Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Sram Apex

cobra427
Forum-lid
Berichten: 383
Lid geworden op: 11 nov 2009 01:23
Locatie: Druten

cobra427 09 jun 2010 13:57

Daniel1975 schreef:12-13-14-15-16-17-(18)-19-21-23-25 is een prefecte cassette. De 18 tussen haakjes ivm 11sp. Anders zou ik altijd een 12-23 nemen. De 18 is echt de meest gebruikte bij toertempo. Misschien dat jij er niet veel waarde aan hecht, maar heel veel fietsers wel. Als mijn bergcassette op mijn wiel zit ben ik continue aan het schakelen tussen de 17 en 19.
Liever dus 2 cassettes: 12-23 en 13-29.


+1 voor het complete verhaal.
Mag best een beetje pijn doen.

Cervélo Soloist Carbon, Campa Record, Zipp 404, Deda Elementi
Cervélo S5, Campa Chorus, Zipp 404, 3T Team
Koga Roadchamp, Ultegra, Easton EA50SL, Pro Gear
Xtrail MUD 9.0 29-er, XT, Magura, Reba

kingpin
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 aug 2009 13:42

kingpin 16 jun 2010 15:10

prjz schreef:Oh, wat doen die fabrikanten hun best om geen tripples meer te hoeven fabriceren. Maar zo'n 32 achter vind ik ook geen gezicht.


SRAM produceerde al geen triples als ik het goed heb...
Koga Miyata Fullproscandium 2009
Trek 7.6FX 2009

kalkaanslag
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 aug 2006 13:15

kalkaanslag 17 jun 2010 11:43

Met 39x27 als kleinste bereik kan iedere top prima genomen worden, echter zijn er altijd mensen die zonder oefening de toppen willen nemen. Voor hen is deze groep een uitkomst naast de gebruikelijke triple.
@ vriesemans: Astana zal wel gesponsord worden om met Apex in een ronde ten tonele te komen, denk ik zomaar ;)

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 17 jun 2010 11:53

kalkaanslag schreef:Met 39x27 als kleinste bereik kan iedere top prima genomen worden, echter zijn er altijd mensen die zonder oefening de toppen willen nemen. Voor hen is deze groep een uitkomst naast de gebruikelijke triple.
Wat een zever...

De profs rijden in de bergen minstens met een 23 achter. Vind je het dan niet raar dat geoefende renners, zoals jij schrijft, met een 27 overal boven moeten kunnen komen? Dus die 27 t.o.v. die 23 geeft het verschil weer tussen 'ons' geoefende wielertoeristen en profs? Dat kun je toch niet serieus menen.

kalkaanslag
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 aug 2006 13:15

kalkaanslag 17 jun 2010 12:20

litespeed schreef:
kalkaanslag schreef:Met 39x27 als kleinste bereik kan iedere top prima genomen worden, echter zijn er altijd mensen die zonder oefening de toppen willen nemen. Voor hen is deze groep een uitkomst naast de gebruikelijke triple.
Wat een zever...

De profs rijden in de bergen minstens met een 23 achter. Vind je het dan niet raar dat geoefende renners, zoals jij schrijft, met een 27 overal boven moeten kunnen komen? Dus die 27 t.o.v. die 23 geeft het verschil weer tussen 'ons' geoefende wielertoeristen en profs? Dat kun je toch niet serieus menen.


Waar je de 23 in je verhaal vandaan haalt weet ik niet. Maar ik stel alleen dat het voor een wielertoerist prima te doen is met een 39x27, en dus een kleiner bereik me niet nodig lijkt tenzij je de toppen ongeoefend wilt bedwingen.
De referentie die ik maak naar de profs ging erom dat Astana met Apex in de ronde reden...

perik
Forum-lid
Berichten: 3010
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 17 jun 2010 12:25

Met een 39x27 kom je misschien elke berg wel op. Maar als je een lange tocht maakt met meerdere cols erin, is een iets lichter verzet toch wel prettig!

sirbas
Forum-lid
Berichten: 452
Lid geworden op: 11 jun 2007 15:21

sirbas 17 jun 2010 12:29

prjz schreef:Oh, wat doen die fabrikanten hun best om geen tripples meer te hoeven fabriceren. Maar zo'n 32 achter vind ik ook geen gezicht.


