Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Giant

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 26 jan 2016 09:47

Probleem is dat dit gewoon een doorgeschoven partij is en dat je aan carbon onmogelijk kunt zien wat ermee gebeurd is.
Dat ze een bij garantieprobleem (die zal niet lang zijn aangezien alle framenummers zijn verwijderd en Giant dit niet erkend als een cosumentenproduct) iets op zullen lossen geloof ik maar je moet je wel bewust zijn van de bijkomende gevolgen van een framebreuk.

De een particulier een keer valt geloof is en tweedehands is altijd een risico echter dit zijn profframes en ook zeker niet de beste frames uit de partij en poosje naar profwedstrijden maakt wel helder dat een gemiddelde fiets tijdens het gebruik meer dan een paar keer serieus gecrasht is (en niet bij lage snelheden).

Vraag je af waarom dit soort partijen in landen met een strengere wetgeving m.b.t. aansprakelijkheid aan de straatstenen niet meer zijn te slijten en je snap meteen waarom je ook in dit geval krijgt waarvoor je betaald....

Persoonlijk ben ik overigens van mening dat iets dat nooit gemaakt is voor de consumentenmarkt daar ook niet zou mogen belanden, het zou Giant (maar ook andere merken) sieren als dit soort spullen niet meer op de markt komen maar om welke reden dan ook schijnt dat geen optie te zijn.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6369
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 26 jan 2016 10:05

Ik dacht dat ik niet zou reageren :like: ware het niet dat:

Mijn schoonvader een Felt ( frame ) heeft gekocht bij Scholten van de Argos Shimano ploeg.

Zelf heb ik 2 stuks Batavus Vacansoleil ( frame ) gekocht ( 1 nieuw uit doos - andere 2e hands )

Pas een Giant Advanced SL Cyclocrosser afgemonteerd met Di2 voor een - mag wel zeggen zeer nette prijs.

Met alle frames die gebruikt waren zaten idd wel wat gebruiksporen / stukje blanke lak weg, noem het op maar geen enkele van deze frames heeft bij ons een probleem gehad.

Op de" nieuwe" Vacansoleil fiets mijn zoon nog steeds rond met heel erg veel plezier. Het 2e hands frame is na 2 jaar te klein geworden voor mijn zoon, maar daar rijdt nu een Moderator nog steeds op als ik de avatar zie.

De Felt wordt nog steeds gereden door mijn schoonvader - die met zijn 95 kg geen lichtgewicht is - geen supersportive man maar hij vindt het heerlijk om zijn 5000km /jaar weg te trappen op een carbon fiets die hem goed past.

De Giant Cyclocrosser ( toch wel het grootste risico - technisch gesproken ) heeft ook wat stukjes blanke lak die ontbreken / een krasje op de zadelbuis. Maar na bestuderen van het frame heb ik de fiets gekocht, en reeds flink aan de tand gevoeld.Na het controleren thuis van de fiets en afstellen van de groep / balhoofd en zadel stuurhoogte heb ik de fiets direct meegenomen over de Zeeuwse duinen, en gelijk 2 trappen genomen ( de dood of de gladiolen. )

Afbeelding

Als er al iets mis zou zijn dan zou het direct aan het licht komen. Gelukkig geen problemen gehad - dus ook deze fiets gaat op de stapel en krijgt het predicaat: GOED.

Afbeelding

Mijn mening is dan ook dat mits er een beetje verstand is van fietsen/ deskundig oog je gerust een fiets kan kopen uit de voorraad bij Scholten, of andere verkoper die iets aanbied waar eventueel een pro op heeft gereden. In vele gevallen heb je dan misschien nog meer kans op coulance / garantie dan dat je een " zeer nette " 2e hand fiets koopt van een particulier, die na een paar dagen blijkt dat deze toch niet zo netjes was..


