Alles over vakanties op én met de fiets

Fietsen met warm weer

Crimby
Forum-lid
Berichten: 227
Lid geworden op: 28 aug 2023 17:00

Crimby 18 jul 2024 08:44

Zo jammer als mensen meteen weer commentaar hebben als iemand iets anders doet dan zijzelf zouden doen. Er zijn percentueel maar weinig mensen die zo'n afstand fietsen. Die pakken liever de trein of de auto.

Daarbij een e-bike mét ondersteuning is waarschijnlijk net zo zwaar fietsen, misschien wel zwaarder, als die fietsen van 15k die iedereen hier begeert ;-)
Als je dan toch écht wil sporten koop dan een e-bike en haal de accu eruit.. scheelt je €10k, meer comfort over kasseien én meer verbrande kcal.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5188
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 18 jul 2024 08:59

Crimby schreef: 18 jul 2024 08:44 Daarbij een e-bike mét ondersteuning is waarschijnlijk net zo zwaar fietsen, misschien wel zwaarder, als die fietsen van 15k die iedereen hier begeert ;-)
Ik weet niet waar je deze onzin vandaan haalt, maar gaat echt nergens over.
Het hele e-bike gebeuren is gewoon enorm slecht voor onze gezondheid. Natuurlijk zijn er veel oudere mensen en mensen met een lichamelijke beperking bij gebaat, maar tegenwoordig rijdt iedereen op een e-bike. Je lichaam breekt alles af wat je niet gebruikt, dus ook je conditie..dit gaat in de toekomst echt problemen geven.

Hier een artikel die ik laatst tegen kwam:
𝐃𝐞 𝐨𝐧𝐭𝐰𝐢𝐤𝐤𝐞𝐥𝐢𝐧𝐠 𝐯𝐚𝐧 𝐝𝐞 𝐞𝐥𝐞𝐤𝐭𝐫𝐢𝐬𝐜𝐡𝐞 𝐟𝐢𝐞𝐭𝐬 ….. 𝐄𝐞𝐧 𝐳𝐞𝐠𝐞𝐧 𝐨𝐟 𝐞𝐞𝐧 𝐯𝐥𝐨𝐞𝐤?

Als enthousiaste amateursporter en mountainbiker kijk ik met een gemengd gevoel naar de ontwikkeling van de elektrische fiets.

Vanuit mijn sales- en marketing achtergrond kan ik er als een succesverhaal naar kijken. Begin deze eeuw werd de elektrische fiets met name ‘vermarkt’ voor de actieve senior. Deze doelgroep kon op deze manier langer buiten actief blijven, met alle bijhorende gezondheidsvoordelen.

Maar helaas zit de mens in de basis zo in elkaar dat wij altijd kiezen voor de gemakkelijkste weg en van nature dus geneigd zijn te kiezen voor comfort. Dit fenomeen werd snel ‘ontdekt’ door de fietsbranche waardoor er vol ingezet werd om iedereen zo snel mogelijk op de elektrische fiets te krijgen. In 2021 werden er voor het eerst meer elektrische fietsen verkocht dan normale fietsen.

En kijk zelf maar om je heen; Iedere puber die naar de middelbare school gaat en verder dan 5 km moet fietsen rijdt elektrisch, en ook mensen die naar hun werk gaan en iedere vakantieganger die voorbij zoeft gebruiken hun spierkracht en uithoudingsvermogen (bijna) niet meer.

𝐊𝐞𝐞𝐫𝐳𝐢𝐣𝐝𝐞 𝐢𝐬 𝐨𝐧𝐳𝐞 𝐠𝐞𝐳𝐨𝐧𝐝𝐡𝐞𝐢𝐝!

Iedereen die een elektrische fiets heeft weet dit stiekem wel. Die keer dat je elektrische fiets even niet in de garage staat en je moet een paar kilometer tegen de wind in fietsen op een fiets zonder trapondersteuning….. Dan merk je hoe snel die conditie achteruit rent en je beenspieren in kracht afnemen.

