Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Ik ging fout, toch te weinig voeding of?

brutus
Forum-lid
Berichten: 526
Lid geworden op: 07 aug 2015 20:09

brutus 31 jul 2024 23:34

Buiten dat het meeste wel gezegd is met betrekking tot suikerdip en opgebouwde vermoeidheid (nogal zukke cijfers voor een beginnend fietser).

Ik geloof zeer sterk in een goed duurvermogen en dat je dat moet trainen.
Echter geloof ik dat je dat meer naast als op de fiets train, en dan voornamelijk met je voeding.
Daar gaat het bij de topicstarter fout en ik vermoed dat daar ook de grootste winst te behalen zou zijn.

Wil je dat niet, is het wat het is of zul je andere manieren moeten zoeken/proberen.

Mijn advies zou zijn om gewoon lekker te fietsen en voor lief nemen dat zulke cijfers ambitieus zijn. Hoewel het met de tijd vanzelf beter zal gaan blijft zo'n suikerdip bijna onvermijdelijk.

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1493
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 01 aug 2024 09:46

Hoe train je duurvermogen dan naast de fiets?

brutus
Forum-lid
Berichten: 526
Lid geworden op: 07 aug 2015 20:09

brutus 01 aug 2024 10:57

Door vooral koolhydraatarm te eten.

Daardoor is je lichaam al meer gewend vanuit de vetvoorraad te werken.

Dit is bij mij/ons wel een proces van jaren geweest, niet iets wat je even doet

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5278
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 01 aug 2024 13:53

ColumsbusMJ schreef: 06 jul 2024 15:44 ...
Beetje offtopic. Ik was in de veronderstelling dat nuchter trainen ervoor zorgt dat je niet meteen suikers verbrandt, maar overgaat op je vetreserves. Dit in het geval je traint op een lage hartslag. Met rondjes van 40/50 km heb ik voor de zekerheid een rolletje dextro mee en als ik wat doorfiets ook een gelletje/reepje, maar ik heb niet het idee dat ik echt iets moet eten. Als ik achteraf ontbijt of een bakje kwark met fruit en yoghurt eet, dan heb ik niet het idee dat ik heel slecht herstel.
van de profrenners die ken is er niemand die nuchter traint. Gewoon traag genoeg rijden werkt goed om de vetverbranding te verbeteren. En zelfs voor vetverbranding heb je suikers nodig... Of ook: net nog het verhaal gehoord van een jonge renner die dacht dat nuchter gaan trainen goed was en de trainingen waren daardoor te zwaar en dat ontnam hem helemaal de moed...

brutus
Forum-lid
Berichten: 526
Lid geworden op: 07 aug 2015 20:09

brutus 01 aug 2024 13:56

Meer als 12 uur per week trainen is totaal iets anders als 6 uur per week trainen.

Vetverbranding trainen is daarmee voor een prof een ander verhaal.
Hoewel ik denk dat die ook zeker goed om hun voeding denken.

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 01 aug 2024 17:07

walter- schreef: 01 aug 2024 13:53
ColumsbusMJ schreef: 06 jul 2024 15:44 ...
Beetje offtopic. Ik was in de veronderstelling dat nuchter trainen ervoor zorgt dat je niet meteen suikers verbrandt, maar overgaat op je vetreserves. Dit in het geval je traint op een lage hartslag. Met rondjes van 40/50 km heb ik voor de zekerheid een rolletje dextro mee en als ik wat doorfiets ook een gelletje/reepje, maar ik heb niet het idee dat ik echt iets moet eten. Als ik achteraf ontbijt of een bakje kwark met fruit en yoghurt eet, dan heb ik niet het idee dat ik heel slecht herstel.
van de profrenners die ken is er niemand die nuchter traint. Gewoon traag genoeg rijden werkt goed om de vetverbranding te verbeteren. En zelfs voor vetverbranding heb je suikers nodig... Of ook: net nog het verhaal gehoord van een jonge renner die dacht dat nuchter gaan trainen goed was en de trainingen waren daardoor te zwaar en dat ontnam hem helemaal de moed...
Dankjewel. Ik heb na het lezen van bepaalde reacties elk ritje wel gegeten. Het gros van mijn ritten duurt ook niet langer dan 1,5 uur, ik weet niet in hoeverre dat nog uitmaakt.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5278
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 01 aug 2024 17:16

ColumsbusMJ schreef: 01 aug 2024 17:07 ...
Dankjewel. Ik heb na het lezen van bepaalde reacties elk ritje wel gegeten. Het gros van mijn ritten duurt ook niet langer dan 1,5 uur, ik weet niet in hoeverre dat nog uitmaakt.
Voor 1h30 fietsen is het niet absoluut nodig te eten of te drinken in de zin dat je prestatie er absoluut onder zal leiden. Maar ik zou het zelf aanraden. Er is geen reden je lichaam niet de energie of vocht terug te geven die het verbruikt tijdens de inspanning. Op voorwaarde a je lichaam dat tijdens de inspanning verdraagd; met een zware maag rondrijden is ook niet zinvol. En zelf vind ik het wel fijn iets te eten en drinken te hebben...

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13435
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 01 aug 2024 17:21

Als je 1u30 fiets en je komt thuis en duikt niet meteen de kast in voor eten is het niet zo,n probleem.
Ik zou wel minimaal wat te drinken meenemen. Bij weer vanaf een graad of 20 raak je toch snel een 0,5 per uur kwijt.

Hangt ook van de tijd van fietsen af een uurtje na je ontbijt oid of lunch is het niet direct nodig, ga je net ff voor het avond eten bv is het weer anders

Plaats reactie