Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

discbrake schroefkop kapot

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 15 jan 2024 10:27

bikerke schreef: 01 jan 2024 12:00 Een beetje kopervet bij montage....
Kopervet is inmiddels hopeloos verouderd en vervangen door keramisch vet. Bijkomend voordeel: vlekt veel minder.

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 15 jan 2024 14:20

havana schreef: 15 jan 2024 10:27 Kopervet is inmiddels hopeloos verouderd en vervangen door keramisch vet. Bijkomend voordeel: vlekt veel minder.
Welk merk/type zou jij dan aanbevelen?

Ik heb net, op voorspraak van Vannicholas, een pot Interflon HT1200 montagepasta gekocht.
Ik ben wel benieuwd naar de verschillen mbt tot fietsmontage.

Gerwin89
Forum-lid

Gerwin89 15 jan 2024 19:46

Kopervet verouderd?
Hoe kom je daar nu weer bij?

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 17 jan 2024 10:17

Hoe ik daarbij kom? Praat eens met fabrikant van dat soort vetten. Keramisch vet is de opvolger, en dat biedt vele voordelen boven kopervet. Bijvoorbeeld dat het véél minder vlekt.

Kopervet wordt nog altijd verkocht en slecht is het zeker niet. Maar keramisch vet is gewoon beter.

@TheoV

Vele merken hebben het in hun assortiment. De ervaring leert dat je 5x meer betaalt als het door een merk uit de fietsindustrie wordt gemaakt.

Eurol en Kroon zijn niet duur en zonder meer goed.

https://www.olievoordeelshop.nl/nl/prod ... r/g+c+a+nr

https://www.olievoordeelshop.nl/nl/prod ... r/g+c+a+nr

Ramon73
Forum-lid

Ramon73 17 jan 2024 12:22

Het huidige kopervet is heus nog goed bruikbaar. Keramisch vet is meestal goedkoper, technisch net zo goed en werkt schoner.
Kopervet heeft een slechte naam gekregen in het verleden doordat er kankerverwekkende stoffen in zouden zitten. Daarom werd altijd de regel ingesteld niet met blote handen aanbrengen. Moet je je alleen afvragen hoe vaak de hobby sleutelaar met kopervet zal werken en het dan op blote huid terecht komt. Bij kankerverwekkende stoffen gaat het meestal om de blootstellingsduur/frequentie. Gebruik je 2-3x per jaar kopervet (merknaam copaslip) en heb je nog een volle pot staan: imho gewoon gebruiken tot het op is (liefst handschoenen of kwastje gebruiken). Daarna kun je net zo goed over naar keramisch vet.

Bron: https://www.molyslip.co.uk/nl/molyslip- ... ize-range/
Dogma F

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 17 jan 2024 13:16

Ik heb toch ook nergens gezegd dat het niet bruikbaar is? Een auto met carburateur is ook nog prima bruikbaar, rijden er nog miljoenen van rond. Het is alleen gewoon verouderd.

Ramon73
Forum-lid

Ramon73 17 jan 2024 19:00

havana schreef: 17 jan 2024 13:16 Ik heb toch ook nergens gezegd dat het niet bruikbaar is? Een auto met carburateur is ook nog prima bruikbaar, rijden er nog miljoenen van rond. Het is alleen gewoon verouderd.
Beetje snel op de teentjes getrapt?
Je zegt niet letterlijk dat kopervet niet bruikbaar is. Maar als je zegt dat kopervet hopeloos verouderd en vervangen is, dan impliceert dat wel dat het verreweg ondergeschikt is aan modern keramisch vet.
Velen hebben nog kopervet staan (sommigen een levensvoorraad....) en moet dat allemaal weggegooid worden dan?
Nou, nee! Kopervet is prima bruikbaar met paar nadelen, kankerverwekkend bij onjuist gebruik (handschoenen!), vlekken. Maar verder doet het prima zijn werk. Gewoon opgebruiken en dan over naar keramisch vet.
Dogma F

Plaats reactie