Alles over vakanties op én met de fiets

Standplaats: Levico terme (Italie)

girlinred
Forum-lid

Gebruikersavatar girlinred 07 jul 2010 00:29

[quote="litespeed"]Met de trein is het een mooie tocht naar Venetie. Je stapt in het centrum uit. Ideaal.[/quote]

Zijn we vorig jaar al geweest, stad van de liefde hee. Maar ik vond het maar druk en warm ;)

Dus dit jaar maar naar de stad van Romeo en Julia :d

Tot nu toe op het programma:
- Dagje Stelvio(meeting met Metor)
- Redebus
- Manghen (meeting Litespeed??)
- Panarotta
- Bondone
- Sommo
- Vezzena
Rondje met Brocon en Cima Campo

Klimmen worden uiteraard nog in een rondje gegoten

Daarnaast dagje Verona,Trento,Levico zelf, veel aan het meer en in het zwembad liggen en??
~live fast, die young ~

jawie
Forum-lid

jawie 07 jul 2010 02:33

die Redebus is te combineren in een rondje met de Manghen. Heb ik vorig jaar gedaan. Redebus is een mooie 2-traps raket met 2x een stuk van rond de 10%.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 07 jul 2010 16:03

Op ongeveer 90 a 100km met de auto heb ik twee hele mooie rondjes in de dolomieten gemaakt op de Garmin. circa 100-110km HM weet ik niet, maargoed dat zal wel gaan.

Die ga ik zeker rijden ook een dagje stevio vanuit prato omhoog, dan naar bormio en weer terug, ook zó'n 100km. Twijfel nog over de fiets, race of MTB (ze gaan allebei mee) De MTB kan ik wat lichter schakelen, alhoewel ik nu mezelf maar in het diepe gooi denk ik. Het moet toch een keer :-)

Nog tien nachtjes slapen :-) en dan 20 daar

sampitzalis
Forum-lid

sampitzalis 17 jul 2010 01:25

dag Wasbeer, ik zit nu in Levico tot eind juli, leve wifi en sms gerust op 06-242 88 798, ik heb de atb bij met wegbanden

mijn tips na drie twee dagen, waarvan twee met fietsen:
- inderdaad de Manghen doen!!!! (besef dat er weinig bronnen zijn, af en toe echt een local om water vragen, het is hier nu ruimn over de 30 graden...)

- en vandaag zeeeeer mooi: vanaf Levico via Pernice het hele Mocheni-dal door naar Palu' der Fersina, MAAR LET OP: niet helemaal over de hoofdweg links van de rivier, maar vanaf Canezza RECHTS daarvan, prachtig stil en verlaten en uitdagend EN je komt door een uniek Duitsltalig taaleiland, de mensen spreken daar opeens een Duits dialect, komen van Duitse mijnwerkers twee eeuwen geleden, werkelijk bijzonder en bijzonder mooi, je fiets ook veel tussen de bomen, aan het eind van het dal linksaf de Redbus op, dan via Baselga di Pine' (met beroemde ijsbaan waar allemaal NL foto's staan te maken) terug afdalen naar

tip trouwens voro begin aug, maak ik helaas niet mee: de retro cyclo (meer een toertocht: L'Alpina, Google op L'alpina en Fersina), je mag ook op niet-oude fietsen meedoen, over veelal onverharde weg precies door dat taaleiland, de hogere weides daarbij dan, en een schitterende trui gratis, voro 20 euro inschrijf...) - deed ik graag aan mee

en wie volgend jaar kan en mag en wil: Google op Monte grappa Challenge: vanuit Ezzelino, op een uur auto vanaf Levico kun je wel vijf keer de Monte Grappa op, iets van 300 km met 8000 hoogtemeters, maar je kunt ook maar 1 of 2 of etc. keer doen, compleet met lokale lekkernijen proeven, dit jaar is de tweede editie, voor een goed doel, helemaal top, ik baal nu want ze zitten vol qua inschrijvingen

enfin, ik zit er nog maar drie dagen, maar voel me al een maand weg zowat, vele mogelijkheden

