Re: Tubeless
Geplaatst: 03 jun 2020 13:24
En hoe vul je bij? Via Ventiel of de band plaatselijk van je wiel halen?
10 jaar geleden reden serieuze rijders op tubes en die konden dat ook . Maar dat is een ander verhaal.Claris_Kees schreef: ↑03 jun 2020 23:53 .... Thuis bleek er nog maar 2,5 bar in te zitten. In de bochten niet fijn, maar rechtdoor reed dat nog prima! (28mm GP5000 bij 90kg rijder)
Dat was 10 jaar geleden toch ondenkbaar. Mocht ik zoiets als Parijs Roubaix gaan rijden zou ik er een bar of 4 in doen.
Update:synapse schreef: ↑03 jun 2020 11:49Ga ik, na het bijvullen doen!wasbeer2006 schreef: ↑03 jun 2020 11:21 Inderdaad en als je een lek dicht, lek onderaan, dan komt de vloeistof er iets uit (dat is nomaal).
Niet meteen op 6bar als je thuis bent.
Dan het lek bovenaan zetten dat de kristallen kunnen drogen en dan de druk opvoeren naar gewenst soms springt het gat nog even open, dan weer onderaan zetten tot het dicht is.
Dat is iid met tubeless, rij ik weg denk ik wat is die band zacht (was 3 ritjes er voor ook al). Maar het rijdt zo lekker. Kom je thuis, staat je voorband op 2 barClaris_Kees schreef: ↑03 jun 2020 23:53 Dat is wel het mooie van tubeless met een goede band hè...
Ik merkte laatst ook op een veerooster dat ik met de velg van het achterwiel het metaal aantikte. Thuis bleek er nog maar 2,5 bar in te zitten. In de bochten niet fijn, maar rechtdoor reed dat nog prima! (28mm GP5000 bij 90kg rijder)
Dat was 10 jaar geleden toch ondenkbaar. Mocht ik zoiets als Parijs Roubaix gaan rijden zou ik er een bar of 4 in doen.
Sealant heeft niet het eeuwige leven, maar tegenwoordig gaat sealant een stuk langer mee dan vroeger. Bijvoorbeeld van Orange Sealant is bekend dat het na 6 maanden nog steeds vloeibaar is. Bij oudere sealants was het meeste na 3 maanden wel verdampt.Gaat die sealant maar beperkt mee? Ik lees over kleverige toestanden. Mijne is na drie maanden nog gewoon vloeibaar en in het geheel niet kleverig.
Als je een groot lek hebt dan is het wel aan te raden om naast een binnenband een stukje buitenband (of een speciale plakker) te gebruiken, anders rijd je na een paar kilometer weer lek. De ervaringen met die pluggen zijn nogal wisselend.- Binnenband monteren lijkt niet een heel goed plan wanneer je een groter lek hebt. Is het aan te bevelen zo'n proppen setje te kopen? Ik schrik nogal van de prijzen
Is lastig te zeggen. Veel hangt ook af van hoe handig je bent en hoe strak de band om je velg ligt. Met een binnenbandje erin wordt het natuurlijk lastiger de boel er weer op te krijgen. Zeker omdat je geen bandenwipper wil gebruiken. Sommige tubeless banden krijgen snel last van een "ei in de band" als je een biba gebruikt. Geen probleem om mee thuis te komen, maar niet heel fijn om mee te rijden.- Is het werkelijk zo'n gedoe wanneer je lek rijdt en de sealant zijn werk niet goed doet? Ik lees hier nogal verschillende meningen.
Dat is normaal. bij mij komt er nooit sealant uit.- Je zou verwachten dat de vloeistof uit je ventiel komt als je wat lucht laat ontsnappen, Bij mij was dat niet het geval, moet ik me zorgen maken? Ventiel wel op hoogste punt.
