Press fit trapas
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13732
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13732
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
In theorie is het stijver. Of je dat merkt hangt ook van je frame af.
Je kan ff iets aan de uitlijning in je frame doen. Bij de meeste frames is het BB niet 100% goed uitgelijnd.
Maar verwacht daar geen wonderen.
Als jij een fiets hebt die je Dub lagers opvreet kan het een idee zijn.
Hope heeft ook mooie BB86 dub lagers dat zijn aan beide kanten twee lagers om de realtief kleine kogels te compenseren.
Kan ook weer als nadeel hebben dat als je frame niet goed is uitgelijnd ze juist snel kapot gaan.
Persoonlijk zou ik als engineer iets anders verzinnen, maarja ik ben geen engineer.
Ik zou een vaste huls maken met aan beide kanten een lager. Dan is het altijd perfect uitgelijnd.
Daaromheen zou ik aan 1 kant een iets kleiner diameter maken en nog een losse huls erbij. Een soort hambini, maar dan goedkoper en voor massa productie en makkelijk zelf te installeren. Maar wie ben ik......
Je kan ff iets aan de uitlijning in je frame doen. Bij de meeste frames is het BB niet 100% goed uitgelijnd.
Maar verwacht daar geen wonderen.
Als jij een fiets hebt die je Dub lagers opvreet kan het een idee zijn.
Hope heeft ook mooie BB86 dub lagers dat zijn aan beide kanten twee lagers om de realtief kleine kogels te compenseren.
Kan ook weer als nadeel hebben dat als je frame niet goed is uitgelijnd ze juist snel kapot gaan.
Persoonlijk zou ik als engineer iets anders verzinnen, maarja ik ben geen engineer.
Ik zou een vaste huls maken met aan beide kanten een lager. Dan is het altijd perfect uitgelijnd.
Daaromheen zou ik aan 1 kant een iets kleiner diameter maken en nog een losse huls erbij. Een soort hambini, maar dan goedkoper en voor massa productie en makkelijk zelf te installeren. Maar wie ben ik......
Ik heb me enkele keren door een Hambini filmpje geworsteld en de conclusie is dat veel frames niet correct uitgelijnd zijn of toch niet voldoende om binnen de geldende toleranties te vallen:
- gaten zijn niet rond maar eerder ovaal
- gaten zijn niet in parallelle vlakken
- gaten zijn niet gecenteerd
Press-fit gaat ervan uit dat dit wel zo is (of toch met hele kleine toleranties).
Als dat niet het geval is loopt je trapas niet soepel en is er vaak veel gekraak.
Press-fit is geintroduceerd omdat dit systeem eenvoudig en goedkoop te produceren is in carbon frames maar blijkbaar is press-fit toch niet zo nauwkeurig als noodzakelijk te maken.
Veel fabrikanten introduceren daarom ook terug trapassen met schroefdraad (Specialized is terug overgeschakeld naar schroefdraad vanaf de Tarmac SL7, Trek heeft de BB90 afgevoerd enkele jaren geleden ten voordele van de T47 standaard, ...)
Een bottom bracket voor een press-fit frame maar met 2 delen die aan elkaar geschroefd worden zoals de BBB Bottomfit of Token Ninja kan dat opvangen. Dat dit de stijheid bevordert durf ik te betwijfelen.
- gaten zijn niet rond maar eerder ovaal
- gaten zijn niet in parallelle vlakken
- gaten zijn niet gecenteerd
Press-fit gaat ervan uit dat dit wel zo is (of toch met hele kleine toleranties).
Als dat niet het geval is loopt je trapas niet soepel en is er vaak veel gekraak.
Press-fit is geintroduceerd omdat dit systeem eenvoudig en goedkoop te produceren is in carbon frames maar blijkbaar is press-fit toch niet zo nauwkeurig als noodzakelijk te maken.
