Pagina 3 van 3
Re: bandbreedte vs suspension fork
Geplaatst: 06 sep 2024 09:40
door pineapple216
klaastuin schreef: ↑05 sep 2024 17:38
Ik zou eerst eens die banden tubeless maken en met een normale druk gaan rijden. Je kunt ook kijken of een 45mm band past. Sommige fabrikanten zijn heel voorzichtig t.a.v de benodigde ruimte om je band. Er zijn online vast gebruikers te vinden die het geprobeerd hebben. Van 40mm biba op 3.5 naar 45mm op<2 is een groot verschil.
Ik heb BMC gemaild hierover en men houdt vast aan 42mm. Zeker aan de achterkant houdt het weinig over, aan marge tot de chainstays.
Het frame is met 650b wielen compatibel met 47mm banden.
jwkeij schreef: ↑05 sep 2024 19:30
Over de verkrijgbaarheid van 650b/27.5" banden; die zijn er meer dan genoeg.
En een goed setje wielen inclusief banden kost je écht geen 1700,-
Wel tubeless maken, scheelt echt enorm
Die €1700 waar ik het over had, sloeg op de kosten voor carbon wielen + een Rockshox Rudy suspension fork.
Dan m'n vervolgvraag: Is het nog te doen m'n bestaande WTB banden tubeless te gaan rijden, na al die tijd een biba gebruikt te hebben, of ben ik beter af met nieuwe banden?
Re: bandbreedte vs suspension fork
Geplaatst: 06 sep 2024 09:53
door nijkie
Voor kan vaak wel een bredere band.
42mm is breed genoeg.
Tubeless en 2 bar druk.
Re: bandbreedte vs suspension fork
Geplaatst: 06 sep 2024 10:12
door raven14
pineapple216 schreef: ↑06 sep 2024 09:40
Dan m'n vervolgvraag: Is het nog te doen m'n bestaande WTB banden tubeless te gaan rijden, na al die tijd een biba gebruikt te hebben, of ben ik beter af met nieuwe banden?
Het lijkt erop dat je echt 'IETS' wil kopen
Als het een Tubeless (Ready) band is, en er nog voldoende vlees op zit kan je die perfect tubeless rijden.
Latex aanschaffen, tubeless monteren, druk aflaten en met het uitgespaarde geld op gravel vakantie gaan
Re: bandbreedte vs suspension fork
Geplaatst: 06 sep 2024 10:14
door klaastuin
pineapple216 schreef: ↑06 sep 2024 09:40
klaastuin schreef: ↑05 sep 2024 17:38
Ik zou eerst eens die banden tubeless maken en met een normale druk gaan rijden. Je kunt ook kijken of een 45mm band past. Sommige fabrikanten zijn heel voorzichtig t.a.v de benodigde ruimte om je band. Er zijn online vast gebruikers te vinden die het geprobeerd hebben. Van 40mm biba op 3.5 naar 45mm op<2 is een groot verschil.
Ik heb BMC gemaild hierover en men houdt vast aan 42mm. Zeker aan de achterkant houdt het weinig over, aan marge tot de chainstays.
Het frame is met 650b wielen compatibel met 47mm banden.
jwkeij schreef: ↑05 sep 2024 19:30
Over de verkrijgbaarheid van 650b/27.5" banden; die zijn er meer dan genoeg.
En een goed setje wielen inclusief banden kost je écht geen 1700,-
Wel tubeless maken, scheelt echt enorm
Die €1700 waar ik het over had, sloeg op de kosten voor carbon wielen + een Rockshox Rudy suspension fork.
Dan m'n vervolgvraag: Is het nog te doen m'n bestaande WTB banden tubeless te gaan rijden, na al die tijd een biba gebruikt te hebben, of ben ik beter af met nieuwe banden?
Ja, ik zag online ook al dat 45mm te krap was. Voorvork ziet er ook minder ruim uit dan veel gravelfietsen, maar ms dat je daar nog wat kunt smokkelen. Ik zou beginnen met het tubeless maken van je huidige banden. Dat zou in principe gewoon moeten kunnen na gebruik van een biba, maar als ze ook goeddeels versleten zijn zou ik nieuwe halen.
Eigenlijk wel bizar dat BMC een fiets maakt met bijna MTB geometrie en dan niet de mogelheid biedt om er bijpassende banden in te stoppen.
Re: bandbreedte vs suspension fork
Geplaatst: 06 sep 2024 11:36
door rene
Ik heb ook een BMC URS met de WTB banden ( tubeless ) op 1.8 en 2.0 bar op de standaard DT Swiss wielen. Genoeg comfort voor mijn 69Kg , voor nog meer comfort zou ik 650b wielen pakken met bredere banden.
Re: bandbreedte vs suspension fork
Geplaatst: 06 sep 2024 12:56
door scottwilko
Nou ken ik de WTB banden niet, maar meestal worden fietsen standaard met eenvoudige banden opgeleverd. Wellicht dat een investering in een set betere banden al extra comfort oplevert.
Re: bandbreedte vs suspension fork
Geplaatst: 06 sep 2024 13:52
door jwkeij
WTB Riddlers in 37mm zag ik in het andere topic. Maar dat zijn prima bandjes, hoor.
Als je wat ruigers wilt: WTB Resolute in 700x42mm of WTB Sendero in 650x47.
https://www.wtb.com/collections/gravel-cx
Re: bandbreedte vs suspension fork
Geplaatst: 06 sep 2024 13:57
door nijkie
TS vermeld:
3,5 bar, WTB Raddler, 42mm, met binnenband, de standaard banden die erbij zitten
Re: bandbreedte vs suspension fork
Geplaatst: 06 sep 2024 15:17
door wasbeer2006
45 kan wel.... want die band vervormt bij de chainstays echt niet meer dan 3mm met een carbonnen velg.
Maar als er modder aan je band zit slijt je hele frame weg, er zit natuurlijk een marge in die BMC aangeeft.
Ze weten ook niet hoe goed jouw wiel is/ hoe zwaar je bent / je gebruik etc.
Re: bandbreedte vs suspension fork
Geplaatst: 06 sep 2024 17:26
door jwkeij
nijkie schreef: ↑06 sep 2024 13:57
TS vermeld:
3,5 bar, WTB Raddler, 42mm, met binnenband, de standaard banden die erbij zitten
Huh? Ráddlers in 42mm (geen Riddlers!) zijn toch prima gravelbanden?
Dan zou ik de rest niet eens overwegen. Geen andere verende vork, geen nieuwe carbon wielen, geen andere 650b-wielen.
Tubeless tape
Tubeless ventielen
Klaar
Re: bandbreedte vs suspension fork
Geplaatst: 06 sep 2024 19:17
door klaastuin
In juni waren het 40mm Riddlers?
Re: bandbreedte vs suspension fork
Geplaatst: 06 sep 2024 20:30
door pineapple216
klaastuin schreef: ↑06 sep 2024 19:17
In juni waren het 40mm Riddlers?
Correct, het is een typefout van mij, het zijn 40mm WTB Raddler banden. De 42 slaat is de max. door BMC aangegeven bandbreedte.