
Retro / oudere fietsen
Ben benieuwd. 

Verhaaltje schrijven en foto's uploaden is op dit forum een mega klus ernie! Hoop het met mijn bijdrage goed te maken
Op de valreep: hierbij mijn inzending voor de retro fiets van het jaar verkiezing.
Deze fiets heb ik gekregen, heb er lang op moeten wachten. Ik wilde deze graag hebben omdat de fiets onder ideale omstandigheden is bewaard. Lees een verwarmde zolder, zonder daglicht (UV is schadelijk voor de lak, vooral een witte of rode lak). De fiets is afkomstig uit het jaar 1985, nu dus 30 jaar, waarvan de fiets minimaal 27 jaar op zolder heeft gestaan. Daarvoor is er amper op gefietst.
Ondank de ideale bewaaromstandigheden had het frame hier en daar een minimaal plekje, dit was vooral te danken aan een ‘inklik-spatbordje.’ Deze beschadigingen zijn allemaal weggewerkt met een penceel en/of lakstift, na het bijwerken van de lak is de lak opgeschuurd (eindkorrel 2500) om zo de hoger liggende lak ‘in te polijsten.’ Zodoende ontstaat er een vlak geheel. Ik krijg regelmatig fietsen of andere items waarbij men vraagt of ik de lak, metaal en/of kunststof wil polijsten en/of beschadigingen weg wil werken.
Ik had de fiets eerder geplaatst, maar ben compleet opnieuw begonnen met de ‘restauratie.’ Ik was er niet tevreden mee en de geplande veranderingen zijn naar voren geschoven. Enerzijds vond ik het lichtere blauw wat goedkoop overkomen, anderzijds kwam de witte grondlaag van de zadelpen (de inkleuring) er doorheen. Dit komt omdat je met het polijsten niet kan bewerkstelligen dat je 100% vlak werkt met als gevolg dat je de bovenste laag eraf schraapt. Oplossing is dan om de nieuwe laklaag (zonder grondverf) dun op te bouwen.
Aangezien de onderdelengroep minimale beschadigingen had (anodisatielaag had wat plekjes) heb ik besloten om alles en dan ook echt alles te demonteren. De anodisatielaag was bijvoorbeeld beschadigd door het schuren van de kabels tegen de stuurpen. Vervolgens heb ik alle aluminium onderdelen gepolijst. Dit betekent dat ik bijvoorbeeld de derailleur tot op ieder schroefje en veertje uit elkaar heb gehad. Gelukkig zijn er nog tech views (soort van bouwtekening) beschikbaar op het wereldwijde web. Sommige van deze tech views bleken niet exact te kloppen, dit komt omdat men iets op de markt brengt en later kleine verbeteringen aanbrengt. Hieronder de specificaties en de bijzonderheden.
Frame
Gazelle Trim Trophy, deels Reynolds 531 buis, frame kostte destijds iets van 400 gulden in de, redelijk zeldzame, kleur wit. Een wit frame is een ramp om bij te werken omdat de lak ontzettend dun is. Bedenk daarbij dat de lak de originele is en dus ook 30 jaar oud. Het lakwerk van het frame is onvet, gepolijst en vervolgens voorzien van een waxlaag of zes.

Wielset
Mavic Module E-E2 wielset. Nagelopen op spaakspanning, hoogte- en zijdeslagen en de voornaaf is opnieuw gecentreerd. Verder van een nieuw velglint voorzien. Zowel de velgen als de naven zijn gepolijst. De graveringen van de snelspanners zijn gevuld met blauwe lak, hiervoor heb ik modelbouwverf gebruikt. Ideaal spul én slechts 2 euri per potje. De rondjes (weet zo geen officiële benaming) heb ik gepolijst en ingevuld met blauwe lak (modelbouwverf) en blanke lak (spuitbus). De snelspanners, althans het chroom heb ik bevroren. Dit is het item voorzien van een laagje blanke lak zodat het niet blootstaat aan invloeden. De cup/conus was zo goed als nieuw, alleen miste er één lagerballetje. Uiteraard deze geplaatst en voorzien van Galli-vet. Dit is mijns inziens verreweg het beste kogellagervet.
Banden
Ik had eerst Michelin Classic Dynamic banden, maar wilde in eerste instantie al de Open Corsa’s. Dus toch voor de Corsa’s gegaan. De Michelin's verkocht en de Corsa’s waren in de aanbieding 1+1=2.
Stuur en stuurpen
Hier heb ik de anodisatielaag verwijderd. Aangezien de kabel schuurde tegen de stuurpen was er een kaal plekje en er zaten wat minimale krasjes op. Vervolgens volledig gepolijst. De boutjes heb ik (alleen de liggende delen) ingevuld. Zoals je misschien al ziet is de volledige groep voorzien van nieuwe lakinvullingen in de kleur blauw, dit is niet origineel en heb ik zelf gedaan. De drukke 3ttt-graveringen (op het stuur) vond ik wat druk en was niet geheel netjes, deze heb ik verwijderd.