Veel fabrikanten introduceren daarom ook terug trapassen met schroefdraad (Specialized is terug overgeschakeld naar schroefdraad vanaf de Tarmac SL7, Trek heeft de BB90 afgevoerd enkele jaren geleden ten voordele van de T47 standaard, ...)
Een bottom bracket voor een press-fit frame maar met 2 delen die aan elkaar geschroefd worden zoals de BBB Bottomfit of Token Ninja kan dat opvangen. Dat dit de stijheid bevordert durf ik te betwijfelen.
Laatst gewijzigd door roelw op 11 sep 2024 16:42, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13732
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ja maar een schroef bracket zoals de SL7 en SL8 lost niets op. Het principe is namelijk hetzelfde, dat vergeten een hoop mensen.
Het gaat er nogsteeds om dat ook die schroefdraad goed uitgelijnd zit.
Het punt is een frame goed uitlijnen dat los je niet op met de manier hoe specilaized het heeft gedaan.
Daarnaast heb je met dub of BB30 een hele dunne cup wat de stijfheid verslechterd. Of dat merkbaar is, dat is wat anders.
Bij de SL7 kwamen daar wel klachten over, met de 8 weet ik dat niet.
Het gaat er nogsteeds om dat ook die schroefdraad goed uitgelijnd zit.
Het punt is een frame goed uitlijnen dat los je niet op met de manier hoe specilaized het heeft gedaan.
Daarnaast heb je met dub of BB30 een hele dunne cup wat de stijfheid verslechterd. Of dat merkbaar is, dat is wat anders.
Bij de SL7 kwamen daar wel klachten over, met de 8 weet ik dat niet.
Is frame afhankelijk. Sommige merken zeggen dat het nodig is, andere merken pretenderen juist een droge montage van de press fit lagers. Staat als het goed is in de gebruiksaanwijzing als je een frame koopt. Ik weet i.i.g. dat Cannondale het heel goed omschrijft.
Hier wat filmpjes van Mapdec ( een van de weinig goede monteurs die ik aan het werk heb gezien )
https://youtu.be/_VPgwQ_NX2I?si=gk41uUXJe5awMimh
https://youtu.be/PKVaaVxIA1E?si=wMb_nNA3g6eEQKkm
https://youtu.be/33IWHSGl1nU?si=efTSMR_lDSBrcf9S
https://youtu.be/9TVdr_i6MjA?si=w8RyLepOfY6N0kGS
Wat er ook vaak niet klopt
https://youtube.com/shorts/PkHlXmFZtW4? ... vye8za8i1b
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Deze filmpjes heb ik nog niet bekeken maar op een filmpje van Park Tool gebruiken ze anti-seize met nog een bijkomende een primer om de anti-seize goed te hechten (uiteraard allemaal Park Tool producten).
Bij het demonteren van de BB86 Ultegra trapas in een Canyon Ultimate heb ik geen resten van anti-seize gevonden.
Ik heb een grote pot anti-seize montagepasta van Shimano op hetschap staan waarvan ik terug vind dat dit compatibel is met metaal en rubber maar niets over een mogelijke chemische reactie met carbon.
Bij het demonteren van de BB86 Ultegra trapas in een Canyon Ultimate heb ik geen resten van anti-seize gevonden.
Ik heb een grote pot anti-seize montagepasta van Shimano op hetschap staan waarvan ik terug vind dat dit compatibel is met metaal en rubber maar niets over een mogelijke chemische reactie met carbon.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13732
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Medpec is inderdaad goed.
Legt makkelijk en pragmatisch uit wat je kan/moet doen en de effecten zijn.
Ik monteer pressfit met een beetje montage pasta en mocht ik echt een frame hebben waarbij het kraakt dan ga ik naar carbon montage pasta of loctite 243, geen hele sterke puur voor vulling.
Legt makkelijk en pragmatisch uit wat je kan/moet doen en de effecten zijn.
Ik monteer pressfit met een beetje montage pasta en mocht ik echt een frame hebben waarbij het kraakt dan ga ik naar carbon montage pasta of loctite 243, geen hele sterke puur voor vulling.