Pagina 3 van 10

Re: Aanpassingen afmontering bij aanschaf nieuwe gravelfiets

Geplaatst: 30 nov 2023 18:19
door fatmodul
Wildkamperen mag hooguit in Zweden en Noorwegen, al ben ik daar niet eens zeker van.
Los daarvan, wanneer je je gelijk/keuze bevestigd wil zien, dan moet je natuurlijk niet op een forum zetten haha.
Anyway, ik kan er wel vanalles van vinden, je gaat toch je eigen plan trekken. Veel plezier op je trip

Re: Aanpassingen afmontering bij aanschaf nieuwe gravelfiets

Geplaatst: 30 nov 2023 18:28
door scottwilko
Even wat op en aanmerkingen vanuit mijn kant.
Allereerst vind ik het belachelijk dat een fabrikant een fiets voor ruim €6.000 aanbied, met slechts Sram Rival. Dan zou ik op zijn minst Force verwachten.
Daarnaast heb ik zelf een fiets opgebouwd met Sram Rival 1x12, waar ik de 10-36 cassette op heb zitten. Ik kan deze ook upgraden naar 2x12, maar de cassette heeft nu eenmaal een aantal gaten in de verhouding, dat lost een extra voorblad niet op. Ga je naar een 2x systeem, dan zou ik dus maximaal de 10-33 cassette adviseren.
Verder is het altijd zo, dat hoe meer elektronica, hoe meer kans op uitval daarvan. Dat betekent natuurlijk niet dat je hier niet voor kunt kiezen op een vakantiefiets. Op vakantie uitzoeken hoe een probleem op te lossen is ook een mooi verhaal achteraf.

Re: Aanpassingen afmontering bij aanschaf nieuwe gravelfiets

Geplaatst: 30 nov 2023 18:33
door scepticus
r0g3r schreef: 30 nov 2023 17:57 Ik wil niemand voor de schenen schoppen maar ik merk dat er, met name door de wol geverfde leden, heel erg conservatief en vanuit het eigen referentiekader geredeneerd wordt en dit tot hele stellige en polariserende uitspraken leidt.
Sja.....

-Je hebt niet héél erg veel verstand van fietstechniek. (helemaal niet erg)
-Je hebt (mijn interpretatie) nog weinig of geen ervaring met bikepacken. (ook niks mis mee, al doende zul je leren)
-Je vraag advies aan mensen die hopelijk wél enorm veel kennis en ervaring hebben. (en dat hebben de leden van dit forum. Zowel met fietsen van 9K als met lange fietsreizen op zelf opgebouwde stalen fietsen van max 2K)
-Die mensen geven tamelijk unaniem het advies dat je fiets waar je je zinnen op hebt gezet hoogstwaarschijnlijk níet de beste fiets is voor jouw doel en sleutelskills.

Kijk uiteindelijk kun je op zowat iedere fiets wel op reis, maar horses for courses.
Weet je al wat je ongeveer aan bagage mee wilt gaan nemen?

Re: Aanpassingen afmontering bij aanschaf nieuwe gravelfiets

Geplaatst: 30 nov 2023 18:34
door nijkie
Dit niet iets 📸 Bekijk dit bericht op Facebook https://www.facebook.com/share/g5o8K6Lg ... tid=K35XfP

Re: Aanpassingen afmontering bij aanschaf nieuwe gravelfiets

Geplaatst: 30 nov 2023 18:40
door rob74
Ik heb meer dan 20.000 km ervaring met bikepacken. Veelal hotels, maar ook veel kamperen en een paar keer wild kamperen. Half Zuid Oost Azië en Zuid Europa heb ik gezien. Bijna alle bikepackers onderweg, mezelf incluis, rijden op eenvoudige fietsen. Er zal wel een reden voor zijn, gok ik zo.

Re: Aanpassingen afmontering bij aanschaf nieuwe gravelfiets

Geplaatst: 30 nov 2023 18:41
door havana
Dat neemt natuurlijk niet weg dat het niet kan met een "nieuwere" fiets. Je maakt het jezelf alleen minder makkelijk.

Mogelijk is het zeker. Lader en een reserve batterij lijken me het minimale wat je extra mee moet. Naast natuurlijk een extra derailleurpat.

Re: Aanpassingen afmontering bij aanschaf nieuwe gravelfiets

Geplaatst: 30 nov 2023 18:48
door wasbeer2006
MM de diverge die ik hier heb hangen heeft dat iig niet. zie foto

Voor de 50 of 52 moet je inderdaad naar de MTB range. Dat zou niet ideaal kunnen zijn. Maar pak je een 11/50 of 11/52 (met shimano body) van shimano/sram of bv garbaruk heb je een net ff lekker lopende cassette.

Wat ook een optie is de xlpr pakken die hebben een 11/44. Dat krijg je op de weg in NL ook wel met een 11/36, 11/32 oid werkend. Ik krijg een XX1 derrie tenslotten ook met een 11/28 werkend.

De andere kant is stel je pakt 1x en koopt een road derrie en een MTB derrie, ben je denk ik net zo duur als met een dubbel voor. Het is een optie, aftermarket cassettes van bv garbaruk kunnen op een shimano body

kan een te overwegen optie zijn
20231130_165636.jpg

Re: Aanpassingen afmontering bij aanschaf nieuwe gravelfiets

Geplaatst: 30 nov 2023 19:09
door Ernie C.
Het kan natuurlijk ook duur en gecompliceerd, maar als goedkoop en eenvoudig doorgaans meer plezier opleveren, dan zie ik het nut er niet van in.

