Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Merida reacto 5000 vs Cube Agree C62 one

Wes56
Forum-lid

Wes56 22 feb 2025 13:12

Deze morgen de fiets al kunnen ophalen. Valt me allemaal reuze mee. Ik kon de fiets nu deftig vergelijken met mijn oude.
De afmetingen nieuwe cube zijn bijna allemaal identiek als mijn oude Cube. Dus dit moet goed komen. Nu nog wachten op wat beter weer om eens deftig te kunnen testen. Alleen het gewicht baart me beetje zorgen. Toch meer dan op papier 8.9kg.
Hier de gewichten op papier en hun werkelijk gewicht:
-Cube agree gtc 2012 op papier 8.4kg in werkelijkheid kom ik op 8.9kg uit.
-Cube agree c62 one 2025 op papier 8.9kg in werkelijkheid kom ik op 9.3kg uit.
Mogelijks zijn schijfremmen vs remblokjes ook iets zwaarder. Waarschijnlijk maakt dit allemaal weinig uit voor mij omdat ik bijna hoofdzakelijk op het vlakke rij.
Hier enkele foto's van m'n nieuwe fiets:

https://i.postimg.cc/DyHj2zJz/IMG-20250222-123955.jpg

https://i.postimg.cc/zDMShcJt/IMG-20250222-124006.jpg

https://i.postimg.cc/MptYnKXR/IMG-20250222-124033.jpg

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 22 feb 2025 22:20

Een ander zadel en je hebt al enkele grammen gewonnen.
En als ik jou was zou ik voor race- ipv mtb pedalen gaan.
I know myself like no one else
Nothing to defend

scottpch64
Forum-lid

scottpch64 23 feb 2025 07:10

Een carbon wielset en je hebt alweer enkele 100grammen gewonnen!
De set op je Agree weegt 1740gr.
Ga je voor de set van CSC op Aliexpress met dezelfde hoogte, dan win je al zo'n 450gr!
En dat ga je merken tijdens het rijden...
Fietsen worden altijd gewogen zonder pedalen, bidonhouders en Garminhouder, scheelt ook weer zo'n 400gr.

Wes56
Forum-lid

Wes56 23 feb 2025 09:24

Lcsmet schreef: 22 feb 2025 22:20 Een ander zadel en je hebt al enkele grammen gewonnen.
En als ik jou was zou ik voor race- ipv mtb pedalen gaan.
Dat is de bedoeling maar ik wil nog even doorgaan met deze pedalen. Ik wou nu niet ineens ook mijn schoenen vervangen en pedalenset op mijn oude cube. Ik heb trouwens deze schoenen (waar ik ook makkelijk mee kan stappen) en volgens mij enkele geschikt voor SPD.
https://www.futurumshop.nl/shimano-sh-r ... QsCK7FiACn
Op mijn oude cube gebruik ik deze ook. Dus ja....

Wes56
Forum-lid

Wes56 23 feb 2025 16:08

Daarnet even een kleine testrit gedaan (55km). Mja best wel tevreden over. Er was best wel wat wind en stuurt hiermee toch wat anders dan mijn oude Cube.
Originele zadel ook beter dan verwacht. Aanvankelijk was ik van plan om dezelfde zadel te kopen als op mijn oude cube. https://www.futurumshop.nl/pro-stealth- ... f_m5rNsJo9
Maar deze die op de nieuwe cube zit eigenlijk best wel goed. Ga er eerst nog even mee door denk ik. Dit kan ik later nog vervangen.
Verder fijne fiets.

bakboord1
Forum-lid

bakboord1 23 feb 2025 17:52

Aan gewicht is er vaak veel te winnen.
Ik hanteer een euro per gram als grens.
Mijn fiets is inmiddels bijna een kilo lichter.
En dus kwam ik vandaag na 60km met nog een volle bidon van 750ml weer thuis.
Ik zou niet te veel letten op gewicht en naast een paar betere wielen indien nodig je geld in een powermeter stoppen. Daar krijg je meer plezier van denk ik. Als je m goed gebruikt win je daar meer tijd mee dan met een paar lichtere bidonhouders.

Wes56
Forum-lid

Wes56 23 feb 2025 19:07

Nog beter. Ikzelf zou gerust nog een 5kg minder mogen wegen. :winkthumb:
Dit zal nog veel meer uitmaken denk ik. Die wielen zou ik zeker nog overwegen in de toekomst.

