Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Crank of cassette veranderen omwille van scheve kettinglijn

Stofken79
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 27 mei 2024 20:22

Stofken79 28 mei 2024 14:27

1094 schreef: ↑28 mei 2024 13:42
marsman schreef: ↑28 mei 2024 12:07 Je geeft aan te gaan koersen met de fiets.
Dat staat volgens mij nergens
Klopt, ik rijd zelf geen koersen, ik gaf in mijn eerste post gewoon aan dat, gelet op het aanwezige verzet, de fiets die ik 2dehands heb gekocht, wellicht vroeger gebruikt werd om te koersen.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6006
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 28 mei 2024 19:24

Stofken79 schreef: ↑27 mei 2024 20:53
Probleem:
52-36 ligt me niet, ttz ketting ligt bijna constant scheef. Ik rij dus meestal op de 52-21 en 52-19/17 aan 80rpm. Als er wat tegenwind staat langs de Schelde, ben ik soms verstrooid en ga naar de 23 of 25 en dan blokkeert alles achteraan (versleten cassette/ketting/jockeys?). Ga ik naar de 36 vooraan, dan zit ik achteraan op de 13-14-15 (weer scheef dus). Ik heb denk ik nog nooit de 11 en 12 gebruikt. Aangezien ik een waardeloze klimmer ben is de 36-25 soms zelfs nog te zwaar :(

Wat is jullie mening?
Groetjes
Kristof
In de configuratie 52-36 voorblad met 11-25 cassette wordt normaal gesproken de twee buitenste kransjes van de cassette niet gebruikt (52-25/23 of 36-11/12) om een (te) scheve ketting lijn te voorkomen. Met andere woorden 52-21/19/17 waar je meestal op rijdt is helemaal niet verkeerd. Hetzelfde als je terug schakelt naar de 36-13/14/15, dus . . . . gewoon laten zitten en lekker gaan fietsen. Trouwens de flexibiliteit van de ketting zorgt ervoor dat als een en ander goed is afgesteld gewoon op de extreme kransjes zonder problemen kan worden gereden, ook zonder grote slijtage (mits goed gesmeerd). πŸ˜‰

Indien je zoals je zoals je zelf zegt een waardeloze klimmer bent zal je naar een ander configuratie moeten kijken omdat 52/36-11-25 vooral voor het vlakke is bedoeld. Dat betekent achter naar bijvoorbeeld 11-34 (letop: langekooi of een wolftooth gebruiken)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Boshommel
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 28 mei 2024 12:58
Locatie: Zuid-Limburg

Boshommel 28 mei 2024 21:58

Nieuwe GRX crank gaat echt wel werken mits de voorderailleur even netjes afgesteld wordt. Voordeel is dat je ketting zeker lang genoeg gaat zijn. Grotere cassette kan (6870 haalt ook nog wel een 11-30 in mijn ervaring) maar lijkt me niet de oplossing hier. Persoonlijk zou ik in jouw geval voor 50-34 bladen en eventueel een 11-28 cassette gaan.
Je kan natuurlijk ook gewoon flink gaan trainen, dan krijg je dat verzet snel genoeg soepel rond :winkthumb:

Stofken79
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 27 mei 2024 20:22

Stofken79 28 mei 2024 22:58

Boshommel schreef: ↑28 mei 2024 21:58 Nieuwe GRX crank gaat echt wel werken mits de voorderailleur even netjes afgesteld wordt. Voordeel is dat je ketting zeker lang genoeg gaat zijn. Grotere cassette kan (6870 haalt ook nog wel een 11-30 in mijn ervaring) maar lijkt me niet de oplossing hier. Persoonlijk zou ik in jouw geval voor 50-34 bladen en eventueel een 11-28 cassette gaan.
Je kan natuurlijk ook gewoon flink gaan trainen, dan krijg je dat verzet snel genoeg soepel rond :winkthumb:
Ik hoop dat ik ooit de tijd vind om vaker dan eens om de twee weken te gaan rijden, op deze manier gaat vooruitgang traag :(

De 50-34 bladen kwamen al eerder voorbij als suggestie, prijzig wel, R8000 buitenblad €100, binnenblad een €15. Op voorwaarde dat die passen. Er zijn ook nog de oude Ultegra 6800 bladen, maar die zijn nog duurder?