en voor wie zich afvraagt 'hoe krijg je dat fietsen erdoorheen bij het gezin', hier onze deal, vrijelijk te kopiëren: kinderen en vrouw slapen uit tot 9 uur, vader zit al om 7 uur op de fiets en ontdekt al fietsend allerlei mooie plekken die 's middags dan per auto of zo worden bezocht, 'en pap, wat voor moois heb je vandaag weer voor ons ontdekt?'
Geheimtipp voor juli 2011: http://www.montegrappachallenge.org" onclick="window.open(this.href);return false;

sampitzalis
Forum-lid

sampitzalis 20 jul 2010 00:30

zoemend van tevredenheid terug van een mooie tocht hier vandaag:
- eerst doro het dal 10 km naar Borgo Valsugana, zeer geschikt ook met kinderen
- dan rechts het Valle di Sella in, 10 km naar het eind, eerste 2 makkelijk, daarna 4 km echt serieus klimmen, dan 3 vrijwel vlak in een werkelijk schitterend dal, superrustig, eigenlijk geheimhouden

later met de familie heen gaan, er is een schitterende route langs natuurkunstwerken, inclusief een catedrale vegetale en nog veel meer moois, echt goed gedaab, en aan het eind van de begaanbare weg is er opeens een wandelpad waarmee je af kunt snijden naar Levico, MAAR dan wel alleen met de ATB, ik heb met een ongeveerde ATB en 6 bar in de dikke wegbanden wer=ke=lijk alle zeilen bij moeten zetten om niet op mijn bek te gaan of over mijn stuur te slaan, de fm in Levico gaf me een hand ('met die fiets????', en dat maakte weer wat goed, hij schijnt er in 33 minuten omhoog te rijden, iets wat mij onmogelijk lijkt, ziehier een uitdaging dus!)

topdag ook vanwege de afwisseling: lieflijk vlak langs de rivier, dan echt serieus klimmen en dan in stilte genieten van de afzondering en dan hoogprofessionele afdaling

verwilderde blik in de ogen bij thuiskomst, en daar doe je het voor, nietwaar?

bij het VVV is trouwens een superbe kaart met een stuk of tien hoog-niveau ATB-routes te krijgen, helemaal goed geregeld hier
Geheimtipp voor juli 2011: http://www.montegrappachallenge.org" onclick="window.open(this.href);return false;

girlinred
Forum-lid

Gebruikersavatar girlinred 27 jul 2010 10:48

Ook net terug, wat een fietsersparadijs. We wilden geen fietsvakantie, maar hebben er toch 900km opzitten. Daarnaast nog veel andere leuke dingen gedaan, zat te doen (trento, Verona, wijn proeven: maso Dei Dossi voet vande Bondone erg leuk, 's avonds lekker aan het meer zitten, mooie bergplaatsen om te bezoeken: Lavarone aanrader!))Zitten een paarlosrijrondjes bij (oa 2*panarotta), maar verder vnl andere routes, dus zat te doen daar! Foto's volgen nog wel, maar de must do's:
- Monte Bondone vanuit Aldeno, absoluut mooier dan vanuit trento. Schitterende lange klim met geweldige uitzichten.
- Passo Manghen!!!, vanuit de kant van Borgo, wij hebben hem aangereden vanuit Roncegno, Torcegno, telve (extra klimkilometers, maar nog mooier)
- Val di Fiemme zoals al eerder beschreven, weinig klimmen, maar verschrikkelijk mooi!
-Kaiserjagerstrasse, flink steil, maar de uitzichten onderweg compenseren dat allemaal. In het eerste stuk van de afdaling wel voorzichtig doen en niet onderschatten zoals ik in eerste instantie deed, haarspelden zijn erg smal en extra steil :D:D:D:D
-Passo Brocon vanuit Grigno, ook een schitterende pas

Wat we verder nog hebben gedaan (stuk voor stuk mooi):
-passo Redebus
- Val Mocheni
- Panarotta (beide kanten, vanaf castello pergine toch echt mooier)
- Passo Vezzena (aangereden vanuit Passo Sommo)
- Val di Sella
- Manghen vanuit Molina(ook mooi, maar haalt het niet bij de andere kant)

