Pagina 3 van 9

Geplaatst: 02 mei 2010 21:59
door polariteit
Gisteren inderdaad even langs geweest om de maten helemaal op te laten meten. Dit kwam er op neer dat een 66 wsl wel ging lukken, maar hij twijfelde over de verhouding hoogte zadel tov hoogte stuur. de kans is dat ik dan te laag ging zitten met mijn voorlijf.

Nu wil hij een bestaande oude fiets dusdanig instellen op mijn lichaamsverhoudingen (ofzoiets, ik begreep het niet helemaal, er kwamen net iets teveel technische termen tussendoor). heb nu een vervolgafspraak voor halverwege deze week om dit te gaan bekijken.

adh hiervan gaan we bekijken wat de beste optie is: jj of koga of prorace, of helemaal niks (wat hij althans kan leveren).

@nagtie: 2e hands heb ik ook aan zitten denken, maar hier wil ik liever niet aan beginnen ivm gebrek aan kennis op gebied van fietsen, en gezien dat ik gewoon een product met garantie etc wil ;)

Geplaatst: 02 mei 2010 22:36
door indewind
Beste Polariteit

Met jou lengte zou ik voor 66 gaan. Zelf ben ik 2m/115kg en rij op een Koga66cm, al 8 jaar lang en het alu-frame blijft prima. Met extra lange zadelpen en stuurpen lukt het prima om tot een goed zit te komen.
In 'onze' gewichtsklasse zijn wielen het belangrijkste (zie eerdere opmerkingen). Ik rij 6000km pj en heb elke twee jaar een nieuw achterwiel mavic cxp33, 36 spaaks nodig.
Denk ook aan een goed en stevig zadel. Die lichte carbontroep is niet op onze belastingen berekend.

Geplaatst: 03 mei 2010 09:37
door polariteit
dank voor de tip mbt het zadel indewind. had ik om eerlijk te zijn nog niet aan gedacht.

Geplaatst: 03 mei 2010 10:02
door polariteit
Gelijk even nog een vraag: iemand gaf me als suggestie om eens te denken aan een tijdritstuur, omdat dit soort sturen dichter naar je toe staan omdat je je armen erop moet kunnen leggen. Iemand die hier misschien iets over kan vertellen en of hier grote nadelen aanzitten? Kan je

Geplaatst: 03 mei 2010 10:37
door frenkie
polariteit schreef:Gelijk even nog een vraag: iemand gaf me als suggestie om eens te denken aan een tijdritstuur, omdat dit soort sturen dichter naar je toe staan omdat je je armen erop moet kunnen leggen. Iemand die hier misschien iets over kan vertellen en of hier grote nadelen aanzitten? Kan je


Met een gewone stuur heb je meer mogelijkheden om verschillende handposties af te wisselen, op het stuur, onderin de beugel, op de remmetjes, over de remmetjes, voor de remmetjes etc

op een tijdrit stuur ben je hierin minder flexibel, als je vooral langere tochten wil maken zou ik hier dus niet voor kiezen.

Geplaatst: 03 mei 2010 13:30
door chevalier
Leuk om dit te lezen, zelf ben ik 203 cm , met een binnenbeenlengte van 106 cm.
Durf bijna te zeggen dat jou binnenbeenlengte vast geen 106 is.
5 jaar geleden een Van Tuyl frame op maat laten maken voor 900 euro incl voorvork
je zou ze kunnen benaderen.
Het frame is toen in Belgie gemaakt, met carbon voorvork en verlengde vorkbuis. Het is een super stabiel en sterk frame dat heb je echt nodig met zon gewicht en lengte , zelf weeg ik rond de 105 kilo.