Nog even en je hebt een "gesloten" disc-wiel! ;)

mouse
Forum-lid
Berichten: 686
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:12

mouse 12 jul 2010 13:30

ponsteen schreef:Een snelle rekensom leert dat de overgang van 28 naar 32 met mijn triple 30 blad een overgang van 24.7 naar 28.2 zou betekenen, 3.5 virtuele kransjes dus. Aan die drie kransjes ben ik nu ook wel gewend.. Maar als je zoals Amclassic bijvoorbeeld gewend bent aan de 1 of 2 gaten, dan is 3.5 wel veel. Ik ben wel heel blij dat SRAM zich niet blindstaart op de groep krachtige recreanten en cyclorijders en ook overbrengingen maakt voor de veel grotere groep normale renners. Voor mij persoonlijk, triple adept, een slechte zaak natuurlijk. Maar ik heb me al neergelegd bij de teloorgang van mijn geliefde 30.


zolang er op het niveau van de ultegra een triple is, hoeven we niets te vrezen; De verkoopscijfers zullen bij Shimano wel de doorslag geven. Ze vullen een leegte op in de markt die door de andere merken niet wordt benut. Sram heeft dit nu door en probeert met de Apex de triple-rijder te verleiden. De tijd zal uitwijzen waar dit uitkomt. De serieuze triple-rijder is geen kneusje die een berg niet op kan. In tegendeel, dat is iemand met ervaring die kan rekenen. Die een mooie overgang wil van kransjes, die alle verzetten steeds ter beschikking wil hebben en eigenlijk rijdt met een dubbel maar die de extra ""30" heeft voor als het echt zwaar wordt. De Apex lijkt me meer de compact voor de startende fietser die nog niet veel ervaring heeft en hem dit laat aanpraten in de winkel bij de aankoop van zijn eerste racefiets...

Gebruikersavatar
rbr
Forum-lid
Berichten: 814
Lid geworden op: 24 mei 2008 10:35

Gebruikersavatar rbr 12 jul 2010 13:41

kalkaanslag schreef:Met 39x27 als kleinste bereik kan iedere top prima genomen worden, echter zijn er altijd mensen die zonder oefening de toppen willen nemen.


Complete larie. Er zijn genoeg mensen die behoorlijk in vorm zijn maar niet gemakkelijk met 39x27 boven komen in het hooggebergte. Vooral voor de zwaardere jongens (+85) is een 34x27 of 29 een heel stuk prettiger om ook van het uitzicht te kunnen genieten
Twitter: @rbruijns

spietpiet
Forum-lid
Berichten: 1205
Lid geworden op: 19 mar 2006 17:45

spietpiet 12 jul 2010 13:52

litespeed schreef:
kalkaanslag schreef:Met 39x27 als kleinste bereik kan iedere top prima genomen worden, echter zijn er altijd mensen die zonder oefening de toppen willen nemen. Voor hen is deze groep een uitkomst naast de gebruikelijke triple.
Wat een zever...

De profs rijden in de bergen minstens met een 23 achter. Vind je het dan niet raar dat geoefende renners, zoals jij schrijft, met een 27 overal boven moeten kunnen komen? Dus die 27 t.o.v. die 23 geeft het verschil weer tussen 'ons' geoefende wielertoeristen en profs? Dat kun je toch niet serieus menen.


In de Giro heb ik de profs toch echt wel kleiner zien rijden dan 39/27.
kalk aanslag rijd waarschijnlijk nog een stukje beter.

mouse
Forum-lid
Berichten: 686
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:12

mouse 12 jul 2010 17:37

spietpiet schreef:
litespeed schreef:
kalkaanslag schreef:Met 39x27 als kleinste bereik kan iedere top prima genomen worden, echter zijn er altijd mensen die zonder oefening de toppen willen nemen. Voor hen is deze groep een uitkomst naast de gebruikelijke triple.
Wat een zever...

De profs rijden in de bergen minstens met een 23 achter. Vind je het dan niet raar dat geoefende renners, zoals jij schrijft, met een 27 overal boven moeten kunnen komen? Dus die 27 t.o.v. die 23 geeft het verschil weer tussen 'ons' geoefende wielertoeristen en profs? Dat kun je toch niet serieus menen.




In de Giro heb ik de profs toch echt wel kleiner zien rijden dan 39/27.
kalk aanslag rijd waarschijnlijk nog een stukje beter.

Vinokourov reed dus in de Giro naar de "Kronplatz" met een Sram apex...

thomwittendorp
Forum-lid
Berichten: 1160
Lid geworden op: 16 jan 2010 20:28

thomwittendorp 12 jul 2010 18:00

mouse schreef:
spietpiet schreef:
litespeed schreef: Wat een zever...

De profs rijden in de bergen minstens met een 23 achter. Vind je het dan niet raar dat geoefende renners, zoals jij schrijft, met een 27 overal boven moeten kunnen komen? Dus die 27 t.o.v. die 23 geeft het verschil weer tussen 'ons' geoefende wielertoeristen en profs? Dat kun je toch niet serieus menen.




In de Giro heb ik de profs toch echt wel kleiner zien rijden dan 39/27.
kalk aanslag rijd waarschijnlijk nog een stukje beter.

Vinokourov reed dus in de Giro naar de "Kronplatz" met een Sram apex...

en dat deed hij omdat het stijgingspercentage hoger dan 20% lag, als ik het me goed herinner
CANNONDALE SuperSix EVO sram red

Plaats reactie