Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

elektrische racefiets

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8827
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 17 jun 2024 18:24

daniel1975 schreef: 17 jun 2024 18:03 Kun je als 78 jarige zelf harder fietsen dan 25 km/u? Prima, gaaf dat je nog zo fit bent!
Heb je daar op die leeftijd een ebike voor nodig? Niet doen, 25 is ook een prima maximum snelheid. Snap niet wat daar zo moeilijk aan is.
Ik ben er echt niet van overtuigd als je harder kunt fietsen dat dan per definitie je reactiesnelheid ook voldoende is. Ik moet er niet aan denken om in een groep met iemand met een e-bike te fietsen. Ik heb het 2x wel gedaan, maar niet meer. Ze laten een gaatje vallen, net voor een klim, en dan op de klim even "het gas erop". Kun jij als laatste nog proberen een gat dicht te rijden.

Berrinator
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 mar 2024 12:23

Berrinator 17 jun 2024 18:53

Om weer terug op het onderwerp te komen. Laatst had ik bij een test evenement ketting eraf door fout ingestelde derailleur. Stopte er een oudere mede tester en hielp mij even. Vervolgens reed hij mij heuvelop er compleet af, terwijl ik best een forse inspanning deed. Ik dacht wat een baas.

Hij had een mooie rode Wilier als testfiets, dus dacht laat ik die ook eens proberen. Dus kom bij de Wilier stand, blijkt het er één met motortje te zijn :)

Erg fraai en valt dus eigenlijk niet op.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8901
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 17 jun 2024 18:55

Wordt een gezellig topic😉
Ik zal ook een plasje er over doen.
Ik ken iemand die mag maar tot een bepaalde hartslag een inspanning verrichten,deze beste man kan nu met ondersteuning zijn ritjes doen,echter niet bij de club ritten.
In dit geval komt de ondersteuning goed van toepassing.
Sensa GF White edition.
Cannondale Topstone 4.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16417
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 17 jun 2024 19:32

Moeten we dan ook aan tieners verbieden om met een e-bike te rijden?
Laat iedereen toch gewoon fietsen met de fiets die hij/zij zelf wil.
Alles is beter dan een ganse dag in de zetel hangen. :)

En als er zich dan toch een ongeval voordoet niet direct paniek zaaien, we zijn toch al met teveel op de "bol"
I know myself like no one else
Nothing to defend

scottpch64
Forum-lid
Berichten: 370
Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00

scottpch64 18 jun 2024 07:21

Ik rijd ook geregeld met gepensioneerde renners die richting de 78jr gaan, zie laatste "fiets" artikel met Geert Oosterbosch over bert O.
Met hem fiets ik regelmatig, ook deze morgen weer.
Die gasten fietsen ook zonder ondersteuning nog de straatstenen uit de grond...
Voor hen nog geen elektrische racefiets nodig.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4590
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 18 jun 2024 07:32

Lcsmet schreef: 17 jun 2024 19:32 Moeten we dan ook aan tieners verbieden om met een e-bike te rijden?
Laat iedereen toch gewoon fietsen met de fiets die hij/zij zelf wil.
Alles is beter dan een ganse dag in de zetel hangen. :)

En als er zich dan toch een ongeval voordoet niet direct paniek zaaien, we zijn toch al met teveel op de "bol"
Er is niemand die zegt dat senioren niet op een elektrische racefiets mogen fietsen. Alleen is opvoeren in mijn ogen te allen tijde uit den boze. Als het om de gezellige ritjes gaat, dan hoeft het niet zo hard.

derxx
Forum-lid
Berichten: 1048
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 18 jun 2024 09:15

De pa van een vriend van me heeft juist een ebike gekocht om hem bergop bij te houden. Op het vlakke lukt het wel zonder trapondersteuning, maar bergop is het verschil dusdanig groot dat het voor beide niet meer leuk is. Komt bij dat ze ten westen van Liverpool wonen, en hun ritten meestal naar noord Wales gaan en zo'n 140-200km km met >2500hm zijn. Voor hem is die ebike gewoon een uitkomst.
Afbeelding

N.eelis
Forum-lid
Berichten: 231
Lid geworden op: 25 feb 2017 11:35

N.eelis 18 jun 2024 09:27

Opgevoerd of niet, ongeacht de leeftijd zal de berijd(st)er de fiets volledig onder controle moeten hebben en 100% bewust zijn wat het effect is van even aanzetten met ondersteuning en van de snelheid die genegereert kan worden. Je kan als een idioot vooruit schieten. Daarnaast is de fiets zwaarder, dus even een voetje uit/van de pedalen en opvangen is al lastiger, zeker als je sommige gebruikers van electrische fatbikes/fietsen ziet. In onze groep rijdt er soms iemand mee (+/-60jr) op een e-mtb, opgevoerd tot 42km/u... Hij fietst al z'n hele leven in groepen, weet dondersgoed hoe en wat en zorgt altijd dat hij achteraan rijdt en niet midden in de groep. Op deze manier kan hij nog mee komen op een verantwoorde manier.

Waar ik niet bij kan is dat er geen helmplicht is voor electrische fietsers. Evenals wielrenners trouwens, zou gewoon verplicht moeten zijn.

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1233
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 18 jun 2024 10:23

Het is een oplossing voor wie niet (meer) zo goed mee kan op eigen kracht. je kan dan mooi blijven meedoen met het vertrouwde fietsgroepje zonder men dat steeds het tempo moet verlagen of moet wachten na een helling.....
Maar aan de andere kant vloekt het wel wat met het hele idee van sportief fietsen. Conditie of niet, je kan sowieso zonder een centje pijn mee.
Terwijl je fietsmaten bergop het beste van zichzelf zitten geven, kun jij gewoon de ondersteuning wat hoger zetten en de helling is opeens geen helling meer.
Uiteindelijk gaat het vooral om gewoon erbij te blijven (letterlijk en figuurlijk).
Het sportieve element (conditie verbeteren) verdwijnt zo wel wat.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8827
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 18 jun 2024 10:31

En dan is een ander diegene waar op gewacht moet worden? Dan gaat hij/zij ook maar een e-bike kopen? Er zal altijd iemand de langzaamste zijn. Van mij mogen ze, maar ik denk wel dat dit de manier is om uiteindelijk, bijna, de hele groep elektrisch te laten fietsen. Ik doe het nog even op eigen kracht.

1094
Forum-lid
Berichten: 2020
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 18 jun 2024 10:57

Het weigeren te accepteren dat het niet meer mogelijk is om mee te rijden is wel iets wat bij wielrenners (en veel andere mensen) past.

Gebruikersavatar
Se7en
Forum-lid
Berichten: 860
Lid geworden op: 10 jun 2020 20:19
Locatie: Kop van Drenthe

Gebruikersavatar Se7en 18 jun 2024 11:19

Mijn vrouw rijdt in de bergen op een e-MTB. Anders komt ze niet boven. Ondertussen maakt ze mooie foto’s (van mij en de omgeving). Win-win voor iedereen.
Cannondale CAAD10 | 2015
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H30 | 2021

Plaats reactie