Pagina 3 van 3
Geplaatst: 17 feb 2010 20:26
door tiest
Mischien moet je dan ook een fietsje als onderstaand voorbeeld proberen. Met 2.4 racekings/roro zul je wel snel gaan!
Je kunt beter gaan oefenen op sturen dan op hard rechtdoor rijden ook al heb je al een behoorlijk tempo;)
Geplaatst: 18 feb 2010 07:15
door reinr
prachtige fiets en mooie spullen er op ook nog, lekker lichte tubeless, hoeveel weegt deze fiets? hoeveel wegen die wielen eigenlijk, zonder schijven enz?
ik wil ook een smiley plaatsen maar waar haal je die vandaan?
Geplaatst: 18 feb 2010 12:01
door tiest
Dat plaatje was het eerste wat goog uitspuugde. Niet mijn fiets en het ging ook niet om de onderdelen. Ik wilde je meer attenderen op de voordelen van een 29inch in vergelijking met een crossfiets en 26inch mtb als het gaat om voordelen uit een fiets halen in bochten en rechte wegen.
Smilies afkotingen:
: D
; )
: )
:/ : /
Geplaatst: 18 feb 2010 13:43
door pim3
Smalle banden rollen inderdaad niet beter, net zomin als dat hoge spanning dat doet. In het geval van ReinR zou ik willen adviseren bredere banden met minder nop te nemen, en de spanning op z'n minst te halveren.
Geplaatst: 18 feb 2010 20:18
door reinr
kijk dat vind ik nou ook leuk: ik kan eindelijk smileys maken!!!!
thnx voor de tips
en het hele topic is wel in trek op deze manier.
van die zachtere banden: ik denk dat het parcours in lelystad toch specifiek een snel parcours is waar harde banden gewoon sneller zijn. het gewichtsvoordeel maakt het plaatje compleet. collegabikers hier wisselen ook nogal met bandenspanning, zeker de hardtailers. de discussie hier in de polder gaat ook gewoon door maar dan onder het fietsen.
ik wil niemand van zijn overtuiging afposten, want je persoonlijke voorkeur is toch wel erg bepalend al me al.
Geplaatst: 19 feb 2010 11:56
door tiest
Je voorkeur is idd persoonlijk maar met 3.5bar ben je alleen sneller op asfalt. In de bossen verlies je er gewoon te vele tijd mee omdat je niet fatsoenlijk de bocht door kan.
Ook kun je net zo goed een hardtail kopen want met die bandendruk heeft een fully geen zin.
Ga er maar eens mee experimenteren en +1 voor de tip van PIM.
Geplaatst: 19 feb 2010 15:40
door wasbeer2006
Ik heb het van de zomer in italie getest (heb ik al eens geschreven hier) in het kort komt het erop neer dat ik met mijn MTB en 76-80 kilo tussen de 1.8 en 2.2 bar rijd met schwalbe 2.25.
De spanning die ik ook ongeveer altijd wel reed. Ik dacht zal er eens een dagje aan betsteden achter elkaar zodat je echt goed verglijk hebt. Onder de 1.7 merkte ik niet veel positiefs qua confort (ik ben tot 1.2 gegaan). Dan rijd het gewoon onstabiel met mijn gewicht en rijstijl.
Boven de 2.5 is wat mij betreft niet rijdbaar. je stuitert alle kanten op. je schiet letterlijk van boomwortels af en als ze (te) schuin liggen is de kans op vallen heel groot. snakebites zijn geen excuus want als je die rijd met 2.5bar of hoger is de klap zo hard dat je velg stuk gaat of iets anders.
Dat van modder en hoge spanning smalle band hoor ik bij onze belgische vrienden veel daarw ordt veel Noni 1.8 gereden. er schijnt ook een roro 1.8 aan te komen of is er inmiddels al.
Ik snap niet wat ik daar mee moet, pak dan een crosser als je zo smal gaat en rijd al helemaal niet op een fiets met vering.
Geplaatst: 19 feb 2010 21:01
door tati
wasbeer2006 schreef:Ik heb het van de zomer in italie getest (heb ik al eens geschreven hier) in het kort komt het erop neer dat ik met mijn MTB en 76-80 kilo tussen de 1.8 en 2.2 bar rijd met schwalbe 2.25.
De spanning die ik ook ongeveer altijd wel reed. Ik dacht zal er eens een dagje aan betsteden achter elkaar zodat je echt goed verglijk hebt. Onder de 1.7 merkte ik niet veel positiefs qua confort (ik ben tot 1.2 gegaan). Dan rijd het gewoon onstabiel met mijn gewicht en rijstijl.
Boven de 2.5 is wat mij betreft niet rijdbaar. je stuitert alle kanten op. je schiet letterlijk van boomwortels af en als ze (te) schuin liggen is de kans op vallen heel groot. snakebites zijn geen excuus want als je die rijd met 2.5bar of hoger is de klap zo hard dat je velg stuk gaat of iets anders.
Dat van modder en hoge spanning smalle band hoor ik bij onze belgische vrienden veel daarw ordt veel Noni 1.8 gereden. er schijnt ook een roro 1.8 aan te komen of is er inmiddels al.
Ik snap niet wat ik daar mee moet, pak dan een crosser als je zo smal gaat en rijd al helemaal niet op een fiets met vering.
De bedoeling van die smalle banden is dat je door de modder heen snijdt en dan op de harde laag rijdt onder de modder.
Geplaatst: 20 feb 2010 01:06
door tjaardbreeuwer
Dat brede banden en lagere spanning sneller rolt op grind en in het terrein is vorig jaar getest door Bike of een va nde andere duitsers.
Ook dat verhaal van de remote seatpost is eens in een duits blad getest. Ze kwamen op een voordell van 5 sec gemiddeld op een afdaling van 35sec.! Geen meetbaar veschil in het klimmen door het hogere gewicht maar theoretisch dachten ze aan 1.5s., Dus nog altijd 3.5 sec winst!
De originele poster had het ook over de fun, sprongen en boomstammen zijn een stuk leuker als je zadel je zaakje niet plet.
Ook in NL kan een remote post een v0ordeel zijn. zoals iemand al aangaf is een iets lager zadel voor de mtb wel fijner, zelfs in NL. Met name in een snelle slalom afdaling kun je de fiets veel verder op zijn kant leggen met een iets lager zadel, en ook kleine boostammetjes gaan met een iets lager zadel veel beter. Daar hoeft het niet steil voor te zijn. Op klimmetjes en rechte stukken daaarentegen is een correcte zadelhoogte weer in het voordeel. Ik zou dus zeggen dat JUIST in veel nederlandse trails de remote post een voordeel biedt, want je gaat dan niet steeds stoppen. In de alpen rijd ik happy naar boven en terwijl ik dan een half uur op adem sta te komen kan ik ook mijn zadel wel vestellen.
Ik zou geen remote post gebruiken als je ritten alleen maar bospad zijn.