Stuurlint
In eerste instantie heb ik het originele stuurlint kunnen behouden. Vervolgens heb ik exact hetzelfde NOS 3ttt stuurlint gekocht, maar ik vond deze toch te goedkoop ogen. Met Mario afgesproken dat ik een ander chroom kleurige stuurdop erbij kreeg zodat ik van de originele stuurdoppen het Gazelle stickertje kon overzetten (duivel in de details..) maar je raadt het al: trok meteen een chroom laag van de nieuwe stuurdop af. BALEN. Vervolgens gezocht naar pelten lint in donkerblauw, nergens (periode correct) gevonden. Uiteindelijk een donkerblauw lint van Rose Versand gescoord van een paar euro. Dit is een 100% kleur match met de kabels. Uiteindelijk de stuurdoppen in hoogglans wit gespoten, ben nog zoekende naar originele stuurdoppen met sticker van Gazelle. Ik heb het stuurlint vanaf boven gewikkeld, dit was toen normaal bij Gazelle. Het NOS 3ttt-lint heb ik gewikkeld om een oud stuur met Gazelle gravering. Dit wordt een ophangsysteem.

Remset
Shimano 6207. De remmen hadden wat krasjes van het stallen. Deze heb ik gepolijst, maar had nog geen nieuwe originele rubbers en deze moesten erop… Nergens te vinden (origineel én betaalbaar. Met Mario gesproken over twee losse hendels, maar wat bleek: deze kwamen uit een andere batch (productierun) en hadden een andere kleur bruin. Uiteindelijk heb ik een NOS remset kunnen scoren. Vervolgens geheel gedemonteerd en de anodisatielaag verwijderd (dat deed in het begin even pijn, maar het kwam langzaam goed). Let vooral op de details IN de remgreep (rood wit blauw) en de lakvullingen in de remhoeven én remschoentjes. De oude remhoeven waren voorzien van een ‘sunken pivot bolt kit’ dit was destijds een optie bij de remhoeven. Aangezien de nieuwe remhoeven een moerbevestiging hadden, heb ik de toen optionele sunken pivot bolt as overgezet.




Voorderailleur
Is een gepolijste 105-serie. Ik ben nog zoekende naar een 6207-derrie met klemband.
Achterderailleur
Is een gepolijste 6207-serie. De achterderailleur had wat minimale krasjes, deze heb ik gevijld, geschuurd en gepolijst. De veren weer op spanning zetten viel redelijk mee, had al eerder eens Campagnolo 11 speed veren vervangen en dat was meer werk. Ik heb de schaaf op de achterbout opgelost door een andere bout te bemachtigen. Ook heb ik van twee achterderailleurs één gemaakt omdat er wat misging. De tech dos van Shimano klopte hier niet.

Crankset
Shimano 6207-serie, voor de verandering gepolijst. Let op de lakinvullingen in het buitenblad en de letters van Shimano en de aanduiding van de tandwielverhouding (rood wit blauw, modelbouwverf en blanke lak spuitbus) vond het er wel grappig uitzien. Voor de puristen wellicht niet origineel, maar deze fiets doe ik nooit meer weg. Dit was ook een voorwaarde om de fiets te krijgen.


Zadelpen
SR Laprade. Zoals eerder aangegeven was ik niet tevreden met de lakinvulling van de zadelpen. Dit had ik ook zelf gedaan maar in eerste instantie in een goedkoop uitziende blauwe kleur met een spuitbus aangebracht. De foto is van de zadelpenpen die in eerste instantie uit het frame kwam, ja dit is dezelfde zadelpen! Ik heb de zadelpen volledig (dus ook de kopset) gepolijst. Aangezien de kopset voorzien was van een korrel (lees een niet glad oppervlak) zat hier het meeste werk van het gehele project in. Ook het lakinvullen van de pen was veel werk: schuren, schoonmaken, schilderen, schuren, schoonmaken et cetera. Uiteraard dien je ook te wachten totdat de verf volledig uitgehard is. Vervolgens weer opgeschuurd en van een laagje blanke lak (de invulling) voorzien. Let pp de letters SR bovenin de kop.



