Lengte kooi sram XO
Hoi,
Ik had niet begrepen dat je ook je triggers voor de 0 wilde vervangen sorry dan heeft je fm gelijk.
Een prima alternatief is om voor de 0 gripshift te gaan goedkoper, beter en sneller schakelen.
Veel succes met jouw keuze.
Grtz,
Morel.
Ik had niet begrepen dat je ook je triggers voor de 0 wilde vervangen sorry dan heeft je fm gelijk.
Een prima alternatief is om voor de 0 gripshift te gaan goedkoper, beter en sneller schakelen.
Veel succes met jouw keuze.
Grtz,
Morel.
nog een paar voordeeltjes van de gripshfter:
- net zoveel tandwielen tegelijk schakelen als je wilt
- geen duimkapselblessures meer
- grip tijdens het schakelen
- gewicht (prijs al genoemd)
- net zoveel tandwielen tegelijk schakelen als je wilt
- geen duimkapselblessures meer
- grip tijdens het schakelen
- gewicht (prijs al genoemd)
De Moerasruiter uit het Paradijs http://www.mtblelystad.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40027
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Nadelen van gripshifts:
- weinig grip als ze kletsnat/modderig zijn
- triggers is bij de juiste plaatsing en afstelling één snelle tik met je vinger om te schakelen
Zoveel tandwielen schakelen als je wilt doe je zelden als je een beetje normaal anticipeert. De enige keer dat je dat echt wilt (3-4 kransjes in 1 keer) is als je ineens steil omhoog gaat en dan kun je met triggers ook 4 kransjes in 1 duimbeweging schakelen. Als je echt doorduwt zelfs 6.
Kortom: triggers of draaiers is volledig in te vullen naar eigen gevoel. Een soort shimano-campa dus
- weinig grip als ze kletsnat/modderig zijn
- triggers is bij de juiste plaatsing en afstelling één snelle tik met je vinger om te schakelen
Zoveel tandwielen schakelen als je wilt doe je zelden als je een beetje normaal anticipeert. De enige keer dat je dat echt wilt (3-4 kransjes in 1 keer) is als je ineens steil omhoog gaat en dan kun je met triggers ook 4 kransjes in 1 duimbeweging schakelen. Als je echt doorduwt zelfs 6.
Kortom: triggers of draaiers is volledig in te vullen naar eigen gevoel. Een soort shimano-campa dus
Less is bore
Voor de grip op de twisters in natte omstandigheden zijn wel truukjes. Bv een ty-wrap. Ik heb er nog nooit problemen mee ondervonden, zolang de rubbers nog in goede staat zijn valt er prima te schakelen.
Zelf vind ik gripshifts ook een stuk cleaner staan.
SRAM triggers zijn met de Formula R1 remmen te integreren dmv mixmasters. Als we toch over upgrades bezig zijn...
Afbeelding als voorbeeld, geen eigen ervaring mee. Volgens mij zijn er verscheidene varianten.
Zelf vind ik gripshifts ook een stuk cleaner staan.
SRAM triggers zijn met de Formula R1 remmen te integreren dmv mixmasters. Als we toch over upgrades bezig zijn...
Afbeelding als voorbeeld, geen eigen ervaring mee. Volgens mij zijn er verscheidene varianten.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.
Ter aanvulling: een soortgelijke beugel bestaat ook voor Avid en heet dan een matchmaker.
Overigens hier ook ook al jaren 2 X.O derailleurs (HT en Fully) met Medium Cage en 22/44 - 34 als extremen. Nog nooit problemen mee gehad.
Overigens hier ook ook al jaren 2 X.O derailleurs (HT en Fully) met Medium Cage en 22/44 - 34 als extremen. Nog nooit problemen mee gehad.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.
leuke discussie zo:
- XO gripshifters weinig grip? nog niets van gemerkt totnogtoe (>6000km/jr).
de andere argumenten stonden blijkbaar niet ter discussie en Beste Daniel: ik vind mezelf normaal anticiperen maar schakel regelmatig 2 of 3 tegelijk en met mijn triggers ging dat toch echt iets lastiger: goed je duim op de peddel en ver doorduwen, mijn duimkapsel hield het niet meer.
Het gevoelsargument en wat iemand prettig vindt is waarschijnlijk bepalender maar heb in korte tijd 2 fietsvrienden zien veranderen naar gripshifters na jaren triggers te hebben gehad en met meer tevredenheid ook nog. Maar wellicht wordt het iets of-topic nu.