Maken die 2 tandjes minder dan zo'n verschil, moeilijk voor te stellen zonder met beide gereden te hebben.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3684
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 29 mei 2024 22:32

Stofken79 schreef: ↑28 mei 2024 10:13
rikkert schreef: ↑28 mei 2024 07:56 Waarom steek je niet gewoon een kleiner buitenblad, volgens mij is een semi-compact gewoon 110 bcd en past dus een 50 buitenblad (en een 34 binnenblad ook). Dat scheelt je een crank vervangen. Veel goedkoper. Of mis ik het dan?
Idd, enkel een buitenblad vervangen ipv volledige crank is ook een oplossing, was ik vergeten vermelden. Scheelt een pak, maar een buitenblad blijft toch duurder dan een cassette. Mantel heeft in de 105 R7000 enkel 52 en 53 als buitenblad. Ultegra R8000 heeft wel een 50, maar die is bijna €100.
Even kijken naar andere optie zoals BBB, TA enz. Ik denk onder 70 euro, Er hoeft geen shimano op te staan om te werken,
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Stofken79
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 27 mei 2024 20:22

Stofken79 30 mei 2024 09:01

Voor mijn zoektocht maakt het wellicht niets uit, maar blijkbaar heb ik een Ultegra 6800 11-23 ipv 11-25 :shock:
11-12-13-14-15-16-17-18-19-21-23
Ik rijd dus meestal op 50-19/18.

Nu vertonen cassette (en ketting nog meer) sporen van roest (licht uitgedrukt :D ) dus wellicht eerst nieuwe cassette.

Tandwielverhoudingen Ultegra
  • 11-25: 11-12-13-14-15-16-17-19-21-23-25
  • 12-25: 12-13-14-15-16-17-18-19-21-23-25
  • 11-28: 11-12-13-14-15-17-19-21-23-25-28
  • 14-28: 14-15-16-17-18-19-20-21-23-25-28
Enkel de 12-25 en 14-28 hebben de 18/19 waar ze bij de 14-28 mooi in t midden liggen. Maar zoals eerder gelezen, met een 14-28 kom je niet meer van je 52 blad af.

105 heeft geen 14-28, enkel de 11-28 en 12-25
Tandwielverhoudingen 105
  • 12-25: 12-13-14-15-16-17-18-19-21-23-25
  • 11-28: 11-12-13-14-15-17-19-21-23-25-28
Ik vind de sprongen in de 11-28 te groot. Vanaf 15 +2.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6074
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 30 mei 2024 09:12

Stofken79 schreef: ↑30 mei 2024 09:01 ...Ik rijd dus meestal op 50-19/18...
Ik dacht gelezen te hebben dat je een 52/36 crank had.
Ik rij zelf wel met een 50/34 crank en ik heb een 12-25 cassette voor het vlakke en een 11-28 voor de bergen. Ik maak me echt nul zorgen over dat scheef liggen op die 50-19. Dan had de ketting maar geen ketting moeten worden :o :lol:
Live fast; die young. mijn blog

Boshommel
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 28 mei 2024 12:58
Locatie: Zuid-Limburg

Boshommel 30 mei 2024 09:55

Het klinkt alsof je toch je hele aandrijving moet vervangen qua slijtage. In dat geval zou ik een 50-34 met een 12-25 doen als ik dit zo lees. Dan kan je lichter maar houd je je kleine stapjes. En maak de ketting vooral niet te kort, anders zit je met de blokkeer ellende die je nu beschrijft.

1094
Forum-lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 30 mei 2024 10:24

Nou ja roest is niet meteen reden tot vervangen van je cassette of kettingbladen. Dat poets je er vaak zo af

Stofken79
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 27 mei 2024 20:22

Stofken79 30 mei 2024 11:17

rob74 schreef: ↑30 mei 2024 09:12
Stofken79 schreef: ↑30 mei 2024 09:01 ...Ik rijd dus meestal op 50-19/18...
Ik dacht gelezen te hebben dat je een 52/36 crank had.
Je hebt gelijk, was te snel, 52/36 crank.

Stofken79
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 27 mei 2024 20:22

Stofken79 30 mei 2024 11:19

Boshommel schreef: ↑30 mei 2024 09:55 Het klinkt alsof je toch je hele aandrijving moet vervangen qua slijtage. In dat geval zou ik een 50-34 met een 12-25 doen als ik dit zo lees.
Ik moet echt die verzettentabel eens onder de loupe nemen, 52-36 lijkt weinig verschil met 50-34 maar ik maak me wellicht beetje belachelijk nu :D :D

galileo2
Forum-lid
Berichten: 1153
Lid geworden op: 01 aug 2011 22:18
Locatie: Belgie

galileo2 30 mei 2024 11:34

Stofken79 schreef: ↑28 mei 2024 22:58
Maken die 2 tandjes minder dan zo'n verschil, moeilijk voor te stellen zonder met beide gereden te hebben.
2 tandjes vooraan = 1 tandje achter.
52/18 = 50/17

Plaats reactie