Je geeft zelf aan nog geen doel te hebben voor de fiets na de vakantie. Dan ga ik er vanuit dat het gebruik erna van ondergeschikt belang is aan de vakantie. In dat geval zou ik de beste fiets voor dat doel kiezen.
En natuurlijk gooi je die 6300€ niet weg, al zou je hem na de vakantie verkopen, dan levert hij ook weer wat op.

Re: Aanpassingen afmontering bij aanschaf nieuwe gravelfiets

Geplaatst: 30 nov 2023 19:15
door scepticus
Misschien de volgende vraag nogmaals onder de aandacht brengen:

Wat denk je aan spullen mee te gaan nemen?

Wat heb je al aan bikepack/fietsreiservaring? Wat heb je al in huis aan kampeerspullen, of wat ben je bereid aan te schaffen?

Ik lees 3 maanden, Scandinavië, kamperen.

Op werelfietser.nl zal men je dan ongetwijfeld een Santos met Ortlieb Backrollers, Frontrollers, stuurtas én Rack Pack overdwars achterop aanraden, maar zo'n trip ondernemen met een bikepackingsetup op een zeer lichte carbonfiets is dan weer het andere uiterste.

Re: Aanpassingen afmontering bij aanschaf nieuwe gravelfiets

Geplaatst: 30 nov 2023 19:19
door abdr
r0g3r schreef: 30 nov 2023 17:57 - ik ga inderdaad naar een geciviliseerd noord-Europees land @abdr, niet naar Kazachstan, Namibië of Timboektoe.
En hoewel ik van plan ben om tijdens de reis in redelijke soberheid en eenvoud te leven (wildkamperen/supermarktvoedsel, hier en daar een camping), vind ik het in principe geen probleem om op voorhand wat meer uit te geven aan kwalitatief beter/mooier spul.
Ik kan de aantrekkingskracht van zo'n mooie lichte Diverge wel begrijpen. Tenslotte kan je een alu frame ook niet repareren, maar dat is dan wel iets robuuster als de fiets bv. domweg omvalt.

Wat electronisch schakelen betreft zijn er dit jaar 2 high-profile AXS fails geweest in de Tour Divide, Justinas Leveika heeft problemen gehad met z'n lader en de laatste honderden kilometers met de hand geschakeld, en Lachlan Morthon heeft zijn recordtijd in de Individual Time Trial gehaald met een AXS derailleur die de laatste 900km nog maar 3 versnellingen wou doen en met een spaak geschakeld moest worden.

Dat is natuurlijk veel extremer dan wat jij wil doen, dus is de kans op problemen veel kleiner, maar het zegt toch iets.

Wat ik wel zeker weet, uit ervaring, is dat de versnellingen die jij wil veel te groot zijn om met bagage rond te rijden. Ik ga daarbij uit van camperen in het hoge noorden, veel kledij, winkels ver uit elkaar, dus minstens een paar kilo voeding mee, minstens 15kg bagage. 43/30 samen met de 10-44 cassette zou voor mij het absolute minimum zijn, maar eerlijk gezegd zou ik waarschijnlijk gewoon voor een one-by 30 x 10-52 combinatie kiezen. Die grote tussenstappen vergeet je direct in ietwat heuvelend terrein.

Ik weet natuurlijk niet hoe goed jouw conditie is, waarschijnlijk beter dan die van mij, maar ik weet wel dat ik nog nooit een fietsreiziger ben tegen gekomen die zijn versnellingen te klein vond, integendeel, ik ben er al veel tegen gekomen, mezelf incluis, die tijdens een trip kleinere versnellingen hebben laten monteren.

Re: Aanpassingen afmontering bij aanschaf nieuwe gravelfiets

Geplaatst: 30 nov 2023 19:38
door Lcsmet
Ik ben ondertussen vooral benieuwd welke fiets het uiteindelijk gaat worden.
Ik hoop hier alleszins een foto te zien en dan achteraf nog een verhaal van de vakantie.
Ik kijk er naar uit.

Re: Aanpassingen afmontering bij aanschaf nieuwe gravelfiets

Geplaatst: 30 nov 2023 19:41
door daniel1975
r0g3r schreef: 30 nov 2023 17:57
1.Ik wil niemand voor de schenen schoppen maar ik merk dat er, met name door de wol geverfde leden, heel erg conservatief en vanuit het eigen referentiekader geredeneerd wordt en dit tot hele stellige en polariserende uitspraken leidt.
.
2.(hoe haal je het in je hoofd om 6k aan een fiets uit te geven en daar nog dingen aan te willen veranderen, en mét elektrisch schakelen? Belachelijk!).
.
3.. En ik had al aangegeven dat ik de sprongen te groot vond bij de testrit. Een stukje op de weg met je MTB rijden is heel wat anders dan 5000 kilometer lang...
1. Heel grappig: er zitten hier mensen die op bikepacking al meer ervaring hebben vele anderen ooit in hun leven gaan halen. Wellicht slim om hun ervaringen in elk geval even door je heen te laten zakken.

2. Zitten hier op het forum (en in dit topic) ruim voldoende mensen met fietsen boven de 7k. Niks mis mee, doe er zelf ook aan mee. Maar voor dat geld wil ik wel een fiets die aan mijn wensen voldoet.

3. Je observatie is correct (sprongen zijn groot), maar je conclusie precies verkeerd. Juist als je 1000-en km’s gaat fietsen in geaccidenteerd terrein heb je alleen maar voordeel van die range.

En verder +1 voor lcsmet.