Tubeless
-
- Forum-lid
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 05 mei 2017 16:01
Dat is wel het mooie van tubeless met een goede band hè...
Ik merkte laatst ook op een veerooster dat ik met de velg van het achterwiel het metaal aantikte. Thuis bleek er nog maar 2,5 bar in te zitten. In de bochten niet fijn, maar rechtdoor reed dat nog prima! (28mm GP5000 bij 90kg rijder)
Dat was 10 jaar geleden toch ondenkbaar. Mocht ik zoiets als Parijs Roubaix gaan rijden zou ik er een bar of 4 in doen.
Ik merkte laatst ook op een veerooster dat ik met de velg van het achterwiel het metaal aantikte. Thuis bleek er nog maar 2,5 bar in te zitten. In de bochten niet fijn, maar rechtdoor reed dat nog prima! (28mm GP5000 bij 90kg rijder)
Dat was 10 jaar geleden toch ondenkbaar. Mocht ik zoiets als Parijs Roubaix gaan rijden zou ik er een bar of 4 in doen.
10 jaar geleden reden serieuze rijders op tubes en die konden dat ook . Maar dat is een ander verhaal.Claris_Kees schreef: ↑03 jun 2020 23:53 .... Thuis bleek er nog maar 2,5 bar in te zitten. In de bochten niet fijn, maar rechtdoor reed dat nog prima! (28mm GP5000 bij 90kg rijder)
Dat was 10 jaar geleden toch ondenkbaar. Mocht ik zoiets als Parijs Roubaix gaan rijden zou ik er een bar of 4 in doen.
Update:synapse schreef: ↑03 jun 2020 11:49Ga ik, na het bijvullen doen!wasbeer2006 schreef: ↑03 jun 2020 11:21 Inderdaad en als je een lek dicht, lek onderaan, dan komt de vloeistof er iets uit (dat is nomaal).
Niet meteen op 6bar als je thuis bent.
Dan het lek bovenaan zetten dat de kristallen kunnen drogen en dan de druk opvoeren naar gewenst soms springt het gat nog even open, dan weer onderaan zetten tot het dicht is.
Gisteravond gedaan.
Vanochtend leek de band nog goed op druk
Vanavond bijpompen, maar ik verwacht niet meer drukverlies te hebben dan ik normaliter had.
Bedankt voor het meedenken.
Courir c'est mourir un peu
Dat is iid met tubeless, rij ik weg denk ik wat is die band zacht (was 3 ritjes er voor ook al). Maar het rijdt zo lekker. Kom je thuis, staat je voorband op 2 barClaris_Kees schreef: ↑03 jun 2020 23:53 Dat is wel het mooie van tubeless met een goede band hè...
Ik merkte laatst ook op een veerooster dat ik met de velg van het achterwiel het metaal aantikte. Thuis bleek er nog maar 2,5 bar in te zitten. In de bochten niet fijn, maar rechtdoor reed dat nog prima! (28mm GP5000 bij 90kg rijder)
Dat was 10 jaar geleden toch ondenkbaar. Mocht ik zoiets als Parijs Roubaix gaan rijden zou ik er een bar of 4 in doen.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl
Ervaring was heel positief. Comfort erg goed, Rolweerstand voor mijn gevoel veel lager dan de Conti 4-seasons die op de fiets zaten.
Nu twijfel ik voor mijn zomerfiets of ik ook met deze wielen ga rijden. Als ik dit topic lees, zijn de ervaringen erg verdeeld. De een ervaart een hoop gedoe, een ander is helemaal happy met tubeless.
Vandaag de wielen maar eens tevoorschijn gehaald. Spanning was nog ongeveer 1,5 bar, terwijl er 7 bar inzat in maart. Sealant was nog heel vloeibaar, alsof het er net was ingegoten. (sealant van mavic die was meegeleverd).
Bandjes terug op spanning brengen nadat ze van de velg gehaald waren, was geen enkel probleem, gewoon met de pomp. Ze plopten er gewoon op.
Toch een aantal vragen:
- - Gaat die sealant maar beperkt mee? Ik lees over kleverige toestanden. Mijne is na drie maanden nog gewoon vloeibaar en in het geheel niet kleverig.
