Fietsregio voor tienerzoon
- Goudhaantje
- Forum-lid
Wij zijn vorig jaar eind juni/begin juli in de l'Ain geweest. Ik heb nog nooit in zo'n rustige streek gefietst. En dat in een werkelijke prachtige omgeving. Wat een rust! En genoeg colletjes daar. Ook de Grand Colombier is redelijk in de buurt (https://www.strava.com/activities/11752516362).
Wij stonden toen op camping Le 12 Cols: https://www.camping-les12cols.fr/. De naam zegt het al. Ze hebben daar ook verschillende huisjes.
Wij stonden toen op camping Le 12 Cols: https://www.camping-les12cols.fr/. De naam zegt het al. Ze hebben daar ook verschillende huisjes.
Tuurlijk mag dat. 14 in een vreemd land is vrij jong, en dan in je eentje onervaren in de bergen fietsen. Op een gegeven moment zijn ze oud genoeg, hangt ook van het kind af. En wij kennen jouw kind niet....Je mag er best zuinig op zijn hoor. Of zelf ook gaan fietsen, is wel leuk hoor, met jr meetrappen (eigen ervaring).Kristianne schreef: ↑04 jan 2025 16:46 Dank voor uw vakkundig opvoedadvies loslaten is een proces, ik hoop dat ik het als ouder nog steeds spannend mag vinden? Vorig jaar was hij trouwens nog maar 14
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
Dat is wel effe lekker bot gesteld. Er zijn zeker orken in frankrijk (de h spreek je niet uit he ), maar veelal gaat het echt prima. Ik heb niet meer problemen in Frankrijk dan in Nederland. Alleen kom ik hier minder auto's tegen omdat we meer fietspaden hebben, die dan weer met Nederlandse horken met bak en ebikes worden bevolkt. Ik vind het redelijk meevallen.
De Grand Colombier is wel heel zware kost naar boven en voor het dalen is best wel wat ervaring wenselijk.Goudhaantje schreef: ↑07 jan 2025 10:07 Wij zijn vorig jaar eind juni/begin juli in de l'Ain geweest. Ik heb nog nooit in zo'n rustige streek gefietst. En dat in een werkelijke prachtige omgeving. Wat een rust! En genoeg colletjes daar. Ook de Grand Colombier is redelijk in de buurt (https://www.strava.com/activities/11752516362).
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord.
Veilig fietsen creeer je grotendeels zelf. Nooit begrepen dat hier fietsers zijn die beweren dat ze in de afdaling van de Ventoux bvb 90+ haalden. Dat is met je leven spelen.wasbeer2006 schreef: ↑07 jan 2025 10:03 Leuk, maar Ik snap je zorgen.
Ik fiets zelf wel en mijn zoon 15 wilde afgelopen zomer op de MTB mee in Oostenrijk.
Omdat ik fiets heb ik duidelijke afspraken gemaakt voor onderweg en ben ik vooraf een keer Amerongen Leersum gaan rijden.
Heb hem verteld als dat goed gaat mag je mee. Nou dat ging echt heel goed.
Maar zoon 2, 13 jaar, wil deze zomer ook in Oostenrijk van een flow trail, maar dat gaat helaas voor hem niet gebeuren. Ik weet het keihard.
Maar als ie uit een bocht vliegt ligt ie beneden en gezien hij het nog voor elkaar krijgt over de kop te slaan op een stoeprand van 10cm durf ik het niet aan.
Iedereen kan soms wel stoer doen als je kinderen mee gaan fietsen dat het zo leuk is en dat is het ook, het was een van mijn mooiste ritten ooit.
Maar het is ook gewoon eng als ouder zeker op de weg, met de MTB gaat het nog wel.
Dat gaat toch iets minder hard en weinig ander verkeer.
Ik zou bv de Vogezen of de Ardeche adviseren, Harz in Duitsland kan ook nog.
Veel te ver, maar het beste en veiligste fietsgebied waar ik ooit gereden heb ik Moraira/Calpe. Sowieso alles in spanje ook Girona.
Tijdens mijn beklimming vanuit Malaucene stond er ooit een auto dwars over de weg met gebroken wielas langs de dalerskant , juist na een onoverzichtelijke bocht. Ik heb toen telkens teken gedaan aan de tegemoetkomende dalers om te vertragen want op dat stuk kon je zeker die 90 kms/u halen. Ik hoop dat er niemand daar gebotst is.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord.