Kortom: Leuke plaats om op vakantie te gaan ook voor niet fietsers! En qua fietsen, tsja kon die fiets geen dag laten staan, wat genieten! Alhoewel we ook mensen de manghen op hebben zien komen die er overduidelijk niet van genoten ;)
~live fast, die young ~

stillekracht
Forum-lid

stillekracht 27 jul 2010 12:54

Gisteren met Wasbeer nog de Stelvio beklommen. Het blijft een prachtige en machtige klim!

girlinred
Forum-lid

Gebruikersavatar girlinred 01 aug 2010 22:18

Zoals beloofd hier een "verslagje" en foto's, link naar alle foto's:
klik

De heenreis was er eentje vol avonturen, maar na twee dagen kwamen we in Levico aan waar we bijna twee weken met volle teugen hebben genoten. Het hele verslag staat in dit topic op WT:klik

En hier dan het verslag:
Dinsdag 13-07: 50km 2u26 1470hm: Levico-Caldonazzo-Pergine-M Panarotta (1782m)- Levico: Om rustig in te komen, besloten we vandaag de Panarotta te doen, vanuit Assizzi. Eerst langs het meer van Caldonazzo
Afbeelding

De panarotta: Een schitterende eerste 12km over een smalle bosweg, waarna we bij de splitsing bij Compet kwamen om vanaf daar nog 5km te klimmen over een wat bredere weg.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Boven een schitterend uitzicht, waar Scotty ook even van mocht genieten, en als toetje de afdaling. Mooie lopende bochten en wat haarspelden, daar lusten de Scott en ik wel pap van :D. 's Middags tijd om Levico en het meer te verkennen.
Afbeelding

Afbeelding

Woensdag 14-07: 91km 4u28 1895hm: Levico- Roncegno- Torcegno- Telve- Passo Manghen (20km 2047m): Eenmaal Levico uit, was het even zoeken naar het fietspad dat ons naar Borgo zou leiden. Hier nog een obstakel a.k.a fietsende familie: “Fred, fred, fietsers, Freeeedddd aan de kant”.... De rest van de vakantie heb ik “Fred , Freeeeedddddd” (uitvoering met hoge piepstem) nog heel vaak moeten horen..Ter hoogte van Roncegno verlieten we het fietspad om via oude dorpjes naar de voet van de pas te rijden. Al snel werden we minder blij, toen we een 10% en meer voor ons kiezen kregen, 5km lang. Eenmaal boven, afdalen, lekker dan… Onderaan de afdaling meteen links de Manghen op. In het begin loopt hij erg lekker door het bos heen, met prachtige uitzichten over het dal met wat watervalletjes.
Afbeelding
Lachen moesten we toen we even verderop iemand omhoog zagen zwalken, dit maakte plaats voor begrip toen we zelf met 9km/u omhoog harkten (13% zo bleek). Denk je nog een km of 2 te moeten, zijn het er 7, waarvan de laatste kilometers niet meer afvlakken.
Afbeelding
Gelukkig raapten we wat mensen op, dus misschien lag het niet aan ons. Hieronder ook een Nederlandse jongen, waarvan Peter nog opperde dat die er niet bepaald fris meer bijzat.
Eenmaal boven kwamen we zijn Nederlandse vrienden tegen, waar hij heel stoer tegen zei: “Dat ging best makkelijk”. Inkoppertje: “Zo zag het er niet meer uit” en toen was ie stil… Boven twijfel, maar omdat we een dik donker wolkenpak zagen in de verte, besloten we terug af te dalen in plaats van via de andere kant te dalen en de Passo Redebus mee te pakken. Inmiddels was het beste er wel af, 25km klimmen met flink wat heftige kilometers maken je best moe. Daarna verdiend luieren aan het zwembad, wat is vakantie toch vervelend…

