Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Valverde op non-actief gesteld door Caisse?

bongo
Forum-lid

Gebruikersavatar bongo 02 jun 2010 13:21

Scepticus schreef: Micro-injecties :D

Dan kun je volgens mij nog altijd zien of iemand gebruikt heeft of niet. Als de stof weg is dan is ie uitgewerkt en dan heb je er dus ook niks meer aan. Of wil je beweren dat als je een mico-injectie aan het begin van de wedstrijd hij op het eind is uitgewerkt.
goede wielrenners hebben altijd tegenwind

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 02 jun 2010 14:57

Bongo schreef:[
Dan kun je volgens mij nog altijd zien of iemand gebruikt heeft of niet. Als de stof weg is dan is ie uitgewerkt en dan heb je er dus ook niks meer aan.

??

EPO bevordert de aanmaakt van rode bloedcellen, en als je die eenmaal aangemaakt hebt, heb je er tot wel 3 maanden plezier van :D
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

bongo
Forum-lid

Gebruikersavatar bongo 02 jun 2010 15:11

dan klopt volgens mij nog steeds mijn stelling dat als je er profijt van hebt je het ook kan opsporen..

Mr_T
Forum-lid

Mr_T 02 jun 2010 15:13

Ik blijf het een raar verhaal vinden.

Zoals eerder opgemerkt hier, dacht ik ook dat er een DNA match was. En dat inderdaad gesteld werd dat het DNA onrechtmatig verkregen was.

Maar dan kun je toch niet rondfietsen alsof je een groot onrecht aangedaan wordt? En waarom krijgt hij zoveel steun van zijn collega-renners, dat is toch vreemd? Ja, op de renners na die hij in de wachtkamer van de dokter tegenkwam.

Of heb ik hier de feiten verkeerd?

jorisb
Forum-lid

jorisb 02 jun 2010 15:42

Wordt EPO door je lichaam (nieren, lever etc afgebroken)? Want als je met micro doses zou werken is het binnen enkele uren dus niet meer op te sporen? Hoe kan het dan dat er toch EPO in een bloedzak zat?

En als ik dan even los mag gaan in een fantasie, er wordt zoveel bloed afgenomen bij renners, wie zegt dat er niet met dat bloed gesjoemeld is? Heeft er niemand achteraf EPO in die bloedzak gespoten?

lvgh
Forum-lid HC

lvgh 02 jun 2010 16:01

eelcoz schreef:
ericpeters schreef:Contador wordt in ieder geval niet aangepakt, die zat toch ook in het Puerto Dossier?

Voor zover ik mij herinner was er sprake van een A.C., wat op Contador zou kunnen duiden. Volgens mij is het echter nooit met zekerheid vastgesteld dat hij het ook echt was.

Inderdaad, er waren op dat moment nog zeker drie renners actief met dezelfde initialen, waaronder Antonio Colom die inmiddels voor dopinggebruik geschorst is. Toegegeven, geen van deze renners reden bij het besmette Liberty Seguros. Aangezien zowat die hele ploeg 'begeleid' werd door Fuentes vind ik het niet raar als Contadors naam ergens in het dossier op zou duiken. Zo'n lijstje zou Fuentes ook prima voor zichzelf hebben kunnen maken, zelfs zonder dat Contador ervan afwist. Contador is nooit geschorst omdat er geen enkel bewijs is dus waarom hier steeds weer op teruggekomen wordt..? Omdat Contador een grote naam is denk ik.
Bongo schreef:dan klopt volgens mij nog steeds mijn stelling dat als je er profijt van hebt je het ook kan opsporen..
Welnee, zo werkt dat niet. Bovendien zou dat toch betekenen dat iedereen bij wie geen EPO gevonden wordt het niet gebruikt heeft.

bongo
Forum-lid

Gebruikersavatar bongo 02 jun 2010 16:12

LVGH schreef: Welnee, zo werkt dat niet. Bovendien zou dat toch betekenen dat iedereen bij wie geen EPO gevonden wordt het niet gebruikt heeft.