𝐊𝐮𝐢𝐭𝐬𝐩𝐢𝐞𝐫𝐞𝐧 𝐳𝐢𝐣𝐧 𝐧𝐚𝐚𝐬𝐭 𝐨𝐧𝐬 𝐡𝐚𝐫𝐭 𝐞𝐞𝐧 𝐯𝐚𝐧 𝐝𝐞 𝐛𝐞𝐥𝐚𝐧𝐠𝐫𝐢𝐣𝐤𝐬𝐭𝐞 𝐬𝐩𝐢𝐞𝐫𝐠𝐫𝐨𝐞𝐩𝐞𝐧

De kuiten spelen een belangrijke rol in het terugpompen van bloed richting het hart. Als je veel loopt, wandelt, of fietst dan helpen je kuiten om bloed richting het hart te krijgen. Op het moment dat je kuitspieren samentrekken, persen ze bloed richting het hart. Omdat bloed vanuit je benen tegen de zwaartekracht richting het hart moet worden gepompt, helpen goed ontwikkelde kuiten bij de bloedsomloop. Om deze reden worden je kuiten ook wel je tweede hart genoemd. Beweeg je echter weinig, dan wordt je tweede hart niet aangesproken en moet je echte hart harder werken om bloed rond te pompen. Op den duur kan je echte hart hierdoor overbelast raken.

En omdat kuiten die vaak aan het werk worden gezet sterker worden, ontstaat er een mooie relatie tussen sterk ontwikkelde kuiten en het risico op het krijgen van een hartinfarct en andere cardiovasculaire aandoeningen!

Crimby
Forum-lid
Berichten: 227
Lid geworden op: 28 aug 2023 17:00

Crimby 18 jul 2024 09:17

Kornuit schreef: 18 jul 2024 08:59
Crimby schreef: 18 jul 2024 08:44 Daarbij een e-bike mét ondersteuning is waarschijnlijk net zo zwaar fietsen, misschien wel zwaarder, als die fietsen van 15k die iedereen hier begeert ;-)
Ik weet niet waar je deze onzin vandaan haalt, maar gaat echt nergens over.
Het hele e-bike gebeuren is gewoon enorm slecht voor onze gezondheid. Natuurlijk zijn er veel oudere mensen en mensen met een lichamelijke beperking bij gebaat, maar tegenwoordig rijdt iedereen op een e-bike. Je lichaam breekt alles af wat je niet gebruikt, dus ook je conditie..dit gaat in de toekomst echt problemen geven.

Hier een artikel die ik laatst tegen kwam:
𝐃𝐞 𝐨𝐧𝐭𝐰𝐢𝐤𝐤𝐞𝐥𝐢𝐧𝐠 𝐯𝐚𝐧 𝐝𝐞 𝐞𝐥𝐞𝐤𝐭𝐫𝐢𝐬𝐜𝐡𝐞 𝐟𝐢𝐞𝐭𝐬 ….. 𝐄𝐞𝐧 𝐳𝐞𝐠𝐞𝐧 𝐨𝐟 𝐞𝐞𝐧 𝐯𝐥𝐨𝐞𝐤?

Als enthousiaste amateursporter en mountainbiker kijk ik met een gemengd gevoel naar de ontwikkeling van de elektrische fiets.

Vanuit mijn sales- en marketing achtergrond kan ik er als een succesverhaal naar kijken. Begin deze eeuw werd de elektrische fiets met name ‘vermarkt’ voor de actieve senior. Deze doelgroep kon op deze manier langer buiten actief blijven, met alle bijhorende gezondheidsvoordelen.

Maar helaas zit de mens in de basis zo in elkaar dat wij altijd kiezen voor de gemakkelijkste weg en van nature dus geneigd zijn te kiezen voor comfort. Dit fenomeen werd snel ‘ontdekt’ door de fietsbranche waardoor er vol ingezet werd om iedereen zo snel mogelijk op de elektrische fiets te krijgen. In 2021 werden er voor het eerst meer elektrische fietsen verkocht dan normale fietsen.