Donderdag: Levico- Caldonazzo-Kaiserjagerstrasse (Spiazzo Alto 1291m)-Lochere- S Giulian- Levico: 33km 1u42min 850hm: Na een wederom goed ontbijt zijn we in de auto gestapt om naar Verona te gaan. De stad van de opera, Romeo en Julia, Pizza’s en leuke kledingwinkels. En niet te vergeten: echte capuccino! Afbeelding
Eenmaal thuis, sloeg de twijfel toe, fietsen niet fietsen. Toch nog maar snel fietsen voor het eten. Op de terugweg uit Verona hadden we bordjes Kaiserjagerstrasse gezien en we besloten deze te gaan doen. Hij begon vanuit Caldonazzo vrij vriendelijk, maar al snel liep het tegen de 10%, na de splitsing werd het uitzicht mooier, en de klim steiler. Een smalle bergweg, veel haarspelden en stukken van 15%. Hoogtemeters zijn hier niet gratis. Maar de prachtige vergezichten over beide meren en de achterliggende bergen maakten alles goed.
Afbeelding
Afbeelding
Eenmaal boven besloten we om te keren, omdat we anders te laat voor het eten zouden zijn. De afdaling bleek nog leiper dan de klim, in no time reed je boven de 60, om dan te moeten remmen voor haarspelden die niet alleen heel smal, maar ook nog eens steil waren, lekker dalen is anders.

Vrijdag: Levico-Langs het meer- Pergine- S Orsola Terme- Passo del Redebus (1455m)-Bedollo-Sover-Molina- Passo del Manghen (16km 2047m)- Borgo- Marter- Levico: 113km 5u29 2300hm: Vandaag maar eens serieus aan de bak, langs het meer omhoog gereden en afgedaald naar Pergine. Een kilometer of 15 langs dorpjes, mooie uitzichten over het dal, lieve oude Italiaantjes op bankjes langs de weg en een stoer bordje 15%, hoogtemeters worden hier ook duur verkocht.
Afbeelding
Boven gekomen op de redebus, bidonnetje vullen en afdalen. Daarna volgde 30 glooiende kilometers door het dal, waar we weer een compleet ander, meer tirools, landschap zagen.
Afbeelding
Als toetje de Passo Manghen. Vanaf deze kant 3km korter, maar minstens zo pittig. 80% van de klim loopt over een smalle bosweg waar onze teller regelmatig onder de 10kwam, maar of dat nu kwam door het percentage of omdat mijn benen gewoon op waren, weet ik niet. Maar het kan altijd erger, want we haalden een stel wandelaars met MTB’s in, gingen we toch zeker 2* zo hard. Eenmaal het bos uit de vlakte in, hoopte ik op een lekker briesje, helaas, het werd een hete plaat voor mijn kop.
Afbeelding
Eenmaal boven gekomen, kregen we water en konden we even genieten van het uitzicht. Afdalen naar Borgo via de lange kant, welke ik toch beduidend mooier vindt. Een lekker ijsje aldaar en toen op naar huis en het zwembad. Om ’s avonds nog heerlijk na te genieten met een wijntje bij het meer.

Zaterdag 17 juli:24km 62min 200hm: Levico- P. del Tenna (569m)-Tenna- Pergine- Calceranica- Caldonazzo-Levico: Omdat er onweer dreigde, zouden we een kort rondje doen. Vanuit Levico naar Tenna gereden (bergop: kaboem zeiden de beentjes), waar je een prachtig uitzicht over het meer hebt. Toen dalen naar Pergine en via het fietspad langs het meer naar de koffietent in Calceranica (om het vakantiegevoel vooral goed vast te houden). Na een bakkie, meteen maar door naar Caldonazzo want het begon te betrekken. De eerste druppels vielen al dus gas erop naar huis en precies toen het losbarstte stapten we de hoteltrap op…..

Zondag 18 juli: 114km 320min 2000hm: Levico-Calceranica-Bosentino-Vigolo Vattaro-Matarello-Aldeno- M Bondone (1654m)- Cadine-Trento-Cognola-Civezzano-Pergine-meer-Levico: Al snel stonden we in Aldeno aan de voet van de Bondone. Peter wilde deze klim vol op te willen gaan, prima, de MP3speler was mee, dus Edje erbij “you are my mountain, my high place to climb” en klauteren maar. Al snel werd ik vriendjes met deze klim, schitterende vergezichten, rustige weg en nog meer mooie uitzichten.
Afbeelding
Afbeelding
Na een tijdje kwam ik Peter weer tegen, die had besloten om ook maar rustig te fietsen. “Ja ik dacht al, welke idioot wil zoiets moois nu vol op rijden?”. Eenmaal boven was er een Dolomietenachtig landschap, dit bleken dan ook de Brentadolomieten te zijn :idea: .
Afbeelding
Afbeelding
Halverwege de afdaling naar Trento een splitsing, rechtdoor Trento 12km en rechtsaf 10km. Noontje logica: Aah langer afdalen, jippie rechtdoor 8) . Peter logica:”He, ik kan ook korter dalen, rechtsaf” :oke: .
Afbeelding
En zo stond ik in Cadine en Peter in Trento…Eerst maar eens gekeken of er via Cadine een weg naar huis was,maar dat was niet het geval. Dus dan maar de tunnel van een paar km lengte door naar Trento waar de auto’s 70km mogen, slikkerdeslik. Daarna nog even zoeken en via een mooie weg bovenlangs naar huis.

