Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Pinarello Super fietsen maar slechte service?

Gebruikersavatar
eruumpol
Forum-lid
Berichten: 268
Lid geworden op: 07 aug 2006 11:55

Gebruikersavatar eruumpol 26 feb 2010 12:17

Uit ervaring weet ik inmiddels dat de samenwerking met cardsports niet altijd heel voorspoedig is. Maar goed Pinarello blijft natuurlijk een geweldig mooi product!
Cannondale Systemsix Ultegra Di2
Kona Private Jake

adroit
Forum-lid
Berichten: 1247
Lid geworden op: 19 jan 2006 19:25
Locatie: Rosmalen
Contact

adroit 26 feb 2010 13:04

[quote="Sharkman 1"]Dat met locktite 222 is nieuw voor me. Ik weet dat campa het voorschrijft als je niet het juiste gereedschap beschikbaar hebt (meer als noodoplossing).

Volgens mij is het net andersom, Locktite 222 gebruiken en dan handvast aandraaien, doordat er al een beetje locktide op de cup zit gaat dat lastig dus voorzichtig met gereedschap "handvast"aandraaien.
Indien geen Locktite aanwezig een momentsleutel gebruiken en niet meer dan 30Nm

ed-ep
Forum-lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 29 dec 2009 11:30

ed-ep 26 feb 2010 13:37

Op de Pinarello kan je een document downloaden met alle aanhaalmomenten. Bij de bracket-as staat inderdaad specifiek Loctite 222 en handvast. Zowel voor de assen met buitenliggende lagers als voor de klassieke assen.

Ze willen dus niet dat je het door bv Campagnolo voorgeschreven 70Nm op het bracket zet als je een klassieke as installeerd.

huubcs
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 28 jul 2009 23:33

huubcs 26 feb 2010 13:45

Ed-EP schreef:Op de Pinarello kan je een document downloaden met alle aanhaalmomenten.


kan um niet vinden :-(

huubcs
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 28 jul 2009 23:33

huubcs 26 feb 2010 13:59

[quote=""Adroit""]Omdat ik geen zaken doe met Cardsports maar rechtstreeks in Italie heb ik een foto gemaakt van het scheurtje en opgestuurd.

Binnen 1 week na opsturen van het frame de bevestiging dat de klant een nieuw frame krijgt (terwijl hij daar eigenlijk door verkeerde montage van een onwetende kennis eigenlijk geen recht op had)
[/quote]

ik vind het steeds vreemder worden.
Lezend op de site druist bovenstaande totaal in tegen hun eigen voorwaarden ........
En dan laten ze de importeur en dealer in de kou staan ????????

morel
Forum-lid
Berichten: 801
Lid geworden op: 21 jan 2007 00:23

morel 26 feb 2010 14:15

Hoi,

Voor alle duidelijkheid, zo vind Pinarello dat het moet;

SCHROEFDRADEN, SCHROEFDRAADAFDICHTINGEN, VET EN AANDRAAIMOMENTEN
Een van de kwesties waarover het meest geredetwist wordt, betreft de koppeling van schroefdraaddelen; in het bijzonder discussieert men veel of
de schroefdraden nu moeten a) ontvet worden of b) ingevet worden of c) behandeld worden met schroefdraadafdichting, en hoe men zich in elk
van deze gevallen voor het toe te passen aandraaimoment moet regelen. In principe wordt verwacht dat de mechanische schroefdraadkoppelingen
stabiel blijven (vastgeschroefd) en niet lossen, en dat ze kunnen ontkoppeld worden (losgeschroefd) wanneer het nodig is (bv. voor vervangingen),
men verwacht van ze dat ze geen geluid voortbrengen te wijten aan microwrijvingen van de delen en dat geen corrosie optreedt. Corrosie kan een
groot probleem zijn, daar de schroefdraad geblokkeerd of vernietigd kan worden. Corrosie treedt vaak op wanneer verschillende metalen gebruikt
worden (titanium-aluminium, staal-aluminium). In het verleden werd tussen de twee schroefdraden, in afwezigheid van andere oplossingen, vet
gebruikt om aan deze vier eisen te voldoen. Maar het vet vergemakkelijkt het losschroeven, het duurt niet eeuwig, het is geneigd zich te verplaatsen,
te wijzigen, afgeschuurd te worden, vaak beschermd het niet op correcte wijze tegen corrosie en beperkt het slechts tijdelijk de luidruchtigheid.
Sinds vele jaren worden in de mechanica schroefdraadafdichtingen gebruikt. Waaruit bestaat een schroefdraadafdichting?
Het is een vloeistof die de ruimte tussen de twee schroefdraden inneemt. Op het ogenblik dat de vloeistof wordt aangebracht wordt de ruimte
gevuld en in de volgende uren stijft de vloeistof op. De schroefdraadafdichtingen zijn beschikbaar in verschillende “weerstand” graden, maar voor
de fiets is het gewoonlijk verkiesbaar de zwakste te kiezen, Loctite® 222 of Arexons® System 52A22. De schroefdraadafdichting biedt de
schroefdraadkoppeling talrijke interessante voordelen aan: 1) ze voorkomt ongewenst lossen/losschroeven zonder dat hoge aandraaimomenten
nodig zijn, 2) ze voorkomt corrosie in de tussenruimtes 3) ze belet om het even welke microbeweging en relatieve luidruchtigheid, 4) ze blijft stabiel.
Schroefdraadafdichting is een product dat bij afwezigheid van lucht opstijft, dus moet de volledige ruimte tussen de schroefdraden met het product
gevuld worden. Wanneer er te weinig wordt gebruikt, blijft het vloeibaar. Wanneer een schroefdraadafdichting gebruikt wordt die sterker is dan
die waar we het eerst over hadden kunnen de schroefdraden blokkeren, vooral die met een grotere diameter.
Een correct gebruik van de aandraaimomenten is essentieel voor een correcte werking en om loskomen of structurele schade te vermijden. In
sommige gevallen garanderen de aandraaimomenten de mechanische koppelingen, in andere gevallen vermijden ze het loskomen van de schroef.
De fietstechnicus kan in bepaalde omstandigheden een zwakke schroefdraadafdichting aanbrengen en eventueel een kleiner aanspankoppel
toepassen dan het geadviseerde. De toe te passen momenten zijn verschillend indien de schroefdraad gesmeerd is, behandeld werd met
schroefdraadafdichting of ontvet werd. Het grootste deel van de aandraaimomenten wordt door de fabrikanten van de onderdelen geleverd en wordt
in de relatieve handleidingen vermeld.