Dat gebeurt niet. Ze kunnen je ventielen op termijn wel een beetje verstoppen, maar dat is eenvoudig te voorkomen door de kernen even goed uit te spoelen en droog te blazen bij een bandenwissel.- Ook zou je denken dat de sealant ook het ventiel wel probeer te dichten, maar daar lijkt het helemaal niet op.
Dat is een behoorlijke urban myth. Bij montage thuis moet je CO2 natuurlijk alleen gebruiken om te ploppen (indien nodig), maar on the road is een beetje CO2 absoluut geen probleem.- Sealant en CO2 lijkt ook geen goede combinatie, maar is dat echt een probleem of kun je gewoon onderweg een CO2 patroon gebruiken?
Zelf geen ervaring mee dat de sealant kleverig wordt maar de sealant die ik gebruik van Schwalbe (Stan's) kan wel meer dan een jaar in de band blijven en doet daarna nog zijn werk.! Verdampen zal door het gesloten compartiment band/velg niet voorkomen wel dat de 'vaste' deeltjes in de sealant na verloop van stilstand zich gaan afscheiden van de vloeistof en neerslaan op de binnenkant van de band waardoor je alleen een waterige vloeistof overhoudt.
Alles hangt af van de band/velg combinatie. Sommige banden gaan makkelijk met een paar stevige plastic bandenlichters, andere zijn er niet af te krijgen. Maar met jouw Mavic combinatie zou ik mij niet zo'n zorgen maken, wanneer de sealant het gat niet dicht gewoon een binnenband steken of anders een Dynaplug gebruiken. Deze werken het best, andere springen er weer uit (ervaring).Binnenband monteren lijkt niet een heel goed plan wanneer je een groter lek hebt. Is het aan te bevelen zo'n proppen setje te kopen?
Als de band nog vol met sealant zit is het zeker een smerig gedoe en in de winter bij kou en vriesweer zeker geen pretje om een binnenband te monteren maar daar raak je wel aan gewend. Anders is het als je het lek kan repareren met een Dynaplug. Ook wil het losschroeven van het tubelessventiel niet altijd lukken, vooral als je koude handen hebt. Verder is het idd vervelend dat je meestal met een binnenband een bobbel in de tubelessband krijgt. Probeer voor het op druk brengen de band eerst goed te positioneren in de velg door met de duimen de band omhoog/omlaag te drukken, enfin zoals je m.i. ook met een normale band zou doen, toch.?Is het werkelijk zo'n gedoe wanneer je lek rijdt en de sealant zijn werk niet goed doet? Ik lees hier nogal verschillende meningen.
Dus nooit je ventiel op het laagste punt openen want dan kan er wel vloeistof uit spuiten.Je zou verwachten dat de vloeistof uit je ventiel komt als je wat lucht laat ontsnappen, Bij mij was dat niet het geval, moet ik me zorgen maken? Ventiel wel op hoogste punt.
Sommige sealants kunnen je ventiel verstoppen omdat er miniscule korreltjes inzitten, meestal zal in de gebruiksaanwijzing staan dat je het niet via het ventiel moet toevoegen, bijv. Squirt with beadblocks maar er zijn ook andere merken.Ook zou je denken dat de sealant ook het ventiel wel probeer te dichten, maar daar lijkt het helemaal niet op.
Ook hier weer dat sommige sealants slecht tegen CO2 kunnen omdat de zeer koude CO2 de vloeistof kan bevriezen waardoor het zijn werking verliest, Onderweg kan je gewoon een CO2 patroon gebruiken maar wel altijd op het hoogste punt inspuiten.Sealant en CO2 lijkt ook geen goede combinatie, maar is dat echt een probleem of kun je gewoon onderweg een CO2 patroon gebruiken?
Dat laatste zal misschien nog wel een hele klus zijn want de lekke banden die je met tubeless met sealant tot stoppen dwingen zijn bij mij in al die 6 jaar dat ik met tubeless banden op de racer rijd op één hand te tellen.Misschien moet ik het gewoon maar eens proberen en ervaren wat het is als je lek rijdt.