Zadel
Bernard Hinault Turbo. Zadel had geen beschadigingen alleen wat vies. Heb uiteindelijk een middel gevonden waarmee ik het zadel in originele staat heb kunnen brengen. Dit middel heb ik wel, een ruwe schatting, 10 keer aangebracht. Vervolgens heb ik platte suède gered door als laatste stap het zadel in te tapen, in te wrijven en de tape er rustig af te trekken.
Bidonhouder
Een heeeeeeel lang verhaal. De oude bidonhouder was gesneuveld (origineel zeer zwak ding) dus moest ik op zoek naar een retro houder. Dat viel niet mee, uiteindelijk een nieuwe besteld, verkeerd geleverd, weer nieuwe ontvangen en vervolgens het verkeerde aantal ontvangen. ZUCHT. Ik heb vervolgens de originele/oude plastic stukken uitgeboord en voorzien van de nieuwe alu kooi. Uiteraard ook gepolijst. Vervolgens de bidon, die zo goed als nieuw is en waarvoor al een fors bedrag is geboden, opgepoetst.

Pedalen
Shimano 6207. Ook een irritant klusje, bedenk dat er 44 lagerballetjes inzitten. De pedalen heb ik gepolijst, denk doe eens gek. De chromen toe clips bevroren met blanke lak. Dit is een vervelend klusje omdat je dit laagje voor laagje moet opbouwen. Blanke lak en chroom is geen gelukkig huwelijk. Ook de ‘achterplaat’ van de pedalen voorzien van blauwe invulling en een laagje blanke lak. De straps (pedaalriemen) resulteerde ook in een zoektocht, deze moesten blauw zijn. Vroeger waren er producenten, Christophe bijvoorbeeld had ze in blauw, die een blauwe kleur leverde maar nu niet meer of je krijgt van die dingen die het twee weken volhouden. Deze straps zijn NOS en zijn oorspronkelijk van een Dura Ace/600 AX groep uit ~ 1982. Helaas wel de hoofdprijs voor betaald, maar de prijs staat in het niets tegenover al dat carbon-geweld van tegenwoordig
De stofdopjes van de pedalen heb ik opnieuw gespoten en eveneens van blanke lak voorzien.

Kabelset
Clarks cable. Toen ik de NOS remset ging halen vroeg de verkoper: “zoek je nog iets.” Ik heb dagen gezocht naar deze set, maar helaas nergens meer te vinden. De Clarks-set zat gemonteerd toen ik de fiets in ontvangst nam, maar de teflon behuizing was niet meer te redden. Deze set kon ik in eerste instantie niet NOS vinden, uiteindelijk voor een BLB-set gegaan in een goedkoop uitziende blauwe kleur. Aangezien ik de complete NOS-kabelset (bij de verkoper van de remset) voor tien euro kon scoren, geen seconde getwijfeld en meteen meegenomen. Ik heb even getwijfeld over de wijze van montage, maar uiteindelijk toch gekozen om de liner van de schakelkabel (het ‘unieke’ van deze set) door te trekken tot de derailleurs. In de buitenkabel van de achterderailleur zit geen liner, het kabeleind heb ik daarentegen weer voorzien van een stukje liner. De prijs was destijds 16,75 gulden. Aangezien ze lang in de opslag lagen, opgeruwd met een 3M-schuurmat en van een klodder zuurvrije vaseline voorzien.
Buiscommandeurs
Shimano 600 gepolijst. Wilde eerst de Campagnolo Gazelle panto commandeurs aanschaffen, maar vond het zonde om de groep te mixen met merken.