En kijk zelf maar om je heen; Iedere puber die naar de middelbare school gaat en verder dan 5 km moet fietsen rijdt elektrisch, en ook mensen die naar hun werk gaan en iedere vakantieganger die voorbij zoeft gebruiken hun spierkracht en uithoudingsvermogen (bijna) niet meer.

𝐊𝐞𝐞𝐫𝐳𝐢𝐣𝐝𝐞 𝐢𝐬 𝐨𝐧𝐳𝐞 𝐠𝐞𝐳𝐨𝐧𝐝𝐡𝐞𝐢𝐝!

Iedereen die een elektrische fiets heeft weet dit stiekem wel. Die keer dat je elektrische fiets even niet in de garage staat en je moet een paar kilometer tegen de wind in fietsen op een fiets zonder trapondersteuning….. Dan merk je hoe snel die conditie achteruit rent en je beenspieren in kracht afnemen.

𝐊𝐮𝐢𝐭𝐬𝐩𝐢𝐞𝐫𝐞𝐧 𝐳𝐢𝐣𝐧 𝐧𝐚𝐚𝐬𝐭 𝐨𝐧𝐬 𝐡𝐚𝐫𝐭 𝐞𝐞𝐧 𝐯𝐚𝐧 𝐝𝐞 𝐛𝐞𝐥𝐚𝐧𝐠𝐫𝐢𝐣𝐤𝐬𝐭𝐞 𝐬𝐩𝐢𝐞𝐫𝐠𝐫𝐨𝐞𝐩𝐞𝐧

De kuiten spelen een belangrijke rol in het terugpompen van bloed richting het hart. Als je veel loopt, wandelt, of fietst dan helpen je kuiten om bloed richting het hart te krijgen. Op het moment dat je kuitspieren samentrekken, persen ze bloed richting het hart. Omdat bloed vanuit je benen tegen de zwaartekracht richting het hart moet worden gepompt, helpen goed ontwikkelde kuiten bij de bloedsomloop. Om deze reden worden je kuiten ook wel je tweede hart genoemd. Beweeg je echter weinig, dan wordt je tweede hart niet aangesproken en moet je echte hart harder werken om bloed rond te pompen. Op den duur kan je echte hart hierdoor overbelast raken.

En omdat kuiten die vaak aan het werk worden gezet sterker worden, ontstaat er een mooie relatie tussen sterk ontwikkelde kuiten en het risico op het krijgen van een hartinfarct en andere cardiovasculaire aandoeningen!
Het artikel begint met "Als enthousiaste amateursporter en mountainbiker kijk ik" en met "Vanuit mijn sales- en marketing achtergrond"... dus ik skip de rest.

Mijn statement is inderdaad niet gegrond in wetenschap noch feiten. Maar iemand belachelijk maken omdat ie een e-bike gebruikt ipv een auto of trein vind ik toch wel erg jammer. Zeker als veel van deze mensen ondertussen bezig zijn om het wielrennen zo makkelijk mogelijk te maken door lichtere fietsen te nemen, meer aero, etc. Begrijp me niet verkeerd, dat doe ik ook tot op zekere mate. Maargoed ik heb ook een e-bike daarnaast. Vanuit eigen ervaring (n=1) vind ik de e-bike zwaarder fietsen dan mijn racefiets. Ik moet er niet aan denken om 150km op een e-bike te fietsen, maar op een racefiets doe ik dat inmiddels wel vaker.

