Pagina 3 van 11
Geplaatst: 17 apr 2010 12:12
door rob74
even reageren,...
Ik heb nooit met tubes gereden. Ook nooit een tube vervangen. De verhalen over tubes vervangen van de tube rijders komen bij mij over als "veel gedoe". Ik denk dat bibas makkelijker zijn. That's all.
Als jullie dat al beneden peil, doe me een lol en ga ergens anders moraalridder spelen.
Zo en nu ga ik van het mooie weer genieten. MET bibas en ik zal wel niet lek rijden gok ik zo.
Geplaatst: 17 apr 2010 12:12
door fdegrove
Hoi,
Edwin01 schreef:Ik heb zelf ervaring met tubes én draadbanden, dus niet beginnen te zeuren over horen zeggen en zo hè!
Voor een wedstrijd zou ik het misschien nog een keer overwegen, maar trainen of toeren? NOOIT MEER!!! De ellende als je lek rijdt is het mijns inziens niet waard. De huidige generatie vouwbandjes rijdt zeer goed tot uitstekend.
PS fdegrove: ik vind je reacties naar Rikkert en Rob74 beneden peil. TS vraagt duidelijk welke toerfietsers er met tubes rijden en waarom, dus waarom niet heeft hier ook een plek. Het begint er een beetje op te lijken dat je je vooral niet negatief over een tube (of een latex biba...) mag uitlaten, anders ben je een prutser, een zeikerd of een topicverzieker....
Je bent je er wellicht niet van bewust maar je antwoord is zelf ook weer naast de kwestie.
Commentaar en gezeur genoeg maar we weten nog steeds niet waarom een tube wisselen zo'n ellendige onderneming zou zijn.
Behoudens inhoudloos, gratuit commentaar tot zelfs onkunde van degenen die beweren ervaring te hebben.
M.a.w. al wat je hoort is: "IK" kan het niet dus mag "JIJ" het ook niet kunnen. Flauw.
Ciao,
Geplaatst: 17 apr 2010 12:17
door shellie
Rijd zowel met tubes als met draadbandjes (ook webstrijden). Waarom naar tubes geswitched? Als je met hoge carbon velgen wil rijden, dan kun je bijna niet anders. ik vind zo'n alu strip niet mooi en heb me een setje hoge carbon wielen aangeschaft begin verleden jaar.
De eerste keer een tube opleggen kost dan inderdaad wat extra werk. je moet de velg 2 a 3 keer voorlijmen en laten drogen. (en dus 2 keer voor 2 wielen). Maar omdat die wielen volledig nieuw waren is het eigenlijk alleen maar mooi om daar even lekker mee bezig te zijn. Resultaat is dan twee zeer mooie, en goed lopen wielen met tubes. Heb er sindsdien een nieuw setje tuben opgelegd, want oude versleten (vit cx 320tpi, vind ik prima). Toch maar even de oude lijmlagen afgehaald. (Met hexaan gaat dat prima, even in laten trekken en lijm wegvegen). dan toch weer even bezig om de nieuwe lijm aan te brenegen, etc. Maar weer zelde prima resultaat.
Dit jaar 1 maal lek, door scherpe kei op het fietspad. Onderweg de tube afhalen was even wat werk, 5 min ofzo, doordat ik volledig lijm was er geen beginnetje (zoals fdegrove dat altijd doet). Daarna reserve tube erop, zonder lijm. ik neem meestal een res. tube mee in 2e bidon. Zonder lijm wel wat voorzichtiger door de bochten, maar dat is geen probleem.
Wat mij betreft dus prima om met tubes te toeren. wel een paar aanraders:
- Zorg voor een tweede wielset waarop je kunt rijden als de tubes aan het drogen zijn
- Wedstijden: tubes zijn prima, en hebben zich in peloton bewezen
- Toeren (alleen): lek onderweg prima te verhelpen, kost wellicht iets meer tijd als je niet geoefend bent in tubes en wel in draadbandjes. Daarna, iets voorzichtiger door gebrek aan lijm.
