Re: Zipp 353 nsw levensgevaarlijk kwaliteits probleem
Geplaatst: 04 nov 2024 10:27
Mannen, om te beginnen ik voel het niet als een aanval hoor. Iedereen mag een mening hebben of het gevaarlijk is of niet.
Ik vind van wel.
Mijn mening is vrij rechtlijnig maar dat komt ook doordat ik zoveel tubeless heb gezien de laatste 20 a 25 jaar en ook goed weet waar de problemen vandaan kunnen komen. Of iets goed of fout gaat is vaak een optelling van diverse zaken. Bijvoorbeeld:
-een (te) hoge bandenspanning;
-Iets te ruime band of velg;
-Niet goed geplakt tape;
-een net iets te smalle band;
-Veel hogere temperatuur dan toen de band op spanning werd gezet;
-Extreme situatie hard remmen in een afdeling of een kuil in een bocht etc.
Dan deze behoorlijk afwijking op de hook op 6 plaatsen kan wel de druppel zijn en de gevolgen kunnen dat heel groot zijn.
Daarom ook op een forum, als ik volgende week hier iemand zou spreken waar de band is afgeknald had ik toch gedacht, had ik het maar gezegd.
En wat hier ook gezegd word ik heb nog nooit zo,n slecht afgewerkte velg gezien. Dat is toch kwalijk als je er dit soort prijzen voor betaald.
Om te beginnen ha dik nooit een 28mm band op deze velg gelegd bij De Gendt wat Zipp ook adviseert. Daar dat mijn C +5 regel niethaald.
En het gebeurde in een extremere situatie aan het einde van een afdaling in een bocht.
Het is ook compleet onlogisch om een 25c velg te pakken en dan 28mm band pak dan de 454 NSW die zijn 23C.
Ik vind het maar deels relevant wat de "experts" bij deze merken vinden. Misschien eigenwijs, maar om te beginnen heb ik in de meeste gevallen veel langere ervaring in de praktijk. Ik kijk graag naar experts peaktorque, madpec, leer ik veel van. Maar ik vind soms ook gewoon iets anders, soms onderbouwt en soms gewoon uit gevoel.
Ik vind van wel.
Mijn mening is vrij rechtlijnig maar dat komt ook doordat ik zoveel tubeless heb gezien de laatste 20 a 25 jaar en ook goed weet waar de problemen vandaan kunnen komen. Of iets goed of fout gaat is vaak een optelling van diverse zaken. Bijvoorbeeld:
-een (te) hoge bandenspanning;
-Iets te ruime band of velg;
-Niet goed geplakt tape;
-een net iets te smalle band;
-Veel hogere temperatuur dan toen de band op spanning werd gezet;
-Extreme situatie hard remmen in een afdeling of een kuil in een bocht etc.
Dan deze behoorlijk afwijking op de hook op 6 plaatsen kan wel de druppel zijn en de gevolgen kunnen dat heel groot zijn.
Daarom ook op een forum, als ik volgende week hier iemand zou spreken waar de band is afgeknald had ik toch gedacht, had ik het maar gezegd.
En wat hier ook gezegd word ik heb nog nooit zo,n slecht afgewerkte velg gezien. Dat is toch kwalijk als je er dit soort prijzen voor betaald.
Om te beginnen ha dik nooit een 28mm band op deze velg gelegd bij De Gendt wat Zipp ook adviseert. Daar dat mijn C +5 regel niethaald.
En het gebeurde in een extremere situatie aan het einde van een afdaling in een bocht.
Het is ook compleet onlogisch om een 25c velg te pakken en dan 28mm band pak dan de 454 NSW die zijn 23C.
Ik vind het maar deels relevant wat de "experts" bij deze merken vinden. Misschien eigenwijs, maar om te beginnen heb ik in de meeste gevallen veel langere ervaring in de praktijk. Ik kijk graag naar experts peaktorque, madpec, leer ik veel van. Maar ik vind soms ook gewoon iets anders, soms onderbouwt en soms gewoon uit gevoel.