Patrick VB
Forum-lid

Patrick VB 23 feb 2025 23:03

Het zadel was het eerste dat ik heb vervangen. Vond het maar niks.
Zoals je vermeldt, gewicht verliezen gaat vaak gemakkelijk bij de fietser zelf. 😉

stansfield
Forum-lid

stansfield 24 feb 2025 09:01

SVW schreef: 20 feb 2025 18:11 Cube heeft de fietsen qua prijs (te) scherp in de markt gezet en behoudend geproduceerd. Mijn zoektocht naar de Agree pro/one liep helaas op niks uit. Met m’n FM aan het meten en rekenen gegaan wat betreft stack/reach. Nu een Attain SLT besteld, langere stuurpen erop en qua geometrie zit je op hetzelfde. Carbon frame en hoepels, Ultegra DI2 voor net geen 3k. Inderdaad beetje saai zwart en de cockpit is wat basic, maar daar valt op termijn best wat aan te doen.
Waar zit dat grote verschil eigenlijk in qua prijs bij Cube. Want ze zijn echt heel goed geprijsd voor wat je krijgt qua afmontage enz ten opzichte van andere merken. Is dat puur prijsstelling, marketing enz bij andere merken of is het ook in het frame wat anders. Ik lees wel wat over C62 en C68 carbon. Dit lees ik op hun site. Zit daar dan een gewicht/kwaliteitsverschil is bijvoorbeeld?

Niet al het carbon is gelijk. Bij ons C:62® carbon hebben we ten opzichte van ons HPC-carbon het aandeel hoog-modulus-vezels vergroot en zijn bovendien nanodeeltjes toegevoegd aan de hars. Het resultaat is een extreem licht, sterk en degelijk carboncomposiet.

De C:68X® carbon-constructie is de ovetreffende trap van licht, sterk en stijf. Je vind C:68X® carbon daarom alleen in onze allerbeste frames. Hier is de afstemming van hoog-modulus-vezels, nanodeeltjes en hars in een extreem hoge mate geoptimaliseerd. Dit is de nieuwe referentie voor lichte, sterke en stijve carbon frames.

rikkert
Forum-lid HC

rikkert 24 feb 2025 12:05

Precies, merida is een prima merk, dat al jaren prima fietsen levert. Is in nederland wat minder groot, maar als de fiets je past en je vnd m mooi zou zeker een Merida kopen, doet zeker niet onder voor een cube.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 24 feb 2025 14:44

@Stansfield, Het zou zomaar eens kunnen dat Cube met net iets minder winst per fiets tevreden is dan zeg maar Specialized/Trek om enkel die twee te noemen.
Waar je op een Trek dan weer relatief gemakkelijk een korting van 20-25% op de adviesverkoopprijs kan krijgen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

SVW
Forum-lid

SVW 24 feb 2025 18:36

stansfield schreef: 24 feb 2025 09:01
SVW schreef: 20 feb 2025 18:11 Cube heeft de fietsen qua prijs (te) scherp in de markt gezet en behoudend geproduceerd. Mijn zoektocht naar de Agree pro/one liep helaas op niks uit. Met m’n FM aan het meten en rekenen gegaan wat betreft stack/reach. Nu een Attain SLT besteld, langere stuurpen erop en qua geometrie zit je op hetzelfde. Carbon frame en hoepels, Ultegra DI2 voor net geen 3k. Inderdaad beetje saai zwart en de cockpit is wat basic, maar daar valt op termijn best wat aan te doen.
Waar zit dat grote verschil eigenlijk in qua prijs bij Cube. Want ze zijn echt heel goed geprijsd voor wat je krijgt qua afmontage enz ten opzichte van andere merken. Is dat puur prijsstelling, marketing enz bij andere merken of is het ook in het frame wat anders. Ik lees wel wat over C62 en C68 carbon. Dit lees ik op hun site. Zit daar dan een gewicht/kwaliteitsverschil is bijvoorbeeld?

Niet al het carbon is gelijk. Bij ons C:62® carbon hebben we ten opzichte van ons HPC-carbon het aandeel hoog-modulus-vezels vergroot en zijn bovendien nanodeeltjes toegevoegd aan de hars. Het resultaat is een extreem licht, sterk en degelijk carboncomposiet.

De C:68X® carbon-constructie is de ovetreffende trap van licht, sterk en stijf. Je vind C:68X® carbon daarom alleen in onze allerbeste frames. Hier is de afstemming van hoog-modulus-vezels, nanodeeltjes en hars in een extreem hoge mate geoptimaliseerd. Dit is de nieuwe referentie voor lichte, sterke en stijve carbon frames.
62/68 zou het percentage carbon zijn, meer carbon is minder hars en dus volgens zeggen lichter en stijver.
Cube is Duits, en moet dus in “die Heimat” opboksen tegen Canyon, Rose, Bulls etc.

Plaats reactie