- Toeren in een groep: door ongeoefendheid van wisselaar moet de groep wellicht iets langer wachten, maar denk dat velen het zeer interessant vinden om te zien hoe je een tube wisselt. Daarna wel voorzichtig blijven door gebrek aan lijm (zeker in de groep).
Al bij al, geen grote nadelen vanwegen de tubes, enkel de voordelen.
Geplaatst: 17 apr 2010 12:24
door em
Ik denk vooral dat het de onwetendheid en het gemak is dat een hoop toerfietsers met bandjes rijden en niet met tubes. Dat is voor mij in elk geval de reden dat ik met bandjes rij.
Ben wel benieuwd hoe tubes nou precies rijden omdat er zoveel positieve verhalen over zijn. Misschien toch maar eens een wielsetje met tubes lenen een dagje...
Geplaatst: 17 apr 2010 12:33
door fdegrove
Hoi,
Ben wel benieuwd hoe tubes nou precies rijden omdat er zoveel positieve verhalen over zijn. Misschien toch maar eens een wielsetje met tubes lenen een dagje...
Een setje goede open tubulars met een latex biba komt al zeer dicht in de buurt.
Ciao,
Geplaatst: 17 apr 2010 12:38
door em
fdegrove schreef:Hoi,
Ben wel benieuwd hoe tubes nou precies rijden omdat er zoveel positieve verhalen over zijn. Misschien toch maar eens een wielsetje met tubes lenen een dagje...
Een setje goede open tubulars met een latex biba komt al zeer dicht in de buurt.
Ciao,
De Veloflex Pave en Michelin latex biba's liggen al klaar voor de zomer...
Geplaatst: 17 apr 2010 13:44
door csteenbe
Dat klooien met tubes is hobby, niets is leuker om met je fiets bezig te zijn!
Daarnaast rijden tubes, Veloflex, is zalig echt beter als draadbanden rijdt ook met draadbanden dus weet ook het verschil.
Naast een reserve tube neem ik ook altijd vittoria pitsstop mee, bij een klein lek helpt dit je om naar huis te komen.
Dit jaar ga ik La Marmotte rijden met tubes, rijdt ik lek heb ik pech en doe ik er 10 minuten langer over
Geplaatst: 17 apr 2010 14:12
door edwin01
fdegrove schreef:Hoi,
rob74 schreef:Als ik de verhalen van deze tube rijders lees, begrijp ik ineens waarom bijna iedereen met draadbanden of vouwbanden rijdt.
Wat een ongelovelijk primitief gedoe is dat, zo'n tube erop leggen. Ik vervang liever even een biba. Klinkt ook een stuk goedkoper.
Als ik je nu zeg dat kwaliteit om kwaliteit tubes rijden echt niet veel duurder is dan bandjes rijden, geloof je het dan?
Zal ik eens flink in jouw topics komen zeiken of volstaat he zo?
Ciao,
Nee, mijn beste... Ik heb het meer over dit soort opmerkingen.... Maar ga vooral door met het verkondigen van je tube- en latex-evangelie.
Maar ik heb gewoon geen zin (meer) om midden in de polder, Pyreneeen of waar dan ook met een lekke tube te staan. Het is me gewoon te vaak overkomen dat ik ergens op zoek moest naar een nieuwe tube omdat ik mijn 2 reserves al had lekgereden en de kit na 2 wisselingen van mijn velg was, waardoor je niet meer met goed fatsoen door een bocht kon.
En ik vind het onderweg wisselen van een tube wèl een gekloot. Een bibaatje verwisselen heb ik binnen een paar minuten geregeld, een tube goed gecentreerd omleggen duurde altijd een stuk langer.
Ik steek gewoon 2 binnenbandjes in mijn rugzakjes, neemt ook niet zoveel ruimte in beslag die je goed kunt gebruiken voor eten, regenjasje e.d.
Maar voor diegenen die wel willen toeren op tubes en deze "bezwaren" overkomelijk vinden: Gewoon doen, het rijdt goed.....
Zo goed dan?
Geplaatst: 17 apr 2010 14:42
door csteenbe
Edwin01 schreef:fdegrove schreef:Hoi,
rob74 schreef:Als ik de verhalen van deze tube rijders lees, begrijp ik ineens waarom bijna iedereen met draadbanden of vouwbanden rijdt.
