Zipp 353 nsw levensgevaarlijk kwaliteits probleem
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13688
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Mannen, om te beginnen ik voel het niet als een aanval hoor. Iedereen mag een mening hebben of het gevaarlijk is of niet.
Ik vind van wel.
Mijn mening is vrij rechtlijnig maar dat komt ook doordat ik zoveel tubeless heb gezien de laatste 20 a 25 jaar en ook goed weet waar de problemen vandaan kunnen komen. Of iets goed of fout gaat is vaak een optelling van diverse zaken. Bijvoorbeeld:
-een (te) hoge bandenspanning;
-Iets te ruime band of velg;
-Niet goed geplakt tape;
-een net iets te smalle band;
-Veel hogere temperatuur dan toen de band op spanning werd gezet;
-Extreme situatie hard remmen in een afdeling of een kuil in een bocht etc.
Dan deze behoorlijk afwijking op de hook op 6 plaatsen kan wel de druppel zijn en de gevolgen kunnen dat heel groot zijn.
Daarom ook op een forum, als ik volgende week hier iemand zou spreken waar de band is afgeknald had ik toch gedacht, had ik het maar gezegd.
En wat hier ook gezegd word ik heb nog nooit zo,n slecht afgewerkte velg gezien. Dat is toch kwalijk als je er dit soort prijzen voor betaald.
Om te beginnen ha dik nooit een 28mm band op deze velg gelegd bij De Gendt wat Zipp ook adviseert. Daar dat mijn C +5 regel niethaald.
En het gebeurde in een extremere situatie aan het einde van een afdaling in een bocht.
Het is ook compleet onlogisch om een 25c velg te pakken en dan 28mm band pak dan de 454 NSW die zijn 23C.
Ik vind het maar deels relevant wat de "experts" bij deze merken vinden. Misschien eigenwijs, maar om te beginnen heb ik in de meeste gevallen veel langere ervaring in de praktijk. Ik kijk graag naar experts peaktorque, madpec, leer ik veel van. Maar ik vind soms ook gewoon iets anders, soms onderbouwt en soms gewoon uit gevoel.
Ik vind van wel.
Mijn mening is vrij rechtlijnig maar dat komt ook doordat ik zoveel tubeless heb gezien de laatste 20 a 25 jaar en ook goed weet waar de problemen vandaan kunnen komen. Of iets goed of fout gaat is vaak een optelling van diverse zaken. Bijvoorbeeld:
-een (te) hoge bandenspanning;
-Iets te ruime band of velg;
-Niet goed geplakt tape;
-een net iets te smalle band;
-Veel hogere temperatuur dan toen de band op spanning werd gezet;
-Extreme situatie hard remmen in een afdeling of een kuil in een bocht etc.
Dan deze behoorlijk afwijking op de hook op 6 plaatsen kan wel de druppel zijn en de gevolgen kunnen dat heel groot zijn.
Daarom ook op een forum, als ik volgende week hier iemand zou spreken waar de band is afgeknald had ik toch gedacht, had ik het maar gezegd.
En wat hier ook gezegd word ik heb nog nooit zo,n slecht afgewerkte velg gezien. Dat is toch kwalijk als je er dit soort prijzen voor betaald.
Om te beginnen ha dik nooit een 28mm band op deze velg gelegd bij De Gendt wat Zipp ook adviseert. Daar dat mijn C +5 regel niethaald.
En het gebeurde in een extremere situatie aan het einde van een afdaling in een bocht.
Het is ook compleet onlogisch om een 25c velg te pakken en dan 28mm band pak dan de 454 NSW die zijn 23C.
Ik vind het maar deels relevant wat de "experts" bij deze merken vinden. Misschien eigenwijs, maar om te beginnen heb ik in de meeste gevallen veel langere ervaring in de praktijk. Ik kijk graag naar experts peaktorque, madpec, leer ik veel van. Maar ik vind soms ook gewoon iets anders, soms onderbouwt en soms gewoon uit gevoel.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13688
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik kan niet iets neps ontdekken. Het is via de FM gegaan, ik neem aan van wel.
Maargoed als het niet echt is komt Zipp daar wel mee.
Maargoed als het niet echt is komt Zipp daar wel mee.
Mailtje naar Zipp met de serienummers geeft direct duidelijkheid. Ze zijn zeer snel en behulpzaam daarin. Ik heb eens een set 303 gehad en daar was bij één wiel het serienummer slecht afleesbaar. Mailtje van Zipp kwam binnen 2 dagen terug met bevestiging van het nummer ivm garantie.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13688
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Maar ze zijn iig origineel.
Logische antwoord van Zipp is ga terug naar de dealer. Lever ze in, dan gaat Zipp testen.
Slopen ze daarmee de banden krijg je nieuwe goodyear banden met de Zipp fit.
Gezien ik het probleem al heb opgelost met een velg, waar de band ook gewoon zonder vloeistof al 3 dagen hard blijft en de totale fit is dan gewoon mooi strak De velg waar ik het nog niet gedaan hebt loopt de band binnen een uur af, daar ga ik nog even mee aan de slag en goed kijken of ik daar de hars ook makkelijk weg kan halen.
Ze gaan wel na of er meer velgen zijn die het probleem hebben.
Logische antwoord van Zipp is ga terug naar de dealer. Lever ze in, dan gaat Zipp testen.
Slopen ze daarmee de banden krijg je nieuwe goodyear banden met de Zipp fit.
Gezien ik het probleem al heb opgelost met een velg, waar de band ook gewoon zonder vloeistof al 3 dagen hard blijft en de totale fit is dan gewoon mooi strak De velg waar ik het nog niet gedaan hebt loopt de band binnen een uur af, daar ga ik nog even mee aan de slag en goed kijken of ik daar de hars ook makkelijk weg kan halen.
Ze gaan wel na of er meer velgen zijn die het probleem hebben.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1448
- Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36
Goed werk! En ook fijn dat je het deelt.
-
- Forum-lid
- Berichten: 549
- Lid geworden op: 16 jul 2024 14:54
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40007
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Wat is dat precies?
Less is bore
-
- Forum-lid
- Berichten: 443
- Lid geworden op: 20 jun 2022 21:09
Die banden heb een uitsparing waar het bultje hars precies in past
https://www.sram.com/en/zipp/road/colle ... year-tires
Ride bikes, not tanks!
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40007
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Als dat nodig is deugt je constructie niet imho.leon1 schreef: ↑06 nov 2024 09:11https://www.sram.com/en/zipp/road/colle ... year-tires
Less is bore