Het grote schijfremmentopic
Ik heb op mijn fiets nieuwe wielen gezet maar de schijfrem van het achterwiel blijft aanlopen. Het wiel loopt niet mega aan, maar voldoende om te vertragen .
Het betreft de shimano ultegra r8070 remklauw met sram remschijf.
Ik heb de YouTube video's bekeken waarbij je de remklauw wat los draait, de rem indrukt en dan de schroefjes weer vast draait. Dit heeft bij het voorwiel wel geholpen, achter nog niet.
Wat zou ik nog kunnen proberen?
Het betreft de shimano ultegra r8070 remklauw met sram remschijf.
Ik heb de YouTube video's bekeken waarbij je de remklauw wat los draait, de rem indrukt en dan de schroefjes weer vast draait. Dit heeft bij het voorwiel wel geholpen, achter nog niet.
Wat zou ik nog kunnen proberen?
-
- Forum-lid
- Berichten: 1671
- Lid geworden op: 21 dec 2012 18:50
Balen zeg net mijn velgremmen ingeruild op een met schijfremmen.
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.
Wiel eruit, remblokken eruit. Is de Remklauw schoon van binnen? Zuigertje terugdrukken. Gaan ze beide helemaal.terug?Blo135 schreef: ↑29 aug 2020 18:08 Ik heb op mijn fiets nieuwe wielen gezet maar de schijfrem van het achterwiel blijft aanlopen. Het wiel loopt niet mega aan, maar voldoende om te vertragen .
Het betreft de shimano ultegra r8070 remklauw met sram remschijf.
Ik heb de YouTube video's bekeken waarbij je de remklauw wat los draait, de rem indrukt en dan de schroefjes weer vast draait. Dit heeft bij het voorwiel wel geholpen, achter nog niet.
Wat zou ik nog kunnen proberen?
Rem 1x inknijpen. Gaan de zuigers beide even ver uit?
Zuigers terugdrukken .
Nieuwe blokken bij de nieuwe wielen neem.ik aan?
Wiel.monteren.(recht)
Door de klauw op de schijf kijken. Zit de schijf in het midden? Zo niet boutjes v d klauw iets losdraaien en klauw in het midden stellen, en.parallel aan de schijf
Boutjes vast zetten, Controleren of de klauw nog goed staat.
Blokken monteren, remwerking checken.
Klaar.
Succes
Vlgns mij blokkeren de wielen met schijfremmen te snel als het glad is, iig vielen ze vanmiddag met bosjes in de regen op de gladde wegen rondom Nice.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid
- Berichten: 170
- Lid geworden op: 30 apr 2015 17:25
Ik heb om die redenen mijn Rival 22 hydrolische schijfremmen op mijn gravelbike vandaag vervangen door Rival shifters voor mech remmen icm TRP Spyre schijfremmen en goede kabelset.ophetkantje schreef: ↑28 aug 2020 12:10Voor mij wel, maar ik fiets dan ook echt alle dagen ongeacht het weer en dat fietspad van een kilometer of 10 is heel vaak nat met vaak een prut van bladeren en naalden. Daar sluiten ondanks altijd goed inremmen je remblokken echt hard van. Ze remmen normaal prima maar dat deden velgremmen in het verleden ook, Bij nat wegdek is mijn ervaring ook dat het remmen veel meer beperkt wordt door het contact wegdek band als door dat van rem met velg/schijf. Voor mij heeft op mijn woon-werk fiets bij een volgende echt velgremmen de voorkeur niet meer dat geluid en niet meer verrast worden door staal op staal, waarbij de remkracht gewoon niet meer bestaat.MarkVeenstra schreef: ↑28 aug 2020 10:28 Dus het argument van de schijfremmen voor weer en wind.., en dus juist voor veel woon-werk ritten.., het jaar rond.., Kan hiermee de prullenbak in? Misschien ben je een extreem voorbeeld, want de meeste mensen die hun fiets voor slecht weer en woon-werk kopen zullen toch in de donkere/natte maanden vaker een alternatief pakken. Maar het wordt vaak wel als 1 van de grote argumenten voor de schijfremmen gebruikt, die slecht weer situaties.
