Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Gehoorschade door fietsen?

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 25 feb 2025 11:05

https://www.ear-shield.com/

Ik ga nu deze proberen pro besteld. Net een Zelfde idee alleen groter dan de cat ears slimz waarmee ik ervaring heb. Ik wil best een review schrijven voor een eventueel fiets artikel.

Het moeilijke hieraan zal natuurlijk zijn dat het allemaal subjectieve ervaringen zijn. En dat een gedegen test wel enige kennis vraagt van danwel een audiotechnicus en aerodynamica expert.

Ik ben trouwens niet zo bang voor gehoorschade door fietsen. Bij mij relateert het er vooral aan dat ik zeer sterk geluidsprikkels ervaar vanwege mijn ASS. Ik ben er uiteindelijk bij toeval achtergekomen dat het eigenlijk niet uitmaakt wat het geluid is. Mijn hoofd filtert het gewoon niet zo goed. Windgeruis op lange fietstochten maakt je dan ook gewoon mentaal vermoeider. Zo vind ik windbeuken op de dijk eigenlijk fantastisch, maar is een ritje op de mountainbike op lage snelheid ( zelfs met dezelfde intensiteit toch ontspannender voor mij ). Heb ook jaren zonder gereden, maar sinds de laatste twee jaar zitten die cat ears airstreamz op beide helmen en denk ik er niet eens over na.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 25 feb 2025 12:55

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 25 feb 2025 14:40

Tja dat is gewoon in de basis 23db demping en dan vooral op hoge frequenties. Dat is een andere methode dan het proberen te breken of af te weren van de turbulente omgeving die rondom de oorschelp ontstaat. Hierdoor wordt het geluid van achteropkomend verkeer ook gewoon 23db gedempt en dat wil je dan juist weer niet. En dan zijn de hoogste DB waarden juist in de lagere frequenties gemeten bij fietsers. We gaan dan ook zelden 130km/h. Maargoed ik kan mijn festival pluggers ook wel een keer inzetten als test.

Uit de al genoemde studie
"
The results of our study correspond with previous data on motorcyclists and wind noise with the observed increase in dB of exposure in proportion to increase in speed.9 One interesting counterintuitive observation of our study is that the noise in the downwind ear was louder than the ear facing the wind source directly. This may be explained by the observed eddy currents that cause turbulent flow and therefore a higher dB of sound exposure to the downwind ear, as seen in Figure 4. When smoke was applied to the cyclist to observe the air currents, there was noted to be turbulent airflow in the downwind ear that could contribute to the increased sound levels measured
"

Uit een studie uit 1978 over wind noise ( niet per se van fietsers, eerder van iemand in een storm )
Noise Heard by Human Beings when Exposed to Atmospheric Winds
U.R. Kristiansen - Acoustics Laboratory, The University of Trondheim, Trondheim, Norway
O.K.Ø.Pettersen - Department of Acoustics, The University of Trondheim, Trondheim, Norway
"Even though the same general shapes were found in the pressure spectra for all the subjects,
the levels could differ by as much as 15 dB from one person to the next for identical wind
conditions (see Figure 5). This indicates that local characteristics in head shape are important
factors in the sound production"
"
The results show that the noise heard by a person looking directly into a wind is basically
of a low frequency nature, with much of its energy concentrated in a certain frequency
region. Because of the latter, the noise is often heard as a "rumbling tone". With increasing
wind velocity the noise level will increase and the frequency region will shift to higher values.

This zero angle of incidence condition is also the one where masking of other sounds plays
the most important part, as both ears are subjected to a relatively high noise. For angles
much different from zero, the noise levels are lower and usually have a monotonic decrease
with frequency. Both flow visualization and measurements of aerodynamic pressure fluc-
tuations in the wake indicate that the basic flow instability causing the noise at zero angle
of incidence is that of the fluctuations in the wake generated when the flow separates from the
head at the cheekbones.
Large differences were found in the measured pressure levels among the different subjects.
Previously published results [2] have shown that the variation in noise measured at the ear-
drum between different persons in a still air noise environment is only of the order 0-2 dB
for the frequencies in question. This indicates that the large differences measured during
the present experiments are caused by differences in source strengths, and that the facial
features influencing the shape and development of the fluctuating wakes therefore are of
importance
"
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 25 feb 2025 15:36