Wat betreft je statement over dat het e-bike gebeuren zo slecht is voor onze gezondheid vind ik eerlijk gezegd veel te kort door de bocht en het is maar net vanuit welk perspectief je het bekijkt. Pak je dus de e-bike ipv de auto, is het een enorme boost voor de gezondheid. Pak je de e-bike ipv de gewone fiets en puur als sport, dan zal het inderdaad niet veel doen. Maar voordat ik aan wielrennen deed, zag je mij ook op een e-bike naar het werk gaan.. vervolgens door naar crossfit om daar intensief 3 uur te trainen. Elke dag. Dus voordat je iemand op een e-bike afschilderd als lui, bedenk dan eerst dat je geen idee hebt wie die persoon is en verder in het leven doet qua beweging.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5188
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 18 jul 2024 09:39

Het is jammer dat je het artikel niet verder hebt gelezen omwille van het beginstukje want er staat wel degelijk wat nuttigs in. Ik heb het ook maar letterlijk geknipt en geplakt. Enfin, wat het e-bike gebeuren betreft is het niet te kort door de bocht, natuurlijk zijn er altijd mensen die daarnaast nog voldoende bewegen of anders de auto hadden gepakt, maar wat goed is voor het milieu, maar verder doet het natuurlijk veel minder dan iemand die puur op lichaamskracht moet fietsen. Ik zie het constant om mij heen, enkele voorbeelden:

1. Vroeger fietsten wij 11km naar school enkele reis, op een gewone fiets. We deden dat in groepen zodat we elkaar uit de wind konden houden. Nu zie je de kinderen voornamelijk alleen of met zijn 2en fietsen omdat de fiets het werk wel doet. Naast lichamelijk ook nog eens slecht voor de sociale gebeuren.

2. Mensen hier in de straat 45+ en fietsen allemaal op een E-bike. Ze zitten als een zoutzak op de fiets omdat ze toch niet veel kracht hoeven leveren, naast de conditie gaat de hele rug gaat naar de gallemiezen.

3. Stel dat die mensen later nog slechter worden door gebrek aan conditie en overgewicht...hoe moeten ze dan ondersteuning krijgen? Een brommer?

4. Vorig jaar deden we een bike tour door een Valencia. Er was ook een stel van onze leeftijd (35-40 jaar) en die hadden een E-bike gehuurd. De bike tour was zo'n 10km en daar deden we ongeveer 3u over door het lage tempo en tussenstops. We moesten er ook wel om lachen, maar het is natuurlijk treurig. Die mensen hebben in NL natuurlijk ook een E-bike en denken niet meer op een normale fiets te kunnen fietsen.

Het lichaam is zo efficiënt dat alles wat niet wordt gebruikt, wordt afgebroken. Mochten ze dan eens niet de beschikking hebben over een E-bike dan denken ze pfff wat zwaar (omdat de conditie lager is geworden) en zullen dus nooit weer teruggrijpen naar een gewone fiets.

Maar goed, uiteraard zijn er uitzonderingen voor mensen die een aandoening hebben of ouderen, maar in de regel; de grote meerderheid heeft het natuurlijk niet nodig.
Laatst gewijzigd door Kornuit op 18 jul 2024 09:47, 1 keer totaal gewijzigd.

pino
Forum-lid HC
Berichten: 4067
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 18 jul 2024 09:43

"Vanuit eigen ervaring (n=1) vind ik de e-bike zwaarder fietsen dan mijn racefiets." Dan heb je wel een echt slechte.
Niet zijken maar reiden !

Tussendoor
Forum-lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 20 jun 2022 21:09

Tussendoor 18 jul 2024 09:45

Maar de vraag van de topicstarter ging niet over z'n e-bike maar over de temperatuur.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5188
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 18 jul 2024 09:47

pino schreef: 18 jul 2024 09:43 "Vanuit eigen ervaring (n=1) vind ik de e-bike zwaarder fietsen dan mijn racefiets." Dan heb je wel een echt slechte.
Of een heeele goede racefiets :lol:

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3522
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 18 jul 2024 09:49

Ik ben nu een tijdje in Spanje en ik zie hier weinig tot geen e-bikes. Maar ook weinig gewone fietsen. Het gaat hier, aan de kust, altijd wel wat op en af. Wat zie je hier wel veel: scooters en e-steps. Mij lijkt de e-bike lokaal een goeie oplossing richting betere conditie en beter milieu, en mij lijkt ook dat je dat als overheid enigszins kan sturen.

