Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

SRM gegevens van Cancellara tijdens Vlaanderen

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 08 apr 2010 15:21

[quote="superrose"]Er wordt toch ook nergens gezegd dat hij gedurende de hele muur 1450 wegtrapte?[/quote]

Klopt maar daarom had men die ook zo niet moeten presenteren (niets ten nadele van TS). Die piek zegt namelijk niet al te veel.
Die 1450 Watt is leuk maar de hele klim van de Muur zegt veel meer en is ook veel interessanter. Vandaar.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

ivarkoster
Forum-lid

ivarkoster 08 apr 2010 15:30

[quote="Arepol"][quote="IvarKoster"]147 max. cadans... is dat niet weer erg veel ??[/quote]

Niet echt[/quote]

Duidelijk :D

aar als ik rond de 120 zit heb ik al het gevoel dat ik door lucht zit te trappen.. +140 lijkt me helemaal gek. Maar goed, ik ben ook maar een hobbyfietser en geen prof.

arepol
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar arepol 08 apr 2010 15:39

[quote="IvarKoster"][quote="Arepol"][quote="IvarKoster"]147 max. cadans... is dat niet weer erg veel ??[/quote]

Niet echt[/quote]

Duidelijk :D

aar als ik rond de 120 zit heb ik al het gevoel dat ik door lucht zit te trappen.. +140 lijkt me helemaal gek. Maar goed, ik ben ook maar een hobbyfietser en geen prof.[/quote]

:)
Ik ben ook geen prof, maar +140 is geen probleem. Kwestie van trainen op souplesse. M'n record is 213 rpm ;)

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 08 apr 2010 15:44

[quote="ZorroI"]Klopt maar daarom had men die ook zo niet moeten presenteren (niets ten nadele van TS). Die piek zegt namelijk niet al te veel.
Die 1450 Watt is leuk maar de hele klim van de Muur zegt veel meer en is ook veel interessanter. Vandaar.[/quote]

En ga er maar vanuit dat Fabi daar een indrukwekkend gemiddeld vermogen heeft geproduceerd!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

mrangry
Forum-lid

mrangry 08 apr 2010 15:46

[quote="53x11"][quote="MrAngry"][quote="Rufio"]Indrukwekkend, ook vrij hoge max. hartslag voor zo'n prof.

[/quote]

De meeste profs hebben ook een hoge maximale theorethische hartslag (denk eraan dat je hartslag meestal niet zelf de limiterende factor is, maar meer een indicatie voor hoeveel zuurstof je spieren uit je bloed opnemen en nog wat dingen), maar dan kom je maximaal dus ook erg hoog uit als je niet tot de max gaat.[/quote]

Met alle respect, maar dit is echt onzin. Overigens is 190 zeker geen hele hoge (of lage) max hartslag, maar juist een getal dat je zou verwachten bij iemand van zijn leeftijd.
[/quote]

Je kan het onzin vinden, maar wat is je bron en/of argumentatie daarvoor? Die 190 is de maximale hartslag die hij tijdens de wedstrijd heeft gehaald, dus ik ga er vanuit dat z'n theorethisch maximum nog wel een stukje hoger ligt anders trap je jezelf het graf in.
Ik heb Laurens ten dam na de proloog van de tour horen vertellen dat hij gemiddeld met z'n hartslag boven de hartslag zat die van hem op grond van z'n leeftijd als maximaal verwacht mag worden. Profs zitten (gemiddeld) echt wel hoger dan normale stervelingen met hun theoretisch maximum en kunnen dus ook relatief hoge pieken halen tijdens de wedstrijd.

eelcoz

eelcoz 08 apr 2010 15:48

Waarom zou hij z'n maximum niet kunnen halen tijdens zo'n koers zonder zichzelf het graf in te trappen?

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 apr 2010 15:53

Waarom zouden profs hogere maximale hartslagen kunnen halen? Waar komt die onzin vandaan?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 08 apr 2010 15:53

[quote="MrAngry"]Je kan het onzin vinden, maar wat is je bron en/of argumentatie daarvoor? Die 190 is de maximale hartslag die hij tijdens de wedstrijd heeft gehaald, dus ik ga er vanuit dat z'n theorethisch maximum nog wel een stukje hoger ligt anders trap je jezelf het graf in.
Ik heb Laurens ten dam na de proloog van de tour horen vertellen dat hij gemiddeld met z'n hartslag boven de hartslag zat die van hem op grond van z'n leeftijd als maximaal verwacht mag worden. Profs zitten (gemiddeld) echt wel hoger dan normale stervelingen met hun theoretisch maximum en kunnen dus ook relatief hoge pieken halen tijdens de wedstrijd.
[/quote]

Niet boos worden ( ;-) ), maar sorry, nee, je hebt geen gelijk. Bron? Elk willekeurig fysiologie-textboek. Als je nou zou zeggen dat profs lang op een hoog percentage van hun maximale hartslag kunnen fietsen, dan zou ik je gelijk geven. Maar er is geen enkele relatie tussen iemands prestatievermogen en diens maximale hartslag.

Reken er trouwens maar op dat ook een prof zijn maximale hartslag bereikt tijdens een splijtende demarage bergop.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

moustache
Forum-lid

moustache 08 apr 2010 16:15

Over onzin gesproken... wat is het nu voor een onzin dat je die 147 niet kan halen.
Je hoeft bijvoorbeeld maar 1x verkeerd te schakelen en 2x heel snel de magneet langs de cadanssensor te halen, dan zit je er zo aan. Er staat toch niet dat hij een kilometer lang 147 heeft gedraaid?

En dat van die max. hartslag, dat dat anders zou zijn bij een prof is ook onzin. Waarom zou dat? Het is hooguit zo dat bij een beter getrainde het gat tussen omslagpunt en max kleiner is.

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 08 apr 2010 16:24

Iemand die Fabian's klimtijd van de Muur weet dan wel geklokt heeft afgelopen RVV?

We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

eelcoz

eelcoz 08 apr 2010 16:29

Waarschijnlijk kun je hem hier wel mee klokken:

http://www.youtube.com/watch?v=Xn-oHTCgR84

Ik weet niet precies waar die klim officieel begint, dus laat ik het aan iemand anders over.;)

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 08 apr 2010 16:54

[quote="MrAngry"]
Ik heb Laurens ten dam na de proloog van de tour horen vertellen dat hij gemiddeld met z'n hartslag boven de hartslag zat die van hem op grond van z'n leeftijd als maximaal verwacht mag worden. [/quote]

220-leeftijd is ook maar een ruwe schatting, met een standaardmeetfout van plm 10 slagen.

Dus wanneer iemand een hogere HF haalt dan 220-leeftijd is dat nog geen enkele reden om 'oooh' danwel 'aaah' te roepen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Plaats reactie