Zo , nu verder on-topic.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 26 jan 2016 10:22

Ik zie wellicht wat meer ex profmateriaal en doorgaans gaat het goed, echter ik weet van minimaal drie redelijk recente gevallen waarbij het met een ex prof frame serieus mis ging (tweemaal een gebroken vorkbuis en eenmaal een bovenbuis). Twee keer heeft de bereider serieuze schade opgelopen maar is dat inmiddels genezen, in één geval was er zoveel schade aan de nek dat fietsen waarschijnlijk geen optie meer is.

Nogmaals het kan goed gaan en dan heb je een koopje. Persoonlijk rijdt ik liever nieuw materiaal wat ik kan betalen (desnoods maar niet iets waar de profs op rondrijden) en waar ik dus geen lichamelijk risico mee loop.
Ik kan overigens na al die jaren nog steeds niet zien of carbon goed is en bij de genoemde Giant partijen worden juist de meest mishandelde exemplaren opgelapt en voorzien van een nieuwe laklaag en dan zie je behalve aan de patten gewoon niet meer wat de historie is.

Bijkomend is dat ik geen behoefte heb aan materiaal dat onwille van de UCI onnodig verzwaard is (eigenaren van een ex-pro Cannondale evo rond met ca. 2-300 gram dood gewicht rond het bracket om de fiets maar legaal te krijgen....
Laatst gewijzigd door sharkman113 op 26 jan 2016 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jaap Telder
Forum-lid
Berichten: 1735
Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12

Gebruikersavatar Jaap Telder 26 jan 2016 10:44

Fietsen van Marthijs Wegdam (Scholten Cycling) zijn niet "opgelapt en/of overspoten", je reinste kolder.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 26 jan 2016 11:17

Waar zei ik dat wegdam dat deel van de partij verkocht (maakt mij overigens ook niet uit ik hoef geen ex prof materiaal)
Kan alleen zeggen wat ik tegenkom en dat zijn drie versies van de 2015 "prof" wegframes tegen en wel nieuw nog nooit opgebouwde frames, komplete gebruikte fietsen en frames in redelijk nette staat en als laatste eerdergenoemde frames die zwaarder zijn gebruikt maar wel met een nieuwe laklaag.
Waar dat is gebeurd maakt mij niet uit (gok unlimited maar ook dat weet ik niet zeker). Lakschema's wijken overigens wel iets af de ene keer staat er bijvoorbeeld wel vittoria op de achtervork, de keer erop weer niet.
Grootste gemeenschappelijke deler is dat de frames voornamelijk via Mp worden aangeboden (maar dat was voor voorgaande jaargangen ook al zo dus dat is niet nieuw).

Gebruikersavatar
JorgV
Forum-lid
Berichten: 214
Lid geworden op: 10 jul 2014 19:18

Gebruikersavatar JorgV 26 jan 2016 11:51

Thanks in ieder geval voor de reacties, weer stof tot nadenken!

Resch2
Forum-lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 05 nov 2015 08:56

Resch2 26 jan 2016 14:23

sharkman113 schreef:Waar zei ik dat wegdam dat deel van de partij verkocht (maakt mij overigens ook niet uit ik hoef geen ex prof materiaal)
Kan alleen zeggen wat ik tegenkom en dat zijn drie versies van de 2015 "prof" wegframes tegen en wel nieuw nog nooit opgebouwde frames, komplete gebruikte fietsen en frames in redelijk nette staat en als laatste eerdergenoemde frames die zwaarder zijn gebruikt maar wel met een nieuwe laklaag.
Waar dat is gebeurd maakt mij niet uit (gok unlimited maar ook dat weet ik niet zeker). Lakschema's wijken overigens wel iets af de ene keer staat er bijvoorbeeld wel vittoria op de achtervork, de keer erop weer niet.
Grootste gemeenschappelijke deler is dat de frames voornamelijk via Mp worden aangeboden (maar dat was voor voorgaande jaargangen ook al zo dus dat is niet nieuw).
Zeker bij unlimited, vriend van me heeft er een zogenaamd nieuw frame gekocht, nooit gereden werd gezegd. Echter vork was al ingekort (wat niet alles zegt overigens) en de zadelbuis was ook afgezaagd, ze lakken dat dan weer netjes over en het lijkt alsof de pen niet is ingekort... Maar goed, mij zegt het genoeg dat giant zelf geen levenslange garantie geeft op dit soort "nieuwe" frames. Over de kwaliteit kan ik alleen zeggen: de tijd zal het leren. Krijg je er ellende mee dan is iedere euro teveel geweest anders heb je voor een leuke prijs een mooi frame, kwestie van beetje geluk hebben.

