vanavond of morgen verder mee stoeien. Zeepsop in de aanslag!
Ik heb in exact dezelfde situatie gezeten, heel licht lekje vanuit het ventiel, ook wat vanuit het "ontwater gaatje". Het tubeless ventiel strakker in de velg trekken door het ringetje vaster aan te draaien heeft het toen iets verbeterd, maar ook dan was na een nacht de band weer leeg.Hanz Bé schreef: ↑28 mei 2020 07:02 (...)
De voorband stond helaas plat. Geen idee hoe, gisteravond bleef hij wel hard. Ik heb hem nu weer opgepompt, Wiel nog eens flink gedraaid.
Anders moet de boel weer open? Overigens zag ik nergens witte sporen.....
Nb. De boel nog eens goed bekeken en beluisterd. Ik hoorde en zag bij controle lucht ontsnappen via een spaakgat. Dat wijst er volgens mij op dat het velglint niet helemaal goed zit. Klopt dat?
Ik heb dan twee nachten op rij er een beetje extra latex in gegoten, bijgepompt, beetje mee zitten draaien en schudden, en sindsdien blijft hij hard. Ik heb dus geleerd dat je best een beetje op de latex mag vertrouwen, ook bij een minimaal lekje richting de velg.
Ik volg dit topic al een tijdje en heb sinds kort beslist om tubeless te gaan rijden op de racefiets. Ik heb hier al veel geleerd dus deel ik mijn ervaring ook maar eens 
Afgelopen week werd mijn nieuwe wielset geleverd (chinees - farsports), full carbon 45mm hoog, 28mm breed. Ik besliste om hier meteen tubeless mee te gaan rijden, ik wou het gewoon ooit geprobeerd hebben...
Ik heb een setje TLR schwalbe pro ones 25mm aangeschaft en deze gingen met gewone bandenlichters makkelijk om de velg. Vervolgens heb ik de zijkant van de banden met water en zeepsop vochtig gemaakt in de hoop dat deze vlotjes op de velg springen met behulp van de (milkit) tire booster. En effectief, na enkele pogingen (ben zelf niet zo handig) sprong deze op de velg, vervolgens met de voetpomp verder op druk gebracht zodat deze volledig op de velg 'plopte'. Dan heb ik deze een nachtje laten rusten en vervolgens afgelaten tot 1 bar en met de milkit spuit sealant (orange endurance) in de band gespoten. vervolgens terug opgepompt met de voetpomp naar 5 bar. Nu is het wat zoeken naar de juiste bandendruk....
Mijn eerste indruk is positief. Nu maar even afwachten tot ik lek rijd en alles onder de sealant hangt... hopelijk blijf ik dan nog even positief

Afgelopen week werd mijn nieuwe wielset geleverd (chinees - farsports), full carbon 45mm hoog, 28mm breed. Ik besliste om hier meteen tubeless mee te gaan rijden, ik wou het gewoon ooit geprobeerd hebben...
Ik heb een setje TLR schwalbe pro ones 25mm aangeschaft en deze gingen met gewone bandenlichters makkelijk om de velg. Vervolgens heb ik de zijkant van de banden met water en zeepsop vochtig gemaakt in de hoop dat deze vlotjes op de velg springen met behulp van de (milkit) tire booster. En effectief, na enkele pogingen (ben zelf niet zo handig) sprong deze op de velg, vervolgens met de voetpomp verder op druk gebracht zodat deze volledig op de velg 'plopte'. Dan heb ik deze een nachtje laten rusten en vervolgens afgelaten tot 1 bar en met de milkit spuit sealant (orange endurance) in de band gespoten. vervolgens terug opgepompt met de voetpomp naar 5 bar. Nu is het wat zoeken naar de juiste bandendruk....
Mijn eerste indruk is positief. Nu maar even afwachten tot ik lek rijd en alles onder de sealant hangt... hopelijk blijf ik dan nog even positief

It's just a hill - Get over it
Bij mijn WTB Byway's was ik 5 dagen bezig met bijpompen, rondjes draaien, plaat leggen om en om aan iedere kant. Uiteindelijk heeft de latex alles gedicht en blijven de krengen redelijk op spanning. De ene band/wiel combinatie gaat makkelijker dan de andere...
Same here met de Byways. Er zaten gewoon overal kleine pin holes in de wang van de band. Als je dan gaat Googlen lijkt dat dit normaal is...
Hoe dan ook, ze rijden wel errug fijn.

Hoe dan ook, ze rijden wel errug fijn.

Het beste is dan ook met tapen 15 cm voor het ventielgat te beginnen en de tape na rondgang tot 15 cm over het ventielgat dus ong. 30 cm te overlappen en niet zoals eerder genoemd 2 à 3 cm overlap, dat is véél te kort. Verder is het van belang dat de tape zo breed is dat als de band is 'geplopt' deze de randen van de tape bedekt/vastdrukt. Zo wordt vanuit de zijkanten voorkomen dat er lucht gaat lekken via de onderkant van de tape naar de spaakgaten (indien aanwezig) met andere woorden een tapebreedte van 2 à 5 mm meer dan de interne velgbreedte is vaak niet genoeg. Beter is daarom om het velgbed met tubelesstape te bedekken van rand naar rand van de velg. 

Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Hij lekt niet bij het ventielgat, maar (o.a) bij een spaakgat.
Maar nu net bij thuiskomst, stond de band nog redelijk gevuld (na hem vanochtend te hebben opgepompt). Heb hem leeg laten lopen, sealant toegevoegd en weer opgepompt. Wiel gedraaid, geshaked. Er lijkt verbetering in te zitten
Nu weer afwachten.
Maar nu net bij thuiskomst, stond de band nog redelijk gevuld (na hem vanochtend te hebben opgepompt). Heb hem leeg laten lopen, sealant toegevoegd en weer opgepompt. Wiel gedraaid, geshaked. Er lijkt verbetering in te zitten
Nu weer afwachten.
Ah. De geneugten van een tubeless setup. Je zou haast bijna een glas wijn er bij pakken en een lekkere stoel, tijdens het wachten.
Dat altijd