En zo...........................

De frames in koolstof hebben hoe dan ook bijzondere aandacht nodig gedurende de montage en het onderhoud. Gebruik geen vet met lithium om
de schroefdraden te smeren. De geautoriseerde rijwielhandelaar beschikt over een momentsleutel die aandraaimomenten
van 1.5 tot 50 Nm kan meten. De geadviseerde aandraaimomenten zijn:
Bevestigende schroef van de achterderailleur – 12 NM (gesmeerde schroefdraad) – Loctite® 222/Arexons® 52A22 kunnen gebruikt worden,
beperkt moment op 8 Nm.
Schroef van het bandje van de voorderailleur – op CARBON FRAME: 1.5-2 Nm (gesmeerde schroefdraad) – De Most Safe™ montagepasta
kan gebruikt worden op het interne oppervlak van het bandje – op METALEN FRAMES: zie instructies van de fabrikant.
Schroef voorrem – 7 Nm (gesmeerde schroefdraad) – Loctite® 222/Arexons® 52A22 kunnen gebruikt worden indien de schroef van het
Torx® type is of in staal is, beperkt moment 5 Nm.
Schroef achterrem – 6 Nm (gesmeerde schroefdraad) – Loctite® 222/Arexons® 52A22 kunnen gebruikt worden indien de schroef van het
Torx® type is of in staal is, beperkt moment 5 Nm.
Bottom brackets - De Bracketpot met EXTERNE BOTTOM BRACKETS moet met de hand aangespannen worden (met de maximum uitvoerbare
kracht van blote handen) en met het gebruik van Loctite® 222/Arexons® 52A22 (indien de schroefdraadafdichting niet beschikbaar is, moeten
de bottoms voorlopig op 35-40 Nm aangespannen worden en vervolgens opnieuw met de schroefdraadafdichting gemonteerd worden) –
Met de BRACKET-AS ISO moeten de bottoms met de hand aangespannen worden, gebruik Loctite® 222/Arexons® 52A22.
Bandjes voor bevestiging van de zadelpen – De Most Safe™ montagepasta zou steeds gebruikt moeten worden – KOOLSTOF (CARBON)
ZADELPEN 3 Nm (Most Safe™, gesmeerde schroefdraad), 4 Nm (gesmeerde schroefdraad) – ALUMINIUM ZADELPEN 6 Nm.
Zadelpen: beugelschroeven voor zadelpenbevestiging – TAIL C-MAX™ 1K of 3K voorste schroef 4 Nm/achterste schroef 8 Nm (gesmeerde
schroefdraden) – TAIL C-ALU™ 12 Nm (gesmeerde schroefdraad).
Stuurbevestiging: schroeven voor bevestiging van de stuurpen –Most Safe™ montagepasta is aangeraden–CARBON PEN 5 Nm (gesmeerde
schroefdraden) – ALUMINIUM PEN 10 Nm (gesmeerde schroefdraden).
Stuurbevestiging: schroeven voor bevestiging van het stuur –Most Safe™ montagepasta is aangeraden –CARBON STUUR 4 Nm (gesmeerde
schroefdraden) – ALUMINIUM STUUR 8 Nm (gesmeerde schroefdraden).
Interne expander stuurbuis – 7 Nm (gesmeerde schroefdraad)
Bovenste dop stuurbuis – 2 Nm (gesmeerde schroefdraad)
Bandje voor bevestiging van de geïntegreerde besturingen aan het stuur – CARBON STUUR 6 Nm (gesmeerde schroefdraad) – voor het
ALUMINIUM STUUR zie instructies van de fabrikant van de besturing.
Schroef voor bevestiging van bidonhouder – Gebruik Loctite® 222/Arexons® 52A22 – 2 Nm.
Schroef voor bevestiging van de kabelklem onder bracketpot – Gebruik Loctite® 222/Arexons® 52A22 – 2 Nm.


