Vandaag geklust aan de fiets
Shifter recht gezet na mijn val gisteren met de racefiets.
Beide shifters zijn flink bekrast door de val trouwens.
De ketting terug er op gelegd op de Cortina crush van mijn zoontje.
Dat ding ligt in een kettingkast dus heb ik de Lidl standaard maar even weggezet zodat ik op ooghoogte kon werken.
Meteen de ketting ook maar weer op de juiste “spanning” gezet om herhaling te voorkomen.
Beide shifters zijn flink bekrast door de val trouwens.
De ketting terug er op gelegd op de Cortina crush van mijn zoontje.
Dat ding ligt in een kettingkast dus heb ik de Lidl standaard maar even weggezet zodat ik op ooghoogte kon werken.
Meteen de ketting ook maar weer op de juiste “spanning” gezet om herhaling te voorkomen.
Gister even alles goed schoongemaakt en voorzien van een verse lik montagepasta dan wel vet, en weer netjes op het juiste moment gezet. Alle schroefjes, stuurpen, expander, pedalen, zadel, zadelrails, steekassen etc.
Ook meteen de bottom bracket vervangen want de lagers waren krokant geworden (PF4130 is wat dat betreft een onhandige keuze geweest). Aan de andere kant zijn dat de kosten niet en bespaar ik 100% op de fietsenmaker.
Toch fijn als alles weer heerlijk geruisloos en soepel loopt.
Ook meteen de bottom bracket vervangen want de lagers waren krokant geworden (PF4130 is wat dat betreft een onhandige keuze geweest). Aan de andere kant zijn dat de kosten niet en bespaar ik 100% op de fietsenmaker.
Toch fijn als alles weer heerlijk geruisloos en soepel loopt.
If it's not fixed, it's broken.
Vandaag onderhoud gedaan aan een Mooie Duell ( EOM 16.5 staal ) voor de kenners. Fiets is van mijn collega die ermee fietst door weer en wind, en dag was te merken ook:
Balhoofdlagers + crownrace - Rot
Wiellagers en body lager - Rot
Cassette en ketting - Versleten
Tubeless lint voor - slecht
Remblokken - Op en klaar
Derailleur wieltjes - Tsja
Dus vandaag fiets gedeeltelijk gedemonteerd en oude balhoofd incl cups verwijderd. Oude wiellagers ( DT P1800 ) eruit gemept en alles schoongemaakt.
Morgen verder, onderden besteld
Balhoofdlagers + crownrace - Rot
Wiellagers en body lager - Rot
Cassette en ketting - Versleten
Tubeless lint voor - slecht
Remblokken - Op en klaar
Derailleur wieltjes - Tsja
Dus vandaag fiets gedeeltelijk gedemonteerd en oude balhoofd incl cups verwijderd. Oude wiellagers ( DT P1800 ) eruit gemept en alles schoongemaakt.
Morgen verder, onderden besteld
Laatst gewijzigd door rene op 02 apr 2022 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13890
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Leuk he! af en toe zo'n fietsje onderhouden. Binnenkort hier een stalen gravel racers opbouwen voor een maat van mij, die iets is doorgeslagen in onderdelen keuze, maar wel leuk THM, SRM...... etc........
Gisteren mijn look keo carbon keramic pedalen eraf. Lagers niet vervangbaar en na 12K compleet rauw. Wat volgens mail look niet zou mogen, maar omdat het 2 jaar en 1 maand was ook niets gingen doen en de leverancier ook niet, prima weg met die troep en nooit weer. Ze zijn heel licht 50 gram lichter dan shimano, maar wel heel bewerkelijk, al twee keer de achterplaat of hoe noem je het vervangen, vaak smeren en ze voelen los aan.
Shimano DA pedalen er weer op. Volgens mij het vorige type, maar of de nieuwe anders zijn weet ik niet.
Gisteren mijn look keo carbon keramic pedalen eraf. Lagers niet vervangbaar en na 12K compleet rauw. Wat volgens mail look niet zou mogen, maar omdat het 2 jaar en 1 maand was ook niets gingen doen en de leverancier ook niet, prima weg met die troep en nooit weer. Ze zijn heel licht 50 gram lichter dan shimano, maar wel heel bewerkelijk, al twee keer de achterplaat of hoe noem je het vervangen, vaak smeren en ze voelen los aan.
Shimano DA pedalen er weer op. Volgens mij het vorige type, maar of de nieuwe anders zijn weet ik niet.
12k met 1 set pedalen???? Da's apart....zijn er hier genoeg mensen die met 1 set het jaar niet kunnen volmakenwasbeer2006 schreef: ↑02 apr 2022 09:49 Leuk he! af en toe zo'n fietsje onderhouden. Binnenkort hier een stalen gravel racers opbouwen voor een maat van mij, die iets is doorgeslagen in onderdelen keuze, maar wel leuk THM, SRM...... etc........
Gisteren mijn look keo carbon keramic pedalen eraf. Lagers niet vervangbaar en na 12K compleet rauw. Wat volgens mail look niet zou mogen, maar omdat het 2 jaar en 1 maand was ook niets gingen doen en de leverancier ook niet, prima weg met die troep en nooit weer. Ze zijn heel licht 50 gram lichter dan shimano, maar wel heel bewerkelijk, al twee keer de achterplaat of hoe noem je het vervangen, vaak smeren en ze voelen los aan.
Shimano DA pedalen er weer op. Volgens mij het vorige type, maar of de nieuwe anders zijn weet ik niet.
Dogma F