Maandag 19juli: 59km 162min 1000hm: Levico-Calceranica-Campregheri- Pian dei pradi-Carbonare-Lavarone-Passo-Vezzena-Luserna-kaiserjagerstrasse-Levico: We hadden besloten geen fietsdag uit te trekken voor de Passo Sommo aangezien we deze al stukken met de auto hadden gedaan, maar een stuk hiervan was mooi te combineren met de Passo Vezzena. Vanuit Calceranica flink omhoog naar Campregheri
Afbeelding
en een stukje verder de grote weg op,de Passo Sommo. Lekker lopend stuk met mooie uitzichten langs een aantal leuke bergdorpjes. Door naar de Vezzena, waar het bovenop barst van koeien en je enkel koeienbellen hoort.
Afbeelding
Nog een stukje verder omhoog om in Luserna uit te komen, een schattig duitstalig bergdorpje, hier weer uit en toen naar beneden gestort via de Kaiserjagerstrasse,die nu, voor de tweede keer, een heel stuk beter te doen was (of kwam het omdat ik nu wel genoeg afremde voor de haarspelden).

Dinsdag 20juli:59km 152min 800hm: Levico-Borgo-Olle-Val di Sella-terug-Borgo-Roncegno-Novaledo-Selva di Levico-Levico: Je weet dat je een keer in gaat storten, dat was bij mij dus vandaag, de eerste km’s van de klim, die ook wat steiler waren, ging het langzamer en langzamer. Verder wel een leuk klimmetje met wat leuke uitzichten.
Afbeelding
’s Middags Trento bezoeken, een mooie oude stad, welke ons meer kon bekoren dan Venetie.
Afbeelding

Woensdag 21 juli: 50km 144min 1000hm: Levico- Castel del Pergine-Frassilongo-Palu del Fersina-Orsola-Castel Pergine-Pozza-Visintainer-Lago di Levico (onverhard)-Levico: Wat ik gisteren had, had Peter vandaag, die zakte volledig in, maar erg heftig was het ook niet vandaag:over een stuk van15km overbrug je een 800hm, daarna afdalen via de overkant van het dal.
Afbeelding
Afbeelding
Terug in Pergine kregen we het idee om via Pozza terug te gaan, een klein smal weggetje met mooi uitzicht over het Caldonazzo meer. Daarna naar Visintainer om over een onverhard stuk af te dalen waar je uit kwam bij het begin van het meer van Levico, crossen is er niets bij, maar de voet van het meer erg rustig en mooi dus zeker de moeite waard!

Donderdag 22juli: 119km 285min 1250hm:Levico-Tenna- Pergine-Lases-Piazzo-Faver-Castello di Fiemme-Valfloriana-Segonzano-Lases-Baselga di Pine-Montagnaga-Pergine-Levico: Na een ietwat lange nacht, vertrokken we fris voor een zeer mooi tochtje. Even een korte stop bij het meer van Lases om daarna bij Piazzo het dal in te duiken om daarna weer omhoog te rijden naar het bergdorpje Faver dat omgeven wordt door wijnvelden.
Afbeelding
Afbeelding

In een fonteintje bidons vullen en verder door het prachtige Val di Fiemme. Bij Castello di Fiemme zijn we teruggedraaid om het dal van de andere kant te bewonderen
Afbeelding
Hier wilden we afsplitsen naar een kleinere weg naar Valcava, maar helaas was deze weg afgesloten. Korte stop bij de piramides van Segonzano en toen vlak na Lases weer een flink stukje klauteren (weer een bordje 12%, het houdt niet over met die dingen) om via Baselga, Montagnaga en Pergine terug naar huis te gaan.

