Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 800

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 23 nov 2013 19:40

Op wat voor een schaal had je de kaart dan ingesteld?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 23 nov 2013 19:46

amclassic-fan schreef:Op wat voor een schaal had je de kaart dan ingesteld?
Vertel even waar en hoe op de Gramin of bedoel je bij het downloaden (ik zag geen optie daar).

Als ik op de Garmin te ver uitzoom wordt het bij veel wegen dicht bij elkaar spagetti. Zoom ik genoeg in dan verlies ik het overzicht.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

beren040
Forum-lid

Gebruikersavatar beren040 23 nov 2013 20:06

Zorroi ik twijfel niet aan je oordeel, maar het verbaast me wel....
Ik gebruik de 800 zowel op de weg als op de atb.
Vooral op de atb ben je afhankelijk van het display, het werkt zelfs bij hele kleine paadjes.
Ik heb de kaart meestal op 200 meter staan en dat werkt, zoals gezegd, heel goed. Soms als de paadjes echt super klein zijn zoom ik nog een stapje verder in.
Doe je niet iets fout?
Allard

QQleQ
Forum-lid

Gebruikersavatar QQleQ 23 nov 2013 20:34

@Zorroi: ik vind je taalgebruik tamelijk bar, maar ik ben het wel met je eens dat de Edge 800 absoluut niet geschikt is om een overzicht van wegen te kunnen zien. Iets te ver uitgezoomd verliest de kaart relevante details. De resolutie van het apparaat is daarvoor veel te laag, en zelfs schrikbarend laag als je het vergelijkt met moderne smartphones en tablets. Op de "zoominstelling "200 m" of "300 m" is het kaartbeeld daarentegen prima en kan ik elke weg, afslag en nagenoeg elk pad zien. Weergave van vooraf ge-uploade routes is op dit schaalniveau ook prima. Dus zolang je het apparaat niet als vervanger van een papieren kaart ziet, en je niet geheel afhankelijk maakt van het scherm om zonder vooraf uitgezette routes je weg te vinden, werkt het m.i. heel goed.
Overigens rijdt een vriend van mij met een smartphone en een app vergelijkbaar met OsmAnd+. Gebruik van offline kaarten gaat goed, de meeste Garmin weergavefuncties kan hij ook in beeld krijgen, en hij heeft wel het voordeel van een hoge resolutie. Als het batterijverbruik nog beter wordt, dan mag Garmin wel snel aan de slag gaan met verbeteringen, wil men niet net als TomTom aan de zijlijn staan.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 23 nov 2013 21:49

Overzicht op zo'n klein schermpje ga je nooit krijgen. Hoge resolutie helpt hierbij ook niet, want dan wordt de boel onleesbaar klein.

elefantino
Forum-lid

elefantino 23 nov 2013 22:30

Waarom zou je t überhaupt willen? Als je een lijntje narijdt heb je helemaal geen overzicht nodig, maar zoom je gewoon flink in. Wat Zorro beschrijft, heb ik nog nooit als een probleem ervaren (en dan heb ik ook nog 'slechts' een 705).

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 23 nov 2013 22:56

Ik rijd geen lijntjes na en ook al zou ik dat doen dan wil ik toch wel een duidelijk beeld iets verder dan 200-300 meter.

Ik doe wat ik wil op mijn 29er en raak dan soms verdwaald. Op die momenten wil ik dus niet alleen maar 200 meter op de kaart zien oid aangezien ik dan net zo goed mijn ogen op de weg kan houden en ik kijk ook wel 200 meter ver.
Op die momenten moet ik uit kunnen zoomen zodat ik weet waar ik heen rijd in globalere termen en toch genoeg detail houd.

De 800 gaat voor mij dus niet werken. De map view op de Garmin is erg leuk maar niet bruikbaar.