Wat een ongelovelijk primitief gedoe is dat, zo'n tube erop leggen. Ik vervang liever even een biba. Klinkt ook een stuk goedkoper.
Als ik je nu zeg dat kwaliteit om kwaliteit tubes rijden echt niet veel duurder is dan bandjes rijden, geloof je het dan?
Zal ik eens flink in jouw topics komen zeiken of volstaat he zo?
Ciao,
Nee, mijn beste... Ik heb het meer over dit soort opmerkingen.... Maar ga vooral door met het verkondigen van je tube- en latex-evangelie.
Maar ik heb gewoon geen zin (meer) om midden in de polder, Pyreneeen of waar dan ook met een lekke tube te staan. Het is me gewoon te vaak overkomen dat ik ergens op zoek moest naar een nieuwe tube omdat ik mijn 2 reserves al had lekgereden en de kit na 2 wisselingen van mijn velg was, waardoor je niet meer met goed fatsoen door een bocht kon.
En ik vind het onderweg wisselen van een tube wèl een gekloot. Een bibaatje verwisselen heb ik binnen een paar minuten geregeld, een tube goed gecentreerd omleggen duurde altijd een stuk langer.
Ik steek gewoon 2 binnenbandjes in mijn rugzakjes, neemt ook niet zoveel ruimte in beslag die je goed kunt gebruiken voor eten, regenjasje e.d.
Maar voor diegenen die wel willen toeren op tubes en deze "bezwaren" overkomelijk vinden: Gewoon doen, het rijdt goed.....
Zo goed dan?
3 tubes platrijden dat vind ik knap, maar laten we eerlijk zijn dit gebeurd normaal gesproken niet vaak...
Het rijdt niet alleen goed maar beter
Maar inderdaad zoals je zegt ieder zijn keus!
Geplaatst: 17 apr 2010 17:01
door edwin01
csteenbe schreef:
Het rijdt niet alleen goed maar beter
Mwah... Wat mij betreft dusdanig marginaal, dat ik eerder genoemde ongemakken er niet voor over heb....
Veldrijden met tubes doe ik echter wel! Daar speelt nl. het voordeel dat je met tubes op anderhalf bar kunt rijden zonder dat je bang hoeft te zijn voor stootlekken.
Geplaatst: 17 apr 2010 17:09
door rene
Edwin01 schreef:fdegrove schreef:Hoi,
rob74 schreef:Als ik de verhalen van deze tube rijders lees, begrijp ik ineens waarom bijna iedereen met draadbanden of vouwbanden rijdt.
Wat een ongelovelijk primitief gedoe is dat, zo'n tube erop leggen. Ik vervang liever even een biba. Klinkt ook een stuk goedkoper.
Als ik je nu zeg dat kwaliteit om kwaliteit tubes rijden echt niet veel duurder is dan bandjes rijden, geloof je het dan?
Zal ik eens flink in jouw topics komen zeiken of volstaat he zo?
Ciao,
Ik steek gewoon 2 binnenbandjes in mijn rugzakjes, neemt ook niet zoveel ruimte in beslag die je goed kunt gebruiken voor eten, regenjasje e.d.
Zo goed dan?
En wat nu als je een scheur rijdt in je buitenband..... heb je daar ook een reserve van mee op de fiets of niet ?? Ik vroeg dit al eerder in dit topic maar nog geen antwoord gekregen op deze vraag. Als je n.l. 3 keer lekrijdt met tubes tijdens 1 rit dan zal je zeker ook kans hebben om een scheur in de buitenband op te lopen.
Geplaatst: 17 apr 2010 17:20
door edwin01
Daarvoor heb ik altijd een stukje canvas in mijn plakdoosje zitten. Het rijdt niet fijn, maar je komt er prima mee thuis!
Enne... een regenachtige dag op de Veluwe is bijna een garantie voor een reeks lekke banden vanwege de stukjes schelp e.d.
Ik kan me herinneren de BDU Tour de Force een keer in de regen te hebben verreden met een paar makkers, allemaal op tubes destijds... De totaalscore was 9x lek.... De lokale fietsenboeren deden goede zaken die dag....