Shimano WH-6700 Ultegra
Sinds vanavond zitten ze er onder, om de Vredestein Fortezza tricomps er omheen te krijgen was het flink sjorren, ik heb er zere duimen aan overgehouden Een klein rondje geprobeerd, opvallend was gelijk hoeveel stijver deze velgen zijn dan mijn oude Weinmann Thunderbird velgen (die ook niet meer goed op spanning stond).. De naven zijn dezelfde als in de WH-RS80 velgen trouwens.
Morgen heel misschien een klein ritje, maar een langere rit zal ik pas na het weekend doen.
Morgen heel misschien een klein ritje, maar een langere rit zal ik pas na het weekend doen.
Ondertussen ook al iets meer kilometers gemaakt. Wat een verschil met mijn oude velgen, ze zijn een stuk stijver en sturen gaat een stuk strakker. Ze lopen heerlijk soepel, mijn fiets voelt een stuk lichtvoetiger. Omdanks mijn 92 kilo geven ze geen krimp.
Ondertussen o.a. Bultentocht en Veenendaal-Veenendaal gereden met deze wielen. Komend weekend Klimmen-Banneux-Klimmen. Geen enkel probleem ondervonden tot nu toe, wielen draaien erg soepel!
Ik ben toch wel benieuwd hoe het zou rijden met Hutchinson Fusion 3 Tubeless er onder (nu Vredestein Fortezza Tricomp).
Ik ben toch wel benieuwd hoe het zou rijden met Hutchinson Fusion 3 Tubeless er onder (nu Vredestein Fortezza Tricomp).
Wat ik me nu afvraag eigenlijk met die shimano wielen. Ze zien er mooi uit en ik ben er gecharmeerd van. Ze hanteren de UCI regels van minimaal 16/20 spaken, maar die spaken zijn zo dun en ik begrijp dat ze van staal zijn waardoor ze waarschijnlijk dunner kunnen zijn, maar het is toch mooi dat het zo goed stijf en stevig kan zijn. Iemand daar nog leuke meningen over? Als je bijvoorbeeld naar campa, fulcrum of een ander merk kijkt dan gebruiken ze of meer spaken of gewoon dikkere of brede platte. Ik ben zeer benieuwd waarom het bij Shimano wel goed werkt, want het schilt uiteindelijk toch gewicht. En ook natuurlijk dat je niet in je broek hoeft te schijten als je 60+ naar beneden gaat.
Cannondale Six Carbon 105 2010
Scott Speedster S4 2005 105
Scott Speedster S4 2005 Tiagra (Total Loss) R.I.P.
da carbon rij lekker zeg!
Scott Speedster S4 2005 105
Scott Speedster S4 2005 Tiagra (Total Loss) R.I.P.
da carbon rij lekker zeg!
Nou het heeft bij shimano wel wat jaartjes geduurd voordat zet met wat echt fatsoenlijke en stevige setjes wielen kwamen. Waarom het bij deze wel werkt is volgens mij vooral doordat de velg in het achterwiel asymetrisch (de nippels staan niet in het midden) wordt ingespaakt (waardoor de spaakspanning beter verdeeld wordt) en ook achter niet meer radiaal gespaakt is. In tegenstelling tot sommige eerdere shimano wielen.
Als de spaken heel breed zijn kunnen ze soms ook van aluminium zijn wat niet perse stijver betekent.
Als de spaken heel breed zijn kunnen ze soms ook van aluminium zijn wat niet perse stijver betekent.
Ik heb mijn setje gekocht bij Tom Schouten (Scheveningen). Schijnt een hele fijne set wielen te zijn. Betaal bij Tom iets meer dan bij al die internetverkopers, maar dan word achter helemaal opnieuw gespaakt, goed vastgezet en netjes op de fiets afgesteld. Ze hadden al wat setjes terug gehad met losse spaakjes, vandaar.
Dus de internetverkopers zijn prijstechnisch erg interessant, maar dat vertellen ze er dan weer ff niet bij....
Ben erg benieuwd, aankomende week gaan ze eronder!!
Reden trouwens van aanschaf is een kaduuk gereden body van een Easton Vista SL wiel. Body is gewoon niet te bestellen, slechts in voorbestelling wat nog ca. anderhalve maand gaat duren. Dat wordt natuurlijk altijd langer, en dan is dat wiel waarschijnlijk helemaal naar de hel..... En aangezien een nieuwe body waarschijnlijk net zo hard naar de klote gaat voelde ik meer voor een nieuwe set.
Dus de internetverkopers zijn prijstechnisch erg interessant, maar dat vertellen ze er dan weer ff niet bij....
Ben erg benieuwd, aankomende week gaan ze eronder!!
Reden trouwens van aanschaf is een kaduuk gereden body van een Easton Vista SL wiel. Body is gewoon niet te bestellen, slechts in voorbestelling wat nog ca. anderhalve maand gaat duren. Dat wordt natuurlijk altijd langer, en dan is dat wiel waarschijnlijk helemaal naar de hel..... En aangezien een nieuwe body waarschijnlijk net zo hard naar de klote gaat voelde ik meer voor een nieuwe set.
Ik wilde deze set net kopen bij Vos in Zwanenburg, maar die voerde ze niet meer (ondanks dat ze nog wel op de site stonden) naar eigen zeggen "die komen allemaal terug". Nou is de geloofwaardigheid van Vos natuurlijk niet heel hoog, maar ben toch benieuwd of iemand al iets gemerkt heeft van een spaakbreukje oid of dat de ouwe echt helemaal uit z'n nek loopt te lullen.
Goed, maand of 2 verder op mijn Ultegra wieltjes heb ik inmiddels al 2 keer een slag in het achterwiel gereden, maar het is nou niet dat ik erg lomp rijdt....
Dus ik ga morgen nog maar eens bellen, dit is wel a-relaxed, zou inderdaad zomaar wat met de spaakspanning kunnen zijn! Kan niet de bedoeling zijn.
En klote, want er staat een weekje Frankrijk voor de deur, en heb er niet echt zin in om ergens in een mooie afdaling een slag te draaien.
Nog iemand met deze ervaring?!
Dus ik ga morgen nog maar eens bellen, dit is wel a-relaxed, zou inderdaad zomaar wat met de spaakspanning kunnen zijn! Kan niet de bedoeling zijn.
En klote, want er staat een weekje Frankrijk voor de deur, en heb er niet echt zin in om ergens in een mooie afdaling een slag te draaien.
Nog iemand met deze ervaring?!