1 geen gedoe met bleeden en olie op schijven of blokken, maar voor mij simpele techniek met kabels.
2 deze zijn net wat ruimer in te stellen zodat ze minder aanlopen.
3 remkracht is ook in de alpen ruim voldoende
[/quote]Vlgns mij blokkeren de wielen met schijfremmen te snel als het glad is, iig vielen ze vanmiddag met bosjes in de regen op de gladde wegen rondom Nice. [/quote]Om een voorwiel te blokkeren moet je heel erg goed je best doen. Een achterwiel doen blokkeren is een eitje van een cent. Met elk type rem.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40158
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Nee, op die spiegelgladde wegen blokkeer je ook zo je voorwiel.
Als je het nooit hebt meegemaakt (regen na heel lang droog in zuid europa) kun je je niet voorstellen hoe dat voelt. Is echt glad.
Als je het nooit hebt meegemaakt (regen na heel lang droog in zuid europa) kun je je niet voorstellen hoe dat voelt. Is echt glad.
Less is bore
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13765
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dikte van sram race pads ( die ook in een aantal mtb remmen zitten)
Is 3mm inclusief de plaat. Dat is dus heel simpel te meten.
Een goed stalen remschijf (sram, hope). Slijt je je leven niet. Daar moet je echt meer dan 100k voor maken.
Als het even kan geen shimano schijven. Is echt troep. Als ik hier het slijtage patroon ook zie, ik heb dat op geen enkel schijf.
Ook lijkt de klauw is te diep te staan. Opvullen met een ringetje misschien.
Is 3mm inclusief de plaat. Dat is dus heel simpel te meten.
Een goed stalen remschijf (sram, hope). Slijt je je leven niet. Daar moet je echt meer dan 100k voor maken.
Als het even kan geen shimano schijven. Is echt troep. Als ik hier het slijtage patroon ook zie, ik heb dat op geen enkel schijf.
Ook lijkt de klauw is te diep te staan. Opvullen met een ringetje misschien.
Wasbeer welke schijven raadt jij dan aan? Ik zoek voor een tweede wielset andere schijven. Kwam gister een wielrenner tegen met ultegra remmen maar dan campa schijven, zag er mooi uit.
Ik blijf problemen houden met piepende/krijsende schijfremmen en weinig remkracht. Als ik er dan wat water opgooi gaat het een paar minuten perfect. Bij demonteren lijkt het of de blokken glad zijn geworden en voelen ook de schijven heel erg glad aan, de schijven op mijn mountainbike voelen wat ruwer aan en daar ervaar ik deze problemen niet meer. Op het mountainbike forum vond ik wat verhalen dat men daar met enige regelmaat de schijven en blokken met de schuurmachine bewerken en opnieuw inremmen.
Iemand bekend met dit probleem en deze onorthodoxe oplossing? Zouden andere schijven zoals Wasbeer aanhaalt de oplossing kunnen zijn ?
Ik blijf problemen houden met piepende/krijsende schijfremmen en weinig remkracht. Als ik er dan wat water opgooi gaat het een paar minuten perfect. Bij demonteren lijkt het of de blokken glad zijn geworden en voelen ook de schijven heel erg glad aan, de schijven op mijn mountainbike voelen wat ruwer aan en daar ervaar ik deze problemen niet meer. Op het mountainbike forum vond ik wat verhalen dat men daar met enige regelmaat de schijven en blokken met de schuurmachine bewerken en opnieuw inremmen.
Iemand bekend met dit probleem en deze onorthodoxe oplossing? Zouden andere schijven zoals Wasbeer aanhaalt de oplossing kunnen zijn ?