Verder heb ik alles van nieuw vet voorzien, de kabeleindjes met een druppeltje secondelijm gemonteerd en de bladboutjes met Loctite. Verder nog niet beschreven volgens mij: het balhoofd gepolijst en de trapas cups van een lakinvulling voorzien. Verder de kwetsbare bouten/aansluitingen voorzien van kopervet. Montagepasta is vaak wat waterig. Ik kon ook kiezen voor keramisch vet, maar heb besloten voor koperpasta te gaan.
Alles overziend: dit was een project waarin véél vrije tijd is gaan zitten, al met al ben ik tevreden met het resultaat en heb ik er zere vingers van gekregen. Hoeveel uur ik eraan heb besteed? dat wil ik niet weten. Af en toe zat het tegen, ben je klaar met polijsten, stoot je ergens tegenaan :S
Trouwens, het ‘thema’ was blauw





Op de valreep: hierbij mijn inzending voor de retro fiets van het jaar verkiezing.
Deze fiets heb ik gekregen, heb er lang op moeten wachten. Ik wilde deze graag hebben omdat de fiets onder ideale omstandigheden is bewaard. Lees een verwarmde zolder, zonder daglicht (UV is schadelijk voor de lak, vooral een witte of rode lak). De fiets is afkomstig uit het jaar 1985, nu dus 30 jaar, waarvan de fiets minimaal 27 jaar op zolder heeft gestaan. Daarvoor is er amper op gefietst.
Ondank de ideale bewaaromstandigheden had het frame hier en daar een minimaal plekje, dit was vooral te danken aan een ‘inklik-spatbordje.’ Deze beschadigingen zijn allemaal weggewerkt met een penceel en/of lakstift, na het bijwerken van de lak is de lak opgeschuurd (eindkorrel 2500) om zo de hoger liggende lak ‘in te polijsten.’ Zodoende ontstaat er een vlak geheel. Ik krijg regelmatig fietsen of andere items waarbij men vraagt of ik de lak, metaal en/of kunststof wil polijsten en/of beschadigingen weg wil werken.
Ik had de fiets eerder geplaatst, maar ben compleet opnieuw begonnen met de ‘restauratie.’ Ik was er niet tevreden mee en de geplande veranderingen zijn naar voren geschoven. Enerzijds vond ik het lichtere blauw wat goedkoop overkomen, anderzijds kwam de witte grondlaag van de zadelpen (de inkleuring) er doorheen. Dit komt omdat je met het polijsten niet kan bewerkstelligen dat je 100% vlak werkt met als gevolg dat je de bovenste laag eraf schraapt. Oplossing is dan om de nieuwe laklaag (zonder grondverf) dun op te bouwen.
Aangezien de onderdelengroep minimale beschadigingen had (anodisatielaag had wat plekjes) heb ik besloten om alles en dan ook echt alles te demonteren. De anodisatielaag was bijvoorbeeld beschadigd door het schuren van de kabels tegen de stuurpen. Vervolgens heb ik alle aluminium onderdelen gepolijst. Dit betekent dat ik bijvoorbeeld de derailleur tot op ieder schroefje en veertje uit elkaar heb gehad. Gelukkig zijn er nog tech views (soort van bouwtekening) beschikbaar op het wereldwijde web. Sommige van deze tech views bleken niet exact te kloppen, dit komt omdat men iets op de markt brengt en later kleine verbeteringen aanbrengt. Hieronder de specificaties en de bijzonderheden.
Frame
Gazelle Trim Trophy, deels Reynolds 531 buis, frame kostte destijds iets van 400 gulden in de, redelijk zeldzame, kleur wit. Een wit frame is een ramp om bij te werken omdat de lak ontzettend dun is. Bedenk daarbij dat de lak de originele is en dus ook 30 jaar oud. Het lakwerk van het frame is onvet, gepolijst en vervolgens voorzien van een waxlaag of zes.

Wielset
Mavic Module E-E2 wielset. Nagelopen op spaakspanning, hoogte- en zijdeslagen en de voornaaf is opnieuw gecentreerd. Verder van een nieuw velglint voorzien. Zowel de velgen als de naven zijn gepolijst. De graveringen van de snelspanners zijn gevuld met blauwe lak, hiervoor heb ik modelbouwverf gebruikt. Ideaal spul én slechts 2 euri per potje. De rondjes (weet zo geen officiële benaming) heb ik gepolijst en ingevuld met blauwe lak (modelbouwverf) en blanke lak (spuitbus). De snelspanners, althans het chroom heb ik bevroren. Dit is het item voorzien van een laagje blanke lak zodat het niet blootstaat aan invloeden. De cup/conus was zo goed als nieuw, alleen miste er één lagerballetje. Uiteraard deze geplaatst en voorzien van Galli-vet. Dit is mijns inziens verreweg het beste kogellagervet.
Banden
Ik had eerst Michelin Classic Dynamic banden, maar wilde in eerste instantie al de Open Corsa’s. Dus toch voor de Corsa’s gegaan. De Michelin's verkocht en de Corsa’s waren in de aanbieding 1+1=2.
Stuur en stuurpen
Hier heb ik de anodisatielaag verwijderd. Aangezien de kabel schuurde tegen de stuurpen was er een kaal plekje en er zaten wat minimale krasjes op. Vervolgens volledig gepolijst. De boutjes heb ik (alleen de liggende delen) ingevuld. Zoals je misschien al ziet is de volledige groep voorzien van nieuwe lakinvullingen in de kleur blauw, dit is niet origineel en heb ik zelf gedaan. De drukke 3ttt-graveringen (op het stuur) vond ik wat druk en was niet geheel netjes, deze heb ik verwijderd.

