Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Amateurwielrenners moeten de weg op

race-niek
Forum-lid
Berichten: 741
Lid geworden op: 24 feb 2009 21:32
Locatie: Groningen

race-niek 26 apr 2010 16:17

tja het is Nederland he, kunnen beter fietsen in Belgie.
hebben ze meer respect voor wielrenners;)
Racefiets: Concorde R-blade full carbon 2009

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4229
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 26 apr 2010 16:17

Obbe schreef:... Tijdens het boodschappen doen met de auto gister kwam er een grote groep voorbij in Delft. 2 motoren erbij om ze te begeleiden (geen wedstrijd).

Bedoel je nu de Reineveldbrug?

Het is me niet helemaal duidelijk wat precies misgaat in deze situatie. Dus enkele vragen:
Waar horen die motoren en fietsers te rijden volgens de wegcode? Op het fietspad? Of gewoon aan 25 op de weg?
Hoeveel man zat er in die groep? Hoe lang zat je er achter? En als ze 2-aan2 rijden zoals je voorstelt, hoe langgerekt wordt zo een groep?
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

moustache
Forum-lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 15 jun 2007 16:39

moustache 26 apr 2010 16:27

Ik neem tegenwoordig voor alles maar dan ook voor alles mijn snelheid terug: fietsers die ik in wil halen (pardon, bedankt), verkeer van links (ik heb dus voorrang), loslopende honden, katten, auto's uit kleine zijweggetjes, ALLES.
Ik doe dit om mezelf in bescherming te nemen. Het is me het niet waard om op mijn snufferd te gaan. Zonde van de snor.
Mijn gemiddelde snelheid heb ik nooit naar gekeken. Heeft ook geen nut als je in hartje Arnhem woont. Die gemiddelde snelheid boeit ook zoooooo weinig. Ik zie dat vaart minderen meer als goed intervaloefening.

Als er dan weer eens iets bijna is voorgevallen dan doe ik dat af met een grote zucht en vervolg ik mijn weg al fluitend, want fietsen is gewoon heerlijk.
En als ik wil knallen dan doe ik dat wel op de trainingskoersen op Papendal.

moustache
Forum-lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 15 jun 2007 16:39

moustache 26 apr 2010 16:30

race-niek schreef:tja het is Nederland he, kunnen beter fietsen in Belgie.
hebben ze meer respect voor wielrenners;)


...maar de wegen daarentegen... :rolleye:

radje748
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 04 jan 2010 12:16

radje748 26 apr 2010 17:05

Bijzondere discussie! Ik denk als je het gros van de wielrenners alleen laat rijden er geen vuiltje aan de lucht is, zet ze in een groep en de wereld moet ineens veroverd worden (?)...beetje respect voor de andere deelnemers zou alle ellende wegnemen. Het betreft hier een hobbie! zowieso schijnt er tegenwoordig een soort hierarchie te ontstaan..ik heb een duurdere fiets, dus ik sta bovenaan...pfffff..afgelopen weekend weer hele bosjes pina's en dura;s ingehaald op de amerongseberg....en dan beneden zie ik ze weer met bosjes doorknallen en mensen irriteren....helaas weer de minderheid die het voor de meerderheid verziekt!!! Dus om nu op de weg te gaan rijden....komop...laten we ons een beetje gaan gedragen en vriendelijk elkaars en onze hobbie gaan uitvoeren!!!

Gebruikersavatar
aapje
Forum-lid
Berichten: 787
Lid geworden op: 19 jan 2010 16:42

Gebruikersavatar aapje 26 apr 2010 17:08

Sharkman 1 schreef:Wat ik bijvoorbeeld niet snap is dat fietsers nog steeds rijdend mogen bellen, sms'en en nog veel meer (die in een auto veel makkelijker zijn maar waar wel voor wordt beboet).


Qua risico op ongelukken maakt het niet veel uit, dus daarom is het niet verboden. Ik vindt ze zelf ook niet zo gevaarlijk (meestal rijden ze alleen en blijven ze aardig rechts). In een auto heb je nu eenmaal veel minder marge vanwege de veel hogere snelheid.