thestudent schreef: 25 feb 2025 14:40 Tja dat is gewoon in de basis 23db demping en dan vooral op hoge frequenties. Dat is een andere methode dan het proberen te breken of af te weren van de turbulente omgeving die rondom de oorschelp ontstaat. Hierdoor wordt het geluid van achteropkomend verkeer ook gewoon 23db gedempt en dat wil je dan juist weer niet. En dan zijn de hoogste DB waarden juist in de lagere frequenties gemeten bij fietsers. We gaan dan ook zelden 130km/h. Maargoed ik kan mijn festival pluggers ook wel een keer inzetten als test.
Ik heb het niet over de standaard pluggerz oordoppen, maar de premium op maat gemaakte die ik heb voor festivals.
Kan je gewoon andere filters inzetten. Van 10dB, 15dB, 20dB of 25dB.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 25 feb 2025 15:54

CampaYolo schreef: 25 feb 2025 06:52 Interessant onderwerp.
Ik sluit mij aan bij de eerder gedeelde ervaringen van de cat-ears. Ik heb de indruk dat ze wel iets doen, maar verwacht er geen wonderen van.

In hoeverre zou de vorm en stand van de oorschelp nog van invloed kunnen zijn?
Terwijl sommigen nog redelijk normaal met elkaar kunnen praten ben ik onbereikbaar voor mensen zonder het stemvolume van een megafoon.
Dan zijn je oren niet aero. Dat scheelt zomaar 25 watt met mij, want ik heb nooit last van windgeruis. Wellicht een gat in de markt voor plastisch chirurgen... :mrgreen:

Ik merk ook geen verschil met andere helmen. Ik denk dat de vorm van het oor dus echt verschil maakt.
Campagnolo Ultra Dork

1094
Forum-lid

1094 25 feb 2025 16:51

Ik heb eigenlijk nooit het idee dat ik last heb van windruis. Alleen met een muts over de oren (met gaatjes er in) of met oordopjes in

Dubbeldekker
Forum-lid

Dubbeldekker 25 feb 2025 19:04

Kornuit schreef: 25 feb 2025 15:36
thestudent schreef: 25 feb 2025 14:40 Tja dat is gewoon in de basis 23db demping en dan vooral op hoge frequenties. Dat is een andere methode dan het proberen te breken of af te weren van de turbulente omgeving die rondom de oorschelp ontstaat. Hierdoor wordt het geluid van achteropkomend verkeer ook gewoon 23db gedempt en dat wil je dan juist weer niet. En dan zijn de hoogste DB waarden juist in de lagere frequenties gemeten bij fietsers. We gaan dan ook zelden 130km/h. Maargoed ik kan mijn festival pluggers ook wel een keer inzetten als test.
Ik heb het niet over de standaard pluggerz oordoppen, maar de premium op maat gemaakte die ik heb voor festivals.
Die heb ik ook, op maat gemaakt en filtert harde en doorgaande geluiden maar laat je wel toe om een gesprek te voeren vanwege de filters.
Ik werk hobby matig veel met machines dus onmisbaar voor mij.
Maar onder een fietshelm zitten die dingen niet heel lekker hoor! Je voelt te veel druk en de filters worden afgesloten.

Misschien zijn er inmiddels betere varianten op de markt, de mijne dateren van 2018, dus ik hoor graag of er ook exemplaren zijn die wel onder je helm passen.
Adversity is the Catalyst of Change

bigfloor
Forum-lid

Gebruikersavatar bigfloor 26 feb 2025 09:34

Ik rijd al jaren met cat-ears, ziet er niet uit van die bakkebaarden. Ze zijn wel gevoelog voor plaatsing om het best mogelijke effect te hebben.
En ik denk dan altijd dat ze niet zoveel windgeruis tegenhouden, totdat ik ze een keer weer van de helm afhaal. Dan weet je ineens weer dat het wel veel scheelt.
Maar als iemand wat beters heeft gevonden, dan houd ik me aanbevolen, minder windgeruis is wat mij betreft zeker gewenst.
Canyon's in 2XL: Aeroad CF SLX '24, Ultimate CF SL '18, AL SLX '18 & Grail2 CF SL '24

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 26 feb 2025 19:27

Dubbeldekker schreef: 25 feb 2025 19:04
Kornuit schreef: 25 feb 2025 15:36
Die heb ik ook, op maat gemaakt en filtert harde en doorgaande geluiden maar laat je wel toe om een gesprek te voeren vanwege de filters.
Ik werk hobby matig veel met machines dus onmisbaar voor mij.
Maar onder een fietshelm zitten die dingen niet heel lekker hoor! Je voelt te veel druk en de filters worden afgesloten.