Sowieso geïnteresseerd in studies die het netto-resultaat van de e-bike op de conditie van een 'gemeenschap' oplevert.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8822
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 18 jul 2024 10:04

@Raven helemaal met je eens. Om de Ventoux, wel heel veel e-bikes. Zeker ook "te jonge" berijders, maar ook heel veel 50/60 plussers. Mensen die op een " niet e-bike" er echt niet meer aan zouden beginnen.
Deze mensen genieten meer van hun vakantie, door nieuwe indrukken die ze anders nooit gehad hadden.
De schooljeugd op de e-bike vind ik nogal triest, maar gelukkig zie ik er, in Brabant, toch nog wel veel op een gewone fiets, met vooral een grote mand aan het stuur.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39462
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 18 jul 2024 10:21

We gaan nu enorm off topic, maar ik zie ook de voordelen wel van ebikes.
Mijn ouders, 76, hebben zo’n ding en rijden nu vrolijk 50-60-70km. In de wetenschap dat als het tegenvalt ze altijd een tikje meer vermogen kunnen vragen van de fiets. Zijn hierdoor urenlang onderweg op de fiets, wat imho beter is dan een kort rondje om de kerk.
En er zijn ook de nodige mensen die nu op de fiets naar werk gaan ipv de auto.
Probleem zit hem in de luie groep. De ouders die hun kind een ebike geven als ze naar de brugklas gaan enzo. Belachelijk vind ik.
Wat hierboven ook werd geschreven: vroeger reden we in grote sociale groepen naar school, 15km in mijn geval.
Starten in Bruinisse en dan in alle dorpjes langs de route sloten kinderen aan. Leukste momenten van de dag!! “De trein uit Bru” werd die groep genoemd. Reed ook akelig op tijd, als je deze groep miste was je bijna zeker te laat op school :-)
Vroeger was zeker niet alles beter, maar dit wel.
Less is bore

Crimby
Forum-lid
Berichten: 227
Lid geworden op: 28 aug 2023 17:00

Crimby 18 jul 2024 10:50

Kornuit schreef: 18 jul 2024 09:39 ...
Eens dat een gewone fiets beter is dan een e-bike voor zo'n 90% (gok) van de e-bike populatie. Het is alleen dat niet iedereen nog een fiets kiest en liever de auto pakt. Dus is een e-bike wel een goed alternatief.

Mijn kinderen heb ik later ook liever niet op een e-bike, ik fietste vroeger ook 11km naar school. Er zit alleen wel wat sociale druk achter en als je kind de enige is zonder e-bike fietst ie én alleen en valt wellicht buiten de boot. Dat is een lastige keuze. Gelukkig heb ik daar nog even voor ik een keuze moet maken.

Maar nogmaals, de TS gaat wellicht normaliter met de auto en pakt nu de e-bike. Dat moet je dan toch op z'n minst aanmoedigen ipv bekritiseren. Dat het beter kan oke, maar een mooie stap.

@pino mijn racefiets is dan uiteraard ook wel heeeuuuul goed!

On topic: ook hier nogmaals, onderschat en bagataliseer het niet, luister naar je lichaam. 28 graden is wel degelijk warmer dan je lichaam gewend is (als je afgelopen maanden in NL bent gebleven) en 150km (ook op een e-bike) is wss meer dan je gewend bent. Ga dan ook niet per sé door tot die 3,5 uur om te rusten, maar neem rust wanneer nodig.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39462
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 18 jul 2024 12:22

Crimby schreef: 18 jul 2024 10:50
Mijn kinderen heb ik later ook liever niet op een e-bike, ik fietste vroeger ook 11km naar school. Er zit alleen wel wat sociale druk achter en als je kind de enige is zonder e-bike fietst ie én alleen en valt wellicht buiten de boot. Dat is een lastige keuze. Gelukkig heb ik daar nog even voor ik een keuze moet maken.
Dit dus….. zelfde met mobiele telefoons.
Sociale druk is volgens mij nu nóg hoger dan vroeger in mijn jeugd.
Less is bore

Plaats reactie