Stuurlint
In eerste instantie heb ik het originele stuurlint kunnen behouden. Vervolgens heb ik exact hetzelfde NOS 3ttt stuurlint gekocht, maar ik vond deze toch te goedkoop ogen. Met Mario afgesproken dat ik een ander chroom kleurige stuurdop erbij kreeg zodat ik van de originele stuurdoppen het Gazelle stickertje kon overzetten (duivel in de details..) maar je raadt het al: trok meteen een chroom laag van de nieuwe stuurdop af. BALEN. Vervolgens gezocht naar pelten lint in donkerblauw, nergens (periode correct) gevonden. Uiteindelijk een donkerblauw lint van Rose Versand gescoord van een paar euro. Dit is een 100% kleur match met de kabels. Uiteindelijk de stuurdoppen in hoogglans wit gespoten, ben nog zoekende naar originele stuurdoppen met sticker van Gazelle. Ik heb het stuurlint vanaf boven gewikkeld, dit was toen normaal bij Gazelle. Het NOS 3ttt-lint heb ik gewikkeld om een oud stuur met Gazelle gravering. Dit wordt een ophangsysteem.

Remset
Shimano 6207. De remmen hadden wat krasjes van het stallen. Deze heb ik gepolijst, maar had nog geen nieuwe originele rubbers en deze moesten erop… Nergens te vinden (origineel én betaalbaar. Met Mario gesproken over twee losse hendels, maar wat bleek: deze kwamen uit een andere batch (productierun) en hadden een andere kleur bruin. Uiteindelijk heb ik een NOS remset kunnen scoren. Vervolgens geheel gedemonteerd en de anodisatielaag verwijderd (dat deed in het begin even pijn, maar het kwam langzaam goed). Let vooral op de details IN de remgreep (rood wit blauw) en de lakvullingen in de remhoeven én remschoentjes. De oude remhoeven waren voorzien van een ‘sunken pivot bolt kit’ dit was destijds een optie bij de remhoeven. Aangezien de nieuwe remhoeven een moerbevestiging hadden, heb ik de toen optionele sunken pivot bolt as overgezet.




Voorderailleur
Is een gepolijste 105-serie. Ik ben nog zoekende naar een 6207-derrie met klemband.
Achterderailleur
Is een gepolijste 6207-serie. De achterderailleur had wat minimale krasjes, deze heb ik gevijld, geschuurd en gepolijst. De veren weer op spanning zetten viel redelijk mee, had al eerder eens Campagnolo 11 speed veren vervangen en dat was meer werk. Ik heb de schaaf op de achterbout opgelost door een andere bout te bemachtigen. Ook heb ik van twee achterderailleurs één gemaakt omdat er wat misging. De tech dos van Shimano klopte hier niet.

Crankset
Shimano 6207-serie, voor de verandering gepolijst. Let op de lakinvullingen in het buitenblad en de letters van Shimano en de aanduiding van de tandwielverhouding (rood wit blauw, modelbouwverf en blanke lak spuitbus) vond het er wel grappig uitzien. Voor de puristen wellicht niet origineel, maar deze fiets doe ik nooit meer weg. Dit was ook een voorwaarde om de fiets te krijgen.


Zadelpen
SR Laprade. Zoals eerder aangegeven was ik niet tevreden met de lakinvulling van de zadelpen. Dit had ik ook zelf gedaan maar in eerste instantie in een goedkoop uitziende blauwe kleur met een spuitbus aangebracht. De foto is van de zadelpenpen die in eerste instantie uit het frame kwam, ja dit is dezelfde zadelpen! Ik heb de zadelpen volledig (dus ook de kopset) gepolijst. Aangezien de kopset voorzien was van een korrel (lees een niet glad oppervlak) zat hier het meeste werk van het gehele project in. Ook het lakinvullen van de pen was veel werk: schuren, schoonmaken, schilderen, schuren, schoonmaken et cetera. Uiteraard dien je ook te wachten totdat de verf volledig uitgehard is. Vervolgens weer opgeschuurd en van een laagje blanke lak (de invulling) voorzien. Let pp de letters SR bovenin de kop.