Grtz,
Morel

nicovandijk
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:02
Locatie: Mierlo

nicovandijk 26 feb 2010 14:37

OK, na het epistel van Morel weer back on-topic.

Ook ik heb goede ervaringen met Pinarello en de garantie. Ik heb twee Pinarello paris carbon frames gehad waarbij de nokjes op de bovenbuis afbraken en er scheuren bij het bracket zaten. In beide gevallen goed opgelost door John Knoop sne Card Sports. Ik zat in beide gevallen binnen twee weken weer op de fiets.
Ik vind dan ook dat er een beetje sprake is van stemmingmakerij hier. Allemaal maar roepen ik ken mensen die dit of dat.... Eigen ervaringen die tellen.

In dit geval heeft Eagle John een probleem, ik vind dat zijn FM zich hard moet maken voor op zijn minst een compensatie.
In nederland kennen we zoiets als non-conformiteit. Hierbij is gesteld dat een garantie termijn niet altijd dekkend is. In het geval van de fiets van de TS: De economische levensduur vaneen frame is 6jaar (dit is een inschatting van mijn kant). Als nu blijkt dat na 3 jaar en 6 maanden er defecten ontstaan zonder dat er verkeerd gebruik is gemaakt van het frame dan kan je je beroepen op non-conformiteit. Het frame heeft niet zo gefunctioneerd als je zou mogen verwachten. Hierin moet je je FM aansprakelijk stellen. Stel nu dat het frame van de TS 2400euro kostte. Fiets zou 6 jaar mee moeten gaan en is nu op 58% van de levensduur. De dealer zou dan idealiter 42% van de nieuwwaarde moeten vergoeden dus: 1008euro.
-aka Morpheus-
Ik kan het altijd zeer goed met mezelf eens zijn.

Afbeelding

My gear:
DeRosa KING RS (zomer), Stevens Vuelta (winter) & Cube Reaction R1

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 26 feb 2010 14:38

Ik herinner me ineens dit topic, ze kunnen het dus zeker wel.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39522
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 26 feb 2010 15:05

Foosho, ben blij dat jij hem aanhaalt. Ik mag het niet van IBAN, want ik ben moderator en bevooroordeeld :S (Iban ook richting mij trouwens).

Ik vraag de TS nogmaals om wat extra info. Over welke dealer spreken we bijv.? En wie heeft de scheur geconstateerd?
Less is bore

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 26 feb 2010 15:13

Hehe, ach ja, je bent moderator én member, jammer dat niet iedereen dat weet te scheiden.

Neemt niet weg dat ze best mogen opschieten met garantie toekennen, als er levertijd is op een frame, kan gebeuren, maar de toekenning van garantie hoeft niet lang te duren zou je zeggen. Weet je tenminste waar je aan toe bent..

huubcs
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 28 jul 2009 23:33

huubcs 26 feb 2010 15:22

Daniel1975 schreef: Ik vraag de TS nogmaals om wat extra info. Over welke dealer spreken we bijv.? En wie heeft de scheur geconstateerd?


en idem van deze ...
peerke1 schreef:Hoorde deze week van een kennis dat bij hun in de club 2 man een fp3 hadden gebroken.
Service was volgens hun ook slecht,mensen willen nooit geen pina meer.

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5606
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 26 feb 2010 19:31

Inderdaad allemaal van horen zeggen, ik heb enkel maar goede ervaringen met Cardsports en dat is uit eigen ervaring en niet van horen zeggen.

Bij Cardsports werken enkel mensen met affiniteit met de fietssport en (ex)fietsers die begrijpen waar het over gaat en je niet in de kou laten staan als er een probleem is!

Hetzelfde geldt voor mijn FM Gerrit Plieger, ik heb nog nooit 1 moment gehad dat ik door pech of schade niet kon fietsen.

Ik vraag me dan ook af bij welke FM de fiets van Eagle John vandaan komt en of Cardsports hier werkelijk iets mee te maken heeft en de fiets niet uit het "grijze" circuit komt

Wat mij betreft prima fiets en dito service, en niet van horen zeggen!!!!!!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Plaats reactie