Framemaat is trouwens 65 cm hart bracket / hart bovenbuis

Maar ik kan zo niet zien waar je woont. je mag altijd langskomen voor een proefritje. ik woon vlakbij Hoorn, in Noordholland

http://www.vantuyl-bikes.nl/



Dit is mijn fiets, klik klik

http://img709.yfrog.com/img709/9274/vantuylvt730.jpg

Geplaatst: 03 mei 2010 14:20
door polariteit
Dank voor je reactie chevalier. Mijn binnenbeenlengte is (volgens mij, als ik het goed onthouden heb) 107cm.

Ik ga eens contact opnemen met van tuyl hierover, ben benieuwd.

Mooie fiets heb je. Je aanbod houd ik even in gedachten.

Geplaatst: 03 mei 2010 14:37
door chevalier
Dan moet ik dus flink tegen je op kijken met 215. Van tuyl vind ik een hele goeie zaak met dito service.
Met jou lengte kunnen ze vast een goed frame voor je maken, het is belangrijk dat je goed op je fiets komt te zitten.
Mijn fiets heb ik trouwens zelf opgebouwd, alleen het frame komt bij hun vandaan en nog een paar dingetjes.
De wielen heb ik laten maken bij bike experto, en die zijn supersterk.

Geplaatst: 03 mei 2010 22:32
door iron2man
Ik wil graag even een opmerking plaatsen voor indewind
Hoe kom je erbij om lichtgewicht carbon als troep te betitelen ?
Carbon kunnen zo sterk en stijf maken zoals je het maar hebben wilt.Easton heeft wielen in omloop voor rijders tot een gewicht van 150 kg en die zijn gemaakt van carbon
Voorbeeld nummer 2 Als je kijkt naar topbaanrenners die een maxvermogen van 1800 tot 2000 watt kunnen overbrengen op een lichtgewicht carbonframe dan mag je ervan uit gaan dat carbon zeer sterk is
Ik denk dat iemand zoals Chris Hoy even gaat sprinten op een 8 jaar oud alumunium frame het frame meteen aan gort trapt
Een frame van metaal wordt met de jaren steeds soepeler en minder stijf iets waar een frame van carbon totaal geen last van heeft

Geplaatst: 06 mei 2010 10:03
door polariteit
Gisteren weer even bij de fietsenmaker geweest, en het lijkt er nu op dat zowel een Jan Janssen (had ik al verwacht) als een Koga niet gaan werken. Met de Koga is het probleem dat het zadel op zich hoog genoeg kan, evenals dat de bovenbuis wel lang genoeg is, maar dat het stuur niet hoog genoeg kan. Hierdoor zou ik dan te diep gaan zitten met als resultaat ruk en nekklachten, en tja dat hoeft van mij dus ook weer niet :)

Nu is er wellicht nog 1 optie, en dat is een prorace electra. deze heeft een flink hogere stuurbuis dan de koga. De fietsenmaker miste hiervan echter een aantal maten in de geometrie tekening die prorace op zijn site heeft staan, dus dit moet nagevraagd worden.

Mocht de prorace afvallen, dan wil ik evt nog gaan denken aan maatwerk frame maar dat zal heel erg afhankelijk zijn van de prijzen daarvan. Ik heb inmiddels Duell gevonden, en een italiaan (storoni), maar daar kost een frame respectievelijk 1500 en 2000 euro. dus dan heb ik nog geen fiets.

Weten jullie misschien nog een framebouwer, en dan vooral 1 die wat schappelijker prijzen hanteert dan Duell en SToroni? De hiervoor door chevalier genoemde Van Tuyl kan niks betekenen.

(Mag eventueel ook in het buitenland zijn)

Geplaatst: 06 mei 2010 10:48
door amclassic-fan
M-engineering zal wel een frame kunnen bouwen met een prijs die leuker is voor je portomonnee.

@iron2man, waarom zou een metalen frame steeds minder stijf worden? En die topbaanrenners rijden niet op licht gewicht frames, die carbon baanframes zijn nog al aan 't gewicht.

Geplaatst: 06 mei 2010 12:28
door silvan