Dat zeg ik niet. De desbetreffende persoon kan beste EPO of andere middelen gebruiken, maar op het moment dat het niet meer te traceren is heb je er ook geen profijt van. Dit omdat het dan uit je lichaam is. En even terugkomend op mijn begin stelling. Is het niet menselijker als een wielrenner gewoon zelf de tijden per dag aangeeft dat hij beschikbaar is voor dopingcontrole. Doping is niet binnen een dag verdwenen. Zodat ze niet op een onmogelijk tijdstip dan wel activiteit gecontroleerd wordt. Ik noem het voorbeeld van Marleen Veldhuis. Zij zat bij het sportgala en krijgt haar prijs in ontvangst. Op hetzelfde moment komen de dopingcontroleurs langs om haar te controleren. Dan ga je volgens mij je doel voorbij.

sparko
Forum-lid

sparko 02 jun 2010 16:28

Is idd vreemd dat er maar 3 renners zijn aangepakt op basis van de kwestie Fuentes. Er lagen daar een stuk of 200 zakken bloed waarvan er zo'n 35 aan wielrenners toe zouden behoren. Mochten ze echt wat eraan hadden willen doen hadden ze iedere verdachte opgeroepen zich te melden en te vragen DNA af te staan. Vergelijken en aanpakken.

Vervolgens nog 2 jaar lang alle bloedstalen die in Spanje binnen komen bij dopingcontroles op DNA vergelijken met de nog onbekende bloedzakken. Op die manier pak je er een stuk meer en belangrijker, de bewijslast is een stuk sterker. Plus dat iedereen gelijk wordt aangepakt.

Nu weigerde de Spaanse justitie om behoorlijk onderzoek te doen. Ik denk dat er van die 200 zakken zo'n 175 van Spanjaarden waren die uitblinken in verschillende sporten, ja dan ga niet proberen ze allemaal te pakken. De gehele Spaanse sportwereld zou op zijn gat liggen.
Dus niet alleen wielrennen, maar ook voetbal, tennis, atletiek enz. enz.

aapje
Forum-lid

Gebruikersavatar aapje 08 jun 2010 15:19

Bongo schreef:Dat zeg ik niet. De desbetreffende persoon kan beste EPO of andere middelen gebruiken, maar op het moment dat het niet meer te traceren is heb je er ook geen profijt van. Dit omdat het dan uit je lichaam is.

1. Elke dopingtest heeft een beperkte gevoeligheid. Dit betekent dat de test geen positieve uitkomst zal geven als de hoeveelheid doping onder een bepaald niveau zit. Maar dan zit het nog steeds in je lichaam en werkt gewoon.
2. Vaak heeft doping nog effect nadat het middel zelf uitgewerkt is. EPO zorgt er bijvoorbeeld voor dat je meer rode bloedcellen aanmaakt. Die leven dan nog 4 maanden. Andere dopingmiddelen zorgen voor een beter herstel van je lichaam. Die wil je juist 's nachts kun werk laten doen en niet tijdens de race.
Is het niet menselijker als een wielrenner gewoon zelf de tijden per dag aangeeft dat hij beschikbaar is voor dopingcontrole. Doping is niet binnen een dag verdwenen. Zodat ze niet op een onmogelijk tijdstip dan wel activiteit gecontroleerd wordt.
De mensen die er wel verstand van hebben doen het niet voor niets op deze manier. Zij kennen de feiten namelijk wel en willen doping serieus aanpakken.

bongo
Forum-lid

Gebruikersavatar bongo 08 jun 2010 15:50

Aapje schreef:De mensen die er wel verstand van hebben doen het niet voor niets op deze manier. Zij kennen de feiten namelijk wel en willen doping serieus aanpakken.

Ik ben het zeker met je eens dat doping zeer serieus moet worden aangepakt. Valsspelen hoort niet. Daar zullen wij zeker geen meningsverschil over krijgen.

Maar dan heb ik nog wel een vraag voor je: Ik ga even terug naar mijn voorbeeld wat ik gebruikte mbt Marleen Veldhuis. Wat is de reden dat er juist op dat moment een dopingcontrole moet plaatsvinden. Ik zie daar het nu niet van in en op mij komt het over als een beetje pesten. Dan hadden ze gewoon bij de ingang moeten gaan staan en elke actieve sporter die binnenliep een test moeten laten doen. Dan ben je goed bezig. Het is wel heel toevallig dat op die avond juist die persoon wordt gecontroleerd die ook nog eens in de opinie de grootste kans had op de sportvrouw van het jaar prijs..

Plaats reactie