Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Advies tassen/bagagerek; Nieuwe Fiets en Grote Plannen: Trek Checkpoint SL Bikepacking

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2862
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 08 sep 2024 09:35

Misschien een stomme vraag. Alleen mij is niet helemaal duidelijk wat je op een rack precies kwijt kan.

Kan je op een tubus vega evo twee tassen monteren en een tas bovenop het rack zelf? Of heb je hiervoor een Tubus logo voor nodig?

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6082
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 08 sep 2024 13:21

Ik weet uit mijn hoofd niet zo snel hoe breed een Vega of een logo is. Maar wat ik meestal doe, is twee tassen aan de drager hangen en de tent boven op de drager met een spin of spanbanden. De breedte van de drager doet er vaak wat minder toe
Live fast; die young. mijn blog

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2862
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 08 sep 2024 16:23

Thanks!

Bij sommige dragers (tubus logo o.a.) zit er op de drager nog een horizontale buis.

Die is er dus enkel voor dat het gewicht wat lager hangt?

kappa-man
Forum-lid
Berichten: 872
Lid geworden op: 04 dec 2007 23:16

kappa-man 08 sep 2024 17:38

Bij de logo is het mogelijk de tassen lager te hangen dan bij de vega.

Voordeel daarvan is dat het zwaartepunt van de fiets wat lager komt, maar vooral dat de tent (of extra tas) los op de drager steunt en niet op de tassen.
Daardoor is het voor mij makkelijker om onderweg iets uit de tassen te halen en/of je kan de tassen voller inpakken.
Opgeven is geen optie!

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2862
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 10 sep 2024 09:29

Bedankt voor de adviezen. Ik ben er zo goed als uit.

Ondertussen ben ik een paar keer 2/3 dagen weg geweest. Dit was met een geleende 11.5 en 16.5 tas onder het zadel (apidura en ortlieb).

Voorlopig blijft het voor bij mij 3 tot max 5 dagen. Indien dat bevalt kan ik altijd nog uitbreiden.

Zoals het er nu voor staat wordt het een Tubus Vega Evo achterdrager.

Deze wil ik combineren met een Ortlieb dry-pack (12 of 16l) welke nog niet op de markt is. Ortlieb wist mij te vertellen dat deze eind dit jaar/begin volgend jaar op de markt komt. Deze is van hetzelfde materiaal als de seatpack alleen dan geschikt om op een rack te monteren.

Hier kan je al met meer info vinden over de tassen mocht je nieuwsgierig zijn.
https://bikepacking.com/gear/2024-eurob ... ts-part-1/
Laatst gewijzigd door gaisdergerman op 10 sep 2024 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.

jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1775
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

jwkeij 10 sep 2024 13:44

Haha, ja, die Ortlieb drybag... Ik vind die totaal overbodig. Een gewone drybag doet hetzelfde werk: je spullen droog houden.

Die Vega is een top ding. Waarschijnlijk steken je tassen daar net iets bovenuit, dan kan er in de lengte nog een tas of tent bovenop. Spanbandje erop. Klaar.
Als de tassen iets lager kunnen, heb je én het hele platform vrij én de extra breedte van de tassen: dan kan er nog een grote tas in de breedte op. Maar dat gaat al weer meer richting 4 weken fietsvakantie. Das natuurlijk niet hip. ;)
WiND 56 - 2020

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2862
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 10 sep 2024 19:29

Ik ben wel fan van ortlieb, kwaliteit van de tassen is goed en ook prettig bedrijf.

Persoonlijk lijkt me de dry pack ook erg handig. Een advies van $75,- voor de 16liter vind ik ook nog wel redelijk.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6082
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 10 sep 2024 19:41

Zo zag mijn setup eruit voor drie weken Spanje:
Afbeelding
Twee standaard Ortlieb tassen van 25L, en een tentje op de bovenop de achterdrager. Dat is met kampeer uitrusting, zonder kook uitrusting.
Live fast; die young. mijn blog

jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1775
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

jwkeij 11 sep 2024 08:49

@gaisdergerman Begrijp me niet verkeerd: Ook ik ben gróót fan van Ortlieb, hoor. Tassen zijn praktisch onverwoestbaar. Zelf heb ik de eerste serie bikepackingtassen uit 2016 en die doen het nog steeds. Ook de City Rollers zijn niet kapot te krijgen.

Om nu met veel poeha een drybag met extra elastieken aan te kondigen... Dát hoeft voor mij niet zo.
Een drybag is zeker handig. Maar $75,- voor een drybag is absoluut niet redelijk.
WiND 56 - 2020

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6082
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 11 sep 2024 10:51

Bij sommigen aanbieder van bike-packing tassen heb ik de indruk dat ze er exorbitant veel voor vragen. $75 voor een 16L drybag vind ik ook onzinnig. Maar bike-packen is hip en booming en de Westese mens heeft geld. Dus,..... poppen er allerlei hippe en vooral dure tassen op de markt. Een van de goedkoopste manieren van bike-packen is een simpele achterdrager en twee zijtassen. Dat is in mijn optiek ook nog eens een van de beste manieren om bagage te monteren. Maar dat concept doet het marketingswijze heel erg slecht. Het lijkt wel onverkoopbaar. Dus doe nog maar een 75$ tasje van een een netje,.... dat wordt dan gek genoeg wel verkocht. Ik kocht ooit voor 75 euro een set zijtassen van Arkel (drylites 2*14L) en die gaan al járen mee. Onverslijtbaar. Maar ja,..... het niet hip hé :roll:
Live fast; die young. mijn blog

jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1775
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

jwkeij 11 sep 2024 13:55

Die Arkels zijn nog superlicht ook! Mooie tassen.

Tsjaa.. Bikepacking uit de VS is 'backpacken met fiets' en de meesten pakken dan de MTB of gravelbike, want daar is het terrein en de ondergrondmeer naar. Aan een MTB zit dan minder vaak nokjes voor een drager aan. Daarom de tassen direct aan het frame. Ook de breedte op smalle paadjes speelt dan mee. Maar laat je niet gek maken. Een rek met zijtassen is een prima oplossing. Als je echt maar 5/6 dagen weggaat, kan daar alles in.

Nog even over die Ortlieb Drybag: Ik schreef: 'absoluut niet redelijk' maar ik bedoelde eigenlijk: 'WHAHAHAHAHAHAHAHA!! wat belachelijk!'
WiND 56 - 2020

Plaats reactie