Vrijdag 23 juli: 34km 100min 1340hm:Levico-Comptet-Panarotta-Levico: De vermoeidheid begon zijn tol te eisen, chronisch zere benen en lange nachten. Alles wat we wilden doen, hadden we al bijna gedaan en zin in een vlak rondje hadden we ook niet. Aangezien Peter nog een klimtijd op de Panarotta wilde neerzetten, hebben we deze vanuit Levico gedaan. Bij het bordje 0 km, reed Peter weg. Haantjesgedrag wat moet je ermee? Dus Edje er maar weer bijgepakt en lekker begonnen met toeren “saving my sights for the great beyond”. Nog geen 500m later, sssssssssssssssssss. Nee he @#$%^? Op mijn dooie akkertje de band gewisseld en toen weer verder, benen inmiddels standje volledig ontplof. Toch reed ik nog redelijk makkelijk naar boven. Afdalen naar Vetriolo en daar met mijn haantje aan de koffie. Bij ons zat een groep Duitsers en vlak voor ik wilde afdalen, dook een van hen snel de afdaling in, dacht het niet he…. (hennetjesgedrag vind ik dan wel weer leuk).

Zaterdag 24 juli: 33km 101min 1100hm: Levico-Pergine-Panarotta tot aan comptet-Vetriolo-Levico: Losrijden op het vlakke is saai, dus dan nog maar een keer de Panarotta vanaf dezelfde kant als de eerste dag. Was compleet verrot, maar toch reed ik harder dan de eerste dag, woesj!! In Vetriolo paar fotootjes schieten en afdalen richting de aperitiefjes!
Afbeelding

Zondag 25juli: 122km 316min 1700hm: levico- Grigno (fietspad)- Passo Brocon- Castello Tesino- Pieve Tesino- Passo Forcella- Castelnuovo-Borgo- Levico: Het oorspronkelijk plan was met de auto naar Grigno en een rondje Brocon en Cima Campa a 110km, of met de fiets heen en weer en dan zou het 180km worden. In 180km hadden we geen zin, in de auto inladen evenmin. Omdat we al hadden besloten erg graag nog een keer in Levico terug te komen (al is het maar om het superlieve hotelpersoneel) komt die Cima Campo nog wel een keer. En dus zijn we naar Grigno gereden over het prachtige fietspad voor de Passo Brocon.
Afbeelding
Hartslagje 140-145, “het is dat het zo’n mooie klim is”, slenter slenter omhoog. 9km Voor de top begon ik me aan mijn lamlendigheid te irriteren en dus reden we zowaar weer wat door.
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afdalen naar castello en via een andere kant weer naar huis.Afbeelding
~live fast, die young ~

bluebird
Forum-lid

Gebruikersavatar bluebird 02 aug 2010 00:14

Zo.... dat is nog eens een mooi verslag! Krijg ontzettend veel zin om ook die kant op te gaan (gelukkig vertrekken wij zaterdag in alle vroegte naar Bolzano :D ).
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!

bottecchia
Forum-lid

bottecchia 02 aug 2010 00:23

Die omgeving moet ik ook maar op mijn to do lijstje plaatsen. Ziet er uit als een heerlijke vakantie!

guidojp
Forum-lid

guidojp 02 aug 2010 19:42

Trentino is een fantastische fietsomgeving !. Ik heb dit jaar een aantal van deze kilometers ook gedaan. Ik ben helaas niet aan de panarotta toegekomen. Wel de Passo de Redebus gedaan, maar dan van de kant van Bedollo. Ik dacht eerst dat ik niet omhoog zou komen.

Andere pas die ik aan kan raden in ten zuiden van Caldonazzo: Bij Folgaria, Passo Coe (1615) en een pas op 1800 meter waar ik de naam niet meer van weet. Hier is bijna geen autoverkeer meer. Waanzinninge uitzichten.
Specialized Roubaix
Gios Compact

theflyer
Forum-lid

theflyer 04 aug 2010 00:49

Wat een leuk verslag, wij hebben er ook een kleine week gezeten. Leuk om nu terug in Nederland deze foto's te zien. Krijg spontaan zin om weer terug te gaan.

Plaats reactie