- XO gripshifters weinig grip? nog niets van gemerkt totnogtoe (>6000km/jr).
de andere argumenten stonden blijkbaar niet ter discussie en Beste Daniel: ik vind mezelf normaal anticiperen maar schakel regelmatig 2 of 3 tegelijk en met mijn triggers ging dat toch echt iets lastiger: goed je duim op de peddel en ver doorduwen, mijn duimkapsel hield het niet meer.
Het gevoelsargument en wat iemand prettig vindt is waarschijnlijk bepalender maar heb in korte tijd 2 fietsvrienden zien veranderen naar gripshifters na jaren triggers te hebben gehad en met meer tevredenheid ook nog. Maar wellicht wordt het iets of-topic nu.
De Moerasruiter uit het Paradijs http://www.mtblelystad.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Er zijn nu overigens ook 10 speed X.O gripshifts te koop die samen werken met de huidige X.O achter-derailleur. Goedkoop zijn ze niet, want 't setje kost €120, maar het is wel een stuk betaalbaarder dan XX. Enige waar je wel aanvast zit is de XX cassette, als je met 11-28 niet weg komt.
Amclassic-fan schreef:Er zijn nu overigens ook 10 speed X.O gripshifts te koop die samen werken met de huidige X.O achter-derailleur. Goedkoop zijn ze niet, want 't setje kost 120, maar het is wel een stuk betaalbaarder dan XX. Enige waar je wel aanvast zit is de XX cassette, als je met 11-28 niet weg komt.
Waar zijn die te koop dan? Knutselwerk, met beperkte compabiliteit, ben ik her en der wel tegen gekomen. Een spaans bedrijfje, dacht ik. Dat kan ik even niet terug vinden.
De XX gripshifts worden op dit moment getest, en zouden dit jaar beschikbaar komen. (oa Weightweenies forum)
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.
Thanks Morel, daar kwam ik laatst ook terecht.
Maar volgens mij betaal je daar 120 voor de modificacion, en moet je dan de shifters zelf aanleveren.
Niet dat ik er interesse in heb, trouwens.
Maar volgens mij betaal je daar 120 voor de modificacion, en moet je dan de shifters zelf aanleveren.
Niet dat ik er interesse in heb, trouwens.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40027
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
ReinR schreef:leuke discussie zo:
- XO gripshifters weinig grip? nog niets van gemerkt totnogtoe (>6000km/jr).
de andere argumenten stonden blijkbaar niet ter discussie en Beste Daniel: ik vind mezelf normaal anticiperen maar schakel regelmatig 2 of 3 tegelijk en met mijn triggers ging dat toch echt iets lastiger: goed je duim op de peddel en ver doorduwen, mijn duimkapsel hield het niet meer.
Het gevoelsargument en wat iemand prettig vindt is waarschijnlijk bepalender maar heb in korte tijd 2 fietsvrienden zien veranderen naar gripshifters na jaren triggers te hebben gehad en met meer tevredenheid ook nog. Maar wellicht wordt het iets of-topic nu.
Ik geef toch niet voor niets aan dat het een kwestie is van voorkeur? Ik gaf alleen maar aan dat er voor beide systemen voor- en nadelen op te sommen zijn. Zeker ook omdat ik met beide systemen heb gereden dus het uit 1e hand kan opsommen. Het blijft een persoonlijk iets.
Er is dus totaal geen reden om je aangevallen te voelen oid.
Less is bore
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
kaj1500 schreef:Amclassic-fan schreef:Er zijn nu overigens ook 10 speed X.O gripshifts te koop die samen werken met de huidige X.O achter-derailleur. Goedkoop zijn ze niet, want 't setje kost 120, maar het is wel een stuk betaalbaarder dan XX. Enige waar je wel aanvast zit is de XX cassette, als je met 11-28 niet weg komt.
Waar zijn die te koop dan? Knutselwerk, met beperkte compabiliteit, ben ik her en der wel tegen gekomen. Een spaans bedrijfje, dacht ik. Dat kan ik even niet terug vinden.
De XX gripshifts worden op dit moment getest, en zouden dit jaar beschikbaar komen. (oa Weightweenies forum)
Wanneer wil je 't nog knutselwerk noemen? Er wordt een nieuw index geval gemaakt op een CNC machine. Alleen een gripshift in en uit elkaar halen is veel werk en daardoor is 't duur. Compatabiliteit is volgens mij niet echt een probleem, gewoon 9 speed Sram achter-derailleur gebruiken.