Gebruikersavatar
aapje
Forum-lid
Berichten: 787
Lid geworden op: 19 jan 2010 16:42

Gebruikersavatar aapje 26 apr 2010 17:27

Obbe schreef:Ik kan me de reacties over groepen overigens goed voorstellen. Tijdens het boodschappen doen met de auto gister kwam er een grote groep voorbij in Delft. 2 motoren erbij om ze te begeleiden (geen wedstrijd). Over de trambrug in Delft waar je gemakkelijk met z'n 2en naast elkaar kan rijden op het fietspad vond deze groep het zeer nodig om met z'n 3en á 4en naast elkaar te riiden en zo de rechterbaan voor de auto's totaal te blokkeren met de 25km/h die ze reden. Ik kan er vervolgens niet langs omdat er auto's op de linkerbaan rijden en ik geen fietser op mijn morotrkap wil hebben. Op zo'n moment denk ik wel: ASO's!!! En dan fiets ik zelf nog en kan ik het dus beter begrijpen. Ik vraag me op zo'n moment echt af wie die mensen denken dat ze zijn....Dit soort mensen verpesten het wel voor de rest van de fietsers.

Volgens mij kwam ik dezelfde groep tegen op de Dorpskade aan de rand van Den Haag, vlak voor de brug waar je de Zwet oversteekt. Zij gingen richting Den Haag en ik reed hen tegemoet op de racefiets. Daar moeten fietsers oversteken naar een fietspad aan de andere kant van de weg. Dat is dus een erg vervelende plek om zo'n grote groep tegen te komen, maar men reed daar wel aardig voorzichtig vond ik (op tijd ruimte maken voor mij).

Maar ik laat me ook niet gek maken. Ik kan me voorstellen dat een gewone burger zich rot schrikt als hij zo'n zwerm renners op zich af ziet komen die op 20 meter afstand pas ruimte maken.

Gebruikersavatar
arepol
Forum-lid
Berichten: 1467
Lid geworden op: 17 jun 2008 14:07
Locatie: Eindhoven
Contact

Gebruikersavatar arepol 26 apr 2010 17:38

Er was zaterdag een soort sponsor toertocht georganiseerd t.b.v. een westlands Alpe D'huzes team. Misschien dat het die groep was die je tegenkwam

bartoor
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 sep 2008 21:44

bartoor 26 apr 2010 17:52

Ach ik rijd meestal alleen, en waar het kan niet over het fietspad aangezien er met mooi weer veel ouderen of ouders met kinderen rijden. Of zoals dit weekend groepen wielrenners en hardlopers die gezellig uitwaaieren over het fietspad. Natuurlijk heel leuk en gezellig om in een groep te fietsen en lopen maar levensgewaarlijk in bochten ed. voor tegenliggers. De reacties zijn over het algemeen niet erg sociaal en groet kan er niet af en schelden kan men des te meer. Op een of andere manier komt in een groep vaak het slechtse in de mens naar boven....en verdwijnt er een sociaal aspect. Jammer want uiteindelik zitten we allemaal voor onze lol op die fiets....

Gebruikersavatar
peterj
Forum-lid
Berichten: 1480
Lid geworden op: 06 apr 2006 01:19
Locatie: West Brabant

Gebruikersavatar peterj 26 apr 2010 17:59

radje748 schreef:.ik heb een duurdere fiets, dus ik sta bovenaan...pfffff..afgelopen weekend weer hele bosjes pina's en dura;s ingehaald op de amerongseberg....en dan beneden zie ik ze weer met bosjes doorknallen en mensen irriteren....helaas weer de minderheid die het voor de meerderheid verziekt!!!


He bah... waarom nu weer mensen die op een bepaald fietsmerk rijden in een hokje stoppen? pfffff...
Mijn enige doel is trainen totdat ik geen pijn meer voel.

radje748
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 04 jan 2010 12:16

radje748 26 apr 2010 18:04

Niet persoonlijk hoor :)...wil het merk wel veranderen...maar was meer om aan te geven dat het wel lijkt; hoe duurder de fiets...hoe erger de arrogante/egoistische houding....
en ja ik rij ook op een duur ijzer..maar kan wel groeten, afstand houden en andere mensen(andere deelnemers) in hun waarde laten
He bah... waarom nu weer mensen die op een bepaald fietsmerk rijden in een hokje stoppen? pfffff...
]

adu
Forum-lid
Berichten: 164
Lid geworden op: 03 aug 2009 13:14

adu 26 apr 2010 18:38

Wielrenners op de rijweg? Waarom niet een vrije keus? Op de rijweg indien mogelijk (veilig), anders kies je ervoor op het fietspad te rijden. Op welk deel van de weg je je ook bevindt, je hebt je aan de spel(verkeers)regels te houden. Dat geldt voor iedere wegdeelnemer, jong, oud, snel, langzaam, etc. Reacties op dat andere forum zijn beneden ieder peil, bah, puberaal gedoe wat niets toevoegt.
To short, too tall,
Doesn\'t matter, one size fits all.
Zu groß, zu Klein,
Der Schlagbaum sollte oben sein.

Plaats reactie