Misschien zijn er inmiddels betere varianten op de markt, de mijne dateren van 2018, dus ik hoor graag of er ook exemplaren zijn die wel onder je helm passen.
Hoi,

Ik denk dat jij acrylaat oordoppen hebt. Die zijn veel harder en zitten dus ook minder prettig zeg maar. Voordeel is dat ze langer mee kunnen gaan. Ik heb op maat gemaakte doppen van silliconen. Die voel ik niet zitten, dus zou ik ook prima mee kunnen fietsen. Nadeel van silliconen is dat ze iets minder lang mee gaan. Oordoppen van 2018 zou ik sowieso eens vervangen, omdat je oren altijd veranderen en ze wel volledig moeten aansluiten om de dempende werking te houden.

depoldertoerist
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 26 feb 2025 19:40

inderdaad scheelt windgeruis wel per helm, maar je hebt ook nog de variabele hoofd in de helm... ik heb een helm gehad waarvan de bandjes een soort zoemend geluid maakten. Echt super irritant. Pas toen mijn volgende helm dat niet had merkte ik hoe oncomfortabel dat geluid eigenlijk was.

Ik weet niet meer welk merk het was (bell zou kunnen, maar ben er niet zeker van) gehoorschade kreeg ik er niet van denk ik, wel hoofdpijn, maar het geeft wel aan dat er verschil zit in het geluid dat je om je oren krijgt.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 26 feb 2025 20:16

Ik heb een redelijk gehoor en als dit slechter is geworden is dat vooral van vuurwerk en house feestjes.
Van het fietsen niet. Daarnaast rijd ik vaak met oordoppen met muziek in en die dempen ook dat geluid.

Dus... zijn muziek oordoppen beter dan geen oordoppen -:)

Misschien verschilt het ook per persoon de een is gevoeliger op zijn oren dan de ander. Ik heb veel oorontstekingen gehad.
Bv de afgelopen maand bij een beetje wind moet ik mijn oren afdekken anders gaat het echt pijn doen.
Laatst gewijzigd door wasbeer2006 op 26 feb 2025 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 26 feb 2025 20:17

Edwin schreef: 24 feb 2025 15:14 Ik kwam 1 onderzoek tegen waarin wel gemeten is, in een windtunnel met verschillende yaw angles. Helaas met maar 1 helm. Ik schrok van de gemeten waarden. 100 dB bij 30 km/u en 3 Bft tegenwind is geen uitzondering. Volgens de tabellen genoeg om na 5 minuten gehoorschade op te lopen. Zelfs bij lagere snelheden ga je al richting de 86 dB, een geluidsterkte die je eigenlijk niet langer dan 2 uur zou moeten hebben. Is de windsnelheid 96 km/u, best haalbaar in een afdaling in combinatie met wat wind, hebben ze 120dB gemeten!
Ik zat hier vandaag nog even over te denken en ben nog even gedoken in hoe dat onderzoek is gedaan. Ze hebben dit gemeten met een geluidsmeter op de fiets. Dat kan nooit de dB zijn die in het oor worden gemeten. Die wind in een microfoon heeft een gigantisch effect. Net zoals je met een telefoon staat te bellen in de wind, dan hoort ook niemand je.

Zou het werkelijk 120dB zijn bij 96kmh, zou elke prof nu gehoorschade hebben. 120dB is gigantisch. Wanneer je in een feesttent staat met 110dB wordt je al misselijk als je je oordoppen even uit doet.

Wat betreft die 100dB bij 30kmh en 3Bft is ook niet realistisch. Dan zou je namelijk de fietser naast je niet eens meer kunnen verstaan, terwijl ik dan nog regelmatig hele gesprekken voer. 3Bft is ook nog niet eens zoveel. Bij 5-6Bft wordt het alweer wat een ander verhaal, maar dan nog is 100dB vrij onrealistisch.

Plaats reactie