Pagina 3 van 4

Geplaatst: 04 mar 2010 11:27
door treker
Dat de wind totaal anders kan zijn naar elke bocht daar heb je helemaal gelijk in AC-fan, maar met mijn 404 velg heb ik tot windkracht 5-6 (Nederlandse polders) maar weinig tot geen moeite. Als je beseft dat het hier gemiddeld gezien gewoon een stuk harder waait dan in de bergen, dan snap je dat ik niet zo bang ben om deze wielen ook in de bergen te steken. Inmiddels heb ik dat al meerdere keren gedaan en nog nooit een probleem met de verradelijke wind gehad. Deze 404 velgen zijn nog een tikje hoger dan de kuipers, dus daarom zou ik zeggen dat je hier ook prima mee uit de voeten kan in de bergen.

Geplaatst: 04 mar 2010 11:38
door c.zaballa
Trek(er) schreef: Als je beseft dat het hier gemiddeld gezien gewoon een stuk harder waait dan in de bergen, dan snap je dat ik niet zo bang ben om deze wielen ook in de bergen te steken


Ik heb nog nooit zoveel wind meegemaakt als afgelopen zomer op de Galibier.
Toen ik op de top kwam, moest ik met mijn benen gespreid staan om niet omver te waaien. Maargoed dit was misschien een uitzondering.

On-topic: Je zou in de bergen ook eventueel alleen een ander voorwiel kunnen steken ipv de 50mm.

Geplaatst: 04 mar 2010 11:48
door treker
Nou ik heb eigenlijk geen ervaring met wind dat ik met mijn benen gespreid moest gaan staan om niet omver te waaien. Ik heb wel ervaring met windkracht 8 en zolang je dan gewoon geconcentreerd blijft treden er maar weinig problemen op. Ik denk dus dat jou geval inderdaad een uitzondering was.

Geplaatst: 04 mar 2010 11:55
door skimons
Amclassic-fan schreef:Het blijft wel vreemd dat de profs allemaal lage voorwielen steken in de bergen...


die moeten dat van hun sponsor :D

Geplaatst: 04 mar 2010 12:19
door maus_1990
skimons schreef:
Amclassic-fan schreef:Het blijft wel vreemd dat de profs allemaal lage voorwielen steken in de bergen...


die moeten dat van hun sponsor :D


die opmerking is wel gruwelijk goed :D

Geplaatst: 04 mar 2010 12:29
door amclassic-fan
Denk toch dat Zipp liever heel groot Zipp in beeld had zien staan, dan de 202's waar Garmin bijv meestal mee rijdt. Behalve een paar materiaal fetisjisten weet niemand dat ze daar met Zipp wielen rijden.

Lage carbon wielen verkopen nauwlijks in vergelijking met de hogere broertjes...

@Trek(er), in die voorspelbaarheid van de wind zit juist 't probleem in de polder weet je altijd van welke kant de windvlaag gaat komen. Je kunt je er op voorbereiden, dat gaat in de bergen veel minder. Het kan volledig windstil zijn en na een bocht kan 't op eens hard waaien.

Geplaatst: 04 mar 2010 13:09
door treker
Dat ben ik ook met je eens AC, maar tot windkracht 5 acht ik toch zeker iedereen in staat om geen problemen te hebben met 50mm wielen. Dit is al aardig zeldzaam in de bergen, naar mijn eigen ervaring.

Wat betreft het garmin 202 verhaal. Zipp heeft liever dat ze inderdaad met een 202 velg rijden in de bergen. Deze wielen zijn het lichtste en worden door de leek dus gezien als een uitstekend klimwiel. Het rare dan weer is dat ze wel hun fiets moeten verzwaren met giwichtjes omdat deze anders UCI ilegaal is. Geen gewichtsvoordeel dus en ook geen aero voordeel. Met die zijwind kunnen de profs ook wel omgaan, dus wat blijft er dan nog over...

Geplaatst: 04 mar 2010 13:21
door ericpeters
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de windgevoeligheid van de Kuiper FCC50 heel erg meevalt, je merkt dat ze gevoeliger zijn dan lage velgen maar dat went snel en zolang je het stuur vast houdt wordt je er zeker niet mee weggeblazen. Boven windkracht 4 moet je niet me losse handen rijden, want dat is andere koek.

Als in de bergen plotseling windstoten opkomen dat gaat dat naganoeg altijd gepaard met een weersomslag waardoor je een hele hoop andere oncomfortabelheden over je heen krijgt. Dus dat is naar mijn mening geen reden om ze niet in de bergen te gebruiken.

Er zijn wel andere redenen om ze niet te gebruiken in het hooggebergte en daarvoor kun je zowiezo mijn verslag van de Marmotte van vorig jaar opzoeken. Nog belangrijker is echter dat een carbon velgrand over het algemeen al slechter remt dan een aluminium en als je dat op het droge al in order hebt dan is het in de regen nog steeds een probleem. In de bergen kan een regenbui zonder dat je het ziet aankomen binnen enkele minuten ontstaan.

http://www.outdoorspecial.nl/het-weer-in-de-bergen.php

ps: vergelijk jezelf wat dit betreft niet met profs want daarvoor gelden heel andere belangen en regels.

Geplaatst: 04 mar 2010 17:10
door sharkman113
Als het tubewielen betreft dan kun je (als je je fiets goed beheerst en normaal remt) gewoon carbon velgen in de bergen gebruiken (ook in de regen is nog wel te doen).
hoger dan 30 mm zou ik sowiezo niet gaan (voordeel is nul en het nadeel van windgevoeligheid is aardig groot).

Gaat het over draadwielen dan is het gewoon helder. Carbon draadwielen (hoog of laag) zijn niet gemaakt voor de bergen (topmerken raden het allemaal af) omdat de kans op oververhitting van blokken/binnenbanden simpelweg te groot is.....

Geplaatst: 04 mar 2010 17:22
door uphillonly
Dus ook bijvoorbeeld een hyperon clincher is niet geschikt voor in de bergen?
Zelfs met butyl binnenbanden.

IK mag toch aannemen dat als je normaal afdaalt (dus remmen alleen wanneer nodig) je wel heelhuids beneden komt? Of heb ik dit nu mis

Geplaatst: 04 mar 2010 17:29
door forza
Ik rijd nu een half jaar op 50mm wielen, ben een keer met windkracht 5 op pad geweest en dat was erg spannend. Dan moet je wel degelijk uitkijken en je handen aan het stuur houden. Voor de rest heb ik nog geen centje pijn gehad hiermee. Alleen stilletjes demarreren zit er niet meer in :)

Geplaatst: 04 mar 2010 17:55
door ivarkoster
Hoi Rob, ik heb geen nuttige informatie over wielen, maar wilde je via deze manier ook even feliciteren met je verjaardag.

Toch maar die Neutron Ultra's aanschaffen? Vorig jaar werd je nog haast van d'Iseran afgeblazen... en dat met "gewone" velgen. Succes overigens met de antwoorden hier.