Er wordt toch niks rechtgepraat?
Decathlon
is met alles zo.
Hoeveel betaal je voor bepaalde GSM's, wa kosten die werkelijk?
Fietsen idem, sommige komen ook een ezelfde, of gelijkaardige mal en kosten een veelvoud
Hoeveel betaal je voor bepaalde GSM's, wa kosten die werkelijk?
Fietsen idem, sommige komen ook een ezelfde, of gelijkaardige mal en kosten een veelvoud
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)
-
- Forum-lid
Ik zie mezelf als een zeer kritische koper en mede daarom haal ik zeker voor de twee opgroeiende kids 90% bij de Zara. Die zijn aardig transparant qua herkomst en ik check gewoon de labels. China/ Bangladesh gaat direct terug het schap in tenzij ik er echt niet onderuit kom. Dat lukt prima, verreweg het meeste komt uit Marokko en Turkije (ook niet heilig maar en dichter bij huis en een heel stuk beter dan China / Bangladesh qua arbeid). Dat het ietsjes duurder is dan de Hennes, prima.fatmodul schreef: ↑01 mar 2025 16:36Ik denk dat laatste. Dat geldt ook voor Nike vs Kipsta.
En 40€ voor een Merino shirt is bij de Bever al snel het dubbele.
Ik denk dat men zich niet schuldig er hoeft te voelen voor shoppen bij Decathlon dan bij Intersport of Bever, zolang je er maar niet meer van kopen.
Fietskleding heb ik er vooral moeite mee als een duur shirt uit China komt (hallo Biehler, 100 Euro made in China). Dat gaat er bij mij gewoon niet in als ik ook voor Gobik, Santini, etc kan kiezen, volledig gemaakt in Europa.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Jij weet zeker dat je niets uit China oid hebt met slechte arbeidsomstandigheden? Ik zou wensen dat het kon, maar ik geef je precies 0% kans dat het lukt.
Wielershirtjes van €100 zijn tegenwoordig de goedkoopjes

Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Dit past ook wel aardig in mijn straatje.franciscus82 schreef: ↑02 mar 2025 16:20 Fietskleding heb ik er vooral moeite mee als een duur shirt uit China komt (hallo Biehler, 100 Euro made in China). Dat gaat er bij mij gewoon niet in als ik ook voor Gobik, Santini, etc kan kiezen, volledig gemaakt in Europa.
Misschien een leuke voor een eigen topic; made in EU fietskleding

-
- Forum-lid
Ik weet dat niet zeker. Ik verwacht dat ik ook kleding in de kast heb liggen die niet geheel zonder dwang gefabriceerd is. Ik probeer er rekening mee te houden. Als van een bedrijf bekend is dat zij kleding fabriceren door middel van dwangarbeid en zodoende de prijzen laag weten te houden en je blijft er nog steeds kleding bestellen omdat het goedkoop, dan ben je wat mij betreft af. Het zou mooi zijn als de consument laat zien niet in zee te willen gaan met moderne slavendrijvers.daniel1975 schreef: ↑02 mar 2025 16:56Jij weet zeker dat je niets uit China oid hebt met slechte arbeidsomstandigheden? Ik zou wensen dat het kon, maar ik geef je precies 0% kans dat het lukt.
Wielershirtjes van €100 zijn tegenwoordig de goedkoopjes. Beetje merk rekent toch al snel €180. Niet Normaal….
Het probleem is dat iets dat in China gemaakt wordt daarom niet noodzakelijk in slechte omstandigheden laat staan door kinderen gemaakt is.
China evolueert ook.
Maar je kan het natuurlijk niet weten.
Wie heeft hier een iPhone trouwens?
China evolueert ook.
Maar je kan het natuurlijk niet weten.
Wie heeft hier een iPhone trouwens?

Ik vind dat je met dit soort artikelen altijd moet uitkijken. Er wordt weinig bewijs gegeven en veel aannames gedaan. Decathlon maakt regelmatig rapporten openbaar over duurzaamheid. Hun leveranciers worden geaudit door hun zelf en ILO.
En ja, er zal vast wat te vinden zijn.. maar vlak de andere merken ook niet uit. Die halen hun producten van dezelfde fabrieken en regio's.
Dat het meer kost, zegt niet altijd zoveel.
En ja, er zal vast wat te vinden zijn.. maar vlak de andere merken ook niet uit. Die halen hun producten van dezelfde fabrieken en regio's.
-
- Forum-lid
Dat laatste klopt zeker. Na het instorten van Rana Plaza wel wat docu's hierover gezien. Waarbij er ook gewoon diverse labetjes gevonden zijn van duurdere merken op allerlei plekken die ook niet door allerlei keuringen kwamen.Phantom78 schreef: ↑03 mar 2025 10:10 Ik vind dat je met dit soort artikelen altijd moet uitkijken. Er wordt weinig bewijs gegeven en veel aannames gedaan. Decathlon maakt regelmatig rapporten openbaar over duurzaamheid. Hun leveranciers worden geaudit door hun zelf en ILO.
Het blijft gewoon heel lastig om de hele keten van grondstof tot eindproduct verantwoord te houden. Ook wel eens iets gelezen over katoen uit Turkije wat dan weer door Syrische vluchtelingen geplukt werd.
Het is echt superlastig om iets te kopen dat niet op de een of andere manier "besmet" is.
Ik ben blij dat ik niet van Asperges hou want ook die worden (soms) gestoken door halve dwangarbbeiders...
En dat gebeurt dan om de hoek in plaats van aan de ander kant van de wereld
Ik ben blij dat ik niet van Asperges hou want ook die worden (soms) gestoken door halve dwangarbbeiders...
En dat gebeurt dan om de hoek in plaats van aan de ander kant van de wereld
Courir c'est mourir un peu