Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Indoor roeien - The Pete Plan

brambk
Forum-lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 06 aug 2005 17:23

brambk 20 feb 2010 17:29

[quote="Livio Livius"][quote="Bleek"]Dat zijn wel erg hoge dragfactors, lijkt me niet fijn. Wie beveelt die drag aan?[/quote]

British Rowing Accociation. 125 is ongeveer stand 4 (totaal 10).[/quote]

Een kleine aanvulling hierop: het is niet altijd waar dat dragfactor 125 stand 4 is. De weerstand verschilt per ergometer, en dit komt met name door het onderhoud, luchtomstandigheden en slijtage. Bij een slecht onderhouden ergometer moet je 'm voor 125 op stand 8/9 zetten, terwijl dit bij een gloednieuwe ergens rond de 2 is. De dragfactor is juist uitgevonden om Concept2-ergometers gemakkelijk gelijk te kunnen zetten qua weerstand. Je kunt de dragfactor opvragen via het menu en dan kan je de weerstand op een vreemde ergometer precies instellen zoals die thuis.

Meer info hierover via dit linkje

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5547
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 20 feb 2010 18:51

[quote="brambk"][quote="Livio Livius"][quote="Bleek"]Dat zijn wel erg hoge dragfactors, lijkt me niet fijn. Wie beveelt die drag aan?[/quote]

British Rowing Accociation. 125 is ongeveer stand 4 (totaal 10).[/quote]

Een kleine aanvulling hierop: het is niet altijd waar dat dragfactor 125 stand 4 is. De weerstand verschilt per ergometer, en dit komt met name door het onderhoud, luchtomstandigheden en slijtage. Bij een slecht onderhouden ergometer moet je 'm voor 125 op stand 8/9 zetten, terwijl dit bij een gloednieuwe ergens rond de 2 is. De dragfactor is juist uitgevonden om Concept2-ergometers gemakkelijk gelijk te kunnen zetten qua weerstand. Je kunt de dragfactor opvragen via het menu en dan kan je de weerstand op een vreemde ergometer precies instellen zoals die thuis.

Meer info hierover via dit linkje[/quote]

Mijn Concept2 staat al jaren tussen 3 en 4 en dragfaktor op 120/125. Tot nu toe 1 keer schoongemaakt (stofzuiger erop). Voor de rest onderhoudsvrij.
What makes the boat go faster?

dbkuiper
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 jul 2007 16:59

dbkuiper 23 feb 2010 13:04

Mooi initiatief. De roei-ergometer is idd een topapparaat om de conditie te trainen, je traint in een keer alle belangrijke spiergroepen. Het is inderdaad belangrijk goed te pacen in de stukjes die je doet, anders kom je jezelf gigantisch tegen. Ook goed 'spoelen' tussen de blokjes, lekker in beweging blijven.

Wat mij opvalt is dat mensen die weinig ergometeren vooral op korte afstanden en PR's focussen. Ik weet niet hoeveel je traint (miss ook ED op de fiets?) en wat dan de meest renderende trainingsvorm is, maar op de fiets ga je natuurlijk ook niet alleen maar intervaltrainingen doen en korte intensieve blokjes.

Drag rond 120 is idd normaal. Voor de roeiers hier: soms trainen met hele lage drag is ook goed. Zorgt dat je snel moet oppakken met je benen, en een goede doorversnelling houdt tijdens de haal. Een hogere drag zorgt voor een meer compacte haal, waarbij je jezelf makkelijk 'vastzet' voorin de haal, meer op kracht. Een lage drag zorgt voor een lichtere haal, waar de nadruk meer ligt op snelheid/versnelling (gelijkmatig) dan op maximumkracht.

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5547
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 23 feb 2010 22:18

[quote="dbkuiper"]Mooi initiatief. De roei-ergometer is idd een topapparaat om de conditie te trainen, je traint in een keer alle belangrijke spiergroepen. Het is inderdaad belangrijk goed te pacen in de stukjes die je doet, anders kom je jezelf gigantisch tegen. Ook goed 'spoelen' tussen de blokjes, lekker in beweging blijven.

Wat mij opvalt is dat mensen die weinig ergometeren vooral op korte afstanden en PR's focussen. Ik weet niet hoeveel je traint (miss ook ED op de fiets?) en wat dan de meest renderende trainingsvorm is, maar op de fiets ga je natuurlijk ook niet alleen maar intervaltrainingen doen en korte intensieve blokjes.

Drag rond 120 is idd normaal. Voor de roeiers hier: soms trainen met hele lage drag is ook goed. Zorgt dat je snel moet oppakken met je benen, en een goede doorversnelling houdt tijdens de haal. Een hogere drag zorgt voor een meer compacte haal, waarbij je jezelf makkelijk 'vastzet' voorin de haal, meer op kracht. Een lage drag zorgt voor een lichtere haal, waar de nadruk meer ligt op snelheid/versnelling (gelijkmatig) dan op maximumkracht.[/quote]

Vanaf de zomer vorig jaar tot midden november getraind voor de marathon op de erg. Uiteindelijk net onder de 3,5 uur. Was wel enorm afzien en nu dus bezig om op de kortere afstanden tijd te verbeteren.
What makes the boat go faster?

dbkuiper
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 jul 2007 16:59

dbkuiper 24 feb 2010 21:48

Pfoe, meer dan drie uur ergometeren, respect!! Ik hou het toch maar bij trainingen tot 90 minuten, en af en toe een testje

Plaats reactie