@Kristianne, houdt er rekening mee, dat wanneer hij snel na jullie "klimvakantie" een relatief vlakke wedstrijd gaat rijden, hij waarschijnlijk niet vooruit te branden is. We hebben die ervaring met onze zoon gezien. Dat wil niet zeggen dat hij die klimervaring dan maar niet moet doen.
-
- Forum-lid
Iets met control freaky je kind willen sturen en monitoren….
Jakkes!!
Jakkes!!
Laat hem de Alpe d'Huez of de Ventoux in het hoogseizoen naar beneden rijden. Dan weet hij na 10 minuten heel goed hoe het werkt. Als hij inde Morvan de hele dag gaat dalen zonder auto's tegen te komen, schrikt hij zich (hopelijk) te pletter als hij eens ergens anders gaat rijden.
Niet zijken maar reiden !
-
- Forum-lid HC
Je hebt maar 1 leven he!
Ik ben best van de harde leerschool maar niet in deze game.
Je kent zelf je kinderen het best, daarom maak ik ook gewoon onderscheid.
De ene is wel geschikt de andere niet. Dalen is bv niet voor iedereen, als je dat weet doe het dan ook gewoon niet.
Ik heb vroeger ook afdalingen gereden, jong, je denkt wat kan er gebeuren. Nu knijp ik lekker bij een 70km/h in mijn remmen.
Vroeger remde ik alleen als het nodig was, het is gelukkig nooit mis gegaan. Maar dat had wel gekund.
Iemand van 15 overziet niet alles
Ik ben best van de harde leerschool maar niet in deze game.
Je kent zelf je kinderen het best, daarom maak ik ook gewoon onderscheid.
De ene is wel geschikt de andere niet. Dalen is bv niet voor iedereen, als je dat weet doe het dan ook gewoon niet.
Ik heb vroeger ook afdalingen gereden, jong, je denkt wat kan er gebeuren. Nu knijp ik lekker bij een 70km/h in mijn remmen.
Vroeger remde ik alleen als het nodig was, het is gelukkig nooit mis gegaan. Maar dat had wel gekund.
Iemand van 15 overziet niet alles
Tja, ik ben nu 53 en denk er ook zo over. 30 jaar terug was ik 23 en ging ik met 90pu de Ventoux af....ow nee het was 94pu
Iets met verstand, komt met de jaren.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Haha, denk dat we dat allemaal wel gedaan hebben in onze 20-er jaren. Ook ik heb de 90 wel aangetikt richting Malaucene.
Geen haar op mijn 49-jarig hoofd die daar nu nog aan denkt
Het jammere is wel dat ik omhoog ook naar rato langzamer ga
Geen haar op mijn 49-jarig hoofd die daar nu nog aan denkt
Het jammere is wel dat ik omhoog ook naar rato langzamer ga
Less is bore
Als mijn kind van 14 in zijn eentje rond zou fietsen in Frankrijk zou ik dat ook een beetje in de gaten willen houden. Nogmaals, hangt ook een beetje van het kind af. Maar livetrack in het buitenland is geen slecht idee. Ik krijg ook niet de indruk dat TS er de hele dag achteraan gaat rijden met de auto. Maar een beetje monitoren waar iemand uithangt... is niet dom. Als ik op vakantie ben, spreek ik ook altijd een tijd af hoe laat ik terug ben, en als ik dat niet red bel ik even naar mijn vrouw. En ik heb de ongevaldetectie op mijn Garmin aanstaan.Dubbeldekker schreef: ↑07 jan 2025 21:57 Iets met control freaky je kind willen sturen en monitoren….
Jakkes!!
In het pre mobieltjes tijdperk, ben ik ooit in Frankrijk gevallen en was zoek. Ik zou om 11 uur terug zijn, had een briefje in mijn zak met de camping, werd door de ambulance naar ziekenhuis 1 gebracht, met de heli naar ziekenhuis 2, die belden de camping, de campingeigenaar liep een rondje, noemde een compleet andere achternaam, dus niemand reageerde, alleen mijn vrouw dacht al dat ik het toch was. De buren van de camping waren toen zo lief mijn vrouw naar het ziekenhuis te brengen. Om 17 uur was ik terecht. Was niet echt lollig, met name niet voor haar.
Zeker met de moderne middelen is het vrij makkelijk je kind op dit soort ritjes een beetje in de gaten te houden (live track, ongevaldetectie). En als je dat via een fietscomputer doet, hoef je dat de rest van de dag niet te doen (en dat wil je wellicht ook niet weten).
@dubbeldekker, mijn kinderen zijn 18 en 21, ik weet echt niet waar die de hele dag uithangen. En ik wil het ook niet weten ook.