Pagina 3 van 5

Re: Aero is uit, New Aero gaat het worden.

Geplaatst: 13 aug 2024 13:42
door pino
Er waren de nodige aankomsten binnen een honderdste seconde. Op je lauweren gaan zitten is de gevaarlijkste instelling.

Re: Aero is uit, New Aero gaat het worden.

Geplaatst: 13 aug 2024 14:11
door Klein_Verzet
De sprintnummers bij het baanwielrennen evolueren meer en meer naar gewichtheffers; het nadeel van ... brede schouders en dikke benen, wordt als een bijkomende vanzelfsprekendheid beschouwd. Wellicht kunnen de krachtpatsers hun licht eens opsteken bij de vernieuwende inzichten van de coach van de Canadese kogelslingeraar Ethan Katzberg, ene Dr. Anatoliy Bondarchuk (83 jaar).

https://www.cbc.ca/sports/olympics/summ ... -1.7025630

Re: Aero is uit, New Aero gaat het worden.

Geplaatst: 13 aug 2024 14:20
door MarkVeenstra
Tja, eerst had je Chris Hoy.,. dat was ook al een indrukwekkende spierbundel, maar simpelweg een kop kleiner dan de huidige generatie, incl een Richardson uit Australië.
Maar toen kwam een Theo Bos, die een serie titels wist te winnen tegen onder andere Hoy en Kenny. Bos is wel sterk, maar niet per se type bodybuilder.

Toen hij na zijn wegavontuur nog een poging waagde bij de Nederlandse sprintgroep, moest hij 2 a 3 tanden zwaarder steken om uberhaupt op dezelfde snelheden te komen als de huidige generatie.
Dan kan je zeggen, ze zijn nu teveel gericht op kracht en worden daar erg groot en breed van, het is niet meer efficient. Maar uiteindelijk gaat het toch om hoe hard je rond gaat op die baan. En volgens mij is het unieke aan Lavreysen dat hij enorm vermogen met enorme bewegingssnelheid weet te combineren, en nog een stuk uithoudingsvermogen ook. Dat laatste helpt natuurlijk met de teamsprint, de km tijdrit (Hoogland), maar ook met de capaciteit om zo'n vol programma af te werken in een week tijd.

Uiteraard zul je niet iedereen op dezelfde manier moeten trainen. En niet iedereen heeft die 2700 watt nodig. Per atleet moet je kijken wat het best past. Bij de baansprinters heb je ook een paar pocketrockets zitten uit Maleisië en Japan. Die zijn niet lang, wel breed, en halen ook de finales Keirin dus zijn gewoon rete goed.

Re: Aero is uit, New Aero gaat het worden.

Geplaatst: 13 aug 2024 14:23
door 1094
Theo Bos noemde een tijdje geleden ook de uitdaging die de chinese ploeg had om de kracht op de juiste manier te doseren zodat ze normaal zouden wegrijden ipv zouden slippen bij de start. Fietsbeheersing is nog steeds erg belangrijk (zeker ook in de 1 tegen 1 ritten)

Re: Aero is uit, New Aero gaat het worden.

Geplaatst: 13 aug 2024 15:56
door mao
Harrie gaf gisteren aan dat hij liever een lange sprint heeft, van 0 naar 60 km/u was hij minder goed dan de concurrenten. Echter eenmaal opgang boven de 60 naar 75 was hij zonder meer de snelste.

Re: Aero is uit, New Aero gaat het worden.

Geplaatst: 13 aug 2024 18:34
door buddo
thestudent schreef: 12 aug 2024 22:44 Er zijn verdomde drie gouden medailles gehaald op een relatief oude koga kinsei met krachten overgebracht op de baan via absoluut antieke tube technologie.
Laat je niet voor de gek houden... die Koga lijkt al meerdere jaren hetzelfde zo op het oog, maar heb ergens gelezen dat ondertussen geen onderdeel meer hetzelfde is en de fiets flink is doorontwikkeld. Denk echt niet dat het NL team met een verouderde fiets deelneemt aan deze tak van sport waar technologie en vooruitgang zo belangrijk is.
Ik ga proberen of ik het terug kan vinden. Edit, gevonden; https://nieuwsfiets.nu/2022/12/30/verni ... e-sneller/

Re: Aero is uit, New Aero gaat het worden.

Geplaatst: 13 aug 2024 18:37
door thestudent
De crankset is totaal nieuw dit jaar ( niet koga ontwikkeld ). En de vork en cockpit, maar t frame zelf is wel hetzelfde dacht ik.

Re: Aero is uit, New Aero gaat het worden.

Geplaatst: 13 aug 2024 18:38
door buddo
thestudent schreef: 13 aug 2024 18:37 De crankset is totaal nieuw dit jaar ( niet koga ontwikkeld ). En de vork en cockpit, maar t frame zelf is wel hetzelfde dacht ik.
Ik heb het inderdaad teruggevonden... klopt helemaal, er staat dat de focus op de cockpit en vork lag. Dat de rest ongewijzigd is staat er niet bij, maar dat zal dus niet merkbaar veel of niet zijn, anders was dat ook wel vermeld.

Re: Aero is uit, New Aero gaat het worden.

Geplaatst: 13 aug 2024 21:33
door giant39
2700 watt. Is echt absurd. Ik ben al dolgelukkig als ik 1000 haal!

Re: Aero is uit, New Aero gaat het worden.

Geplaatst: 14 aug 2024 23:04
door tommeke14
thestudent schreef: 13 aug 2024 18:37 De crankset is totaal nieuw dit jaar ( niet koga ontwikkeld ). En de vork en cockpit, maar t frame zelf is wel hetzelfde dacht ik.
Het frame is idd ongewijzigd. Voor het stuur is voor een meer vleugelprofiel gekozen, omdat dat ook stijver is. En meer aero natuurlijk. Verder is er onderzoek gedaan naar de vorm van de voorvork, waarbij is gekeken naar een extreem smalle variant (zoals de Italianen hebben), maar ook naar een Lotus-achtige variant. De huidige breedte bleek toch het snelste te zijn voor deze fiets.

Alleen zijn de voorpoten aan de onderzijde veranderd, met een druppelvormig profiel. Er passen nu alleen nog maar Princeton wielen in.

Re: Aero is uit, New Aero gaat het worden.

Geplaatst: 15 aug 2024 21:23
door jappiex
2700 watt is waanzinnig. Heb met mijn boerenverstand wel het gevoel dat van die 2700 watt weer veel verloren gaat in de massa. Theo Bos inderdaad een mooi voorbeeld van hoe het anders kan. Maar ook in de BMX, wat zo dicht tegen het baanwielrennen aan ligt, zie je dat hele verschillende types kunnen komen bovendrijven. Dat is toch wel mooi om te constateren. En vwb aero, zelf heb ik ook een goed gevoel bij die wijd staande vorken. Mijn eigen 3T Strada ICR is mee bij de top van de old school aero, maar het voelt gedateerd tegen deze fietsen. Mooi die ontwikkeling.

Re: Aero is uit, New Aero gaat het worden.

Geplaatst: 15 aug 2024 21:41
door wasbeer2006
giant39 schreef: 13 aug 2024 21:33 2700 watt. Is echt absurd. Ik ben al dolgelukkig als ik 1000 haal!
In dit geval hoop ik met twee benen.... en niet als een legpress met 440kg waarvan ik later hoorde dat het met 1 been was.