Garmin, pak een Sony Xperia ZR (waterdicht) en gooi er een custom Android op.
Dan kun je ook live iemand volgen (kan nu met Garmin 810 maar dan moet je die wel via BlueTooth koppelen aan een telefoon......weer een prut implementatie dus)

Kun je tevens handsfree bellen op de fiets :D

Nee, die Garmin 800 gaat terug.
U2-11 O'Clock Tick Tock

elefantino
Forum-lid

elefantino 23 nov 2013 23:11

Ok, maar dan had ik je vantevoren al kunnen vertellen dat een Garmin niet is waarnaar je op zoek bent. Dat apparaat is inderdaad niet geschikt voor t gebruik dat jij beschrijft.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 23 nov 2013 23:43

zorroi schreef:
amclassic-fan schreef:Op wat voor een schaal had je de kaart dan ingesteld?
Vertel even waar en hoe op de Gramin of bedoel je bij het downloaden (ik zag geen optie daar).

Als ik op de Garmin te ver uitzoom wordt het bij veel wegen dicht bij elkaar spagetti. Zoom ik genoeg in dan verlies ik het overzicht.
Dat is wel heel erg kort door de bocht.
Mogelijk moet je een bril of lenzen hebben. :D

Het scherm is inderdaad geen HD maar dat kan je lezen in elke review.
I know myself like no one else
Nothing to defend

C.R3.2011
Forum-lid

Gebruikersavatar C.R3.2011 26 nov 2013 09:11

Ik heb de G800 na eerste gebruik ook bijna geretourneerd.

Inmiddels heb ik een fietsbril op sterkte met leesgedeelte en gaat het nu een stuk beter, lol. Wel confronterend natuurlijk.

Verder natuurlijk wel even ermee leren omgaan.
The wind is my friend

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 26 nov 2013 11:17

Natuurlijk zijn mijn ogen niet zo goed als toen ik 18 was en ik de miniscule lettertjes op de contactlens van mijn moeder kon lezen en mijn vader met loupe niet.
Op mijn huidige notebook (15,4 Inch heb ik een full HD resolutie en de iconen etc op het standaard formaat). Mensen die mijn scherm zien vinden het allemaal erg klein.

Afgelopen weekend was de nieuwe Bever winkel hier in het centrum open en ik liep binnen vanwege een Vaude Spray II regenbroek.

Toen zag ik andere Garmin navigatie: Oregon 650
Nou die heeft echt een veel beter scherm en is maar iets groter (3 Inch=7,5cm t.o.v. Edge 800 6,6cm). Feit dat de Oregon een beter en scherper beeld heeft gelegen in het feit dat de Oregon een resolutie van 240X400 heeft en de Edge 800 160X240.

Niet dat ik de Oregon 650 ga kopen maar wel om aan te geven dat het gewoon veel beter kan. Er zijn overigens wel bike mounts voor de Oregon 650.
Ik had nergens dichtbij de mogelijkheid om de Edge 800 te bekijken want dan had ik hem nooit gekocht.

De Edge 800 staat klaar om vandaag terug gestuurd te worden.
U2-11 O'Clock Tick Tock

alpdhuez53:15
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 26 nov 2013 12:21

Na nog geen twee maanden ben ik mn Garmin alweer kwijt. Zondag gebruikte ik hem met een cross in Varsseveld (GOW, Achterhoeks wielerspektakel). Tijdens de koers eraf gestuiterd. Geen nood, zit een felgroen beschermhoesje om zodat je hem makkelijk terug kunt vinden. Voordat ik het volgende rondje er langs kwam heeft iemand hem al opgeraapt. Hij zei tegen mensen die ik ken dat hij adhv rugnr zou zorgen dat hij weer terug kwam bij de juiste renner. Nog niks van gehoord, heb er een hard hoofd in dat dat nu nog gaat gebeuren. Iemand tips of ik de Garmin kan laten blokkeren en of dat zin heeft? Zag wel wat voorbijkomen op de Garmin site (bij aanschaf heb ik hem geregistreerd op de site).

Wijze les voor nu is dat ik dat ding beter niet met crossen kan gebruiken. Had het al getest met trainingen en wat andere wedstrijden en daar bleef hij goed zitten. Bij deze cross blijkbaar iets teveel bulten.

Gesloten