Zadel
Bernard Hinault Turbo. Zadel had geen beschadigingen alleen wat vies. Heb uiteindelijk een middel gevonden waarmee ik het zadel in originele staat heb kunnen brengen. Dit middel heb ik wel, een ruwe schatting, 10 keer aangebracht. Vervolgens heb ik platte suède gered door als laatste stap het zadel in te tapen, in te wrijven en de tape er rustig af te trekken.
Bidonhouder
Een heeeeeeel lang verhaal. De oude bidonhouder was gesneuveld (origineel zeer zwak ding) dus moest ik op zoek naar een retro houder. Dat viel niet mee, uiteindelijk een nieuwe besteld, verkeerd geleverd, weer nieuwe ontvangen en vervolgens het verkeerde aantal ontvangen. ZUCHT. Ik heb vervolgens de originele/oude plastic stukken uitgeboord en voorzien van de nieuwe alu kooi. Uiteraard ook gepolijst. Vervolgens de bidon, die zo goed als nieuw is en waarvoor al een fors bedrag is geboden, opgepoetst.

Pedalen
Shimano 6207. Ook een irritant klusje, bedenk dat er 44 lagerballetjes inzitten. De pedalen heb ik gepolijst, denk doe eens gek. De chromen toe clips bevroren met blanke lak. Dit is een vervelend klusje omdat je dit laagje voor laagje moet opbouwen. Blanke lak en chroom is geen gelukkig huwelijk. Ook de ‘achterplaat’ van de pedalen voorzien van blauwe invulling en een laagje blanke lak. De straps (pedaalriemen) resulteerde ook in een zoektocht, deze moesten blauw zijn. Vroeger waren er producenten, Christophe bijvoorbeeld had ze in blauw, die een blauwe kleur leverde maar nu niet meer of je krijgt van die dingen die het twee weken volhouden. Deze straps zijn NOS en zijn oorspronkelijk van een Dura Ace/600 AX groep uit ~ 1982. Helaas wel de hoofdprijs voor betaald, maar de prijs staat in het niets tegenover al dat carbon-geweld van tegenwoordig


Kabelset
Clarks cable. Toen ik de NOS remset ging halen vroeg de verkoper: “zoek je nog iets.” Ik heb dagen gezocht naar deze set, maar helaas nergens meer te vinden. De Clarks-set zat gemonteerd toen ik de fiets in ontvangst nam, maar de teflon behuizing was niet meer te redden. Deze set kon ik in eerste instantie niet NOS vinden, uiteindelijk voor een BLB-set gegaan in een goedkoop uitziende blauwe kleur. Aangezien ik de complete NOS-kabelset (bij de verkoper van de remset) voor tien euro kon scoren, geen seconde getwijfeld en meteen meegenomen. Ik heb even getwijfeld over de wijze van montage, maar uiteindelijk toch gekozen om de liner van de schakelkabel (het ‘unieke’ van deze set) door te trekken tot de derailleurs. In de buitenkabel van de achterderailleur zit geen liner, het kabeleind heb ik daarentegen weer voorzien van een stukje liner. De prijs was destijds 16,75 gulden. Aangezien ze lang in de opslag lagen, opgeruwd met een 3M-schuurmat en van een klodder zuurvrije vaseline voorzien.
Buiscommandeurs
Shimano 600 gepolijst. Wilde eerst de Campagnolo Gazelle panto commandeurs aanschaffen, maar vond het zonde om de groep te mixen met merken.

Verder heb ik alles van nieuw vet voorzien, de kabeleindjes met een druppeltje secondelijm gemonteerd en de bladboutjes met Loctite. Verder nog niet beschreven volgens mij: het balhoofd gepolijst en de trapas cups van een lakinvulling voorzien. Verder de kwetsbare bouten/aansluitingen voorzien van kopervet. Montagepasta is vaak wat waterig. Ik kon ook kiezen voor keramisch vet, maar heb besloten voor koperpasta te gaan.
Alles overziend: dit was een project waarin véél vrije tijd is gaan zitten, al met al ben ik tevreden met het resultaat en heb ik er zere vingers van gekregen. Hoeveel uur ik eraan heb besteed? dat wil ik niet weten. Af en toe zat het tegen, ben je klaar met polijsten, stoot je ergens tegenaan :S
Trouwens, het ‘thema’ was blauw