- Binnenband monteren lijkt niet een heel goed plan wanneer je een groter lek hebt. Is het aan te bevelen zo'n proppen setje te kopen? Ik schrik nogal van de prijzen
- Is het werkelijk zo'n gedoe wanneer je lek rijdt en de sealant zijn werk niet goed doet? Ik lees hier nogal verschillende meningen.
- Je zou verwachten dat de vloeistof uit je ventiel komt als je wat lucht laat ontsnappen, Bij mij was dat niet het geval, moet ik me zorgen maken? Ventiel wel op hoogste punt.
- Ook zou je denken dat de sealant ook het ventiel wel probeer te dichten, maar daar lijkt het helemaal niet op.
- Sealant en CO2 lijkt ook geen goede combinatie, maar is dat echt een probleem of kun je gewoon onderweg een CO2 patroon gebruiken?
Avatar gebruiker
Sealant heeft niet het eeuwige leven, maar tegenwoordig gaat sealant een stuk langer mee dan vroeger. Bijvoorbeeld van Orange Sealant is bekend dat het na 6 maanden nog steeds vloeibaar is. Bij oudere sealants was het meeste na 3 maanden wel verdampt.Gaat die sealant maar beperkt mee? Ik lees over kleverige toestanden. Mijne is na drie maanden nog gewoon vloeibaar en in het geheel niet kleverig.
Als je een groot lek hebt dan is het wel aan te raden om naast een binnenband een stukje buitenband (of een speciale plakker) te gebruiken, anders rijd je na een paar kilometer weer lek. De ervaringen met die pluggen zijn nogal wisselend.- Binnenband monteren lijkt niet een heel goed plan wanneer je een groter lek hebt. Is het aan te bevelen zo'n proppen setje te kopen? Ik schrik nogal van de prijzen
Is lastig te zeggen. Veel hangt ook af van hoe handig je bent en hoe strak de band om je velg ligt. Met een binnenbandje erin wordt het natuurlijk lastiger de boel er weer op te krijgen. Zeker omdat je geen bandenwipper wil gebruiken. Sommige tubeless banden krijgen snel last van een "ei in de band" als je een biba gebruikt. Geen probleem om mee thuis te komen, maar niet heel fijn om mee te rijden.- Is het werkelijk zo'n gedoe wanneer je lek rijdt en de sealant zijn werk niet goed doet? Ik lees hier nogal verschillende meningen.
Dat is normaal. bij mij komt er nooit sealant uit.- Je zou verwachten dat de vloeistof uit je ventiel komt als je wat lucht laat ontsnappen, Bij mij was dat niet het geval, moet ik me zorgen maken? Ventiel wel op hoogste punt.
Dat gebeurt niet. Ze kunnen je ventielen op termijn wel een beetje verstoppen, maar dat is eenvoudig te voorkomen door de kernen even goed uit te spoelen en droog te blazen bij een bandenwissel.- Ook zou je denken dat de sealant ook het ventiel wel probeer te dichten, maar daar lijkt het helemaal niet op.
Dat is een behoorlijke urban myth. Bij montage thuis moet je CO2 natuurlijk alleen gebruiken om te ploppen (indien nodig), maar on the road is een beetje CO2 absoluut geen probleem.- Sealant en CO2 lijkt ook geen goede combinatie, maar is dat echt een probleem of kun je gewoon onderweg een CO2 patroon gebruiken?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13908
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Co2 patronen bij race valt wel mee omdat de band wat kleiner is. ventiel wel altijd boven. Maar bv bij de MTB met een wat lossere band als die dan niet plopt is het wel een bende thuis , (net als met een compressor) dat is het probleem. Het geeft geen problemen met de sealant. Daarom eerst laten ploppen en dan vloeistof erin. Dat lukt alleen niet met elke combo.
Mocht je een biba monteren bij een lek, thuis eruit en even met een doek de biba schoonmaken en klaar ben je.
Maar de kans dat je met een racer lek rijd en de vloeistof niet voldoende is om thuis te komen is echt wel heel klein. misschien kom je niet thuis op 6 bar, maar bv op 4. Ga je band onderweg niet willens en wetens weer op 6 bar zetten als het gat steeds openspringt.
Als je lekrijd in de remmen, gat onderaan en de vloeistof laten spuiten tot het dicht is., beetje heen en weer met de band en dicht is het. Meestal merk je niets van een lek. omdat het veelal iets scherps is wat langzaam doordrukt.