ridley orion
Forum-lid
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 aug 2011 20:33

ridley orion 26 jan 2016 19:23

Sharkman bedankt voor je altijd zeer zinnige opmerkingen op het fiets forum.

kooijtje2
Forum-lid
Berichten: 318
Lid geworden op: 24 jul 2015 21:17
Locatie: In de Buurt

kooijtje2 26 jan 2016 20:57

Ik ben me aan het oriënteren om weer een racefiets te kopen graag met een comfortabele zit houding om gewoon in het weekend wat leuke rondjes te fietsen rond 50km afstand . Ik vind de giant devy advanced 2 een zeer mooie fiets echter vandaag naar de winkel geweest om hem is in het echt te bewonderen en als ik de woorden van de verkoper mag geloven kan ik beter geen giant kopen omdat als daar problemen mee zijn giant zich van een erg slechte kant laat zien kwa service. Tevens waren volgens hem de wielen van giant zelf en niet van een standaard wiel merk . Volgens de verkoper kon ik beter voor Cube of Koga gaan . Wat is jullie mening over deze kwestie ?

marcels
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 12 feb 2008 11:46
Locatie: Leende

marcels 26 jan 2016 21:12

Tja, elke verkoper die een product afvalt ten faveure van een ander merk dat hij verkoopt zou ik al niet echt vertrouwen.

Is het verder een probleem dat de wielen niet van een 'standaard' fietsmerk zijn? Is geen indicatie voor de kwaliteit. Heb zelfs verder wel eens de service van giant mogen ervaren (frame breuk) en dat is toen allemaal netjes opgelost.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 26 jan 2016 21:54

De defy is (als de geometrie je past) echt een heel goede fiets maar daar zijn er meer van en kun je net zo goed een Scott Solace en heel wat andere comfort frames bekijken (meeste merken hebben wel een model).

Lekkere verkoper, merk verkopen maar het wel afkraken (zal wel een slechte dag hebben gehad). Wat hij even vergeet is dat hij degene is die de garantie moet verlenen.

Kan je verzekeren dat regulier gekochte Giant fietsen gewoon een goede service hebben en Giant doet zelden heel moeilijk (met cube is ook weinig mis al is het merk meer gericht op mountainbikes, koga geen idee zo er zelf geen kopen).

Giant wielen (zeker de betere) komen van DT, rijdt zelf de Slr-0 en die kunnen zich moeiteloos meten met de topproducten van Campa en Reynold etc....

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 26 jan 2016 22:58

Als ik nou Giant ergens een veer over in de kont kan steken is het wel over de afhandeling van garantie en de service die ze er buitenom geven is ook super
Ik maak het bij andere merken wel eens anders mee hoor.

Voorbeeldje afgelopen week weer gehad.
Frame had een oxidatieplekje op de bovenbuis na bijna 3 jaar
Gewoon een nieuw frame gekregen van Giant en dat was een frame die buiten de levenslang garantie viel want dat hebben ze pas 1 of 2 jaar.
En zo maak ik vaak zat de soepelheid mee van Giant

Heb er nog steeds niet op gereden dus daar kunnen andere je beter over informeren maar service en afhandeling is top.
waarschijnlijk heeft de FM meer marge op de andere merken en verkoopt hij die liever iets anders kan ik me niet bedenken
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

Plaats reactie