Pagina 3 van 18

Geplaatst: 16 feb 2010 14:51
door gamiel
Dit lijkt me toch een foutje in het ontwerp/materiaal/fabricage. Of te snel in de markt gezet. Net als die fijne Shimano 10-s quicklinks......

Ik hou het nog even bij mijn voorraadje DA 7800 kettingen en Wippermann quicklinks! De DA 7701 (9-s) kettingen doen het overigens ook goed op de MTB.

Geplaatst: 16 feb 2010 15:00
door perik
Goeiedag zeg! Ik was net van plan zo'n ketting te gaan halen. Dat wordt dus nog maar even een 6600.

Geplaatst: 16 feb 2010 15:05
door zuivertje
....... eerste schwalbe ultremo´s met scheuren en nu een kettingen met scheurtjes. Echt duurzaam is het allemaal niet.

Geplaatst: 16 feb 2010 15:25
door foosho
De relatie schwalbe shimano zie ik niet helemaal :)


Misschien de foto's ook naar Shimano mailen? 't Is niet een beetje kapot ook, pff.. :rolleye:

Geplaatst: 16 feb 2010 15:34
door mattbeone
Amclassic-fan schreef:De andere ketting ook nog maar even aan een nadere inspectie onderworpen, de ketting die pak 'm beet 700 km op de fiets heeft gezeten, had maar liefst 15 scheuren....

Ik heb steeds de fiets direct met heel veel water schoon gemaakt en dus geen pekel er lang op laten inwerken.


Ik heb precies hetzelfde gehad, redelijk nieuwe Ultegra ketting. Goed onderhouden etc. maar opeens, na een ritje van 2 km... knak... Dwars doormidden. Ik naar huis gelopen en daar de ketting geinspecteerd. Bleek er inderdaad bijna in elke schakel een scheur te zitten. Naar LBS gebracht, en deze zou hem aan Shimano mensen laten zien.

Nog geen nieuws van gehoord. Maar toch een ontwerp fout gok ik

Bij mij zag het er exact hetzelfde uit als op de fotos!

Geplaatst: 16 feb 2010 16:57
door amclassic-fan
litespeed schreef: Afbeelding

Genoeg werk voor orthodontisten als hier niets aan gedaan wordt...


Bij Shimano probeerde de kerel die ik aan de telefoon had zo'n beetje te beweren dat ik de 1e was en dat ze 't nog moeten onderzoeken. Hij had ook niet door dat het mij niet zo zeer gaat om de paar tientjes die de kettingen gekost hebben, maar om het gevaar op 't moment dat de ketting breekt. Het is niet de vraag of er iemand hierdoor gaat vallen. De vraag is wanneer en hoeveel valpartijen dit gaat opleveren.

Ben ook wel benieuwd of Shimano de rekening van de taxi gaat betalen als je 70 km van huis de ketting door midden trapt. Bij mijn frame is er wat lakschade ontstaan omdat de ketting van het buitenblad werd afgegooid...

Deze kettingen zullen vast niet ook in Amerika terecht gekomen zijn, want daar hadden ze de boel anders al lang en breed terug geroepen.

Geplaatst: 16 feb 2010 17:01
door litespeed
Ik zeg: klik!

Geplaatst: 16 feb 2010 17:55
door amclassic-fan
Foosho schreef: Misschien de foto's ook naar Shimano mailen? 't Is niet een beetje kapot ook, pff.. :rolleye:


Shimano heeft de foto's al gezien, ik hoorde van iemand anders die net belde (ook met een gebroken ketting) dat ze niet zo blij waren met de fora. Waar ik vanochtend m'n kettingen nog niet zelf op mocht sturen (moest via dealer), mocht dat nu al wel. Weer kwamen ze met 't verhaal dat ze het 1e moeten onderzoeken. Vraag ik me toch af wat ze willen onderzoeken het aantal scheuren dat er per 100 km in een ketting komt.

Gezien de verschillen in de locaties van de scheuren in mijn ketting lijkt mij de oorzaak in het staal te liggen. Het is niet zo dat 1 punt te zwak is en dat de schakels daar scheuren, ze scheuren op meerdere plaatsen. Iets te goedkoop het metaal ingekocht ;)

Geplaatst: 16 feb 2010 18:24
door mrangry
Zou het feit dat je hem niet op een triple kan gebruiken (vanwege de te schuine kettinglijn) zijn omdat shimano zelf ook al wel aanvoelt dat ze een kut ketting gemaakt hebben en dat ie op een triple extra hard kapot gaat?

Geplaatst: 16 feb 2010 20:17
door foosho
Amclassic-fan schreef:ik hoorde van iemand anders die net belde (ook met een gebroken ketting) dat ze niet zo blij waren met de fora.
Ze weten het mooi om te draaien :)

"Mensen zijn niet zo blij met brekende kettingen" lijkt me beter.


Ze kunnen beter blij zijn met de snelle feedback, gauw een recall de deur uit en 't is weer snel vergeten..

Geplaatst: 16 feb 2010 21:28
door starled
heb juist een mail terug gekregen van shimano benelux
Hallo Gino,

Bedankt voor de mail.

Heel erg vervelend dat de ketting gebroken is.

Uiteraard wil onze garantieafdeling zeer graag deze ketting inspecteren.
Wat het beste is, is naar de dealer gaan waar de ketting gekocht (en eventueel gemonteerd) is. De dealer kan contact met onze garantieafdeling opnemen om de ketting verder te inspecteren.

Ik hoop dat u een spoedig herstel heeft en dat ook de problemen met de ketting snel opgelost kunnen worden.

Met vriendelijke groet,
Patrick Uijl
Shimano Benelux

Geplaatst: 16 feb 2010 21:56
door Zorro
Amclassic-fan schreef: Deze kettingen zullen vast niet ook in Amerika terecht gekomen zijn, want daar hadden ze de boel anders al lang en breed terug geroepen.


En in de US kennen ze de weg naar torenhoge schadeclaims maar al te goed ;) Zou ik maar niet riskeren als ik Shimano was. Lijkt me dat ze een risicoanalyse aan het doen zijn. Wat kost een complete recall t.o.v. eventuele schade claims. Klink bizar en is het ook natuurlijk maar wellicht kunnen ze het terugvoeren op een bepaalde batch waardoor niet alles WW terug hoeft.

Als ik de verhalen hier zo lees kan dit nog 'lachen' worden. Nog iets langer doorfietsen met die ketting AM en je hebt allemaal Quick Links :D

Mvg, Zorro