Mocht je een biba monteren bij een lek, thuis eruit en even met een doek de biba schoonmaken en klaar ben je.
Maar de kans dat je met een racer lek rijd en de vloeistof niet voldoende is om thuis te komen is echt wel heel klein. misschien kom je niet thuis op 6 bar, maar bv op 4. Ga je band onderweg niet willens en wetens weer op 6 bar zetten als het gat steeds openspringt.
Als je lekrijd in de remmen, gat onderaan en de vloeistof laten spuiten tot het dicht is., beetje heen en weer met de band en dicht is het. Meestal merk je niets van een lek. omdat het veelal iets scherps is wat langzaam doordrukt.
Zelf geen ervaring mee dat de sealant kleverig wordt maar de sealant die ik gebruik van Schwalbe (Stan's) kan wel meer dan een jaar in de band blijven en doet daarna nog zijn werk.! Verdampen zal door het gesloten compartiment band/velg niet voorkomen wel dat de 'vaste' deeltjes in de sealant na verloop van stilstand zich gaan afscheiden van de vloeistof en neerslaan op de binnenkant van de band waardoor je alleen een waterige vloeistof overhoudt.
Alles hangt af van de band/velg combinatie. Sommige banden gaan makkelijk met een paar stevige plastic bandenlichters, andere zijn er niet af te krijgen. Maar met jouw Mavic combinatie zou ik mij niet zo'n zorgen maken, wanneer de sealant het gat niet dicht gewoon een binnenband steken of anders een Dynaplug gebruiken. Deze werken het best, andere springen er weer uit (ervaring).Binnenband monteren lijkt niet een heel goed plan wanneer je een groter lek hebt. Is het aan te bevelen zo'n proppen setje te kopen?
Als de band nog vol met sealant zit is het zeker een smerig gedoe en in de winter bij kou en vriesweer zeker geen pretje om een binnenband te monteren maar daar raak je wel aan gewend. Anders is het als je het lek kan repareren met een Dynaplug. Ook wil het losschroeven van het tubelessventiel niet altijd lukken, vooral als je koude handen hebt. Verder is het idd vervelend dat je meestal met een binnenband een bobbel in de tubelessband krijgt. Probeer voor het op druk brengen de band eerst goed te positioneren in de velg door met de duimen de band omhoog/omlaag te drukken, enfin zoals je m.i. ook met een normale band zou doen, toch.?Is het werkelijk zo'n gedoe wanneer je lek rijdt en de sealant zijn werk niet goed doet? Ik lees hier nogal verschillende meningen.
Dus nooit je ventiel op het laagste punt openen want dan kan er wel vloeistof uit spuiten.Je zou verwachten dat de vloeistof uit je ventiel komt als je wat lucht laat ontsnappen, Bij mij was dat niet het geval, moet ik me zorgen maken? Ventiel wel op hoogste punt.
Sommige sealants kunnen je ventiel verstoppen omdat er miniscule korreltjes inzitten, meestal zal in de gebruiksaanwijzing staan dat je het niet via het ventiel moet toevoegen, bijv. Squirt with beadblocks maar er zijn ook andere merken.Ook zou je denken dat de sealant ook het ventiel wel probeer te dichten, maar daar lijkt het helemaal niet op.
Ook hier weer dat sommige sealants slecht tegen CO2 kunnen omdat de zeer koude CO2 de vloeistof kan bevriezen waardoor het zijn werking verliest, Onderweg kan je gewoon een CO2 patroon gebruiken maar wel altijd op het hoogste punt inspuiten.Sealant en CO2 lijkt ook geen goede combinatie, maar is dat echt een probleem of kun je gewoon onderweg een CO2 patroon gebruiken?
Dat laatste zal misschien nog wel een hele klus zijn want de lekke banden die je met tubeless met sealant tot stoppen dwingen zijn bij mij in al die 6 jaar dat ik met tubeless banden op de racer rijd op één hand te tellen.Misschien moet ik het gewoon maar eens proberen en ervaren wat het is als je lek rijdt.
Dus gewoon doen, er zullen na jou nog meerderen gaan volgen.!
Eens tubeless, altijd tubeless.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless