Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Kort hogere wattages volhouden (300 watt)

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 19 aug 2024 15:13

Gepolariseerd werkt bij mij wel. Maar ik moet niet "te" gaan.
De 40/20 bv moet ik hard rijden, zoals aangegeven, Maar eerst deed ik dat voluit, dan ga ik echt de vermoeidheid in.
Sprints ook, als ik die echt voluit doe, 10/50's bv kan ik de laatste echt niet meer, dat is toch een beetje dat anearobe wat in me zit.
Ik kan me echt leegrijden in 10 a 20 seconde

Ik vind dat join oa daar nog relatief weinig rekening mee houdt en nog te weinig aandachht besteed aan het goed opzetten van je powerprofiel en daar je trainingen op aanpassen. Daar is volgens mij nog een grote stap te maken. Alsook het rekening houden met leeftijd.

Er zit namelijk geen verschil in mijn trainingen en iemand anders hier als we beide onze FTP op 300 watt zetten.

ColumsbusMJ
Forum-lid

ColumsbusMJ 19 aug 2024 15:23

Ik denk dat erg lastig wordt voor een app om in zulk detail te treden. Dat bepaalde prikkels bij de één beter aanslaan dan bij de ander geloof ik meteen. Als je een trainingsschema wil dat geheel op maat is gemaakt, zou ik mij of meer verdiepen in de stof, of gebruik maken van een trainer. Join gaat uit algemeenheden waarmee je in de basis fitter van zou moeten worden, maar houdt er bijvoorbeeld ook geen rekening mee als je jezelf een keer zou laten gaan in het weekend. Maar ik laat mij verbazen.

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 19 aug 2024 15:53

Wat is het gewicht van TS eigenlijk?
Aantal km per jaar en in welk terrein?
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

derxx
Forum-lid

derxx 19 aug 2024 15:53

wasbeer2006 schreef: 19 aug 2024 15:13 Gepolariseerd werkt bij mij wel. Maar ik moet niet "te" gaan.
De 40/20 bv moet ik hard rijden, zoals aangegeven, Maar eerst deed ik dat voluit, dan ga ik echt de vermoeidheid in.
Sprints ook, als ik die echt voluit doe, 10/50's bv kan ik de laatste echt niet meer, dat is toch een beetje dat anearobe wat in me zit.
Ik kan me echt leegrijden in 10 a 20 seconde

Ik vind dat join oa daar nog relatief weinig rekening mee houdt en nog te weinig aandachht besteed aan het goed opzetten van je powerprofiel en daar je trainingen op aanpassen. Daar is volgens mij nog een grote stap te maken. Alsook het rekening houden met leeftijd.

Er zit namelijk geen verschil in mijn trainingen en iemand anders hier als we beide onze FTP op 300 watt zetten.
Dat herken ik inderdaad wel. Ik had pasgeleden een interessante training om de 5x 5min wat anders in te delen. Ik heb zelf altijd moeite om bij vo2 inspanning de hartslag snel omhoog te krijgen. Dus idee: 15s sprint, 1:45 vo2 (110-115%), 30s rust (40-50%) en dan 2.5min weer op 110-115%, en dat dus 5x. Ik kan je zeggen dat je die sprint dus niet voluit moet doen 😬. Na het eerste blokje was ik dood, en moest er nog 4. Die heb ik dus ook niet meer gehaald. Deze week kijken of ik hem met een gematigde sprint wel volhou.
Tip 2: doe dat niet op ERG mode op de trainer... Die ERG spiral of death in de sprint is echt niet grappig :)
Afbeelding

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 19 aug 2024 16:51

Eigenlijk is het eenvoudig, iedereen heeft genetisch een maximale capaciteit (bijv VO2max) bij een optimale leeftijd (meestal ergens tussen de 20-30 jaar) en ja helaas neemt deze af bij het ouder worden. Echter met trainen kun je wel je maximale performance halen bij jouw leeftijd en aanleg/capaciteit.

Hoe? Door een gestructureerd plan en consistent trainen. Hoe breder de basis/bodem (duur en intensiteit) van de piramide hoe hoger en breder de top, (fysiologisch meer en hogere dichtheid van mitochondriën + vetbranding bij hogere intensiteit (wattage) ipv glucose).

Ik zelf volg een polarized trainingsplan van TrainerRoad (maar TrainerRoad heeft ook andere vormen). 90% Easy Zone 1 en 2 en 10% FTP/VO2max sessies. Polarized 80/20 vind ik te zwaar.
Probeer 6 dagen in de week te trainen waarbij het weekend meestal wat langere duur is. Door de weeks als de dagen korter worden indoor op de Kickr max 60-90min. Ik kijk dan nieuws, Youtube of Netflix, maar 60-90min is zo voorbij. Meestal vind ik thuis wel een gaatje tussen 19.00-22.30. Zo sprokkel ik 8-12 uur per week al een paar jaar bij elkaar.

Ook wel Zwift geprobeerd maar merkte toch dat ik dan weer competitief aan het racen was.

Dus gestructureerd plan + consistent = succes.
What makes the boat go faster?

jakkel
Forum-lid

jakkel 19 aug 2024 17:26

Amai, fameus wat latijn hierboven, hier snap ik niks van. :oops: :D

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 19 aug 2024 19:43

Livio Livius,wat was of is het doel van jou voorgestelde trainingen?

Ik de gek train niet specifiek gem: 10 uur per week maar wel afwisselend 56 jaar met een VO2 max van 61 volgens Garmin.
Als ik Garmin moet geloven heb ik de conditie van een jonge hond.
Mijn doel is ritten tot 150km/3.000 hm goed te verteren en korte ritten 1,5 uur op 90-95% van ftp te kunnen rijden.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 19 aug 2024 19:55

jakkel schreef: 19 aug 2024 17:26 Amai, fameus wat latijn hierboven, hier snap ik niks van. :oops: :D
Tsja zonder (een beetje) kennis geen succes :mrgreen: .

jakkel
Forum-lid

jakkel 19 aug 2024 20:00

nijkie schreef: 19 aug 2024 19:43 Livio Livius,wat was of is het doel van jou voorgestelde trainingen?

Ik de gek train niet specifiek gem: 10 uur per week maar wel afwisselend 56 jaar met een VO2 max van 61 volgens Garmin.
Mijn doel is ritten tot 150km/3.000 hm goed te verteren en korte ritten 1,5 uur op 90-95% van ftp te kunnen rijden.
Bij mij hetzelfde, leeftijd volgende maand 53. VO2 Max tussen de 67 en 70
Ik train gemiddeld 13u per week.

"Uw VO2 Max bevindt zich boven aan de 1% voor uw leeftijd en geslacht. Uw fitnessleeftijd is 20". :lol:

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 19 aug 2024 20:21

nijkie schreef: 19 aug 2024 19:43 Livio Livius,wat was of is het doel van jou voorgestelde trainingen?

Ik stel geen trainingen voor, probeer TS alleen mee te geven dat zonder goede basis het moeilijk is om zijn doel te bereiken. Smalle basis is bijv 1 min 300W volhouden, brede basis is bijv 20min 300W volhouden. De basis komt niet zonder training(suren). Er zijn verschillende trainingsvormen maar er is consensus dat rustige duurtrainingen het beste bijdraagt aan de basis en de omvang van de piramide. De motor groter en efficiënter maken, en dat gaat helaas niet met 1 wekelijkse clubrit.

Voor mij werkt een plan + consistent uitvoeren. Mijn doel voor volgend jaar is triatlon onder 11 uur. In November/December ga ik de fietsomvang langzaam terug brengen en lange rustige loop duurtrainingen opvoeren. Met mijn (bijna) 60 jaar is het herstel langzamer na een FTP/VO2max training vandaar dat ik deze beperk tot 10% (2 sessies) van wekelijkse fiets/loop volume.
Ik heb jaren 50~60 uur in de week gewerkt dus vandaar de noodzaak van een plan en consistent uitvoeren (zit ook in mijn karakter). Nu met pensioen dus veel meer tijd voor hobby's :mrgreen: en dus lekker de trappers ronddraaien.

Wat betreft VO2max getest op 55 ml/min/kg. Garmin is wat mij betreft een indicatief getal, volgens enkele reviews tussen 5 ~ 7,5% positieve afwijking.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 19 aug 2024 21:20

Ik heb toch wel wat mensen in mijn omgeving die een Vo2 test hebben gedaan en Garmin er maar 1 punt naast zit.

Consistent trainen doe ik vaak wel, behalve dit jaar. Dat werkt inderdaad goed.
Maar ik kan me vaak niet echt beheersen. Die lange duurtrainingen trek ik niet zo goed. Ga ik altijd wel ff een tijdje wat harder.

ColumsbusMJ
Forum-lid

ColumsbusMJ 19 aug 2024 21:41

Herkenbaar van die lange duurritten. Ik laat mij zo nu en dan ook opjutten door mensen die in je wiel blijven kleven als je ze voorbijkomt en zelf zullen ze geen meter voor je fietsen, dan krijg ik na verloop van tijd de neiging een blokje vo2max plus te doen. Voor zover de duurtraining en heel kinderachtig ook.

Goed ik wijk een beetje af van het onderwerp. Ik heb het boek dat Raven aanraadde besteld. Altijd interessant zulke lectuur.

Succes in ieder geval! Ben benieuwd of je ook wat gaat doen met de gegeven tips en of ze effect hebben.

Plaats reactie