Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Shimano Ultegra (6700) kettingbreuk

gamiel
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 14 sep 2006 01:02

gamiel 16 feb 2010 14:51

Dit lijkt me toch een foutje in het ontwerp/materiaal/fabricage. Of te snel in de markt gezet. Net als die fijne Shimano 10-s quicklinks......

Ik hou het nog even bij mijn voorraadje DA 7800 kettingen en Wippermann quicklinks! De DA 7701 (9-s) kettingen doen het overigens ook goed op de MTB.
Canyon Ultimate CF SLX, Cannondale CAAD10, Niner RLT9, Cube Reaction.

perik
Forum-lid
Berichten: 3010
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 16 feb 2010 15:00

Goeiedag zeg! Ik was net van plan zo'n ketting te gaan halen. Dat wordt dus nog maar even een 6600.

Gebruikersavatar
zuivertje
Forum-lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 22 mei 2007 22:50

Gebruikersavatar zuivertje 16 feb 2010 15:05

....... eerste schwalbe ultremo´s met scheuren en nu een kettingen met scheurtjes. Echt duurzaam is het allemaal niet.

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 16 feb 2010 15:25

De relatie schwalbe shimano zie ik niet helemaal :)


Misschien de foto's ook naar Shimano mailen? 't Is niet een beetje kapot ook, pff.. :rolleye:

mattbeone
Forum-lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 17 jan 2010 22:27

mattbeone 16 feb 2010 15:34

Amclassic-fan schreef:De andere ketting ook nog maar even aan een nadere inspectie onderworpen, de ketting die pak 'm beet 700 km op de fiets heeft gezeten, had maar liefst 15 scheuren....

Ik heb steeds de fiets direct met heel veel water schoon gemaakt en dus geen pekel er lang op laten inwerken.


Ik heb precies hetzelfde gehad, redelijk nieuwe Ultegra ketting. Goed onderhouden etc. maar opeens, na een ritje van 2 km... knak... Dwars doormidden. Ik naar huis gelopen en daar de ketting geinspecteerd. Bleek er inderdaad bijna in elke schakel een scheur te zitten. Naar LBS gebracht, en deze zou hem aan Shimano mensen laten zien.

Nog geen nieuws van gehoord. Maar toch een ontwerp fout gok ik

Bij mij zag het er exact hetzelfde uit als op de fotos!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 feb 2010 16:57

litespeed schreef: Afbeelding

Genoeg werk voor orthodontisten als hier niets aan gedaan wordt...


Bij Shimano probeerde de kerel die ik aan de telefoon had zo'n beetje te beweren dat ik de 1e was en dat ze 't nog moeten onderzoeken. Hij had ook niet door dat het mij niet zo zeer gaat om de paar tientjes die de kettingen gekost hebben, maar om het gevaar op 't moment dat de ketting breekt. Het is niet de vraag of er iemand hierdoor gaat vallen. De vraag is wanneer en hoeveel valpartijen dit gaat opleveren.

Ben ook wel benieuwd of Shimano de rekening van de taxi gaat betalen als je 70 km van huis de ketting door midden trapt. Bij mijn frame is er wat lakschade ontstaan omdat de ketting van het buitenblad werd afgegooid...

Deze kettingen zullen vast niet ook in Amerika terecht gekomen zijn, want daar hadden ze de boel anders al lang en breed terug geroepen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 16 feb 2010 17:01

Ik zeg: klik!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 feb 2010 17:55

Foosho schreef: Misschien de foto's ook naar Shimano mailen? 't Is niet een beetje kapot ook, pff.. :rolleye:


Shimano heeft de foto's al gezien, ik hoorde van iemand anders die net belde (ook met een gebroken ketting) dat ze niet zo blij waren met de fora. Waar ik vanochtend m'n kettingen nog niet zelf op mocht sturen (moest via dealer), mocht dat nu al wel. Weer kwamen ze met 't verhaal dat ze het 1e moeten onderzoeken. Vraag ik me toch af wat ze willen onderzoeken het aantal scheuren dat er per 100 km in een ketting komt.

Gezien de verschillen in de locaties van de scheuren in mijn ketting lijkt mij de oorzaak in het staal te liggen. Het is niet zo dat 1 punt te zwak is en dat de schakels daar scheuren, ze scheuren op meerdere plaatsen. Iets te goedkoop het metaal ingekocht ;)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

mrangry
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 17 okt 2009 19:28

mrangry 16 feb 2010 18:24

Zou het feit dat je hem niet op een triple kan gebruiken (vanwege de te schuine kettinglijn) zijn omdat shimano zelf ook al wel aanvoelt dat ze een kut ketting gemaakt hebben en dat ie op een triple extra hard kapot gaat?

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 16 feb 2010 20:17

Amclassic-fan schreef:ik hoorde van iemand anders die net belde (ook met een gebroken ketting) dat ze niet zo blij waren met de fora.
Ze weten het mooi om te draaien :)

"Mensen zijn niet zo blij met brekende kettingen" lijkt me beter.


Ze kunnen beter blij zijn met de snelle feedback, gauw een recall de deur uit en 't is weer snel vergeten..

starled
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 jun 2004 22:21

starled 16 feb 2010 21:28

heb juist een mail terug gekregen van shimano benelux
Hallo Gino,

Bedankt voor de mail.

Heel erg vervelend dat de ketting gebroken is.

Uiteraard wil onze garantieafdeling zeer graag deze ketting inspecteren.
Wat het beste is, is naar de dealer gaan waar de ketting gekocht (en eventueel gemonteerd) is. De dealer kan contact met onze garantieafdeling opnemen om de ketting verder te inspecteren.

Ik hoop dat u een spoedig herstel heeft en dat ook de problemen met de ketting snel opgelost kunnen worden.

Met vriendelijke groet,
Patrick Uijl
Shimano Benelux

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 16 feb 2010 21:56

Amclassic-fan schreef: Deze kettingen zullen vast niet ook in Amerika terecht gekomen zijn, want daar hadden ze de boel anders al lang en breed terug geroepen.


En in de US kennen ze de weg naar torenhoge schadeclaims maar al te goed ;) Zou ik maar niet riskeren als ik Shimano was. Lijkt me dat ze een risicoanalyse aan het doen zijn. Wat kost een complete recall t.o.v. eventuele schade claims. Klink bizar en is het ook natuurlijk maar wellicht kunnen ze het terugvoeren op een bepaalde batch waardoor niet alles WW terug hoeft.

Als ik de verhalen hier zo lees kan dit nog 'lachen' worden. Nog iets langer doorfietsen met die ketting AM en je hebt allemaal Quick Links :D

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Plaats reactie