Previous name Jansen01
-
- Forum-lid
- Berichten: 1427
- Lid geworden op: 23 apr 2015 21:36
- Locatie: Amstelveen
Wat een schoonheid .
Olympia Ikon ultegra 2015
Sparta R5T LTD 2019
Giant FASTROAD SL 1 2020
Sparta R5T LTD 2019
Giant FASTROAD SL 1 2020
Die was het wachten wel waard! mooi verslag en een prachtige fiets en een geweldige afwerking! Dat heb je echt mooi gedaan.
Die pedalen zijn inderdaad een uitdaging om te servicen. Echt een gepruts met die kleine balletjes. Ik had destijds een setje afdekkapjes kunnen scoren op Ebay voor een paar euro. Toen ik ze net helemaal af had kwam er een setje NOS op mijn pad voor een prikkie. Nu heb ik dus nog een setje liggen.
Sowieso een leuke groep die 6207. Ik heb er een bijna compleet NOS op mijn Basso gezet en ik heb alle doosjes en boekjes in mijn bezit. Imho de mooiste Shimano retro groep en ook nog eens de godfather van alle mtb groepen. Als de Mijne niet zo compleet origineel zou zijn, zou geheel polijsten ook een leuke optie zijn. Het knapt er wel van op want het design is erg fraai alleen de afwerking laat wat te wensen over. Vooral het gemis van gravering op de achterderailleur en de stickers op het balhoofd en de naven die altijd loslaten zijn jammer. Verder is de de afwerking een beetje rommelig en zou je niet altijd zeggen dat alle onderdelen uit dezelfde groep komen. Zo gepolijst klopt dat wat beter en komt het bijna op campa niveau!
Die pedalen zijn inderdaad een uitdaging om te servicen. Echt een gepruts met die kleine balletjes. Ik had destijds een setje afdekkapjes kunnen scoren op Ebay voor een paar euro. Toen ik ze net helemaal af had kwam er een setje NOS op mijn pad voor een prikkie. Nu heb ik dus nog een setje liggen.
Sowieso een leuke groep die 6207. Ik heb er een bijna compleet NOS op mijn Basso gezet en ik heb alle doosjes en boekjes in mijn bezit. Imho de mooiste Shimano retro groep en ook nog eens de godfather van alle mtb groepen. Als de Mijne niet zo compleet origineel zou zijn, zou geheel polijsten ook een leuke optie zijn. Het knapt er wel van op want het design is erg fraai alleen de afwerking laat wat te wensen over. Vooral het gemis van gravering op de achterderailleur en de stickers op het balhoofd en de naven die altijd loslaten zijn jammer. Verder is de de afwerking een beetje rommelig en zou je niet altijd zeggen dat alle onderdelen uit dezelfde groep komen. Zo gepolijst klopt dat wat beter en komt het bijna op campa niveau!
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 26 nov 2015 23:45
Allereerst wat een pracht van een fietsen hierboven.
Ik ben Arnold, 34 jaar sinds gisteren actief op dit forum. Ik heb mijn Gazelle al ongeveer 18 jaar. Destijds als nette 2e hands bij Vlot en Winters in de Wijk gekocht. De fiets is sinds dat ik hem heb bijna onverandert. Ik heb er nu een Rolls zadel op zitten. Dat past er nog net iets beter bij.
Hier wat foto's van mijn "retro" bike. Echt oud is deze nog niet.
Gazelle AA-special frame, met Shimano 600 tri-color groep.
Mavic CXP 30 wielen.
Ik heb dit stalen ros naast een Bottecchia 8avio






Ik ben Arnold, 34 jaar sinds gisteren actief op dit forum. Ik heb mijn Gazelle al ongeveer 18 jaar. Destijds als nette 2e hands bij Vlot en Winters in de Wijk gekocht. De fiets is sinds dat ik hem heb bijna onverandert. Ik heb er nu een Rolls zadel op zitten. Dat past er nog net iets beter bij.
Hier wat foto's van mijn "retro" bike. Echt oud is deze nog niet.
Gazelle AA-special frame, met Shimano 600 tri-color groep.
Mavic CXP 30 wielen.
Ik heb dit stalen ros naast een Bottecchia 8avio






@jansen2.0. Prachtig resultaat, maar eehhhhhhh..... Ga je hierop fietsen, of is het voor de showroom?
Twee hele mooie Gazelles. Vooral die van Jansen 2.0 werkt inspirerend voor mijn eigen project. Die is even in de hoek beland, maar wordt wel weer een keer opgepikt.
@ Chris: wat vind je er over-restored aan? Te veel aandacht, overdreven of te nieuw geworden? Ik wilde het één keer doen en dan perfect met een persoonlijk tintje. Het invullen van de remgreep en kettingblad daar heb ik lang over getwijfeld. Als ik de regel gebruik voor de kabellengte, dan kom ik precies met de bovenkant van de duim tegen de kabel aan (het hoogste punt van de kabel).
@ Ernie: inderdaad de 6207-groep vind ik voor Shimano begrippen ook een van de mooiste. Deze groep vind ik simpel en strak. De sticker van het balhoofd, tja.. met het monteren van de lagers en het afstellen van de ringen ging het stickertje er vaak al af. De gravering, of het ontbreken ervan op de achterderailleur vind ik onbegrijpelijk. Zeker aangezien er genoeg ruimte is op de plek waar de oorspronkelijke opdruk stond en deze daarbij ook nog eens vlak is. Voordeel van Shimano, maar dat hoef ik jou niet te vertellen is dat het redelijk betaalbaar is. Deze groep was destijds de opvolger van een mislukte en afgewaardeerde groep en Shimano moest een inhaalslag maken.
De stofkappen van de pedalen is een bekend probleem. Ik vraag me af hoe ze uberhaupt origineel gespoten zijn. Het breedste punt van de fiets raak je vaak met het parkeren of simpelweg omvallen van de fiets. De lagerballetjes, tjah, ik had het met twee fietsenmakers erover en die vonden dat ook een irritant klusje. Enige remedie is om een magneetschaaltje te gebruiken.
Hanz: erop fietsen.. daar stel je me een vraag
Deze fiets en de uitwerking ervan is meer het resultaat van een samenloop van omstandigheden. Passie voor techniek + fiets + materiaal + poesten + historie +klusfanaat = eindresultaat
Overigens, als iemand deze een keer tegenkomt (worden niet meer gemaakt) laat het me weten...

@ Ernie: inderdaad de 6207-groep vind ik voor Shimano begrippen ook een van de mooiste. Deze groep vind ik simpel en strak. De sticker van het balhoofd, tja.. met het monteren van de lagers en het afstellen van de ringen ging het stickertje er vaak al af. De gravering, of het ontbreken ervan op de achterderailleur vind ik onbegrijpelijk. Zeker aangezien er genoeg ruimte is op de plek waar de oorspronkelijke opdruk stond en deze daarbij ook nog eens vlak is. Voordeel van Shimano, maar dat hoef ik jou niet te vertellen is dat het redelijk betaalbaar is. Deze groep was destijds de opvolger van een mislukte en afgewaardeerde groep en Shimano moest een inhaalslag maken.
De stofkappen van de pedalen is een bekend probleem. Ik vraag me af hoe ze uberhaupt origineel gespoten zijn. Het breedste punt van de fiets raak je vaak met het parkeren of simpelweg omvallen van de fiets. De lagerballetjes, tjah, ik had het met twee fietsenmakers erover en die vonden dat ook een irritant klusje. Enige remedie is om een magneetschaaltje te gebruiken.
Hanz: erop fietsen.. daar stel je me een vraag

Deze fiets en de uitwerking ervan is meer het resultaat van een samenloop van omstandigheden. Passie voor techniek + fiets + materiaal + poesten + historie +klusfanaat = eindresultaat

Overigens, als iemand deze een keer tegenkomt (worden niet meer gemaakt) laat het me weten...
Previous name Jansen01
Wat een eindresultaat zeg! Veel aandacht voor al die details levert iets heel moois op. Ik hoop binnenkort ook te beginnen aan mijn Gazelle uit 1976, maar ja, met 2 kleine kinderen is de vrije tijd schaars. Bovendien heb ik vorige week eindelijk de Concorde opgehaald, dus daar ben ik ook af en toe mee bezig, onderdelen zoeken.
Ik heb trouwens misschien nog wel een klemband derrie liggen uit de 620x serie, zal binnenkort ff gaan zoeken.
Ik heb trouwens misschien nog wel een klemband derrie liggen uit de 620x serie, zal binnenkort ff gaan zoeken.